Schroten van mout en filteren/spoelen

Gestart door Joreb, 13-06-2017 21:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joreb

Hallo ik ben Joreb (zie 'even voorstellen' )

Ik ben me aan het voorbereiden voor mijn eerste keer bierbrouwen, alle spullen zijn aanwezig (zover ik weet :) ) en wil gaan beginnen met Arsegan Duvels Nat.

Nu ben ik bezig om voor mezelf een to-do lijstje te maken voor tijdens het brouwen maar ik heb hierbij nog wat vragen.

Voor het schroten van mout heb ik een Arsegan Moutmolen van gietijzer, hoe kan ik dit beste afstellen (geen gebruiksaanwijzing bij) maar heb ergens online gezien dat creditcard dikte voldoende is? iemand hier meer ervaring mee?

Over het filteren en spoelwater:
- kan ik gewoon de beslag overscheppen met een maatkan van brouwketel naar mijn filteremmer? of kan ik dat ook gewoon overpompen met een slang?
- hoe zit het met spoelwater? volgens de gebruiksaanwijzing van Arsegan Duvels Nat pakket moet ik eerst 20 liter beslagwater hebben maar dan zie ik spoelen tot een totaal 24 liter; neem aan dat ik dan 4 liter water als spoelwater mag gebruiken?

brouwerwaldonk

Volgens mij is de afstand tussen de rollen afhankelijk van de doormeter van de rollen en de draaisnelheid.
Mijn rollen zijn 90 mm doormeter en draaien 1 toer per seconde of 60/minuut. De afstand tussen de rollen is 1 mm





De molen schroot 10kg mout in 2 minuten.




marc0871

De credit card methode geldt voor de ruimte tussen de rollen van een walsenmolen. Degene die jij hebt is een schijvenmolen.
Hoe je die afstelt weet ik niet.
Het resultaat moet in ieder geval zijn dat de kafjes gebroken zijn, maar nog zo veel mogelijk heel.
Even handje voor handje proefondervindelijk, denk ik.

Voor het spoelen; neem grofweg aan dat er een liter water per kilo mout in je bostel achterblijft.
De beste verhouding water/mout is 3/1.
Ik neem aan dat er zo'n 5 kilo mout in het pakket zit, dus je zou 15 liter maischwater en 9 liter spoelwater kunnen nemen (5 voor het verlies in je bostel en 4 voor je kookverlies).
20 en 4 kan ook, maar dan spoel je minder, wat weer nadelig kan zijn voor je rendement.

Een filteremmer is oud nieuws.
Gebruik een hevelfilter (zoek op javal) of een bazookafilter icm een kraan.

Joreb

Citaat van: marc0871 op 13-06-2017  23:42 uDe credit card methode geldt voor de ruimte tussen de rollen van een walsenmolen. Degene die jij hebt is een schijvenmolen.
Hoe je die afstelt weet ik niet.
Het resultaat moet in ieder geval zijn dat de kafjes gebroken zijn, maar nog zo veel mogelijk heel.
Even handje voor handje proefondervindelijk, denk ik.

Voor het spoelen; neem grofweg aan dat er een liter water per kilo mout in je bostel achterblijft.
De beste verhouding water/mout is 3/1.
Ik neem aan dat er zo'n 5 kilo mout in het pakket zit, dus je zou 15 liter maischwater en 9 liter spoelwater kunnen nemen (5 voor het verlies in je bostel en 4 voor je kookverlies).
20 en 4 kan ook, maar dan spoel je minder, wat weer nadelig kan zijn voor je rendement.

Een filteremmer is oud nieuws.
Gebruik een hevelfilter (zoek op javal) of een bazookafilter icm een kraan.

Hi Marc,

Dank voor je response!

Was vergeten te melden dat ik extra mout heb gehaald om het schroten uit te proberen, zal daar morgen mee beginnen! uitslag hiervan zal ik melden met foto's.

Ik zat inderdaad te berekenen hoeveel liter je nodig hebt. Voor het koken wist niet eens dat er zoveel verlies is van het vocht (zal dan de deksel ervan afhouden van brouwketel) uiteindelijk moet ik 20 liter overhouden.

Zal vast nog meer vragen hebben morgen. Dank alvast voor tip dus!

brouwerwaldonk

Voor 10 liter bier vertrek je met ongeveer 15 L water
Als je een redelijk dik beslag maakt heb je meer water als spoelwater wat het rendement verhoogt.
Om je een voorbeeld te geven ik gebruik 64,5 L water om 43 L bier te bekomen.
Op mijn brouwpan ligt een deksel wat er voor zorgt dat er geen water verdampt tijdens het maischen of spoelen.
Is uw brouwhoeveelheid ongeveer 10 liter en je brouwt zonder deksel neem dan 17 of 18 liter water waarvan 3/5de  brouwwater en 2/5de spoelwater.

Op een schijvenmolen staat vooraan een schroef die de binnenkegel tegen het huis drukt. Zonder mout in de molen, draai de schroef aan tot molen nog net vrij kan draaien, met de borgmoer zet je de schroef vast.
Neem een handvol mout en schroot die. Er mogen gebroken moutkorrels uitkomen maar er moet ook fijn gries en heel fijn gries bij zijn.



Heb je enkel heel kleine stukjes mout en nergens iets wat nog een hele korrel lijkt, dan staat uw molen veel te fijn en zal je na het maischen niet kunnen filteren.

Filteren en spoelen gaat vanzelf met een hevelfilter.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.