Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Plaato Digitale waterslot  (gelezen 21273 keer)

Offline Pyotr

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • ABV De Bierkaai
Re: Plaato Digitale waterslot
« Reactie #150 Gepost op: 12-01-2019 14:34 u »
Vaak een teken dat ie bij de douane ligt, bereid je maar voor op importheffing van 32 euro...

Dan is de korting van black friday weer teniet gedaan. Afijn, als die bij de douane ligt sponsor ik NV Nederland wel weer. Een collega brouwer had m zonder heffing ontvangen dus ik blijf goede hoop houden.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RoyB

• Vol lid
  • Met mijn neus in de schuimkraag gevallen.
« Reactie #151 Gepost op: 13-01-2019 00:55 u »
Dat gaat waarschijnlijk niet zuurstofloos werken. plastic is semipermeabel en laat gassen door. Zuurstof zal naar binnen diffunderen door het plastic heen en CO2 naar buiten.

Het zakje gebruiken gaat echt al heel ver natuurlijk, omdat CO2 zwaarder is dan lucht zal de zuurstof niet in je bier opgenomen worden. Ook het diffunderen van deze gassen er nog bij in de som van totalen meenemen is nog een trede hoger op de ladder van waanzin. Deze effecten zijn echt zo minimaal op je brouwsel dat het naar mijn verwachting totaal nutteloos is om je druk om te maken.

Ook heb je maar zo kort te maken met negatieve druk (tijdens het afkoelen van je bier) dat er slechts een minimale hoeveelheid gas uit het zakje naar binnen wordt gezogen TIJDENS het koelen.  Je kunt het zakje er na dat je tank op coldcrash temp is weer vanaf halen.

Ik doe zelf maar beperkt zuurstof afdrijving. Als ik drooghop, dan doe ik de tank voorzichtig en zo kort mogelijk open als ik de hoppen toevoeg, en verwacht dat het doorgisten van het jongbier de zuurstof weer zal verdrijven. Hetzelfde als ik gist onderaan aftap, dan laat ik gewoon lucht binnenkomen via het waterslot. Geen problemen mee gehad tot nog toe.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
Re: Wat denken jullie hierover ?
« Reactie #152 Gepost op: 13-01-2019 22:39 u »
Oei, hier maak je wel een foutje. Bij vergisting komt altijd koolzuur vrij. Wat je ziet is dat er koolzuurbelletjes aan je tilt / ispindel blijven kleven zodat deze nog iets hoger komt te liggen. Een tijdje na het stoppen van je vergisting ontsnapt de laatste koolzuur uit je wort/jong bier waardoor je ispindel niet meer omhoog wordt getild door de koolzuurbelletjes, hierdoor lijkt je SG te dalen maar dit is dus niet zo. Helaas is dit wel echt een "quirk" van die tilt meters.

Interessant! Wat ik nl zie is dat bij mij vergistingen altijd nog heel langzaam door lijken te lopen (tot ver boven de aangegeven vergistingsgraat) . Dit zie ik natuurlijk alleen op de tilt grafieken. Op de refractometer n is 1 puntje eigenlijk niet te zien en lijkt de vergisting allang afgelopen.

Offline RoyB

• Vol lid
  • Met mijn neus in de schuimkraag gevallen.
Re: Wat denken jullie hierover ?
« Reactie #153 Gepost op: 13-01-2019 23:06 u »

Interessant! Wat ik nl zie is dat bij mij vergistingen altijd nog heel langzaam door lijken te lopen (tot ver boven de aangegeven vergistingsgraat) . Dit zie ik natuurlijk alleen op de tilt grafieken.

Ja, dat bevestigt mijn uitspraak, je tilt gaat nog verder hangen en lager SG meten, omdat deze niet meer wordt opgetild door belletjes. Dit is weer omdat het laatste koolzuur ontsnapt terwijl de gisting al veel eerder is ge eindigt. Als een glas cola wat langzaam haar prik kwijt raakt zeg maar..

Offline Johan_vL

• Vol lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #154 Gepost op: 18-01-2019 09:20 u »
Kijk, dit kwam ik tegen op de facebook groep:

Ziet er een beetje knullig uit, maar zal vast goed werken: alle CO2 in een zak en als je gaat coldcrashen of op elk ander moment dat er lucht wordt aangezogen komt dat uit de zak.

Het idee is goed, echter de zakken zijn niet luchtdicht. In het laboratorium, gebruiken wij aluminium gecoate gaszakken (cali-bond-5) om het gas in de zak echt anaeroob te houden.  Veel plastics zijn nu eenmaal permeabel.
Ik verwacht dus niet dat de extra moeite van een gaszak aan het klepje voldoende effect heeft, immers een klein beetje of een heel klein beetje lucht, is toch lucht en daarmee zuurstof.

Overigens, denk ik niet dat dat kleine beetje onderdruk van terugkoelen aan de start van je vergisting, als er toch al lucht in je kopruimte aanwezig is een (extra) slecht effect heeft.  :brouwen:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #155 Gepost op: 19-01-2019 08:12 u »
Dat gaat waarschijnlijk niet zuurstofloos werken. plastic is semipermeabel en laat gassen door. Zuurstof zal naar binnen diffunderen door het plastic heen en CO2 naar buiten. Als je dit wilt doen dan kun je bv een metaal gecoat plastic gebruiken zoals bv deze https://www.hema.nl/vrije-tijd-kantoor/feest/ballonnen/xxl-folie-ballon-cijfer-1-60800181.html?

Het idee is goed, echter de zakken zijn niet luchtdicht. In het laboratorium, gebruiken wij aluminium gecoate gaszakken (cali-bond-5) om het gas in de zak echt anaeroob te houden.  Veel plastics zijn nu eenmaal permeabel.

Offline Zedd

• Senior lid
  • Ik brouw meer dan ik drink.
« Reactie #156 Gepost op: 21-01-2019 16:24 u »
Plaato staat hier lekker te borrelen, 400 bpm.
Enige nadeel is: ding maakt nogal herrie. Iemand hier al een oplossing voor? Ik heb hem in een standaard plastic gistvat, met groene deksel steken. Als "dop" een grijsrubberen dop.
Ik verdenk dat rubber ervan het geluid te geleiden en dan het vat als klankkast te gebruiken, maar weet het niet zeker.
Ervaringen?

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #157 Gepost op: 21-01-2019 16:35 u »
Het idee is goed, echter de zakken zijn niet luchtdicht.
Voor 20 liter bier zit ik nu met voorlopig nog maar 4,2 % Alc aan 385 liter geproduceerde CO2. Als je een luchtdichte zak wil gebruiken, zal het wel een heel grote moeten zijn.  :weetniet:

Tags: waterslot