Snoerdoorvoer vergistingskoelkast

Gestart door Frank Cameron, 14-06-2017 20:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frank Cameron

Beste brouwers,

Ik heb een koelkast aangeschaft om een vergistingskast van te maken.
Via een Inkbird en een warmte lamp wil ik de temperatuurregulatie gaan doen.

Uiteraard moeten er een aantal snoeren de koelkast ingeleid worden.
Voordat ik zo maar ergens een gat ga maken zou ik graag wat tips willen van mensen die dit al eens hebben gedaan.

De koelkast ter illustratie:



Alvast bedankt voor de tips!

Groeten Frank

PS: excuus voor de gedraaide foto...

 

EvdBroek

Je kunt eens kijken of je de deur dicht kunt doen met de draden tussen de deur.
Het rubber dat de deur afsluit geeft over het algemeen wat mee en dan hoef je geen gaten te gaan boren

Wim67

Citaat van: EvdBroek op 14-06-2017  20:26 uJe kunt eens kijken of je de deur dicht kunt doen met de draden tussen de deur.
Het rubber dat de deur afsluit geeft over het algemeen wat mee en dan hoef je geen gaten te gaan boren

Zo doe ik het ook. Werkt prima.

Rely

Ik heb via de bovenkant een gat geboord werkt prima.

Pimmels

Citaat van: Frank Cameron op 14-06-2017  20:04 uBeste brouwers,

Ik heb een koelkast aangeschaft om een vergistingskast van te maken.
Via een Inkbird en een warmte lamp wil ik de temperatuurregulatie gaan doen.

Uiteraard moeten er een aantal snoeren de koelkast ingeleid worden.
Voordat ik zo maar ergens een gat ga maken zou ik graag wat tips willen van mensen die dit al eens hebben gedaan.

De koelkast ter illustratie:



Alvast bedankt voor de tips!

Groeten Frank

PS: excuus voor de gedraaide foto...

Ik heb gaten in de zijkant geboord. Daar zitten meestal geen koelleidingen...

Frank Cameron

Dank voor de snelle reacties!
Ik zit ook te denken om een gat in de zijkant te maken. Volgens mij is dit goed mogelijk.

Etn82

Als je gaat boren, kan je het beste eerst alleen door het harde plastic boren. Dan met een pincet of iets dergelijks het isolatiemateriaal voorzichtig verwijderen. Mocht er nog een koelleiding lopen, dan zie je deze nog op tijd.

Frank Cameron

Citaat van: Etn82 op 14-06-2017  20:51 uAls je gaat boren, kan je het beste eerst alleen door het harde plastic boren. Dan met een pincet of iets dergelijks het isolatiemateriaal voorzichtig verwijderen. Mocht er nog een koelleiding lopen, dan zie je deze nog op tijd.

Goede Tip!

ExPeteriment

Via condensafvoer? Als je verwarmt heb  je meestal niet veel condens. Anders zelf dweilen.

Underdike

Wij hebben het verwarmingssnoer door de zijkant geboord, en vervolgens de kabel met silicone in het gat ter afsluiting.
De (veel dunnere) sensorkabel hebben we langs de deurrubbers geprikt.

hans_nwk

Citaat van: ExPeteriment op 14-06-2017  21:04 uVia condensafvoer? Als je verwarmt heb  je meestal niet veel condens. Anders zelf dweilen.
Zo doe ik het ook.

Groet,
Hans

TymonK

Condensafvoer werkt prima voor mij. Sensor + snoer naar verwarmingselement.

ciesvandekwis

Condensgat komt achteraan uit in plastic bakje dat boven zo'n zwarte collector zit. Bakje kan je vlot eruit klikken meestal zodat je makkelijker je kabel erdoor kan steken. Bakje er weer in achteraf. Temperatuursensor via deurrubbers.

Ronny

Wat voor koelkast is dit? Ik ben zelf ook nog op zoek naar een koelkast om om te bouwen als vergistingskast.

Jukkie

ik heb twee vergistingskoelkasten. In geen van beide gaten geboord maar de doorvoer van sensor en hitte (2x, hittebron en fan) tussen de rubbers geklemd. Ik zeg niet dat dit het beste is, maar het werkt prima.

Twan84

Ik heb de originele thermostaat er afgehaald en die draden gebruikt. Je moet dan wel weten wat je doet.

Frank Cameron

Dank voor de vele reacties.

Ik heb inmiddels een gat gemaakt in de zijkant. Hier heb ik een stuk siliconenslang in gekit. Hierdoor lopen de kabels. Weinig werk en werkt perfect!

Mijn eerste gecontroleerde vergisting is nu bezig. Gebruik een Inkbird, super ding!


Coen

Zou in dit geval toch echt alle spanning voerende delen (lamp en ventilator) boven je gistvat monteren in geval dat je vat  gaat lekken of een heftige vergisting uit  je waterslot komt.

Frank Cameron

Citaat van: Coen op 03-07-2017  20:04 uZou in dit geval toch echt alle spanning voerende delen( lamp en ventilator) boven je gistvat monteren in geval dat je vat  gaat lekken of een heftige vergisting uit  je waterslot komt.

Goed punt! Ga ik aanpassen. Ik dacht warmte stijgt dus kan ik de lamp beter onder plaatsen.

Heisenberg


ray81

Voor de temperatuursensoren heb ik de bedrading van de koelkast zelf gebruikt. Dit was wel een werk, een gat boren is een stuk makkelijker. Maar vind dit wel weer mooier.

In mijn koelkast zat ook een ventilator. Die heb ik vervangen. Er zat namelijk een 230V ventilator in en die heb ik vervangen door een 12V ventilator uit een oude computerkast (die ik dan weer op 5V laat draaien). Hiervoor heb ik ook de bedrading gebruikt die er al was en deze dmv een kabelgootje naar beneden geleid (omdat deze anders de emmer in de weg zou zitten).

Voor de verwarming had ik geen draadjes over, dus die heb ik via de condens-afvoer gedaan.
Vervolgens alles aangesloten via SSR's aangesloten op een Raspberry Pi, die ik dan weer zelf programmeer.

Zal het binnenkort eens uitgebreid in een post zetten.

Kassie

Hoi,

Ik ben ook bezig, wat ik me afvraag is hoe het zit met de gassen die vrijkomen. Is dat niet erg dat die in de koelkast blijven 'hangen'?

Groet

Heisenberg


ray81

Citaat van: Kassie op 09-01-2018  16:29 uIk ben ook bezig, wat ik me afvraag is hoe het zit met de gassen die vrijkomen. Is dat niet erg dat die in de koelkast blijven 'hangen'?

Lijkt me niet, ik heb nog nergens gelezen dat deze gassen schadelijk kunnen zijn. En als je de kast opendoet, verdwijnt het ook redelijk snel.

Druk is overigens ook geen probleem, dat verdwijnt via het condensgaatje. Er zal ook wat gas door verdwijnen, maar dat zal niet significant zijn.

Kassie

Citaat van: ray81 op 09-01-2018  16:40 uLijkt me niet, ik heb nog nergens gelezen dat deze gassen schadelijk kunnen zijn. En als je de kast opendoet, verdwijnt het ook redelijk snel.

Druk is overigens ook geen probleem, dat verdwijnt via het condensgaatje. Er zal ook wat gas door verdwijnen, maar dat zal niet significant zijn.

Ok, dankje!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.