Snoerdoorvoer vergistingskoelkast

Gestart door Frank Cameron, 14-06-2017 20:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeukstaardt

Vind je dat niet wat tricky die emmer op een glasplaatje?
Wel een mooie oplossing die draaddoorvoer.

thezewery

Citaat van: Ronny op 30-06-2017  18:03 uWat voor koelkast is dit? Ik ben zelf ook nog op zoek naar een koelkast om om te bouwen als vergistingskast.

goede vraag, wil ik ook wel weten...

Heisenberg

Citaat van: Jeukstaardt op 09-01-2018  17:19 uVind je dat niet wat tricky die emmer op een glasplaatje?
Wel een mooie oplossing die draaddoorvoer.
Die emmer is leeg. Nee, daar komt geen 23 kilo op te staan... Onderin komt betonplex met extra balkjes als ondersteuning. Ben nu bezig een warmtelamp erin te plaatsen. Porceleinen fitting, verwarmingslamp 25 Watt. Boven aan de zijkant. De lamp wordt wel warm maar niet extreem heet.
Doorvoeren maken stelt niks voor. Een doorvoer kostte me iets van 2 euro bij de bouwmarkt. En je kunt er met gemak een stekker doorheen halen...





Henielma

Mooi maar wel grote kans dat boven de verwarmingslamp een gele plek op het kunststof ontstaat. Ik zou de lamp wel onderin gemonteerd hebben.

Heisenberg

Citaat van: Henielma op 09-01-2018  19:04 uMooi maar wel grote kans dat boven de verwarmingslamp een gele plek op het kunststof ontstaat. Ik zou de lamp wel onderin gemonteerd hebben.

Een gele plek in het kunststof vind ik niet zo erg. Was eerder bang dat het zou gaan smelten maar dat gebeurt dus niet...

Henielma

Dat garandeer ik je niet. Het is een punt van aandacht lijkt me.

Brouwers

Citaat van: Henielma op 09-01-2018  19:04 uMooi maar wel grote kans dat boven de verwarmingslamp een gele plek op het kunststof ontstaat. Ik zou de lamp wel onderin gemonteerd hebben.
Of dat het plastic smelt. Is bij mij gebeurd toen ik een gloeilamp bovenin had gemonteerd.

Heisenberg

Ik ben aan het testen met een lege ijskast, op 25 graden. Met de lamp én de verwarmingsmat in bedrijf... Tot dusverre geen smeltend plastic, verkleuring of i.d. De ijskast staat in mijn woonkamer. De Inkbird doet zijn werk. Leuk apparaatje! Instellen is een fluitje van een cent. Om afwijkingen te kunnen meten heb ik zojuist een sondethermometer geïnstalleerd in de kast.  Ik ga ook nog proberen om alleen met de mat in de deur te verwarmen.

Heisenberg

Citaat van: Henielma op 09-01-2018  19:04 uMooi maar wel grote kans dat boven de verwarmingslamp een gele plek op het kunststof ontstaat. Ik zou de lamp wel onderin gemonteerd hebben.

Ja had ik kunnen doen. Maar daar zijn de meningen dus duidelijk over verdeeld. De één zegt dat het beter is om 'm bovenin te hebben, de ander zegt weer onderin. Over allebei valt iets te zeggen. Bij een overstromend vergistingsvat wil je 'm niet onderin hebben hangen, toch? Of boven de lamp iets van een hitteschild monteren?

Heisenberg

Citaat van: Heisenberg op 10-01-2018  03:35 uOm afwijkingen te kunnen meten heb ik zojuist een sondethermometer geïnstalleerd in de kast.

De sondethermometer meet 0,1 graden meer dan de Inkbird. Dus "no worries"...

Heisenberg

De Inkbird is nu als volgt ingesteld:



Het enige dat ik eventueel nog moet veranderen is de temperatuur, toch?

Jaap W

Ik heb voor mijn warmtelamp een ventilator van een oude computer gemaakt en zodra de warmtelamp aangaat, gaat de ventilator ook aan, waardoor de warme luchtcirculatie in mijn warmtekast opgang komt en mijn warmtelamp gekoeld wordt ( :weetniet: hoop ik)
Ik heb de Inkbird ingesteld op 19 gr.,  met een marge van 0,5 naar boven en naar beneden. Ik ben bewust onder de 20 gr. gaan zitten omdat gistend bier zelf ook behoorlijk wat warme afgeeft en je dan misschien met een te hoge temperatuur gaat vergisten, wat dan weer nadelig kan zijn voor het uiteindelijke resultaat. Toch???

Basje42

Citaat van: Jaap W op 10-01-2018  09:51 uIk heb voor mijn warmtelamp een ventilator van een oude computer gemaakt en zodra de warmtelamp aangaat, gaat de ventilator ook aan, waardoor de warme luchtcirculatie in mijn warmtekast opgang komt en mijn warmtelamp gekoeld wordt ( :weetniet: hoop ik)
Ik heb de Inkbird ingesteld op 19 gr.,  met een marge van 0,5 naar boven en naar beneden. Ik ben bewust onder de 20 gr. gaan zitten omdat gistend bier zelf ook behoorlijk wat warme afgeeft en je dan misschien met een te hoge temperatuur gaat vergisten, wat dan weer nadelig kan zijn voor het uiteindelijke resultaat. Toch???

