Kroonkurkapparaat, welke is de beste koop

Gestart door EvdBroek, 12-06-2017 12:30 u

Vorige topic - Volgende topic

Broewerke

Het is gewoon staal.
Een korte ferme druk is voldoende om je dop er op de juiste manier te plaatsen. De interne veer houdt de kroonkurk omlaag en de rand van de gedraaide dop plooit mooi de kroonkurk om de fles. Een normaal strak vastgedraaide instelling verschuift dan echt niet omhoog.
Druk je te lang en zwaar dan verschuift ie inderdaad. Dus even de juiste handigheid en werkt perfect.
De rand van de kroonkurk moet om de rand van de fles, meer niet. 1 a 2 seconden een korte ferme ruk en de doppen zitten perfect.

Jaap W

Ik gebruik al zolang ik brouw de LISA en heb er nog nooit problemen mee gehad. Een kwestie van goed instellen.  Het ding doet precies wat hij moet doen, namelijk de kroonkurk op de fles maken. Als je duur wilt moet je vooral een duurdere kopen, maar hier boven lees ik dat daar ook problemen mee zijn.  :brouwen:  :proost:

jhazenberg

Ik heb later de Lisa gekocht, werkt goed, wel de voet vasthouden of als je een vaste opstelling hebt vastschroeven

hansHalberstadt

Citaat van: Jaap W op 04-01-2023  16:47 unamelijk de kroonkurk op de fles maken.
Bij mij deed hij nog iets meer, namelijk eerst klemmen in de kop en dan de kroonkurk met fles en al  er na 1 of 2 seconden weer uitschieten in een van de 10 gevallen vanwege de veer die er in zit in de kop. Waarschijnlijk een maandagmorgen exemplaar. (lees passingsprobleem mbt toleratie van maten van de dopjes en maten van de binnenkant van de kop. passingsproblemen kun je niet oplossen met goed instellen)

hansHalberstadt

Citaat van: Jaap W op 04-01-2023  16:47 uIk gebruik al zolang ik brouw de LISA en heb er nog nooit problemen mee gehad. Een kwestie van goed instellen.
Dus dan zeg je eigenlijk dat het aan mij ligt. Altijd weer leuk om te horen als je verhaal niet serieus wordt genomen. :nut:

hansHalberstadt

Citaat van: Kokkebil op 04-01-2023  19:00 uIk heb deze!
Werk ik al tig jaar mee zonder problemen!

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.wiki-hobbybrouwen.nl%2Fuploads%2Fpics%2F5a3056c31ee10a1be2272800d0ad7fbd.jpg&hash=4e38aa34d2721408814cbcc6633a13b6b8334465
Zit daar een veer in de kop die kracht uitoefent op de dopjes om die eruit te drukken?

Broewerke

Citaat van: Jaap W op 04-01-2023  16:47 uIk gebruik al zolang ik brouw de LISA en heb er nog nooit problemen mee gehad. Een kwestie van goed instellen.  Het ding doet precies wat hij moet doen, namelijk de kroonkurk op de fles maken. Als je duur wilt moet je vooral een duurdere kopen, maar hier boven lees ik dat daar ook problemen mee zijn.  :brouwen:  :proost:
Absoluut waar, maar zie het maar zo.
Met een Trabant kom je ook zoals een Mercedes van Maastricht naar Groningen. Voor diegenen die niet weten wat een Trabant is, ff googlen en massa's zijn er ook blij mee geweest 😉
Aankoop grifo, corona, beste investering ooit.

Mr.T

Ondertussen weer 2 keer gebotteld maar nu met meer 'gevoel' en het werkt probleemloos! Mijn dank voor de nuttige tips.

Sigurd

Ik heb de Super Grifo/Corona. Ik kan zeggen dat dit een zeer solide apparaat is waarbij er geen beweging in het apparaat zit wanneer er kracht op uitgeoefend wordt. Ik denk dat een minder solide constructie verband houdt met problemen.

