Plaato Digitale waterslot

Gestart door Underdike, 12-06-2017 16:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pyotr

Citaat van: Zedd op 11-01-2019  12:00 uVaak een teken dat ie bij de douane ligt, bereid je maar voor op importheffing van 32 euro...

Dan is de korting van black friday weer teniet gedaan. Afijn, als die bij de douane ligt sponsor ik NV Nederland wel weer. Een collega brouwer had m zonder heffing ontvangen dus ik blijf goede hoop houden.

RoyB

Citaat van: hansHalberstadt op 12-01-2019  06:04 uDat gaat waarschijnlijk niet zuurstofloos werken. plastic is semipermeabel en laat gassen door. Zuurstof zal naar binnen diffunderen door het plastic heen en CO2 naar buiten.

Het zakje gebruiken gaat echt al heel ver natuurlijk, omdat CO2 zwaarder is dan lucht zal de zuurstof niet in je bier opgenomen worden. Ook het diffunderen van deze gassen er nog bij in de som van totalen meenemen is nog een trede hoger op de ladder van waanzin. Deze effecten zijn echt zo minimaal op je brouwsel dat het naar mijn verwachting totaal nutteloos is om je druk om te maken.

Ook heb je maar zo kort te maken met negatieve druk (tijdens het afkoelen van je bier) dat er slechts een minimale hoeveelheid gas uit het zakje naar binnen wordt gezogen TIJDENS het koelen.  Je kunt het zakje er na dat je tank op coldcrash temp is weer vanaf halen.

Ik doe zelf maar beperkt zuurstof afdrijving. Als ik drooghop, dan doe ik de tank voorzichtig en zo kort mogelijk open als ik de hoppen toevoeg, en verwacht dat het doorgisten van het jongbier de zuurstof weer zal verdrijven. Hetzelfde als ik gist onderaan aftap, dan laat ik gewoon lucht binnenkomen via het waterslot. Geen problemen mee gehad tot nog toe.


Edwin brouwt

Citaat van: RoyB op 07-11-2018  22:40 uOei, hier maak je wel een foutje. Bij vergisting komt altijd koolzuur vrij. Wat je ziet is dat er koolzuurbelletjes aan je tilt / ispindel blijven kleven zodat deze nog iets hoger komt te liggen. Een tijdje na het stoppen van je vergisting ontsnapt de laatste koolzuur uit je wort/jong bier waardoor je ispindel niet meer omhoog wordt getild door de koolzuurbelletjes, hierdoor lijkt je SG te dalen maar dit is dus niet zo. Helaas is dit wel echt een "quirk" van die tilt meters.


Interessant! Wat ik nl zie is dat bij mij vergistingen altijd nog heel langzaam door lijken te lopen (tot ver boven de aangegeven vergistingsgraat) . Dit zie ik natuurlijk alleen op de tilt grafieken. Op de refractometer n is 1 puntje eigenlijk niet te zien en lijkt de vergisting allang afgelopen.















RoyB

Citaat van: EdwinBrouwt op 13-01-2019  22:39 uInteressant! Wat ik nl zie is dat bij mij vergistingen altijd nog heel langzaam door lijken te lopen (tot ver boven de aangegeven vergistingsgraat) . Dit zie ik natuurlijk alleen op de tilt grafieken.

Ja, dat bevestigt mijn uitspraak, je tilt gaat nog verder hangen en lager SG meten, omdat deze niet meer wordt opgetild door belletjes. Dit is weer omdat het laatste koolzuur ontsnapt terwijl de gisting al veel eerder is ge eindigt. Als een glas cola wat langzaam haar prik kwijt raakt zeg maar..

Johan_vL

Citaat van: EdwinBrouwt op 10-01-2019  15:55 uKijk, dit kwam ik tegen op de facebook groep:


Ziet er een beetje knullig uit, maar zal vast goed werken: alle CO2 in een zak en als je gaat coldcrashen of op elk ander moment dat er lucht wordt aangezogen komt dat uit de zak.

Het idee is goed, echter de zakken zijn niet luchtdicht. In het laboratorium, gebruiken wij aluminium gecoate gaszakken (cali-bond-5) om het gas in de zak echt anaeroob te houden.  Veel plastics zijn nu eenmaal permeabel.
Ik verwacht dus niet dat de extra moeite van een gaszak aan het klepje voldoende effect heeft, immers een klein beetje of een heel klein beetje lucht, is toch lucht en daarmee zuurstof.

Overigens, denk ik niet dat dat kleine beetje onderdruk van terugkoelen aan de start van je vergisting, als er toch al lucht in je kopruimte aanwezig is een (extra) slecht effect heeft.  :brouwen:

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 12-01-2019  06:04 uDat gaat waarschijnlijk niet zuurstofloos werken. plastic is semipermeabel en laat gassen door. Zuurstof zal naar binnen diffunderen door het plastic heen en CO2 naar buiten. Als je dit wilt doen dan kun je bv een metaal gecoat plastic gebruiken zoals bv deze https://www.hema.nl/vrije-tijd-kantoor/feest/ballonnen/xxl-folie-ballon-cijfer-1-60800181.html?

