Grainfather - geen helder wort. Help!

Gestart door pim1980, 11-06-2017 21:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pim1980

Afgelopen dagen een aantal testjes gedaan met de Grainfather. Drama... het maischen gaat gewoon niet goed. Ik krijg geen helder wort door het circuleren.

Vandaag dacht ik dacht ik dat het goed zou gaan. Ik heb erg grof (en klam) geschroot. Dat zag er mooi uit. Zie foto 1. Ik heb afgelopen dagen ook veel geklooit en veel filmpjes en tips gezien, maar het mag niet baten...

Een tijdverloop van het maischen vandaag:
0 min - storten van kleine 5 kg op 62 graden, in gedeelten met veel roeren tussendoor. Maischwater volgens opgave Grainfather.
10 min - gestopt met af en toe roeren. Vanaf de stort dus zonder de bovenste plaat en recirculatie af en toe goed geroerd, zie foto 2. Nu de bovenplaat geplaatst en pomp aangezet. Niveau vult redelijk snel en wort gaat in de overflow.
30 min- na 20 min in de overflow (met best grote snelheid) was ik er weer klaar mee. Heb weer even goed geroerd tot over de bodem van de filterplaat en het pakket mout weer netjes verdeeld achter gelaten. Plaatje weer geplaatst en pomp weer aan.
40 min- pompkraan geknepen zodat het wort niet meer in de overflow stroomde. Kraantje zat toen ongeveer half dicht dus er circuleerde nog wel wort.
45 min- het wort wordt maar niet helder dus maar weer even geroerd. Ondertussen de verwarming naar 72 graden.
50 min- pomp weer geknepen zodat wordt niet in de overflow stroomde.
55 min- weer roeren.
1:05 min- pomp vol open, wort weer in overflow.
1:15 min- wort blijft troebel, dus weer geroerd. Jodiumtest gedaan en alle suikers zijn wel gewoon omgezet. Verwarmen naar 78 graden.
1:25 min- pomp vol open, heel klein beetje nog in de overflow. Zo gewoon rond laten pompen om te zien of het helder wordt...
1:50 min- wort op het bovenste plaatje is eindelijk aardig helder. Echt helder is het nog steeds niet maar ik geef het op.

Toen eindelijk gestart met filteren. Het filteren ging supersoepel, liep er goed doorheen. Zie foto 3 voor het restant filterbed. Echter, het uiteindelijke wordt voor het koken ziet er niet uit! Zie foto 4. Supertroebel. Ben toch maar gewoon doorgegaan en laat het nu ook gewoon gisten, ik zie wel wat het wordt. Maar het is superfrustrerend. Heeft iemand een gouden tip? Enige wat ik kan bedenken is het schroten, maar het lijkt me niet dat dit kan.

Het recept had alleen pilsmout en munchenermout. Het rendement van de test van vandaag in BrouwHulp komt uit op 81%, dus dat is niet slecht. pH tussendoor ook gemeten en tijdens maischen onder de 5,4.

Kan iemand me alsjeblieft helpen? Ik word wanhopig... Ga nu mijn verdriet wegdrinken met een Hel & Verdoemenis, passend bij mijn stemming. En excuses voor het lange verhaal.








beermenke

Lijkt mij geen ramp
Voorheen roerde ik en had na filtering kraakhelder wort.
Nu rims ik en het wort is veel troebeler. Als ik t overhevel hang ik mijn hopspider in het gistvat en laat daar het afgekoelde wort door lopen. Na gisting en nagisting gaat mijn bier na hevelen uiteraard vrij helder op fles en mijn bieren zijn bij inschenken even kraakhelder als in de beginperiode van roeren.
Sinds kort een Fastfermenter en ben benieuwd omdat ik nu niet meer hevel.
Pim, ik zou me niet druk maken want je bieren worden best helder.
Je zou nog eens kunnen testen door niet te roeren ten koste van je rendement.

pim1980

Dat niet roeren heb ik in een andere test uiteraard al geprobeerd. Dat was helemaal een drama.

En ik lees veel recensies van mensen die erg tevreden zijn, en 'nog nooit zo'n helder wort' gehad hebben. Ik ben absoluut niet tevreden met hoe dit wort er uitziet, omdat het gewoon niet zo hoort. Dat het uiteindelijk in het bier wel goed komt is een tweede, maar ik wil een goed wort 'brouwen'.

