Plaato Digitale waterslot

Gestart door Underdike, 12-06-2017 16:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Underdike

Weet er iemand iets meer over de binnenkort uitkomende Plaato digitale waterslot?
Ik volg iemand uit Noorwegen op Instagram, en die plaatste er 1. Het apparaat is Noors (?), schijnt binnenkort uit te komen, en er worden momenteel test-versies de deur uit gestuurd..
Ik dacht dat het een bubbel-teller zou zijn (wel/niet activiteit), maar schijnbaar meet het apparaat de CO2 die langskomt en kan behalve temperatuur & activiteit óók het SG en alcohol-percentage doorgeven ?
Zal wel een duur hebbedingetje zijn, maar als het een beetje accuraat werkt wel een leuk ding  8)


Jeroen D


Underdike

Citaat van: Jeroen D op 12-06-2017  16:11 uInteressant!
Maar even aanmelden op https://www.plaato.io/
Zover was ik ook gekomen, en had me ook aangemeld... alleen vaag dat je nergens specs kunt vinden...

Markiej87

Citaat van: Underdike op 12-06-2017  16:14 uZover was ik ook gekomen, en had me ook aangemeld... alleen vaag dat je nergens specs kunt vinden...
Doen ze zodat je je aanmeldt voor de nieuwsbrief ;)

Jeroen D

Citaat van: Underdike op 12-06-2017  16:14 uZover was ik ook gekomen, en had me ook aangemeld... alleen vaag dat je nergens specs kunt vinden...

Had je deze dan ook gevonden?

https://www.plaato.io/bubblecontest

Hier is ook een link naar hun Facebook en instagram te vinden. Daar staat iets meer info op, maar het blijft allemaal wat mysterieus.

William

Ik lees ergens op de FB site onder een plaatje "optical sensor"" .

CiteerHer bobler det i gjærlåsen. En optisk sensor teller boblene.

 Dan gaat mijn vertrouwen naar beneden. :)

Maar... je weet het niet.

Jeroen D

"Hi Jeroen! Thanks for reaching out and for taking interest in the PLAATO Airlock. In just a few days, the website will be launched with product information. All I can tell you now is that PLAATO gives you real-time data about the fermentation process directly on your smart-phone. Sign up for the newsletter at plaato.io or like our Facebook page. to stay tuned. Tarje"

hansHalberstadt

Heeft iemand wel eens gemeten met een alcohol blaastest apparaat aangesloten op het waterslot? Zal me niets verbazen als er eren goed verband is tussen alcoholpercentage en wat de blaastester aangeeft. zo meet dat ding in de praktijk ook, alleen is de  waarde in je bloed minder dan een 0.1% (hopelijk) en in gistend bier wel tot 10%. Tegenwoordig kun je die dingen al al voor een tientje kopen. Misschien moet je de CO2 waaraan je meet wel eerst verdunnen met lucht, maar dat zou moeten kunnen, zelfs automatisch.


Knobby

Citaat van: hansHalberstadt op 13-06-2017  09:01 uHeeft iemand wel eens gemeten met een alcohol blaastest apparaat aangesloten op het waterslot? Zal me niets verbazen als er eren goed verband is tussen alcoholpercentage en wat de blaastester aangeeft. zo meet dat ding in de praktijk ook, alleen is de  waarde in je bloed minder dan een 0.1% (hopelijk) en in gistend bier wel tot 10%. Tegenwoordig kun je die dingen al al voor een tientje kopen. Misschien moet je de CO2 waaraan je meet wel eerst verdunnen met lucht, maar dat zou moeten kunnen, zelfs automatisch.
Ik denk niet dat je iets hebt aan de blaastesten.  Tijd terug heb ik een consumenten programma gezien waar ze die dingen testen. Allemaal gaven ze iets anders aan, en zelfs hetzelfde apparaat bij dezelfde persoon gaf bij meerdere metingen iedere keer iets anders aan.

TymonK

Citaat van: hansHalberstadt op 13-06-2017  09:01 uHeeft iemand wel eens gemeten met een alcohol blaastest apparaat aangesloten op het waterslot? Zal me niets verbazen als er eren goed verband is tussen alcoholpercentage en wat de blaastester aangeeft. zo meet dat ding in de praktijk ook, alleen is de  waarde in je bloed minder dan een 0.1% (hopelijk) en in gistend bier wel tot 10%. Tegenwoordig kun je die dingen al al voor een tientje kopen. Misschien moet je de CO2 waaraan je meet wel eerst verdunnen met lucht, maar dat zou moeten kunnen, zelfs automatisch.

