Kroonkurkapparaat, welke is de beste koop

Gestart door EvdBroek, 12-06-2017 12:30 u

Vorige topic - Volgende topic

EvdBroek

Beste mensen,
Op dit moment heb ik de beschikking over drie kroonkurkapparaten:
1.   De tang die ooit bij mijn starterspakket zat;
2.   De MAX
3.   De TEC 2
Nu is het zo dat geen van 3 eigenlijk echt voldoen; de tang werkt onhandig en kan leiden tot gebroken flesjes, de MAX drukt de doppen er onvoldoende op zodat die daarna nog te draaien zijn wat betekent dat er lucht bij kan en de TEC 2 is ongeschikt voor normale euroflessen.

Heeft iemand een idee bij een beste koop voor een kroonkurkapparaat?

beermenke

De Corona!  Een waar genot! Beste koop ooit
Ik bottel een gedeelte in beugelflesjes en begin hiermee want als ik met kroonkurken begin dat laat ik de beugelflesjes achterwege want zo fijn gaat het 😃

Knobby

Ik heb de max en die werkt prima.

Heb je wel de juiste kop? 26 mm en niet 29 mm.
Of misschien heb je hem te hoog ingesteld. Het flesje moet er maar net ondergeschoven kunnen worden.

De voet had van mij wat zwaarder gemogen, maar ik ben erg tevreden voor de prijs.

Bennemans

Ik heb Lisa.
Voor mij werkt die prima, daar is het geld er ook naar.
Had in het begin wel moeite om de doppen erop te vouwen/persen, alsof de kop nog even moest "inslijten".

Maar dat zal dan wel aan Lisa liggen   ::)

brouwerwaldonk

Voor mij gaat er niets boven de Corona. Voldoende sterke inwendige veer om de fles uit te duwen. Sterke magneet op de kroonkurk vast te houden tot je hem aandrukt. Elke kroonkurk zit en sluit perfect.   

Ik werk er al meer dan 10 jaar mee.

marc0871

Voor het geld is de Lisa een goed apparaat.
Mist wat stevigheid en de voet mag inderdaad wat zwaarder zijn.
Een dikke plank/plaat eronder zal al een hoop schelen.
Verder heb ik er nog geen dop niet op gekregen.
Aan de prijs val je je geen buil.

Wil je wat stevigers, moet je iets dieper in de buidel.
Een tang zou ik in ieder geval niet nemen.

EvdBroek

Citaat van: marc0871 op 12-06-2017  18:26 uVoor het geld is de Lisa een goed apparaat.
Mist wat stevigheid en de voet mag inderdaad wat zwaarder zijn.
Een dikke plank/plaat eronder zal al een hoop schelen.
Verder heb ik er nog geen dop niet op gekregen.
Aan de prijs val je je geen buil.

Wil je wat stevigers, moet je iets dieper in de buidel.
Een tang zou ik in ieder geval niet nemen.
De lisa heb ik ooit gehad maar weggegooid.

Jacques

Al vele jaren geleden heb ik een Corona gekocht. Onverslijtbaar. Het fijne vind ik dat ik zonder te verstellen kan werken met verschillende flessen. BRN flessen, 25 cl en longnecks worden door mij elkaar gebotteld zonder de hoogte te verstellen.

beermenke

Hoeveel hoogteverschil zit er dan tussen deze flessen?

Jacques

Citaat van: beermenke op 12-06-2017  22:24 uHoeveel hoogteverschil zit er dan tussen deze flessen?

Redelijk wat. Nooit opgemeten. Door uitproberen de juiste stand gevonden.

EBC

Hoe oud ben je, en hoe lang ga je nog bottelen?

Reken eens uit wat een Corona dan kost per fles en ga ervoor.

Neem je kleinkinderen mee in de hobby en dan is het een prachtig erfstuk.

EBC

Citaat van: beermenke op 12-06-2017  22:24 uHoeveel hoogteverschil zit er dan tussen deze flessen?

Je stelt de Corona in op de stand van de hendel, een stand waarop je gemakkelijk kracht zet. Daardoor kan je verschillende hoogten, mits ze niet teveel afwijken bottelen.

Haagse Wouter

Ik ben dik tevreden over de Lisa.
Enige ding is dat het handig is om hem te verzwaren aan de voet.

Kan me de Corona ook goed voostellen! Als je eenmaal zeker weet dat je het nog jaren wilt doen lijkt me dat een topaankoop.

Fruitbiertje

Gelukkig had ik van de tang al gelezen dat deze de neiging had om flesjes te breken, of dat flesjes wegschieten.
Ook via het forum gelezen dat de Corona toch wel een van de beste is, en dat een hoop mensen en dik tevreden over zijn.
Zelf vond ik het nog iets teveel geld om in het begin van de hobby uit te geven.
Gegaan voor een middenklasser https://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-prof-met-gedraaide-koppen-26-2.html , en deze bevalt zeer goed.
Geen losse dopjes, of wegschietende flesje oid. Geheel staat ook stabiel door de relatief grote voetplaat, en met grotere flesjes hoef je ook niet eerst het apparaat weer opnieuw in te stellen.
Dit alles voor ongeveer 1/3 van de prijs van een corona vind ik het zeker geen miskoop.
Het enige kleine nadeel vind ik dat de gekroonde flesjes af en toe in de dop blijven hangen/steken.
Schijnt dat dit op te lossen is door olijfolie in de dop te smeren, maar nog niet geprobeerd.