Johannesdeloper

Wat mij opvalt in jouw verhaal is dat het circuleren kennelijk niet goed gaat.
Ik heb nu 3x met de grainfather gebrouwen en zag nooit iets door de overflow gaan. Ik heb ook nooit hoeven 'afknijpen'.
Schroten doe ik klam op 1.1mm met een 2 walsenmolen
Inmaischen op 55gr en met steeds kleine hoeveelheden onder voortdurend goed roeren. De filterplaat druk ik voorzichtig aan totdat het wort 1 cm boven de plaat staat.
Check of de siliconen afdichtingen goed afsluiten. Check of je pomp of je filter het wort goed laten circuleren.Als je minder dan 4kg mout hebt, moet je dunner maischen of de korte moutpijp gebuiken (is als extra optie te krijgen)

dirk

Het valt me op dat je erg bezig bent om te voorkomen dat het wort in de overflowpijp loopt, moet zeggen dat ik me daar nooit mee bezig hou. Ik denk dat je eerder met het afknijpen eerder het filterbed verstoort dan goed doet, al kan ik dit niet echt onderbouwen. Bij mij loopt het wort sowieso wel over in de overstortpijp en dat geeft prima wort...

Ohja, recensies zijn behoorlijk subjectief... Til je er niet te zwaar aan.

dirk

Citaat van: Johannesdeloper op 11-06-2017  23:04 uInmaischen op 55gr en met steeds kleine hoeveelheden onder voortdurend goed roeren. De filterplaat druk ik voorzichtig aan totdat het wort 1 cm boven de plaat staat.

Dit is inderdaad een puntje van aandacht: persoonlijk zorg ik er voor dat de filterplaat net onder het vloeistofniveau staat, dit om oxidatie te voorkomen.

Herman

Ik heb een rvs 'netje' over de overloop liggen. Dit zorg er voor dat moutdelen niet langs de overloop naar beneden kunnen glijden.

Ziet er als volgt uit:


Zo'n ding heet in het Engels Mesh strainer of Sink strainer, voor een appel en een ei te koop in China ;)

pim1980

Dank voor de tips. Ik weet hoe de grainfather werkt en als het even door de overflow stroomt is niet erg. Maar heb meerdere testen gedaan en als je een uur lang veel wort door de overflow hebt heb je dus geen goede circulatie door het filterbed. Je rendement is dan slecht en je circuleert alleen steeds dezelfde troebele wort, alsof je het slangetje direct weer in de overflow stopt [emoji13].

Vandaar dat ik al die dingen ging proberen. Op een goed rendement na dus met matig succes...

dirk

Let de volgende keer dan op dat je de filterplaat net onder het vloeistofniveau drukt (en niet lager) zodat je het wort 'dwingt' door het filterbed te gaan.


pim1980

Dirk, ik druk de bovenplaat aan totdat hij net het vloeistofniveau raakt, precies zoals Grainfather aangeeft. En sowieso niet aandrukken. Dat bedoel jij ook neem ik aan?

Roodwang

Hoeveel mout had je? En hoeveel water voor het maischen?

Ik heb ook wel eens gehad dat het niet lekker liep en toen heb ik gewoon een liter water er meer in gedaan. De filterplaats iets verhoogt (auw) en toen moest ik ook nog wel een beetje de pomp knijpen maar ging het wel heel veel beter...

Gisteren toevallig gebrouwen met 5,6 kilo mout, op zoek naar 16 liter bier, met 18,6 liter maisch water (ik geloof 7 liter spoelwater) en geen centje pijn. Binnen 20 minuten pomp voluit en echt kraakheldere wort.