Daar zorgt de Inkbird voor, als het bier veel warmte produceert wordt er meer gekoeld i.p.v. verwarmd.
Dat heeft niets met jouw temp instellingen te maken. 20 Graden is 20 Graden (rekening houdende met de marges die je ingeeft).

Jeukstaardt

Citaat van: Heisenberg op 10-01-2018  06:21 uDe Inkbird is nu als volgt ingesteld:



Het enige dat ik eventueel nog moet veranderen is de temperatuur, toch?

Afhankelijk van wat je wilt bereiken met de door jou gekozen gist, ja. Ziet er goed uit.
Je kunt dezelfde gistsoort op verschillende temperaturen proberen in verschillende brouwsels. Kan net weer wat andere resultaten geven.

Winne2

Citaat van: Heisenberg op 10-01-2018  06:21 uDe Inkbird is nu als volgt ingesteld:



Het enige dat ik eventueel nog moet veranderen is de temperatuur, toch?

Alarminstelling laag heb je op 10'C staan. Krijg je een alert als je aan coldcrashen doet.........
Verder zal de Inkbird het prima doen is mijn ervaring.

Heisenberg

Citaat van: Jeukstaardt op 09-01-2018  17:19 uVind je dat niet wat tricky die emmer op een glasplaatje?

En opgelost:





Moet kunnen zo, toch Jeukstaardt?

Heisenberg

Citaat van: Winne2 op 10-01-2018  14:24 uAlarminstelling laag heb je op 10'C staan. Krijg je een alert als je aan coldcrashen doet.........
Verder zal de Inkbird het prima doen is mijn ervaring.

Daar heb je gelijk in. Ik kan 'm altijd nog lager instellen. Kom ik vanzelf achter  :) :) :) ;) ;) ;) ;)

Jeukstaardt

Citaat van: Heisenberg op 10-01-2018  14:44 uMoet kunnen zo, toch Jeukstaardt?

 :) Sjiek hoor. Heel netjes.
Waar ligt dat betonplex nou op?

Heisenberg

Citaat van: Jeukstaardt op 10-01-2018  17:03 u:) Sjiek hoor. Heel netjes.
Waar ligt dat betonplex nou op?

Daar waar ook de glasplaat op lag :) ;)

DeKeng

Waar krijg je die universele thermostaten, bij oa Conrad vind ik ze nergens.
Is het moeilijk te maken, zo'n koelkast tot gistkast omtoveren?
Ben er zelf ook over aan het denken. We wonen nu even 3 maanden gehuurd, tussen verkoop en koop in, dus ben nu aan t gisten in de badkamer, niet ideaal.
Over n aantal maanden gaan we weer verhuizen en wil ik het ook zo gaan aanpakken

beermenke

N oude nog werkende koelkast is perfect
Koelen in zomer en verwarmen in winter
Ik heb al jaren een utc200 en afgelopen weekend brak de sensorkabel. Gelukkig kunnen repareren en functioneert weer als vanouds. Houd nu mijn koel/gistkast op 20 graden waarin 20 liter lekker staan te gisten.

Jeukstaardt

Citaat van: DeKeng op 10-01-2018  18:37 uWaar krijg je die universele thermostaten, bij oa Conrad vind ik ze nergens.
Is het moeilijk te maken, zo'n koelkast tot gistkast omtoveren?
Ben er zelf ook over aan het denken. We wonen nu even 3 maanden gehuurd, tussen verkoop en koop in, dus ben nu aan t gisten in de badkamer, niet ideaal.
Over n aantal maanden gaan we weer verhuizen en wil ik het ook zo gaan aanpakken

Effe zoeken op stc1000 of Inkbird. Aanbieders genoeg te vinden.
Ik heb mijn inkbird bij amazon.de gekocht

DeKeng

Citaat van: Jeukstaardt op 10-01-2018  20:07 uEffe zoeken op stc1000 of Inkbird. Aanbieders genoeg te vinden.
Ik heb mijn inkbird bij amazon.de gekocht


Dank je voor de tip, ik ga er ns mee aan de slag
Ik zie dat ze niet duur zijn. Hoeveel volt is aan te raden?

SanderH

Citaat van: DeKeng op 10-01-2018  21:21 uDank je voor de tip, ik ga er ns mee aan de slag
Ik zie dat ze niet duur zijn. Hoeveel volt is aan te raden?



Koelkastje en de meeste verwarmingselementen in het huishoudelijke gebruiken dat ook.

DeKeng

Citaat van: SanderH op 10-01-2018  21:54 u

Koelkastje en de meeste verwarmingselementen in het huishoudelijke gebruiken dat ook.

Wat is het verschil tussen deze en die ut-200?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.