Granaatappel

Gestart door Dukmans, 12-06-2017 12:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dukmans

Het is alweer enige tijd geleden dat ik hier iets gepost heb, maar ik maak voor mijn nieuwe brouwsel graag gebruik van jullie kennis. Het plan is een ipa achtig biertje met een (stevige) hint van granaatappel.
Omdat ik vermoed dat de suikers van de granaatappel vrolijk door het gist geconsumeerd worden, wil ik wat stevia (gedroogd uit eigen tuin) toevoegen.
Waar ik nog geen zicht op heb, is de hoeveelheid granaatappel en stevia op een batch van 20 à 25 liter.
Wat lijkt jullie een goede hoeveelheid?
Ik ga experimenteren met granaatappelsap toevoegen aan een neutraal biertje, maar leuk als jullie met me meedenken.

Gerb

Ik heb wel eens een granaatappelbier gebrouwen: https://brouwerijdewatertoren.blogspot.nl/2013/03/persephone-granaatappel-bier.html

De smaak was misschien te weinig aanwezig voor jou. Hier de proefnotitie: https://brouwerijdewatertoren.blogspot.nl/search?q=persephone

justDick

Heb ja al eens eerder stevia in je bier gebruikt?
Lijkt me met name in blond bieren niet passen met de droppige nasmaak.
Of blijf je met de hoeveelheid onder jouw smaakdrempel?

Dick

Serge VL

Citaat van: justDick op 12-06-2017  22:03 uHeb ja al eens eerder stevia in je bier gebruikt?
Lijkt me met name in blond bieren niet passen met de droppige nasmaak.
Of blijf je met de hoeveelheid onder jouw smaakdrempel?

Dick
Stevia is niet stabiel bij de lage pH van bier, Het verliest zijn zoetkracht en vormt met de tijd meer van de dropsmaken.
Je kan veel beter Sucralose gebruiken die smaak licht het dichtste bij gewone suiker (waar het trouwens van gemaakt is) en is 100% onvergistbaar en stabiel in bier.
ik gebruik steeds de Sucralose zoetjes van AH dat is sucralose met lactose als vulstof, en dat werkt prima.

Dukmans

Dank jullie wel voor de reacties. Dit weekend ga ik de hoeveelheid geperste granaatappel per liter berekenen. Dat wordt een interessante proefsessie.
Drop en fruit gaan goed samen, daar zie ik geen probleem. Maar ik hoop dat er nog wel een zoetje overblijft onder mijn smaakdrempel.

Dukmans

Ondertussen heb ik het gebrek aan stabiliteit van stevia zelf mogen ervaren. Na het drie weken bewaren van gedroogde honingplantblaadjes is er nagenoeg niets van de zoetheid over. Dat wordt dus inderdaad de genoemde zoetstof uit de AH. Welke hoeveelheid is gemiddeld verstandig op een batch van 23 liter? Ik wil het alleen toepassen om iets van de zoetheid van de granaatappel terug te krijgen welke is verorberd door het gist.

Miekelt

Ik ben van plan een Irish Red Ale (IRA)te gaan brouwen onder de naam 'Bloody Sunday'. Nou wil ik dat het een mooie dieprode kleur krijgt en dacht dat ik met het toevoegen van het sap uit granaatappel wel wat kleur kan halen zonder dat het te veel met de smaak gaat doen.

Wanneer is het wijs dit toe te voegen? Na de kook, tijdens de kook. of evt tijdens de maisch al?
Ik wil niet persé de smaak van granaatappel terug laten komen, maar het zou niet erg zijn als dit evt wel het geval is.

Wat denken jullie van de hoeveelheid sap? Ik ga een batch van 16 L maken.

Het is trouwens bewust uit een natuurlijk product, want rode kleurstof toevoegen vind ik geen optie.
Rode bieten sap lijkt mij te donker (en te gronderig smaken).

Thamerdal

Citaat van: Miekelt op 05-04-2018  13:49 uHet is trouwens bewust uit een natuurlijk product, want rode kleurstof toevoegen vind ik geen optie.
Rode bieten sap lijkt mij te donker (en te gronderig smaken).
Frambozen (uit de vriezer bij AH bijvoorbeeld) doen het goed qua kleurstof en het geeft een mooi smaakje. Je kunt ze ontdooien in de pan, pureren en daarna zeven. Eventueel nog inkoken  :proost:

BrouwMark


Traploper

Ik ga binnenkort zelf gedroogde granaatappelbloesem toevoegen aan een bier.

Miekelt

Wat mij opviel is dat er best veel brouwers granaatappel gebruikt te lijken hebben. Maar er is weinig over geschreven op het forum. (Jammer!)
Wel een leuk artikel hierboven. Maar ik ben ook benieuwd naar de smaakervaringen (en hoe wat en hoeveel er is toegevoegd in hun geval) van de andere brouwers/brouwsels.

Citaat van: BrouwMark op 05-04-2018  14:41 uIs dit wat voor je?

https://www.pit-pit.com/granaatappelmelasse.html
Goeie tip, ga ik in overweging nemen. Bedankt!

Citaat van: Thamerdal op 05-04-2018  14:37 uFrambozen (uit de vriezer bij AH bijvoorbeeld) doen het goed qua kleurstof en het geeft een mooi smaakje. Je kunt ze ontdooien in de pan, pureren en daarna zeven. Eventueel nog inkoken  :proost:
Lijkt me vooral roze? Dieprood lijkt me makkelijker met een wat rodere vrucht, maar daar kan ik me natuurlijk in vergissen.

Citaat van: Traploper op 05-04-2018  15:09 uIk ga binnenkort zelf gedroogde granaatappelbloesem toevoegen aan een bier.
Ben benieuwd naar je bevindingen! Wat voor smaak hoop je uit de bloesem te halen en aan wat voor bier ga je het toevoegen?

Traploper



Citaat van: Miekelt op 05-04-2018  15:26 uWat voor smaak hoop je uit de bloesem te halen en aan wat voor bier ga je het toevoegen?

Ik ga het gebruiken in een zwaardere IPA, gedeelte ter vervanging van de caramout (geeft wat zoetigheid af) en gedeeltelijk als toevoeging op het aromaboeket van de hoppen.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.