Schoonmaak en reinigingsmiddel P3 ancep Purexol

Gestart door Enos, 15-06-2017 20:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enos

Heeft iemand hier ervaring mee het lijkt me een goed middeltje voor schoonmaken en desinfecteren


 
Alkalisch reinigings- en desinfectiemiddel op basis van actief chloor
Geschikt voor de voedingsindustrie

Eigenschappen
- Veroorzaakt geen schuimvorming en is derhalve ook geschikt voor CIP reiniging
- P3-ansep  verwijdert uitstekend eiwitvervuilingen en hopharsen
- Toepasbaar in het brouwhuis en voor de reiniging van gist- en lagertanks



Vat van 10 ltr kost ongeveer 45 euro


Serge VL

Wordt voornamelijk gebuikt om tapinstallaties te reinigen (daar ken ik het toch van)

Enos

Citaat van: Serge VL op 15-06-2017  20:39 uWordt voornamelijk gebuikt om tapinstallaties te reinigen (daar ken ik het toch van)

Ja dat klopt daarom dacht ik misschien is dit een goed en veilig middel


Amateurke

Perfect, klassiek professioneel reinigingsmiddel.
Lees aub zeer goed de specificaties en de veiligheidsvoorschriften !!!

Jacques

En altijd heel goed naspoelen. Chloorresten kunnen voor een vervelende smaakafwijking zorgen.

Overigens een zeer effectief reinigingsmiddel.

brouwerwaldonk

Mijn reinigingsmiddel stel ik zelf samen, basische producten
20 ml bijtende soda Natriumhydroxide
100 ml bleekwater Natriumhypochloriet
1 soeplepel trisoda TRINATRIUMFOSFAAT
oplossen in 20 L warm water. Alle flessen worden rechtop ondergedompeld en na 10 minuten zijn ze kraaknet. Zelfs ingedroogde schimmelresten en etiketten laten los.
Vervolgens spoelen met leidingwater (neutraal) ook ondergedompeld gedurende 10 minuten
Vervolgens worden ze 10 minuten ondergedompeld in een oplossing van 1% Oxinia (een zuur), dit is een organische peroxide die in staat is bacteriën af te doden.
Vervolgens worden de flessen op een druiprek geplaatst, na het drogen komen kapjes over de opening en staan ze klaar om gevuld te worden. 

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 16-06-2017  08:45 uMijn reinigingsmiddel stel ik zelf samen, basische producten
20 ml bijtende soda Natriumhydroxide
100 ml bleekwater Natriumhypochloriet
1 soeplepel trisoda TRINATRIUMFOSFAAT
oplossen in 20 L warm water. Alle flessen worden rechtop ondergedompeld en na 10 minuten zijn ze kraaknet. Zelfs ingedroogde schimmelresten en etiketten laten los.
Vervolgens spoelen met leidingwater (neutraal) ook ondergedompeld gedurende 10 minuten
Vervolgens worden ze 10 minuten ondergedompeld in een oplossing van 1% Oxinia (een zuur), dit is een organische peroxide die in staat is bacteriën af te doden.
Vervolgens worden de flessen op een druiprek geplaatst, na het drogen komen kapjes over de opening en staan ze klaar om gevuld te worden. 

Purexol:
UNI1791; toelatingsnummer 12017N; bevat: natriumhypochloriet 38g/l + kaliumhydroxide 93g/l

Dus feitelijk ook zoiets, alleen waarschijnlijk een stuk goedkoper als je het zelf maakt inderdaad.

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 16-06-2017  09:21 uPurexol:
UNI1791; toelatingsnummer 12017N; bevat: natriumhypochloriet 38g/l + kaliumhydroxide 93g/l
dus feitelijk ook zoiets, alleen waarschijnlijk een stuk goedkoper als je het zelf maakt inderdaad.
Het TRINATRIUMFOSFAAT zit er niet in, dat is nu net wat de flessen glanzend maakt.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 16-06-2017  09:40 uHet TRINATRIUMFOSFAAT zit er niet in, dat is nu net wat de flessen glanzend maakt.
Dus nog beter dan het origineel.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 16-06-2017  08:45 uMijn reinigingsmiddel stel ik zelf samen, basische producten
20 ml bijtende soda Natriumhydroxide
100 ml bleekwater Natriumhypochloriet
1 soeplepel trisoda TRINATRIUMFOSFAAT
oplossen in 20 L warm water. Alle flessen worden rechtop ondergedompeld en na 10 minuten zijn ze kraaknet. Zelfs ingedroogde schimmelresten en etiketten laten los.
Vervolgens spoelen met leidingwater (neutraal) ook ondergedompeld gedurende 10 minuten
Vervolgens worden ze 10 minuten ondergedompeld in een oplossing van 1% Oxinia (een zuur), dit is een organische peroxide die in staat is bacteriën af te doden.
Vervolgens worden de flessen op een druiprek geplaatst, na het drogen komen kapjes over de opening en staan ze klaar om gevuld te worden.