Huh? Ik dacht altijd dat er alleen CO2 door het waterslot heengaat? Verdampt er ook alcohol tijdens de vergisting? Zonde ;-)

hansHalberstadt

Citaat van: TymonK op 13-06-2017  10:07 uHuh? Ik dacht altijd dat er alleen CO2 door het waterslot heengaat? Verdampt er ook alcohol tijdens de vergisting? Zonde ;-)
Ik denk het wel, net zoals er alcohol verdampt vanuit je bloed in je longen als er alcohol in je bloed zit. (Maar is slechts een heel klein beetje dus merk je niet dat daardoor het alcohol% van je bier eigenlijk nog wat hoger had kunnen zijn)

hansHalberstadt

Citaat van: Knobby op 13-06-2017  09:22 uIk denk niet dat je iets hebt aan de blaastesten.  Tijd terug heb ik een consumenten programma gezien waar ze die dingen testen. Allemaal gaven ze iets anders aan, en zelfs hetzelfde apparaat bij dezelfde persoon gaf bij meerdere metingen iedere keer iets anders aan.
Toch is er wel een kans dat het zou kunnen werken, maar staat of valt met de kwaliteit van de sensor. De veel hogere concentratie alcohol geeft mogelijk ook een hogere meetnauwkeurigheid. Ik weet niet wat er in de Plaato zit. Denk zelf hooguit een bellensensor, maar triggerde mij wel tot de gedachte dat je ook een alcoholsensor kunt nemen.
 

Underdike

Ik heb die dude uit Noorwegen op Instagram met een proefexemplaar eens aangeschreven... hij gaat hem zsm uitproberen en geeft een seintje zodra er praktijk-ervaringen en/of een prijs-indicatie te melden valt.

DLB

Ben benieuwd naar de prijs. Ziet er wel kek uit >:D

TymonK

Je mag wel oppassen bij gisten met veel schuim. Optical sensor naar de haaien...

Ik geloof meer in de tilt/ispindel voor dit soort doeleinden... (Ik heb dan ook een ispindel dus wellicht wat bevooroordeeld.)

hansHalberstadt

Citaat van: TymonK op 14-06-2017  08:44 uJe mag wel oppassen bij gisten met veel schuim. Optical sensor naar de haaien...

Ik geloof meer in de tilt/ispindel voor dit soort doeleinden... (Ik heb dan ook een ispindel dus wellicht wat bevooroordeeld.)
Weet niet of ze daar al aan gedacht hebben. Je zou er dan nog iets tussen moeten zetten.

Jeroen D

Citaat van: TymonK op 14-06-2017  08:44 uJe mag wel oppassen bij gisten met veel schuim. Optical sensor naar de haaien...

Ik geloof meer in de tilt/ispindel voor dit soort doeleinden... (Ik heb dan ook een ispindel dus wellicht wat bevooroordeeld.)

Ik neem aan dat de optical sensor achter glas/plastic zit.
Het is namelijk sowieso een waterslot. Dus het zal waterdicht moeten zijn, binnen en buitenkant.

Maat het is inderdaad wel iets om bij stil te staan.

Jeroen D

Citaat van: TymonK op 14-06-2017  08:44 uJe mag wel oppassen bij gisten met veel schuim. Optical sensor naar de haaien...

Ik geloof meer in de tilt/ispindel voor dit soort doeleinden... (Ik heb dan ook een ispindel dus wellicht wat bevooroordeeld.)

Ze hebben net op hun instagram een "montage" video geplaatst. Kun je zien hoe het "zit".

Underdike

Op welk IG account Jeroen?

Jeroen D

Geen idee. Heb zelf geen IG. Maar t staat ook op hun Facebook pagina. @PlaatoNO

Daar kwam ik het tegen.

Underdike

Ohhh... ik doe helaas niet aan Facebook (ben niet zo sociaal dat ik tante Annie & oom Henk zonodig wil laten zien wat ik iedere dag zoal doe ;)

Jeroen D

https://www.facebook.com/PlaatoNO/

Volgens mij is het een openbare FBpagina en kun je gewoon (zonder zelf in te loggen) bekijken.

hansHalberstadt

Het ding zal ongeveer hetzelfde doen als de bellenteller van Henielma, afhankelijk hoe goed het ding CO2 volume kan meten via bellen.
zodra de gisting eroverheen gaat en er iets in het waterslot komt zal het gedrag van bellen produceren complete veranderen en onbruikbaar worden vrees ik. Er zal dus iets bij moeten om dat te voorkomen.

muldereric

Citaat van: hansHalberstadt op 20-06-2017  09:07 uHet ding zal ongeveer hetzelfde doen als de bellenteller van Henielma, afhankelijk hoe goed het ding CO2 volume kan meten via bellen.
zodra de gisting eroverheen gaat en er iets in het waterslot komt zal het gedrag van bellen produceren complete veranderen en onbruikbaar worden vrees ik. Er zal dus iets bij moeten om dat te voorkomen.
Zit er dik in ja. Moet wel zeggen dat het schuim van de hoofdvergisting bij mij alleen in het waterslot komt als ik de headroom in de tank verkeerd heb ingeschat en een heel actieve gist heb...
Kan hem ook altijd iets van je vat af monteren dmv een slang.

JaMo

Citaat van: Jeroen D op 13-06-2017  07:05 u"Hi Jeroen! Thanks for reaching out and for taking interest in the PLAATO Airlock. In just a few days, the website will be launched with product information. All I can tell you now is that PLAATO gives you real-time data about the fermentation process directly on your smart-phone. Sign up for the newsletter at plaato.io or like our Facebook page. to stay tuned. Tarje"


Just a few days is wel een ruim begrip. ???
Ziet er peppie uit hoor, ben benieuwd naar de prijs en daadwerkelijke werking van dit apparaat.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.