Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Snoerdoorvoer vergistingskoelkast  (gelezen 4386 keer)

Offline Heisenberg

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Snoerdoorvoer vergistingskoelkast
« Reactie #50 Gepost op: 11-01-2018 05:23 u »
Wat is het verschil tussen deze en die ut-200?

Ik zou sowieso voor de Inkbird gaan. Gewoon stekker in het stopcontact, stekker van je koelkast in het stopcontact om te koelen en de stekker van je verwarmingselement in het stopcontact om te verwarmen. Ik kreeg de Inkbird afgelopen maandag binnen en had het ding binnen tien minuutjes aan de gang. En werkt super!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Heisenberg

• Junior lid
  • **
« Reactie #51 Gepost op: 11-01-2018 06:22 u »
:) Sjiek hoor. Heel netjes.
Waar ligt dat betonplex nou op?

Ohhh, dat zijn de groentelades, die kunnen eruit. De plaat ligt gewoon op die richeltjes aan de zijkanten. Ik wil er nog een paar balkjes onder maken, dan is het helemaal af!

Offline Heisenberg

• Junior lid
  • **
« Reactie #52 Gepost op: 19-01-2018 16:35 u »
De warmtelamp heb ik inmiddels verwijderd en aan mijn dochter gegeven voor haar terrarium. Ik heb 2 temperatuur gereguleerde koelkasten met een Inkbird. In de 1 hangt een verwarmingsmat van 20 Watt, in de ander heb ik een glazen schemerlampje van IKEA met daarin een 25 Watt halogeenlampje in de deur gezet. Paste precies! Verwarmt super!!!

Offline DinBo

• t Wort Wat!
  • Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Blijven proberen tot het lukt
« Reactie #53 Gepost op: 05-02-2018 12:58 u »

Kabel door zijkant gevoerd en wandcontactdoos gemaakt
temperatuurvoeler via deur

en niet aan gistvat vastgemaakt maar vrij in de lucht
Beter om de regelsensor in de lucht te hangen ipv tegen het vat
en ik heb aparte temp meter op vergistingsvat liggen ter controle

Terrariumverwarmingselement  28 Watt via Dealextreme a ca 5.80
inkbird  35.-

(De maand van mijn verjaardag brouw ik even niet en gebruik ik hem voor kratten bier)

Offline Heisenberg

• Junior lid
  • **
« Reactie #54 Gepost op: 05-02-2018 14:00 u »

Kabel door zijkant gevoerd en wandcontactdoos gemaakt
temperatuurvoeler via deur

en ik heb aparte temp meter op vergistingsvat liggen ter controle

Terrariumverwarmingselement  28 Watt via Dealextreme a ca 5.80
inkbird  35.-
Zo kan het natuurlijk ook . Mooi gedaan! :proost: :proost: :proost:

Offline dirk

• Senior lid
« Reactie #55 Gepost op: 05-02-2018 14:45 u »

Geen goede opstelling: je moet de sensor aan het vat plakken, immers je wilt de worttemperatuur beheersen, niet de omgevingslucht.

Offline DinBo

• t Wort Wat!
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #56 Gepost op: 05-02-2018 15:33 u »
Kan inderdaad beiden maar dan moet je de inkbird ook anders instellen

De warmteinhoud van lucht en water verschilt enorm

om 1 dm3/liter water 1 graad te verwarmen is 4186   joule nodig
om  1 dm3/liter lucht 1 graad te verwarmen is 1.5  joule nodig

koelkastinhoud 100 liter = 150 joule voor 1 graad
wort 10 liter = 41860 joule voor 1 graad

Als je lucht in  de koelkast dan 1 uur 25.0 C   is 5x150=750
dan verwarmt dit het wort met 41860/750=55   1.C /55 =  0.018 graad
De 100 liter lucht in de koelkast moet dus 55 uur 25.C zijn om het wort 1 graad te verwarmen

===========================================================

instellingen inkbird 20.0C  verwarmingsdifferentiaal 2.0C koelingsdifferentiaal 2.0 C (standaardinstelling)
(Betekent verwarmingselement schakelt aan bij 18.0 C stopt bij 20.C /  koelelement schakelt aan bij  22.C en stopt bij 20.C)

Als je de lucht meet zal de verwarming inschakelen als door de uitstraling van de koelkastwanden de lucht 2 graden te koel word ook al is het wort pas 19.9 C
De lucht zal ook wel opwarmen afhankelijk van capaciteit verw. element tot boven 21 a 22 graden of meer (daarom koelingsdifferentieel hoog instellen bijv. 3.0 C)
het wort blijft dan 19.9 misschien zelfs 19.92 oid)
(heel langzaam koelt dan het wort af tot 18.2 18.3 oid , duurt vele dagen)

