Ervaringen met STC-1000

Gestart door hopiebier, 13-06-2017 19:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hopiebier

Beste  medebrouwers,
Bij mij hebben inmiddels 2 stuks STC-1000 de geest gegeven, weliswaar na redelijk intensief gebruik, maar toch binnen twee jaar.
Ben in tussen overgestapt op een Inkbird, hebben jullie vergelijkbare ervaringen of ben ik de enige?
 :degroeten:

RobW

Nog geen problemen mee gehad. (afkloppen) Hoe zwaar had je ze belast?

Serge VL

De relais in een STC1000 kunnen eigenlijk de piekstroom van een ijskast als die aanspringt niet aan, vele zetten een extra zwaardere relais daar tussen welke wel deze piek stomen wel aankan.
Bij mij gaat die al 5 jaar intensief mee maar er staat wel een extra relais tussen.



Bierig

Ik gebruik hem al een jaar of 3 intensief zonder problemen, heb er wel altijd 1 op reserve liggen.. just in case.

TymonK

1,5 jaar zonder relais.
Er ligt een reserve klaar incl de relais, nog niet aan toegekomen om die in te bouwen... (Lui, meer zin om te brouwen...)

Korteweg

Citaat van: hopiebier op 13-06-2017  19:50 uBeste  medebrouwers,
Bij mij hebben inmiddels 2 stuks STC-1000 de geest gegeven, weliswaar na redelijk intensief gebruik, maar toch binnen twee jaar.
Ben in tussen overgestapt op een Inkbird, hebben jullie vergelijkbare ervaringen of ben ik de enige?
 :degroeten:

Gebruik ook een inkbird naast de stc-1000 omdat ik geen tijd had om op een chineze zending te wachten. Ding bevalt mijn uitstekend, je bent wat meer kwijt maar werkt direct uit het doosje  :D

STC-1000 gaat al ruim 2 jaar mee zonder problemen.

hopiebier

Oke daar zit m dus waarschijnlijk de kneep.
Geen extra relais ingebouwd. En waarschijnlijk toch te zwaar belast. Grote wat oudere koelkast.
Afijn Ben nu ook heel tevreden met de inkbird.
 :proost:

Jacques

Ik heb mijn STC-1000 zonder extra relais nu ruim 5 jaar in gebruik. Wordt gebruikt voor de hoofdgisting, nagisting en hergisting op de fles. Mijn vergistingskast staat op de zolder waar het zomers warm is en in de winter fris. Hij stuurt een grote oude horeca koelkast aan. Je kunt dus stellen dat hij intensief gebruikt wordt. Tot nu heeft hij zonder steeds problemen gewerkt.

hopiebier

Citaat van: Jacques op 14-06-2017  23:02 uIk heb mijn STC-1000 zonder extra relais nu ruim 5 jaar in gebruik. Wordt gebruikt voor de hoofdgisting, nagisting en hergisting op de fles. Mijn vergistingskast staat op de zolder waar het zomers warm is en in de winter fris. Hij stuurt een grote oude horeca koelkast aan. Je kunt dus stellen dat hij intensief gebruikt wordt. Tot nu heeft hij zonder steeds problemen gewerkt.

Helaas heb ik waarschijnlijk een toevalstreffer, het plezier om te brouwen wordt er gelukkig niet minder om :biersmile:

Jukkie

Hoe gaat het ertussen zetten van een extra relais in zijn werk?

Serge VL

Hier een schema wel met met 2 extra relais waardoor de relais van de STC1000  dus de zwaardere industriële relais aansturen.
Normaal gezien volstaat 1 relais aan de zijde die de compressor van de ijskast aanstuurt

TymonK



Brouwers


Easywoods

Citaat van: Brouwers op 17-06-2017  21:06 uNiet geschikt, is namelijk maar een 5 A relais. De relais in de STC zijn al van 10 A. Nu zijn deze vrij klein en is de kwaliteit dan ook wat minder, maar je moet dus minimaal 10 A hebben. Hoger is beter. Ik heb er zelf geen extra relais bij geplaatst, maar als je er een pakt zou ik er een van 20-40 A pakken.

Bedankt voor je reactie, ik denk dat de STC relais het wel zullen houden met een nieuw tafelmodel koelkastje maar mochten er problemen komen heb ik een oplossing alvast voorhanden en gaan we opzoek naar 40A relais  :proost2:

Jukkie

Als ik op Conrad zoek op 'relais' krijg ik een paar duizend hits  ;D  Weet iemand wellicht welke geschikt is?

Serge VL

Een voorbeeld van een relais die voldoet is vb deze, heeft een vermogen van 16A maar een piek vermogen van 30 A.
https://www.gotron.be/enkelpolig-relais-16a-230vac-afmetingen-29-x-13-x-25-5mm.html
natuurlijk heb je daar nog een relais voetje voor nodig:
https://www.gotron.be/voet-din-rail-voor-dubbelpolig-relais-schroefconnecties.html
In bijlage een veiligheidsanalyse die ik ooit gemaakt heb betreft het gebruik en de installatie van een STC1000. (deze had ik voor mijzelf gemaakt)
Het is een theoretische benadering, dus gebruik een beetje je gezond verstand en haal de dingen er uit die voor jou van toepassing zijn.
Sommige risico's in deze analyse zijn mogelijk uw situatie over ingeschat, maar het geeft wel een idee wat je kan doen om iets veiliger te maken.
Veel lees plezier.
Sommige links werken wel niet meer in doc ( is ook al een par jaar oud) maar de beschrijving van de componenten staat er in dus kan je nog steeds zelf een beetje googelen ;)

heinteurlings

Citaat van: Serge VL op 19-06-2017  09:44 uEen voorbeeld van een relais die voldoet is vb deze, heeft een vermogen van 16A maar een piek vermogen van 30 A.
https://www.gotron.be/enkelpolig-relais-16a-230vac-afmetingen-29-x-13-x-25-5mm.html
natuurlijk heb je daar nog een relais voetje voor nodig:
https://www.gotron.be/voet-din-rail-voor-dubbelpolig-relais-schroefconnecties.html
In bijlage een veiligheidsanalyse die ik ooit gemaakt heb betreft het gebruik en de installatie van een STC1000. (deze had ik voor mijzelf gemaakt)
Het is een theoretische benadering, dus gebruik een beetje je gezond verstand en haal de dingen er uit die voor jou van toepassing zijn.
Sommige risico's in deze analyse zijn mogelijk uw situatie over ingeschat, maar het geeft wel een idee wat je kan doen om iets veiliger te maken.
Veel lees plezier.
Sommige links werken wel niet meer in doc ( is ook al een par jaar oud) maar de beschrijving van de componenten staat er in dus kan je nog steeds zelf een beetje googelen ;)

Bedankt voor dit uitgebreide schema. Ik heb ook de thermische zekeringen besteld maar weet niet zo goed hoe ik die veilig in de koelkast kan hangen. Bouw je daar iets overheen? Soldeer je het vast aan schroeven?

Heisenberg

Citaat van: Korteweg op 14-06-2017  08:54 uGebruik ook een inkbird naast de stc-1000 omdat ik geen tijd had om op een chineze zending te wachten. Ding bevalt mijn uitstekend, je bent wat meer kwijt maar werkt direct uit het doosje  :D

STC-1000 gaat al ruim 2 jaar mee zonder problemen.
Ik heb 3 inkbirds. allemaal prima apparaatjes. Vooral omdat ik niet zo´n handyman ben...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.