Ben benieuwd naar jou hoeveelheden mout en water.

gr
R

pim1980

4,86 kg mout en daarmee 4,86x2,7 + 3,5 = 16,6 liter maischwater

TeVeHa

Ik heb nu een veertigtal brouwsels achter de rug met mijn Grainfather, de bovenste zeef laat ik allang achterwege enkel voor het spoelen plaats ik ze effe terug.
Er mag dus niks door de overflow bij mij want dan heb ik meteen graan onder de filterplaat, te fijn schroten wordt meteen afgestraft, zonder bovenzeef kan ik makkelijk ingrijpen en ga ik met de bekende roerstok tot op de bodemzeef en maak draaiende bewegingen, dan zakt het niveau terug.
Tip, ik plaats het deksel omgekeerd op de ketel zo blijft het mooi hangen als ik ga roeren.
mvg

Adrie

Ik heb 13 brouwsels met de Grainfather gedaan en het wort wordt altijd helder. Soms, met een groot aandeel tarwevlokken en havervlokken bllijft het een beetje troebel.

Maar waar maak je je druk om? Jarenlang heb ik prima bieren gebrouwen met een eenvoudige installatie met een filterkuip waarmee het wort nooit echt helder werd. Toch werden dit prima bieren. Het wort hoeft helemaal niet perfect helder te zijn.

pim1980

Nou, in zoverre maak ik me er druk om, dat als ik dus de Grainfather gebruik zoals het hoort, ik een beroerd rendement heb en wort dat lijkt op Brinta. Gisteren is vast goed gekomen, maar heeft veel te lang geduurd, en heb veel te veel moeten uithalen om het rendement en te halen en te zorgen dat het wort enigszins helder werd (alsnog totaal niet helder dus). Dat is natuurlijk niet zoals het hoort te werken.

De tips van bovenplaat niet plaatsen en een omgekeerd zeefje over de overloop is het proberen waard!

Adrie

Druk je de bovenplaat flink aan of duw je die voorzichtig tot net onder het vloeistofoppervlak?

Volgens mij doet al dat geroer geen goed. Na inmaischen alle klonten goed wegwerken en goed roeren, plaat erop en gaan met die banaan. Net steeds het filterbed verstoren door te gaan roeren.

Waarmee schroot je eigenlijk en hoe is de schrootmolen afgesteld?

pim1980

Ik druk hem niet aan. Net op het vloeistofoppervlak. Dat geroer wil ik inderdaad ook niet, maar zonder roeren was het helemaal een drama. Schroot klam met een walsenmolen. Staat meen ik rond de 1,4mm.

Het roeren tussendoor zorgde uiteindelijk wel voor een beetje helder wort en een goed rendement. Wat ik niet haalde zonder roeren

Adrie

Heel maf. Worden bij het schroten alle korrels wel opengebroken? Ik denk toch dat je het in het schroten moet zoeken.

Zonder roeren haal ik een rendement van 75% en krijg ik helder wort.

pim1980

Dat dacht ik ook en heb daar dus ook meerdere varianten in gedaan. Die van de foto's is klam en grof en lijkt mij erg mooi. Heb goed gekeken en ook (nagenoeg) alle korrels zijn gebroken met nog mooie kafjes. Had voor gisteren dus goede hoop maar ga zowat denken dat het iets anders moet zijn...

MDD

Ik zou toch ook denken dat het aan het schroten ligt maar dat ziet er best aardig uit bij jou volgens mij. Misschien toch nog iets groffer proberen!? En bij mij werkt het erg goed om het inmaischen heel rustig te doen, zoals al eerder opgemerkt. Heel rustig kleine beetjes toevoegen aan je maischwater en goed inroereren.

RobW

Citaat van: MDD op 12-06-2017  15:38 uIk zou toch ook denken dat het aan het schroten ligt maar dat ziet er best aardig uit bij jou volgens mij. Misschien toch nog iets groffer proberen!? En bij mij werkt het erg goed om het inmaischen heel rustig te doen, zoals al eerder opgemerkt. Heel rustig kleine beetjes toevoegen aan je maischwater en goed inroereren.

Zo doe ik het ook. kleine beetjes en goed roeren. Daarna niet meer aankomen en geduld hebben. Wordt altijd helder.

pim1980

Dat kleine beetjes en goed roeren doe ik ook. Hoe lang duurt het bij jullie dan tot het helder wordt?

beermenke

Pim ik zou gewoon een collegabrouwer met een grainfather benaderen en dan samen met dezelfde mout brouwen. Ik heb er helaas geen en anders was je welkom.
Groet

dirk

Hoe ziet de samenstelling van schroot er eigenlijk uit? (verhouding kaf, gries, fijngries en meel) Het valt me op dat veel hobbybrouwers het schroot nauwelijks analyseren, en alleen maar zorgen dat er een bankpas net er door kan  :nut: . Wel een dure walsenmolen aanschaffen terwijl je met een schijvenmolen ook een perfecte wort (helder en ook een goed rendement van 79% tot 85%) kunt behalen.