Citaat van: Johan_vL op 18-01-2019  09:20 uHet idee is goed, echter de zakken zijn niet luchtdicht. In het laboratorium, gebruiken wij aluminium gecoate gaszakken (cali-bond-5) om het gas in de zak echt anaeroob te houden.  Veel plastics zijn nu eenmaal permeabel.


Zedd

Plaato staat hier lekker te borrelen, 400 bpm.
Enige nadeel is: ding maakt nogal herrie. Iemand hier al een oplossing voor? Ik heb hem in een standaard plastic gistvat, met groene deksel steken. Als "dop" een grijsrubberen dop.
Ik verdenk dat rubber ervan het geluid te geleiden en dan het vat als klankkast te gebruiken, maar weet het niet zeker.
Ervaringen?

Koen S

Citaat van: Johan_vL op 18-01-2019  09:20 uHet idee is goed, echter de zakken zijn niet luchtdicht.
Voor 20 liter bier zit ik nu met voorlopig nog maar 4,2 % Alc aan 385 liter geproduceerde CO2. Als je een luchtdichte zak wil gebruiken, zal het wel een heel grote moeten zijn.  :weetniet:

orangeloo

Vandaag een ondergister gebrouwem. Gekoeld tot 20 ºC, in de gistkast verder gekoeld tot 10 ºC .
Helaas kwam ik er 8 uur later achter dat het Plaato waterslot helemaal leeg was  :(
Ik heb wel een Plaato Valve (drukvereffeningsklep) maar deze heb ik nog nooit gebruikt.
Iemand ervaring met deze klep samen met het terug koelen. Had deze dat voorkomen  :weetniet:

Ztefan

Inmiddels hebben de gebruikers hem meer dan een jaar, gebruiken jullie hem nog? Ik zit sterk te twijfelen er één aan te schaffen, dus ik ben benieuwd hoe hij bevalt na een jaar gebruik.

Edwin brouwt

Citaat van: Ztefan op 06-01-2020  09:52 uInmiddels hebben de gebruikers hem meer dan een jaar, gebruiken jullie hem nog? Ik zit sterk te twijfelen er één aan te schaffen, dus ik ben benieuwd hoe hij bevalt na een jaar gebruik.
Ik ben er mee gestopt, de metingen waren te ver van wat het was (zeker 20 punten) en de kwaliteit laat te wensen over (de binnenkant werd steeds groter door uitzetting van het plastic waardoor het dekseltje er niet meer op past).
De service is wel; perfect: de eerste plaato is geheel kosteloos vervangen omdat deze dus zover was uitgezet dat ie niet meer dicht kon.
Mijn advies is dus negatief  :(   en ik ben helemaal over op de Tilt. Wel duurder maar werkt perfect.


orangeloo

Bij  mij ligt hij ook in de kast. Metingen kloppen niet met de werkelijkheid.

Ztefan

Bedankt voor het delen van jullie lange termijn ervaring. Ik ga mijn vingers er dan niet aan branden en mij verdiepen in de Tilt. Exacte waarden hoeft van mij niet, gaat mij meer om het verloop, maar ik wil wel dat hij een tijdje mee gaat.

hobbybob

Ispindel werkt ook perfect hier.

Scheelt toch weer tov de Tilt volgens mij

Ztefan

Bedankt voor je tip. Heb ik het goed dat de iSpindel wat breder is? +- 40 mm?

hobbybob


Ztefan

Die past dan niet in mijn mandflessen. Voor mij de doorslag om voor de Tilt te gaan, met de verwachting dat hij een paar jaar me gaat. Bedankt voor je input!

Etn82

Hoewel ik niet zo veel meer thuisbrouw, gebruik ik nog wel steeds de Plaato bij elke batch. Gebruik hem vooral om te zien of er al activiteit is (hoef ik niet steeds 3 verdiepingen naar beneden, mijn vergistingskasten staan in mijn garagebox).

Verder vind ik het heel prettig om waar ik dan ook ben, mijn vergisting te kunnen volgen. De nauwkeurigheid is bij mij heel wisselend. De eerste keer was die "spot-on" . Maar meestal wijkt die wel wat af. Wel geeft het een goed inzicht in de activiteit, wanneer je vergisting over zijn piek activiteit heen is of vrijwel afgelopen. Handig ivm beslissen wanneer je wilt dryhoppen of lageren. Nauwkeurig meten doe ik toch met mijn EasyDens.

Mijn eerste Plaato is overleden. Gelukkig is de service heel goed, en hebben ze zonder discussie een nieuwe opgestuurd. Wat dat betreft echt een goed bedrijf. Zou ik nu opnieuw iets aanschaffen, dan zou ik waarschijnlijk ook eerder geneigd zijn om een tilt te kiezen. Maar voor nu ben ik tevreden met mijn Plaato.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.