Zomers Blond

Gestart door wh_birra, 14-06-2017 08:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wh_birra

A.s. vrijdag wil ik onderstaand recept gaan brouwen. Het moet een bier worden die tussen een sterke blonde en een tripel zit. Ik heb mijn twijfels of het niet te bitter wordt met de gekozen hop en of de kleur niet te licht is? Graag jullie advies voor evt. verbetering.

Wiechert.


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk002
Naam receptMaarsbergens Zomer Blond
Brouwdatum16-06-2017
BierstijlSterke Blonde
Volume20,8 l
Begin SG1,069 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)28 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,80 lWater uit Zutphen
11,68 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,35 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC75,0 %
0,29 kgGemoute haverThomas Fawcett and Sons4 EBC5,0 %
0,29 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC5,0 %
0,87 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC15,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.20 min.4,2 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.30 min.4,2 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,2 gSaazbellen3,4%60 min.9,9 IBU
20,2 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%60 min.9,9 IBU
41,8 gSaazbellen3,4%10 min.4,1 IBU
31,1 gCascadebellen5,5%5 min.4,1 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,13 gKorianderzaadspecerijkoken
14,56 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafBrew Ale (S-33)bovengist

[/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4][/tabular type=4]

wh_birra

Voor de zekerheid toch nog extra gist toegevoegd aan het recept. BrouwHulp gaf aan dat er te weinig gist aanwezig was. Op het zakje staat toch echt: voor 20 tot 30 liter wort? Ook nog wat wijzigingen aangebracht in de hoeveelheid suiker om iets hoger alcohol percentage te krijgen.

Nog een vraag over BrouwHulp. Bij het gekozen profiel staat het alcohol percentage in de grafiekjes in het rood (te laag) en niet in het groene deel. Terwijl mijn percentage nu op 7,9 geschat wordt met een begin sg van 1074 en eind 1014.
 
Als je in BrouwHulp het begin sg van je recept handmatig hoger stelt, wordt dan de mout stort dan ook automatisch mee verhoogd? Dan zou je dus denken dat het alcohol percentage ook hoger moet worden?

W.

Brouwers

Probleem is de gist. De s33 heeft een lage svg. Het is eigenlijk een engels gistje en geen Belgische. Je houd daardoor een te hoog eind sg. Je kan het begin sg verhogen om meer alcohol te krijgen maar eigenlijk moet je eind sg omlaag. Dit kan je oplossen door er us05 bij te enten of door een andere gistsoort te kiezen. Mangrove jacks heeft schijnbaar goede Belgische gisten.

wh_birra

Ik heb deze gisten op voorraad. Kan ik bijvoorbeeld een zakje M31 er bij doen?

Fermentis   S-04   SafAle English Ale
Fermentis   S-33   SafBrew Ale
Fermentis   T-58   SafBrew Specialty Ale
Mangrove Jack's   M29   French Saison
Mangrove Jack's   M31   Belgian Tripel

Hay

De t-58 geeft een mooie kruidige fruitige smaak maar gist ook niet zo heel ver door.Wel verder dan de s-33.
De mj m31 gist heel ver door en geeft ook een beetje de kruidige fruitige smaak.
Voor een zomerblond zou ik voor het ver doorgisten gaan.

wh_birra

@Hay bedankt voor je advies. Nu heb ik maar een zakje van de M31 Volgens BrouwHulp is dat te weinig een zakje is 10 gram. Moet er nog een extra bij of kan ik het met de s33 samen gebruiken (gewoon allebei in het wort strooien)?  :)

wh_birra

Gek dat ook bij toevoegen van 20 gram M31 aan het recept het pijltje van alcohol en het begin-sg in het rode deel staat? Of maakt dat niet uit?

Wiechert

Knobby

Citaat van: wh_birra op 15-06-2017  14:07 uGek dat ook bij toevoegen van 20 gram M31 aan het recept het pijltje van alcohol en het begin-sg in het rode deel staat? Of maakt dat niet uit?