CeesM

Citaat van: Jaap W op 04-01-2023  16:47 uIk gebruik al zolang ik brouw de LISA en heb er nog nooit problemen mee gehad. Een kwestie van goed instellen.  Het ding doet precies wat hij moet doen, namelijk de kroonkurk op de fles maken. Als je duur wilt moet je vooral een duurdere kopen, maar hier boven lees ik dat daar ook problemen mee zijn.  :brouwen:  :proost:
Citaat van: hansHalberstadt op 04-01-2023  18:54 uDus dan zeg je eigenlijk dat het aan mij ligt. Altijd weer leuk om te horen als je verhaal niet serieus wordt genomen. :nut:
Dat zou best kunnen. ;)
Ik heb ook nooit problemen gehad met de LISA. :proost:

De Hopman

Ook op andere plekken heb ik gelezen dat er veel problemen zijn met de Lisa. Waarschijnlijk zit er gewoon een te grote tolerantie op de kop en andere onderdelen, waardoor je teveel maatafwijking krijgt. Stuk goedkoper, want minder afkeur bij de productie en minder nauwkeurige machines/werknemers nodig, maar dat zorgt er wel voor dat er dus geregeld een exemplaar voorbijkomt waarbij de toleranties erg ongunstig vallen.
Sommige mensen hebben mazzel, sommige niet.
Je kunt dus de gok nemen en een Lisa aanschaffen met de hoop dat je een goed exemplaar hebt, of je trekt een paar tientjes meer uit en koopt een Corona waar je de rest van je leven (en je kinderen en kleinkinderen erbij) met veel tevredenheid dopjes perst.

Ik weet wel waar ik voor zou kiezen (en gekozen heb). Het leven is te kort om met goedkope rotzooi te werken.  ;)

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 22-03-2023  13:04 uDat zou best kunnen. ;)
Ik heb ook nooit problemen gehad met de LISA. :proost:
Heb jij wel eens van productiespreiding en passingsproblemen gehoord? Dat die van jou goed werkt garandeert nog niet dat die van anderen ook goed werkt. En ik word daar nu al 2x van beschuldigd dat het aan mij ligt. Gaat goed zo. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-01-2023  18:54 uDus dan zeg je eigenlijk dat het aan mij ligt. Altijd weer leuk om te horen als je verhaal niet serieus wordt genomen. :nut:

Citaat van: hansHalberstadt op 22-03-2023  20:26 uEn ik word daar nu al 2x van beschuldigd dat het aan mij ligt. Gaat goed zo. 

Kom Hans, je wordt nergens van beschuldigd. Andere leden hebben andere ervaringen dan jij, dat kan natuurlijk.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-03-2023  21:20 uKom Hans, je wordt nergens van beschuldigd.
Ik dacht toch duidelijk dit te lezen:
Dus dan zeg je eigenlijk dat het aan mij ligt.
Dat zou best kunnen.
Ik heb ook nooit problemen gehad.
Maar laten we het er maar op houden dat het een beetje ontactische opmerking was.

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 22-03-2023  21:38 uIk dacht toch duidelijk dit te lezen:
Dus dan zeg je eigenlijk dat het aan mij ligt.
Dat zou best kunnen.
Ik heb ook nooit problemen gehad.
Maar laten we het er maar op houden dat het een beetje ontactische opmerking was.
Beste Hans. Het zou best kunnen betekenen dat het niet uitgesloten is. Dus geen beschuldiging.
Ook staat er nog een knipoog smiley achter. ;)

Broewerke

De beste koop kroonkurkapparaat is dat apparaat dat het best bevalt voor hem of haar qua prijs en bediening. Bottelgenot dus
Laat ik sterk de indruk krijgen dat dit voor het merendeel de corona max, supergrifo,
zal zijn.

hansHalberstadt

Je doet je hele leven met zo'n ding, dus het verschil tussen een leven lang bottelgenot (voor wie het leuk vind om te bottelen) en een leven lang ergernis is maar een paar tientjes.