Citaat van: Adrie op 12-06-2017  10:28 uVolgens mij doet al dat geroer geen goed. Na inmaischen alle klonten goed wegwerken en goed roeren, plaat erop en gaan met die banaan. Net steeds het filterbed verstoren door te gaan roeren.

Dat roeren maakt niks uit. Ik roer bij het inmaischen en tussen de temperatuurstijgingen door, alleen de laatste 20 minuten voor het filteren/spoelen roer ik niet meer, zodat er een mooi filterbed opgebouwd wordt. Dit geeft bij mij een prima rendement en een heldere wort.

MDD

Citaat van: pim1980 op 12-06-2017  19:18 uDat kleine beetjes en goed roeren doe ik ook. Hoe lang duurt het bij jullie dan tot het helder wordt?

Bij mij is het na een half uur meestal al behoorlijk helder. De eerste 10 minuten stroomt het wort vaak door de overflow, zodra dit niet meer het geval is klaart het vrij snel.

pim1980

Even een update na een nieuwe test. Heb nu gewoon het proces  laten lopen zonder te roeren. En warempel: kraakheldere wort! Na 45 minuten pas begon het langzaam helder te worden, en het wort bleef t/m het afmaischen wel nog steeds een beetje in de overflow lopen, maar dat geeft blijkbaar niet. Het rendement kwam nu uit op 75%, dus hetzelfde als Adrie. Prima resultaat dus ben weer optimistisch voor een volgend brouwsel!

Blijkbaar dus gewoon veel geduld hebben als het lang duurt voordat het helder wordt en in de overflow blijft vloeien...

Eskil

Zie je wel, nu nog je hopbellen er los in , stevig whirlpoolen (rubberdopje vast maken), en langzaam afpompen naar je gistvat.
Dan heb je je wort mooi helder in het gistvat.  :brouwen:

rvvliet78

Citaat van: Eskil op 21-06-2017  15:28 uZie je wel, nu nog je hopbellen er los in , stevig whirlpoolen (rubberdopje vast maken), en langzaam afpompen naar je gistvat.
Dan heb je je wort mooi helder in het gistvat.  :brouwen:

Ik had het niet beter kunnen zeggen.

dirk

Rubber dopje vastmaken? Dat doe je toch van voren al? :nut:

Eskil

Citaat van: dirk op 21-06-2017  20:28 uRubber dopje vastmaken? Dat doe je toch van voren al? :nut:

Nu voortaan wel

PaultjePils

Citaat van: Eskil op 21-06-2017  15:28 uZie je wel, nu nog je hopbellen er los in , stevig whirlpoolen (rubberdopje vast maken), en langzaam afpompen naar je gistvat.
Dan heb je je wort mooi helder in het gistvat.  :brouwen:

Het rubberdopje schiet er makkelijk af ja! Hoe maak je dat goed vast?

Ik zit met de Grainfather met de vraag wanneer nou de whirlpool? De koeler gaat bovenop dus dan kan je er niet altijd bij. Met 100 graden whirlpoolen, even laten staan en dan koelen en naar gistvat?

Gr Paul

PaultjePils

En even on topic.

Met de Grainfather behaal ik een rendement die verschilt van 78 tot 83 procent. Ik schroot mijn mout droog en breek de korrels slechts open. Ik voeg eerst 60% van geschroten mout toe en roer dan de stukken weg, dan nog 30% erbij (en roeren) en vervolgens de laatste 10% en weer goed roeren. De bovenste filterplaat gaat erop totdat er net een beetje water op ligt. Vervolgens gaat de pomp en alles aan en kom ik er niet meer aan tot bij het uitmaischen. Bij mij gaat er continu vloeistof door de overflow en soms wordt het wort dan niet helder. Als het wort 75 graden is loopt het beter door en knijp ik de pomp af met de pompvalve (rode draaiknop) zodat er geen wort door de overflow gaat en dan is het vaak in 10 minuten helder! Toch apart dat bij sommige er nooit iets door de overflow gaat.