Wiechert
Dat is alleen om aan te geven dat je buiten het kader van de gekozen stijl zit. Hoef je je niet druk om te maken

Hay

Citaat van: wh_birra op 15-06-2017  13:53 u@Hay bedankt voor je advies. Nu heb ik maar een zakje van de M31 Volgens BrouwHulp is dat te weinig een zakje is 10 gram. Moet er nog een extra bij of kan ik het met de s33 samen gebruiken (gewoon allebei in het wort strooien)?  :)

Gewoon doen kan geen kwaad.
Of je pakt de t-58 en de m31.
Was ik zelf ook nog een keer van plan om deze 2 in een tripel of sterke blonde te gebruiken.

wh_birra

Altijd goed buiten de kaders te gaan :) Had toch nog een extra zakje Mangrove Jack's besteld hopelijk komt die op tijd aan :) Anders maar experimenteren.


wh_birra

Gisterenavond het Zomer Blond gebrouwen. Zat om 1 uur s'nachts in het gistvat in vergistingskast bij 20 graden.
Helaas was het SG veel lager uitgekomen dan bedacht circa 1050 en was het volume ook iets hoger dan 20 liter (25L). Waarschijnlijk was het schroten niet helemaal goed gegaan (door de keuze om een biab te maken in plaats van los in de ketel te maischen had iets fijner moeten zijn).
Dat is helaas niet meer te achterhalen.

Vanmiddag was het SG al gedaald (11 brix / op de brixmeter schaal de SG 1045) in BrouwHulp SG berekend via de brix dan zou het SG 1040 zijn? De vraag is nu dus, hoeveel alcohol het bier straks gaat hebben? Zal nu ergens rond de SG 999  moeten uitkomen wil het rond de 7% zijn? Doel was 1004 vanaf 1069.

Kan ik nu nog in het gistvat suiker toevoegen om het SG wat op te krikken? Zo ja, hoe dat het beste te doen?
Of komt het na het gisten nog goed met het hergisten op de fles? Nog even geproefd smaakt al wel goed (heel zoet) mooie hop smaak en kleur ook ok.

Wiechert
 

Sander van Dijk

Je hebt dus een lager SG behaald dan gepland, maar wel 5 liter meer. Dan valt het wel mee, want (uit mijn hoofd) je hebt nu dus meer wort met wat minder suikers dan gepland. Als je nu extreem lang gekookt zou hebben totdat je die 5 extra liter verdampt had, was je waarschijnlijk aardig in de buurt gekomen.

Je hebt dus ergens teveel water toegevoegd. Heb je gespoeld? Zo ja, dan heb je teveel gespoeld en/of met te veel maisch water begonnen. Als je weet hoeveel je verdampt tijdens het koken (als je dit niet, kun je een kook lekker met water doen) weet je ook hoeveel volume je voor het koken moet hebben. Je moet dan stoppen met spoelen als je het gewenste volume voor het koken hebt bereikt.

Als je niet hebt gespoeld moet je nog even kritisch kijken naar de water volumes waarmee je gestart bent. Gebruik je brouwsoftware? Dan kun je alle data, qua volumes en SG op bepaalde momenten daarin invoeren en ook je brouwinstallatie helemaal invoeren met alle volumes en verdamping en verliezen (zoals wat er achterblijft bij het filteren). Dan moet het de volgende keer beter gaan.

Ik zou aan dit bier niets meer doen en gewoon accepteren dat je een lekker licht blond biertje hebt gebrouwen. Als je nu nog veel suiker gaat toevoegen heb je grote kans dat het bier uit balans raakt.

wh_birra

Sander bedankt. Ik laat het inderdaad maar zo. Ik gebruik BrouwHulp en heb wel alles ingevoerd maar misschien moet er nog ergens wat bijgesteld worden. Zal volgende keer eerst nog eens een test doen met het verdampen. Ik gebruik een Klarstein Beerfest maar die slaat op 100 graden af en dan stopt de "rollende kook elke keer. Ga kijken of ik dat kan uitschakelen zodat er continue wordt gewarmd op die temperatuur, vraag me wel af hoe dat dan op lagere temperaturen gaat werken tijdens het maischen. Het alternatief is inderdaad veel langer laten koken...

