Bottelen ja of nee?

Gestart door Belegar, 12-06-2017 19:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Belegar

Goede avond allen,

4 juni heb ik voor het eerst gebrouwd!
9 liter.
Ik probeer een dubbel te maken met als houvast het recept uit "Verander water in bier" van Adrie Otte.
Alles gedaan zoals het in het boek vermeld staat......afgekoeld naar 20 graden.
Soortelijk gewicht gemeten = 1062
Gist toegevoegd (Safbrew BE-256) en in de kuip gedaan.
Het ging de eerste dag lekker te keer maar was al snel minder....
Donderdag 8 juni, was het volledig stil en heb ik alles in een 10 Liter mandfles gedaan.
Hier gebeurde helemaal niets meer??
Ben toen gaan zoeken op het internet en dacht het te vinden dat de gisting vroegtijdig was gestopt?
Kon je oplossen door het wederom in de kuip te doen en opnieuw gist erbij......
Dit heb ik gisteren gedaan (11 juni), maar er gebeurt nog steeds niets??
Vandaag (12 juni) heb ik het soortelijk gewicht gemeten en dat is 1012!
Dit zou volgens het boek prima zijn om te bottlen!
Mijn vraag:
Wat is hier gebeurt en kan ik nu bottlen?
Zoja, ga ik nog 7 gram suiker/liter toevoegen?

Ik hoor graag van jullie!
Bedankt alvast.

Groeten,
Erik









Emanuel

Het beste kan je over 2 a 3 dagen nog een keer de SG meten. Is deze nog steeds gelijk dan is de gisting klaar en kan je gerust bottelen. Bij het bottelen kan je dan 7 gram per liter bier aan je bier toevoegen (beste om het suiker in bijv. 50 tot 100cc op te lossen en dit bij je bier voor het bottelen te voegen. Zo kan je tijdens de hergisting op fles koolzuur krijgen. Hiervoor moet je wel de flessen 1 a 2 weken bij een temp van 20-22 graden bewaren (doe ik zelf ook altijd). Na 2 weken kan je dan een proeffles open trekken en je merkt dan direct of er genoeg koolzuur is op de fles. Bij het poppen van de kroonkurk krijg je dan een mooie sis en als je het uitschenkt als het goed is een mooie schuimkraag  :biersmile:

Maar voor ik het vergeet. Voordat je bottelt eerst van je bier proeven. Hoe moet wel lekker smaken wil je het bottelen. Smaakt en ruikt het niet lekker of zelfs gewoon vies heeft het geen zin om te bottelen.

Jacques

Over wel of niet bottelen zijn veel topics.
Ik raad je aan te kijken bij de tag bottelen/afvullen. Via de tags kun je veel antwoorden op veel gestelde vragen terugvinden.

Belegar


William

Lees de links die Jacques geeft zeker door maar het korte antwoord: je kunt bottelen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.