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 23-03-2023  10:26 uJe doet je hele leven met zo'n ding, dus het verschil tussen een leven lang bottelgenot (voor wie het leuk vind om te bottelen) en een leven lang ergernis is maar een paar tientjes.
Zeker aan te raden voor de jonge generatie. Toen ik in 2018 de LISA voor € 25,- bij een Brouwmarkt kocht, zat ik al dik over de helft van mijn leven. Dus van mij mag het minder dan een heel leven lang zonder ergernis doen. ;)

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 23-03-2023  16:57 uZeker aan te raden voor de jonge generatie. Toen ik in 2018 de LISA voor € 25,- bij een Brouwmarkt kocht, zat ik al dik over de helft van mijn leven. Dus van mij mag het minder dan een heel leven lang zonder ergernis doen. ;)
of als erfenis voor een volgend leven. Die van jou is een dinsdag product, dus goed. De maandagmorgen producten zijn van de soort 'flessenschieters' daar blijft na het persen van het dopje de fles met dop in de kop zitten en komt er dan na een tijdje toch spontaan uit en schiet dan de fles aan diggelen op je tegelvloer.

Kokkebil

Citaat van: hansHalberstadt op 04-01-2023  19:02 uZit daar een veer in de kop die kracht uitoefent op de dopjes om die eruit te drukken?

Nee,
Kroonkurk op de fles, onder het apparaat en hendel naar beneden.
Soms klemt de kroonkurk met het flesje in het apparaat, maar effe schuin houden, trekken en klaar is Klara.
Nog nooit problemen gehad (maar voor een ieder geeft de omschrijving "probleem" weer een andere interpretatie   ;D  ;D  ;D )

Sigurd

Mocht er iemand zijn die mijn Super Grifo wil lenen om uit te proberen of te vergelijken dan kan dat. Stuur maar een PB.

hansHalberstadt

Citaat van: Kokkebil op 24-03-2023  14:35 uSoms klemt de kroonkurk met het flesje in het apparaat, maar effe schuin houden, trekken en klaar is Klara.
Als de kroonkurk blijft klemmen is dat geen probleem inderdaad, maar bij mij bleef hij klemmen voor een ongedefinieerde tijd, dus kon 1 sec zijn, of 2 of 5. Dus als je dan de hendel omhoog doet en het flesje springt er door de veerdruk uit (er zit een veer in die het flesje uit de kop drukt) net voordat jij hem eruit wilt trekken dan heb je dus dat probleem.

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 24-03-2023  21:11 uAls de kroonkurk blijft klemmen is dat geen probleem inderdaad, maar bij mij bleef hij klemmen voor een ongedefinieerde tijd, dus kon 1 sec zijn, of 2 of 5. Dus als je dan de hendel omhoog doet en het flesje springt er door de veerdruk uit (er zit een veer in die het flesje uit de kop drukt) net voordat jij hem eruit wilt trekken dan heb je dus dat probleem.
Citaat van: hansHalberstadt op 24-03-2023  21:11 uAls de kroonkurk blijft klemmen is dat geen probleem inderdaad, maar bij mij bleef hij klemmen voor een ongedefinieerde tijd, dus kon 1 sec zijn, of 2 of 5. Dus als je dan de hendel omhoog doet en het flesje springt er door de veerdruk uit (er zit een veer in die het flesje uit de kop drukt) net voordat jij hem eruit wilt trekken dan heb je dus dat probleem.
Dit heb ik al eerder gelezen. Maken we hier een cirkeltje van tot jij het laatste woord hebt?

hansHalberstadt

Als je nu gewoon van mij aanneemt dat ik eentje had met dat probleem en dat andere mensen dat niet hadden en dat niet als argument gebruikt om wat ik zeg niet serieus te nemen dan zijn we eruit.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.