Bij meting sensor tegen vergistingsemmer bij deze instelling dan koelt het wort DIRECT af tot 18.0 C (eerder schakelt de verwarming niet aan ook al is de lucht 12.C)
gaat dan verwarmen tot het wort weer 20.0 C is (kan heel lang duren) (lucht kan dan lange tijd 25.0 C of hoger zijn )
koelt dan weer af tot 18.0 C

Als je de sensor tegen het wort plakt moet je dus in de winter verwarmingsdifferentiaal op ca. 0.2 C zetten en koelingsdifferentiaal bijv op 0.5 C  en in de zomer omgekeerd
Dan blijft de wordt ca 19.8 in de winter en 20.2 in de zomer

Als je de lucht meet kan je beter de verwarmingsdifferentiaal op 1.0 C zetten en de koelingsdifferentiaal op 3.0 C (in de zomer omgekeerd )
Als je lucht meet dan lijkt de temp fluctuatie veel groter , klopt ook maar dat is niet het wort temp

Hou er dus altijd rekening mee dat het wort in de winter afkoelt tot ingestelde temp - verwarmingsdifferentieel
en in de zomer opwarmt tot ingestelde temp + koelingsdifferentieel

Bij meting lucht gaat dit heel traag bij meting wort gaat dit snel maar kan voorkomen worden door instellen heel klein differentieel

(Ik ga beide methoden uitproberen : luchtmeting en vatmeting)

(Ik moet zeggen ik vind die 55 uur wel erg veel . misschien een foute komma , maar 5.5 uur moet het zeker minimaal zijn )

Bron: http://www.joostdevree.nl/shtmls/warmtecapaciteit.shtml

Online Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #57 Gepost op: 05-02-2018 17:23 u »
Kan inderdaad beiden maar dan moet je de inkbird ook anders instellen

De warmteinhoud van lucht en water verschilt enorm

om 1 dm3/liter water 1 graad te verwarmen is 4186   joule nodig
om  1 dm3/liter lucht 1 graad te verwarmen is 1.5  joule nodig

koelkastinhoud 100 liter = 150 joule voor 1 graad
wort 10 liter = 41860 joule voor 1 graad

Als je lucht in  de koelkast dan 1 uur 25.0 C   is 5x150=750
dan verwarmt dit het wort met 41860/750=55   1.C /55 =  0.018 graad
De 100 liter lucht in de koelkast moet dus 55 uur 25.C zijn om het wort 1 graad te verwarmen

===========================================================

instellingen inkbird 20.0C  verwarmingsdifferentiaal 2.0C koelingsdifferentiaal 2.0 C (standaardinstelling)
(Betekent verwarmingselement schakelt aan bij 18.0 C stopt bij 20.C /  koelelement schakelt aan bij  22.C en stopt bij 20.C)

Als je de lucht meet zal de verwarming inschakelen als door de uitstraling van de koelkastwanden de lucht 2 graden te koel word ook al is het wort pas 19.9 C
De lucht zal ook wel opwarmen afhankelijk van capaciteit verw. element tot boven 21 a 22 graden of meer (daarom koelingsdifferentieel hoog instellen bijv. 3.0 C)
het wort blijft dan 19.9 misschien zelfs 19.92 oid)
(heel langzaam koelt dan het wort af tot 18.2 18.3 oid , duurt vele dagen)

Bij meting sensor tegen vergistingsemmer bij deze instelling dan koelt het wort DIRECT af tot 18.0 C (eerder schakelt de verwarming niet aan ook al is de lucht 12.C)
gaat dan verwarmen tot het wort weer 20.0 C is (kan heel lang duren) (lucht kan dan lange tijd 25.0 C of hoger zijn )
koelt dan weer af tot 18.0 C

Als je de sensor tegen het wort plakt moet je dus in de winter verwarmingsdifferentiaal op ca. 0.2 C zetten en koelingsdifferentiaal bijv op 0.5 C  en in de zomer omgekeerd
Dan blijft de wordt ca 19.8 in de winter en 20.2 in de zomer

Als je de lucht meet kan je beter de verwarmingsdifferentiaal op 1.0 C zetten en de koelingsdifferentiaal op 3.0 C (in de zomer omgekeerd )
Als je lucht meet dan lijkt de temp fluctuatie veel groter , klopt ook maar dat is niet het wort temp

Hou er dus altijd rekening mee dat het wort in de winter afkoelt tot ingestelde temp - verwarmingsdifferentieel
en in de zomer opwarmt tot ingestelde temp + koelingsdifferentieel

Bij meting lucht gaat dit heel traag bij meting wort gaat dit snel maar kan voorkomen worden door instellen heel klein differentieel

(Ik ga beide methoden uitproberen : luchtmeting en vatmeting)

(Ik moet zeggen ik vind die 55 uur wel erg veel . misschien een foute komma , maar 5.5 uur moet het zeker minimaal zijn )

Bron: http://www.joostdevree.nl/shtmls/warmtecapaciteit.shtml

Het is een mooi verhaal, maar ik betwijfel of het ook klopt. Ik meet voorlopig nog even in de thermowell van mijn vat.
Als je beide opties gaat proberen ben ik benieuwd naar de uitkomst van je onderzoek.