Gr Paul

dirk

Citaat van: PaultjePils op 08-11-2018  10:25 uHet rubberdopje schiet er makkelijk af ja! Hoe maak je dat goed vast?

Niet. Je plaatst het rubberen dopje op het filter, en dit positioneer je tegen de thermowell aan. Zo blijft het goed op de plek.

PaultjePils

Citaat van: dirk op 08-11-2018  10:50 uNiet. Je plaatst het rubberen dopje op het filter, en dit positioneer je tegen de thermowell aan. Zo blijft het goed op de plek.

Laat ik dat eens proberen!  :D

beermenke

Citaat van: PaultjePils op 08-11-2018  10:32 uEn even on topic.

Met de Grainfather behaal ik een rendement die verschilt van 78 tot 83 procent. Ik schroot mijn mout droog en breek de korrels slechts open. Ik voeg eerst 60% van geschroten mout toe en roer dan de stukken weg, dan nog 30% erbij (en roeren) en vervolgens de laatste 10% en weer goed roeren. De bovenste filterplaat gaat erop totdat er net een beetje water op ligt. Vervolgens gaat de pomp en alles aan en kom ik er niet meer aan tot bij het uitmaischen. Bij mij gaat er continu vloeistof door de overflow en soms wordt het wort dan niet helder. Als het wort 75 graden is loopt het beter door en knijp ik de pomp af met de pompvalve (rode draaiknop) zodat er geen wort door de overflow gaat en dan is het vaak in 10 minuten helder! Toch apart dat bij sommige er nooit iets door de overflow gaat.

Gr Paul
Ik zweer bij klam schroten.

dirk

Citaat van: beermenke op 08-11-2018  12:12 uIk zweer bij klam schroten.

Dat gaat geen groot verschil maken. Het belangrijkste is dat de schrootsamenstelling goed is, vang wat schrootsel direct uit de molen op en analyseer dit kritisch op gebroken korrel, kaf en gries. Kijk ook even naar de verhouding maischwater/schrootsel, en respecteer de minimale verhoudingen die door Grainfather worden aanbevolen.

Probeer te voorkomen dat wort door de overflow stroomt, want dan verloopt het maischen niet optimaal. Zelf schroot ik klam met een schijvenmolen en ondervind weinig problemen met wort dat door de overflow stroomt, tenzij ik havermout gebruik, dan wil het de overflow instromen. Haal dan het bovenste filter er af en roer er dan doorheen, zodat er weer een nieuw filterbed kan ontstaan.

HermanH

Of het bij ieder brouwsel gaat helpen (heb zelf nog maar 4 keer met mijn GF gebrouwen) om een heldere wort te krijgen kan ik niet voorspellen, doch ik heb een paar dingen veranderd, en met de nodige tevredenheid, het originele filter vervangen door zo'n rvs-kous van een waterflexibel en een gaasfiltertje op de overflow, dus ik zou het proberen. Ik schroot ook klam, maar niet mega vochtig:

http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/filterplaat_gaasfilter_GF.jpg

http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/rvs_vlechtfilter_GF.jpg
Gebruikte onderdelen:
http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/list_GF_mod.jpg


PaultjePils

Citaat van: HermanH op 08-11-2018  12:48 uOf het bij ieder brouwsel gaat helpen (heb zelf nog maar 4 keer met mijn GF gebrouwen) om een heldere wort te krijgen kan ik niet voorspellen, doch ik heb een paar dingen veranderd, en met de nodige tevredenheid, het originele filter vervangen door zo'n rvs-kous van een waterflexibel en een gaasfiltertje op de overflow, dus ik zou het proberen. Ik schroot ook klam, maar niet mega vochtig:

http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/filterplaat_gaasfilter_GF.jpg

http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/rvs_vlechtfilter_GF.jpg
Gebruikte onderdelen:
http://www.chateau-ifach.be/bierbrouwen/list_GF_mod.jpg

Mooie constructie. Maar is dat niet erg vervelend met schoonmaken? De gaatjes in de slang zien er erg fijn uit. Hop en vooral neergeslagen eiwitten kunnen dan lastig worden verwijderd?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.