EvdBroek

Inmiddels heb ik wat aanpassingen gedaan aan de MAX en de TEC 2:

In de kop van de MAX, daar waar eerst het magneetje zat, heb ik een schroefje in gedraaid. Nu sluit hij wel de fles zo af dat die daarna niet meer te draaien is. Helaas zit er dan wel een deukje in de kroonkurk.

De TEC 2 (die niet geschikt is voor BNR flessen) heb ik voorzien van een plankje. Op deze manier kan ik de BNR flessen dus wel van een kroonkurk voorzien. Wel een aandachtspunt is dat de fles er goed recht onder gezet moet worden en dat je niet te hard drukt om te voorkomen dat de fles klapt.

Knobby

Op deze foto's zie ik direct waarom jij andere resultaten hebt dan ik met de MAX. De kop is totaal anders. Kennelijk heb ik de geüpdate versie van de MAX. Zal vanavond eens een foto maken.

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 13-06-2017  13:54 uDe TEC 2 (die niet geschikt is voor BNR flessen)

Snap ik niet zo goed. Zo te zien is dat een statiefkroonkurkapparaat. Waarom passen daar geen BNR flessen onder?

EvdBroek

Citaat van: Jacques op 13-06-2017  21:07 uSnap ik niet zo goed. Zo te zien is dat een statiefkroonkurkapparaat. Waarom passen daar geen BNR flessen onder?
Ja raar hè. De staander heeft 3 schroefgaten waar je de schroefknop in kunt draaien en 9 gaten in de kophouder.
Wanneer je het instelt op de laagste stand van het middelste schroefgat is de stand te hoog. Wanneer je het instelt op de hoogste stand van het laagste schroefgat is de stand te laag.
Als er dus een schroefgat zou zijn tussen de onderste en de middelste dan was het probleem er niet geweest.
Overigens werkt het apparaat voortreffelijk voor 0,75 liter flessen

Zie ook:
https://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-tec-met-2-gedraaide-koppen-26-29mm.html

Sander van Dijk

Citaat van: EvdBroek op 14-06-2017  08:48 uJa raar hè. De staander heeft 3 schroefgaten waar je de schroefknop in kunt draaien en 9 gaten in de kophouder.
Wanneer je het instelt op de laagste stand van het middelste schroefgat is de stand te hoog. Wanneer je het instelt op de hoogste stand van het laagste schroefgat is de stand te laag.
Als er dus een schroefgat zou zijn tussen de onderste en de middelste dan was het probleem er niet geweest.
Overigens werkt het apparaat voortreffelijk voor 0,75 liter flessen

Zie ook:
https://www.Brouwmarkt.nl/kroonkurkapparaat-tec-met-2-gedraaide-koppen-26-29mm.html

Kun je er niet gewoon een gat bij boren? Of wordt de staander dan teveel verzwakt?

EvdBroek

Citaat van: Sander van Dijk op 14-06-2017  09:02 uKun je er niet gewoon een gat bij boren? Of wordt de staander dan teveel verzwakt?

Ja daar heb ik ook aangedacht maar het zijn gaten met schroefdraad. Ik zou dus door iemand een gat moeten laten tappen of een gat door en door boren met een draaiend er door. Nadeel met dat laatste is wel dat het lastiger wordt in te stellen voor andere flesmaten.

Sander van Dijk

Citaat van: EvdBroek op 14-06-2017  09:36 uJa daar heb ik ook aangedacht maar het zijn gaten met schroefdraad. Ik zou dus door iemand een gat moeten laten tappen of een gat door en door boren met een draaiend er door. Nadeel met dat laatste is wel dat het lastiger wordt in te stellen voor andere flesmaten.

Als je toevallig iemand kent die een tapsetje en de juiste maat boor (geen hele mm, maar iets kleiner) voor deze diameter heeft, zou dat wel een mooie oplossing zijn. Je zou het ook even bij een bedrijf kunnen proberen waar ze met staal werken en ook regelmatig tappen. Voor hen is het een fluitje van een cent en voor een paar biertjes zullen ze het best wel even willen doen.

Je zou ook, zoals je nu al provisorisch hebt gedaan, een plankje kunnen maken waarin de BNR fles gelijk op de goede positie en hoogte staat. De TEC dopper ziet er verder wel als stevig en robuust uit.

Knobby

Kon je de kop van de tec niet op de max schroeven?

EvdBroek

Citaat van: Knobby op 14-06-2017  11:27 uKon je de kop van de tec niet op de max schroeven?
Nee dat lukt helaas niet

Swaen

Staat ook duidelijk in de gebruiksvoorwaarden dat dit kroonkurkapparaat niet geschikt is voor flessen van 30 cl.
Vandaar dat het allemaal niet zo past natuurlijk als je BNR flessen wilt kronen.

Kroonkurkapparaat TEC 2 gedr. koppen 26 & 29 mm
Zwaar en sterk tafelmodel voor continu gebruik, met gedraaide koppen.

Vaste verstelling ideaal voor grote batches van dezelfde (bier) flessen.
Inclusief 2 extra zware gedraaide koppen van 26 en 29 millimeter.
Let op: niet geschikt voor standaard bierflesjes van 30 cl.
----------------------------------------------------------------

Succes met het aanpassen, let wel op dat het de stevigheid niet beïnvloedt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.