1e keer keggen

Gestart door Martijn0172, 04-12-2017 23:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

forumwaldek

Citaat van: Martijn0172 op 13-12-2017  16:48 uGisteren na 7 dagen op 0,5 bar en 1,5-2c heb ik de keg in de schuur gezet om vandaag mijn eerste eigen gebrouwen biertje te tappen.
Gefeliciteerd!

Martijn0172

Ik heb nog een kegvraagje. Maakt het voor de houdbaarheid uit of er al getapt is of niet? Ik wil eigenlijk wel eens wisselen en de inhoud bewaren voor een later moment, laten we zeggen 3-4 maanden later. Ik heb het over alleen de keg + gedeeltelijke inhoud, niet over de kranen, vloeistofslang of iets dergelijks

Rich

Als je je CO2-koppelingen goed schoonhoudt en als de keg niet lekt zou dat prima moeten gaan. Ik doe alles voor de eerste keer aansluiten even afnemen met 70% alcoholoplossing. Op druk wegzetten.

JamMasterJustin

Niet om het topic van Martijn te kapen, maar ik ben (ook) een beginnende kegger.

Ik zie op Amerikaanse fora en Youtube filmpjes dat brouwers de zuurstof laten ontsnappen met (als ik het goed zeg) het overdrukventiel / reduceerventiel. Nu heb ik zelf een ventiel bij de manometers zitten, maar niet een ventiel op de tapkraan (wat al die Amerikaanse brouwers hebben). Ik gok (maar wie ben ik?!) dat het effect hetzelfde is: het gaat om het ontgassen van de slang en de keg en direct bijvullen met koolzuur. Of heb ik om de zuurstof te verdrijven een overdrukventiel nodig in de tapkoppeling

Ter verduidelijking:

Ventiel in de tapkoppeling (dit heb ik niet)


Bij mij ziet ie er zo uit:


Ik heb wel dit ventiel


Kan ik om de zuurstof te verwijderen na het vullen van de keg en het aansluiten van de CO2 kraan en tapkoppeling de gasfles opendraaien en een paar keer aan het ventiel trekken?

haicoterbeek

Citaat van: JamMasterJustin op 31-01-2018  21:23 uNiet om het topic van Martijn te kapen, maar ik ben (ook) een beginnende kegger.

Ik zie op Amerikaanse fora en Youtube filmpjes dat brouwers de zuurstof laten ontsnappen met (als ik het goed zeg) het overdrukventiel / reduceerventiel. Nu heb ik zelf een ventiel bij de manometers zitten, maar niet een ventiel op de tapkraan (wat al die Amerikaanse brouwers hebben). Ik gok (maar wie ben ik?!) dat het effect hetzelfde is: het gaat om het ontgassen van de slang en de keg en direct bijvullen met koolzuur. Of heb ik om de zuurstof te verdrijven een overdrukventiel nodig in de tapkoppeling

Ter verduidelijking:

Ventiel in de tapkoppeling (dit heb ik niet)


Bij mij ziet ie er zo uit:


Ik heb wel dit ventiel


Kan ik om de zuurstof te verwijderen na het vullen van de keg en het aansluiten van de CO2 kraan en tapkoppeling de gasfles opendraaien en een paar keer aan het ventiel trekken?
Het is aan te raden voor het vullen van je keg, de zuurstof (in buitenlucht zit 21%) te verdrijven door CO2 toe te voegen. CO2 is zwaarder als lucht dus zal dit in je keg achter blijven. Doe dit door de CO2 slang in je keg te plaatsen en het reduceer langzaam te openen. Nadat je de keg hebt afgesloten met de deksel kun je om zeker te zijn wat gas laten ontsnappen door het handventiel op de keg. Het is raadzaam eens te googelen op forced carbonation! Hier vind je veel info over de benodigde druk om je bier te verzadigen met CO2 en het instellen van de juiste tapdruk. Als laatste is de slang lengte en slang diameter van belang bij het tappen van een biertje. Deze dient zo gekozen te worden dat het drukverlies in de leiding precies zo groot is dat de druk in de taptuit nagenoeg atmosferisch is.

JamMasterJustin

Als ik het goed heb, werkt dat voor een soda keg, maar ik gebruik een sankey-keg / fust met Heinekenkoppeling. Ik weet niet hoe ik kan vullen zonder de tapstang te verwijderen en voordat ik die verwijder, moet ik het koolzuurgas eruit laten. Anders schiet ie een gat in de ozonlaag.

Dirtbag

Citaat van: JamMasterJustin op 01-02-2018  12:31 uAls ik het goed heb, werkt dat voor een soda keg, maar ik gebruik een sankey-keg / fust met heinekenkoppeling. Ik weet niet hoe ik kan vullen zonder de tapstang te verwijderen en voordat ik die verwijder, moet ik het koolzuurgas eruit laten. Anders schiet ie een gat in de ozonlaag

Slang op de bodem en langzaam gas laten lopen? Vervolgens als je de slang er rustig uithaalt een kurk op leggen.

db

Jacques

Citaat van: JamMasterJustin op 01-02-2018  12:31 uAls ik het goed heb, werkt dat voor een soda keg, maar ik gebruik een sankey-keg / fust met Heinekenkoppeling. Ik weet niet hoe ik kan vullen zonder de tapstang te verwijderen en voordat ik die verwijder, moet ik het koolzuurgas eruit laten. Anders schiet ie een gat in de ozonlaag.

Het ontluchten van een fust kun je het beste doen door de koppeling op het het fust de zetten en het fust daarna op zijn zijkant te leggen. Vervolgens haal je de hendel van de koppeling naar beneden om de koolzuur uit te laten.

Daarna kun je de tapstang verwijderen. Hoe je dat doet is afhankelijk van de tapstang.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.