Jacques

Citaat van: wh_birra op 19-06-2017  09:50 uHet alternatief is inderdaad veel langer laten koken...

Heel lang koken om te verdampen komt een fris blond bier niet ten goede. Door het lange koken worden er Maillardproducten gevormd, dat zijn verbindingen tussen suikers en aminozuren. Ze worden gevormd tijdens verhitting. Het bruine korstje op wit brood is een mooi voorbeeld van Maillardproducten. Bij een donker bier zijn Maillardproducten geen probleem en zelfs gewenst. Bij een licht gekleurd bier zijn ze ongewenst omdat ze voor kleurvorming zorgen maar ook voor een minder frisse smaak.

Beter is dus te weten wat je verliezen zijn en de waarden in de brouwsoftware aan te passen. Na een paar brouwsels en aanpassingen klopt je begin SG en de hoeveelheid wort dat je overhoudt.

wh_birra

Nu na enkele maanden verder nog even een feedback en de ervaringen met dit recept. Nadat het SG niet meer veranderde en nog enkele dagen wachten het bier overgeheveld naar een schone emmer en de suiker toegevoegd. Het uiteindelijke volume was al met al toch redelijk rond de beoogde 20 liter. Het bottelen ging snel en al na een dag of wat kwam er CO2 in de flesjes (had ook een klein pet-flesje gevuld als indicator).
Na een weekje de eerste fles opengemaakt en dat was al heel goed. Mooi schuim en veel geur en smaak. Schuim ging nog wel wat snel weg en het was nog best troebel met een gistsmaak. In de weken er na zag je dat het bier helderder werd en ook de schuimlaag is wel wat beter geworden. Na de vergisting op de fles van circa 1 tot 2 weken heb ik het bier trouwens op circa 5 graden laten staan in de koelkast. Na de vakantie (enkele weken later) weer geproefd en de gistsmaak was vrijwel weg.
Nog wel veel bezinksel, dat als je niet voorzichtig inschenkt in het glas komt en het mooie helder weer te niet doet. Hoe kun je minder bezinksel in de fles krijgen? Door nog een keer extra overhevelen na de hoofdgisting?

Het bier is erg wel echt geurig fris en heeft ook een lekkere frisse hopsmaak met subtiele hinten van de toegevoegde koriander (niet gekneusd) en sinaasappel schil (wellicht mag daar iets meer van in de volgende keer en dan de koriander wel kneuzen).

Wat wel opvalt is dat na het drinken en de genoemde smaakervaring er vervolgens weinig tot geen nasmaak is, er is weinig hopsmaak en alcohol die nog even blijft hangen. Ik weet niet echt hoe het te omschrijven maar "wat vlak" zou dan wellicht het woord zijn. Is dat door gebrek aan "body" en wat laag alcohol% zo rond de 6%? De vergisting temperatuur (op 19 graden en later nog enkele dagen op 20 graden).  Is het lage sg de boosdoener? Of is het ook een kwestie van nog wat langer laten rijpen?

Weet dat het geen vergelijk is maar heb dit weekend een Westvleteren 8 en 12 geproefd en daarvan is de nasmaak echt ongekend.
Kortom een geslaagd zomerblond maar wel voor verbetering vatbaar.
Hoe zou dat voor dit recept nog wat verbeterd kunnen worden?

Ben benieuwd naar jullie adviezen.
 
Wiechert.

Jacques

Door te koudhoppen verhoog je de body van het bier en krijg je ook een verdieping van het hoparoma.

Verder krijg je ook meer body door het bier zwaarder te maken en ook door minder gist te enten. Dat laatste zorgt voor meer hogere alcoholen en esters waardoor je meer body krijgt. Verder zijn hogere alcoholen en esterbij bij een Belgisch biertype gewenst.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.