Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Grainfather - geen helder wort. Help!  (gelezen 4432 keer)

Offline pim1980

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Grainfather - geen helder wort. Help!
« Reactie #25 Gepost op: 20-06-2017 23:16 u »
Even een update na een nieuwe test. Heb nu gewoon het proces  laten lopen zonder te roeren. En warempel: kraakheldere wort! Na 45 minuten pas begon het langzaam helder te worden, en het wort bleef t/m het afmaischen wel nog steeds een beetje in de overflow lopen, maar dat geeft blijkbaar niet. Het rendement kwam nu uit op 75%, dus hetzelfde als Adrie. Prima resultaat dus ben weer optimistisch voor een volgend brouwsel!

Blijkbaar dus gewoon veel geduld hebben als het lang duurt voordat het helder wordt en in de overflow blijft vloeien...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Eskil

• Vol lid
  • Land: nl
  • G.H.B Genooier Hoes Brouwerie
    • Genooier Hoes Brouwerie
Re: Grainfather - geen helder wort. Help!
« Reactie #26 Gepost op: 21-06-2017 15:28 u »
Zie je wel, nu nog je hopbellen er los in , stevig whirlpoolen (rubberdopje vast maken), en langzaam afpompen naar je gistvat.
Dan heb je je wort mooi helder in het gistvat.  :brouwen:

Offline rvvliet78

• Vol lid
« Reactie #27 Gepost op: 21-06-2017 16:54 u »
Zie je wel, nu nog je hopbellen er los in , stevig whirlpoolen (rubberdopje vast maken), en langzaam afpompen naar je gistvat.

Ik had het niet beter kunnen zeggen.

Offline dirk

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #28 Gepost op: 21-06-2017 20:28 u »
Rubber dopje vastmaken? Dat doe je toch van voren al? :nut:

Offline Eskil

• Vol lid
  • G.H.B Genooier Hoes Brouwerie
    • Genooier Hoes Brouwerie
« Reactie #29 Gepost op: 22-06-2017 15:26 u »
Rubber dopje vastmaken? Dat doe je toch van voren al? :nut:

Nu voortaan wel

Offline PaultjePils

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 08-11-2018 10:25 u »

Het rubberdopje schiet er makkelijk af ja! Hoe maak je dat goed vast?

Ik zit met de Grainfather met de vraag wanneer nou de whirlpool? De koeler gaat bovenop dus dan kan je er niet altijd bij. Met 100 graden whirlpoolen, even laten staan en dan koelen en naar gistvat?

Gr Paul

Offline PaultjePils

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 08-11-2018 10:32 u »
En even on topic.

Met de Grainfather behaal ik een rendement die verschilt van 78 tot 83 procent. Ik schroot mijn mout droog en breek de korrels slechts open. Ik voeg eerst 60% van geschroten mout toe en roer dan de stukken weg, dan nog 30% erbij (en roeren) en vervolgens de laatste 10% en weer goed roeren. De bovenste filterplaat gaat erop totdat er net een beetje water op ligt. Vervolgens gaat de pomp en alles aan en kom ik er niet meer aan tot bij het uitmaischen. Bij mij gaat er continu vloeistof door de overflow en soms wordt het wort dan niet helder. Als het wort 75 graden is loopt het beter door en knijp ik de pomp af met de pompvalve (rode draaiknop) zodat er geen wort door de overflow gaat en dan is het vaak in 10 minuten helder! Toch apart dat bij sommige er nooit iets door de overflow gaat.

Gr Paul

Offline dirk

• Senior lid
« Reactie #32 Gepost op: 08-11-2018 10:50 u »
Het rubberdopje schiet er makkelijk af ja! Hoe maak je dat goed vast?

Niet. Je plaatst het rubberen dopje op het filter, en dit positioneer je tegen de thermowell aan. Zo blijft het goed op de plek.

Offline PaultjePils

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 08-11-2018 12:07 u »
Niet. Je plaatst het rubberen dopje op het filter, en dit positioneer je tegen de thermowell aan. Zo blijft het goed op de plek.

Laat ik dat eens proberen!  :D

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #34 Gepost op: 08-11-2018 12:12 u »
En even on topic.

Met de Grainfather behaal ik een rendement die verschilt van 78 tot 83 procent. Ik schroot mijn mout droog en breek de korrels slechts open. Ik voeg eerst 60% van geschroten mout toe en roer dan de stukken weg, dan nog 30% erbij (en roeren) en vervolgens de laatste 10% en weer goed roeren. De bovenste filterplaat gaat erop totdat er net een beetje water op ligt. Vervolgens gaat de pomp en alles aan en kom ik er niet meer aan tot bij het uitmaischen. Bij mij gaat er continu vloeistof door de overflow en soms wordt het wort dan niet helder. Als het wort 75 graden is loopt het beter door en knijp ik de pomp af met de pompvalve (rode draaiknop) zodat er geen wort door de overflow gaat en dan is het vaak in 10 minuten helder! Toch apart dat bij sommige er nooit iets door de overflow gaat.

Gr Paul
Ik zweer bij klam schroten.

Offline dirk

• Senior lid
« Reactie #35 Gepost op: 08-11-2018 12:31 u »
Ik zweer bij klam schroten.

Dat gaat geen groot verschil maken. Het belangrijkste is dat de schrootsamenstelling goed is, vang wat schrootsel direct uit de molen op en analyseer dit kritisch op gebroken korrel, kaf en gries. Kijk ook even naar de verhouding maischwater/schrootsel, en respecteer de minimale verhoudingen die door Grainfather worden aanbevolen.

Probeer te voorkomen dat wort door de overflow stroomt, want dan verloopt het maischen niet optimaal. Zelf schroot ik klam met een schijvenmolen en ondervind weinig problemen met wort dat door de overflow stroomt, tenzij ik havermout gebruik, dan wil het de overflow instromen. Haal dan het bovenste filter er af en roer er dan doorheen, zodat er weer een nieuw filterbed kan ontstaan.

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #36 Gepost op: 08-11-2018 12:48 u »
Of het bij ieder brouwsel gaat helpen (heb zelf nog maar 4 keer met mijn GF gebrouwen) om een heldere wort te krijgen kan ik niet voorspellen, doch ik heb een paar dingen veranderd, en met de nodige tevredenheid, het originele filter vervangen door zo'n rvs-kous van een waterflexibel en een gaasfiltertje op de overflow, dus ik zou het proberen. Ik schroot ook klam, maar niet mega vochtig:

http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/filterplaat_gaasfilter_GF.jpg

http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/rvs_vlechtfilter_GF.jpg
Gebruikte onderdelen:
http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/list_GF_mod.jpg

Tags: grainfather