ONK 17 V1 - Scotch Imperial Stout - Maarten Heijligers

Gestart door heijligers, 11-06-2017 13:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

heijligers

Met dit recept de vrije klasse gewonnen op het ONK 2017 met 92 punten.

https://untappd.com/b/brouwerij-heijliggerst-scotch-imperial-stout-2016-sis-53/1909950

Opmerking keurmeester:
92 punten
"Mooi bier, ondanks hoge alcohol opmerkelijk doordrinkbaar.
Juweeltje voor de liefhebber."

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptScotch Imperial Stout)
KenmerkBrouwsel 53
Brouwdatum3-12-2016
BiertypeStout Imperial Peated
Aantal liters18
Gewenst begin SG1090 (9,4 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30,3 liter
Maischdikte2,6 l/kg
Maischwater20,3 liter
Spoelwater9,8 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur135 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid102 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Maris Otter74,8 %5766 gr4 EBC
Pale Chocolate Malt TF5,0 %386 gr600 EBC
Black Swaen Zwartemout4,0 %309 gr1250-1400 EBC
Geroosterde gerst TF3,0 %231 gr1375 EBC
Whiskymout Heavy 35ppm13,2 %1017 gr3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Styrian Golding2,5 %50 gr10 minuten4 EBU
Styrian Golding2,5 %50 gr5 minuten2 EBU
Styrian Golding2,5 %24 gr0 minuten0 EBU
Galena13,2 %75 grFWH93 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale US-05
Gist toegevoegd alsGist slurry
Volume starter2000 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C
Opmerkingenvergist op de slurry van de El Dorado IPA

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C30 minuten2,6 l/kg
264°C60 minuten2,6 l/kg
368°C10 minuten2,6 l/kg
478°C5 minuten2,6 l/kg

Opmerkingen11;00 21.5 br 1086


Rendement viel wat tegen, daarom gecorrigeerd met 817 gram suiker.
Vergist op 20, oplopend naar 22 graden tijdens 1 week hoofdvergisting. Daarna drie weken op 14 graden.
In die tijd stond de rest van deze batch op whiskyvatsnippers.



Wolter

Nogmaals gefeliciteerd Maarten. Mooi recept. Ik ga deze zeker een keer als inspiratie gebruiken voor een eigen recept.

Jacques

Nogmaals van harte gefeliciteerd Maarten.
En bedankt voor het plaatsen van het recept. Je naam is nu opgenomen in de eregalerij van dit forum.


Sjaak_Deventer


Steveroni

Mooi recept! Vraagje: wat betekent FWH bij de laatste hopgift?

tdp

Citaat van: Steveroni op 11-07-2017  13:23 uMooi recept! Vraagje: wat betekent FWH bij de laatste hopgift?

First Wort Hop -> hop die je direct na/tijdens het filteren toevoegt, voor het koken nog.

Drents Hopbier

Citaat van: tdp op 11-07-2017  13:52 uFirst Wort Hop -> hop die je direct na/tijdens het filteren toevoegt, voor het koken nog.

Dan zou ik die vermelden vóór de eerste Styrian Golding.

Hopbier

heijligers

Citaat van: Drents Hopbier op 11-07-2017  14:10 uDan zou ik die vermelden vóór de eerste Styrian Golding.

Hopbier
Dat zou kunnen, maar zo staat het in het BrouwVisie recept

Drents Hopbier

Citaat van: heijligers op 11-07-2017  17:16 uDat zou kunnen, maar zo staat het in het BrouwVisie recept

Ik had het kunnen bedenken ;)

HHopbier

Eddie Baby

"In die tijd stond de rest van deze batch op whiskyvatsnippers."

Kan je vertellen hoeveel gram snippers je hebt gebruikt? Dat kan nl ook nogal gaan overheersen.

Wat bedoel je eigenlijk met "de rest"? Had je een deel dat je niet gebruikt hebt en dat op whiskyvatsnippers gezet? Of is dat toch de drie weken die de batch na de hoofdgisting op de snippers stond?

heijligers

Het was een splitbatch. 5 liter heeft zonder toevoeging gelagerd, 13 liter heeft twee weken op 55 gram houtsnippers (gesnipperd whiskyvat) gestaan. Die 13 liter heb ik in 5 variaties afgevuld.
1 zonder extra toevoeging en 4 variaties met toevoeging van 1% peated whisky (8 flesjes per versie: een Talisker, een Oban, een Laphroaig en een Springbank).

Het hout zit er goed in, maar dat is mijn mening. Het bier is in die variant nog niet gekeurd.
De whisky's zijn leuk, maar voegen niet zoveel toe.

Vorig weekend een herbrouw gedaan, deze wordt geheel zonder hout afgevuld. Zeg maar zoals het winnende bier.

Biertje1985

Gefeliciteerd, gewaagd recept met de destilleer mout erin! Wat was uiteindelijk je eind SG?
Ik kan me voorstellen dat die stort nauwelijks te roeren is :biersmile:

Die enorme hoeveelheid suiker, had je werkelijk zo een laag rendement(??) dan doet dat best wat met het recept, in dit geval heeft dat uitstekend uitgepakt, 92 punten is een serieuze prestatie!

Ik heb nog geen peated stout gemaaktgebrouwen (Gist maakt bier), ik wil dit recept als richtlijn gebruiken, met jou toestemming  :brouwen:  :groots:


Etn82

Ben zojuist bezig met de bijwerken van de index bewezen recepten.

Klopt het dat je met dit bier/recept ook op het OBBK hebt gewonnen?

heijligers

Citaat van: Etn82 op 01-10-2017  12:09 uBen zojuist bezig met de bijwerken van de index bewezen recepten.

Klopt het dat je met dit bier/recept ook op het OBBK hebt gewonnen?
Het was een splitbatch.
ONK was met de gewone variant
OBBK was met de op eiken snippers gelagerde variant.

Mike k

Citaat van: heijligers op 27-08-2017  14:41 uHet was een splitbatch. 5 liter heeft zonder toevoeging gelagerd, 13 liter heeft twee weken op 55 gram houtsnippers (gesnipperd whiskyvat) gestaan. Die 13 liter heb ik in 5 variaties afgevuld.
1 zonder extra toevoeging en 4 variaties met toevoeging van 1% peated whisky (8 flesjes per versie: een Talisker, een Oban, een Laphroaig en een Springbank).

Het hout zit er goed in, maar dat is mijn mening. Het bier is in die variant nog niet gekeurd.
De whisky's zijn leuk, maar voegen niet zoveel toe.

Vorig weekend een herbrouw gedaan, deze wordt geheel zonder hout afgevuld. Zeg maar zoals het winnende bier.

Heb je bij de herbrouw nog iets anders gedaan betreffende de suikers of zijn deze gelijk gebleven en net voor het koken toegevoegd met het spoelwater?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.