Offline DinBo

• t Wort Wat!
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #58 Gepost op: 05-02-2018 17:34 u »
Ik weet niet of je een inkbird hebt. Zo ja hoe stel jij deze dan in?
En als je een andere regelaar hebt dan  zal je daar toch ook een in en uit schakeltemperatuur instellen?
En inderdaad een thermowell is wel iets exacter als  er tegenaan plakken.

Online Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #59 Gepost op: 05-02-2018 20:25 u »
Ik zie niet in wat voor verschil het maakt met welk apparaat je je temperatuur instelt.
Ik gebruik er een inkbird voor. Momenteel zit er een IPA in het vat ingesteld op 19C.
Hd en Cd staan op 0,5. De temperatuur bljft keurig op peil.
Of een thermowell per se nauwkeuriger is zou ik niet zo stellen. Dat is denk ik mede afhankelijk van het materiaal van je vat. Ik gebruik een Brew Bucket. Misschien dat met een dikwandig kunststof vat je stelling opgaat maar met rvs zal het wel loslopen.

Offline DinBo

• t Wort Wat!
  • Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #60 Gepost op: 05-02-2018 21:54 u »
Inderdaad bij een metalen vat zal het minder verschil maken als bij kunststof.

Offline haicoterbeek

• Junior lid
  • **
« Reactie #61 Gepost op: 06-02-2018 00:21 u »
Inkbird instellingen voor HD en Cd zijn zeer belangrijk voor een rustig niet oscillerend systeem. Met oscillerend bedoel ik dat de regelaar continue wisselt van bedrijfstoestand. Verwarmen, koelen, verwarmen! Aangezien er behoorlijk veel koud medium in de verdamper van de koelkast achterblijf schiet de temperatuur vaak door naar ca.2 graden onder het setpoint! De compressor is reeds gestopt met koelen maar desondanks blijft de temperatuur dalen. Zet je de cd te klein dan zal meteen de verwarming aan gaan. De verwarming slaat af zodra het setpoint bereikt is! Staat de HD te laag dan gaat de koeler aan zodra de dode tijd van bv 3 minuten is verstreken! Zo blijft de temperatuur pendelen rond zijn setpoint. Afhankelijk van de omstandigheden buiten de kast moet de cd en HD gekozen worden. Stel het is buiten de kast 10 graden. De kast staat in een schuur! Het setpoint is 18 graden. Dan zal de temperatuur vanzelf al lager worden omdat het buiten de kast nu eenmaal kouder is. In deze situatie kun je de HD wat kleiner maken en de cd wat groter. De compressor komt dan niet in waardoor een grote daling voorkomen wordt. Anders om geldt het zelfde. Het is buiten de kast warmer bv 22 graden en het setpoint is 18 graden. De kast zal dan vanzelf langzaam warmer worden waardoor het verwarming element wat later in kan komen. De koeler zal het nu wat sneller moeten doen. Experimenteren met deze twee instellingen loont. Verander slechts een variabele per keer. Beoordeel het regelgedrag en stel desnoods bij!

Online Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #62 Gepost op: 06-02-2018 12:43 u »
Mijn kast staat in de schuur en sinds zondag staat er een 15 liter IPA in te vergisten.
Aangezien ik voor het eerst met inkbird aan het vergisten ben is het nog een beetje kijken hoe een en ander werkt voor wat betreft de instellingen.
De Hd en Cd staan zoals gezegd op 0.5. De settemp is 19. Tot nu toe is de koeling nog niet 1 keer aangeslagen aangezien het nogal fris is in de schuur. Voor wat meer inzicht heb ik ook in de kast een analoge thermometer neergezet om de omgevingstemperatuur in de kast te meten. Die is zo'n 10-11 graden. Vooralsnog fluctueert de temperatuur dus tussen de 18,5 (dan gaat de verwarming aan. Verwarmingsdraad rondom gistvat gewikkeld) en de 19graden. Alles gemeten met de inkbird voeler in de thermowell.
Ik was een beetje op mijn hoede voor een vergistingspiek waarbij de temperatuur door het gisten zou gaan oplopen en er wellicht niet actief gekoeld zou kunnen worden door de koelkast aangezien deze minder efficient werkt omdat deze in een erg koude ruimte staat.
Maar vooralsnog lijkt het allemaal prima te gaan.