Een waarschuwing is wel op zijn plaats als het gaat om het zelf samenstellen van een reinigingsmiddel. Je moet goed weten wat je doet. En ook de nodige veiligheidsmaatregelen treffen.
Zeker met natriumloog is het oppassen. Nooit aan schilfers natriumloog water toevoegen. Altijd loog in royaal water oplossen.

Overigens staan in het bovenstaande recept de concentraties aan loog en bleekwater niet vermeld. Voor de werking van een reinigingsmiddel maakt dat wel uit.

brouwerwaldonk

Hier ben ik het volledig mee eens, niet zomaar chemische middelen mengen en altijd bril en handschoenen dragen voor eigen veiligheid.

jpt

Ansep is een geweldig goedje, bedoeld voor koude reiniging (geen desinfectie, daar is perazijnzuur voor).  Als je heet water hebt, dan werkt een vaatwastablet net zo goed. Naspoelen en reinigen met zuur is vereist.

Natronloog/Natriumhydroxide (NaOH) zit overigens ook gewoon in groene zeep. Het werkt niet met koel. Probeer dat eens in koud water op te lossen  :)

Haagse Wouter

Citaat van: brouwerwaldonk op 16-06-2017  08:45 uMijn reinigingsmiddel stel ik zelf samen, basische producten
20 ml bijtende soda Natriumhydroxide
100 ml bleekwater Natriumhypochloriet
1 soeplepel trisoda TRINATRIUMFOSFAAT
oplossen in 20 L warm water. Alle flessen worden rechtop ondergedompeld en na 10 minuten zijn ze kraaknet. Zelfs ingedroogde schimmelresten en etiketten laten los.
Vervolgens spoelen met leidingwater (neutraal) ook ondergedompeld gedurende 10 minuten
Vervolgens worden ze 10 minuten ondergedompeld in een oplossing van 1% Oxinia (een zuur), dit is een organische peroxide die in staat is bacteriën af te doden.
Vervolgens worden de flessen op een druiprek geplaatst, na het drogen komen kapjes over de opening en staan ze klaar om gevuld te worden.

Voor amateurgebruik?

hansHalberstadt

Citaat van: jpt op 17-06-2017  00:52 uNatronloog/Natriumhydroxide (NaOH) zit overigens ook gewoon in groene zeep.
Volgens mij wordt het gebruikt om groene zeep te maken samen met biologische olie, maar blijft zelf niet  als zodanig over. de hydroxide reageert met de vetzuren van de olie.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 17-06-2017  07:44 uVolgens mij wordt het gebruikt om groene zeep te maken samen met biologische olie, maar blijft zelf niet  als zodanig over. de hydroxide reageert met de vetzuren van de olie.

Klopt. Het is een chemisch proces waarbij de samenstelling van de oie verandert. Het proces heet verzepen.
Zie ook http://www.zelfzeepmaken.nl/zelf-zeep-maken/
Lees ook de veiligheidsaanwijzingen... Het werken met natriumhydroxide (loog) is een gevaarlijke bezigheid!

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 17-06-2017  11:55 uKlopt. Het is een chemisch proces waarbij de samenstelling van de oie verandert. Het proces heet verzepen.
Zie ook http://www.zelfzeepmaken.nl/zelf-zeep-maken/
Lees ook de veiligheidsaanwijzingen... Het werken met natriumhydroxide (loog) is een gevaarlijke bezigheid!
Want ook je huid en ogen gaan verzepen uiteindelijk als het daarmee in aanraking komt.

jpt

Citaat van: hansHalberstadt op 17-06-2017  22:11 uWant ook je huid en ogen gaan verzepen uiteindelijk als het daarmee in aanraking komt.
thumbs up  ;D

Ik wilde eigenlijk suggereren dat viscositeit een probleem is bij lage temperaturen.

Enos

Citaat van: jpt op 17-06-2017  00:52 uAnsep is een geweldig goedje, bedoeld voor koude reiniging (geen desinfectie, daar is perazijnzuur voor).  Als je heet water hebt, dan werkt een vaatwastablet net zo goed. Naspoelen en reinigen met zuur is vereist.

Natronloog/Natriumhydroxide (NaOH) zit overigens ook gewoon in groene zeep. Het werkt niet met koel. Probeer dat eens in koud water op te lossen  :)

Ok volgens u geen desinfectiemiddel.

Dus dan moet ik hebben https://www.hijman.nl/desinfectiemiddel-p3-ansep-1000.html


Amateurke

Dit is krek hetzelfde product, alleen andere producent. Kijk eens naar de specificaties:
Basiscomponenten:
natriumhypochloriet, polymere fosfaten en kaliumhydroxide


Na reinigen met Purexol zullen er ook niet veel beestjes meer leven!

jpt

Citaat van: Enos op 19-06-2017  00:21 uOk volgens u geen desinfectiemiddel.

Dus dan moet ik hebben https://www.hijman.nl/desinfectiemiddel-p3-ansep-1000.html
Probeer het uit, en misschien leer je iets.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.