Brouwzaalrendement

Gestart door Stefan013, 10-06-2017 17:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan013

Goedemiddag!

Laatst onderstaand recept gebrouwen, en de begin en eind SG precies zoals aangegeven. Het brouwzaalrendement staat zoals ingesteld op 70% Als ik dan mijn brouwzaalrendement bereken dan kom ik toch echt een stuk lager uit. Wat gaat er fout?

Aantal Liters (10) x Plato (14.7) / Gestorte mout (2.9) = 50,7%




Hoe post ik trouwens het recept zoals ik hier vaak op het forum zie?

Brouwers

Je berekend brouwzaalrendement op de klassieke manier, hier wordt het het rendement bepaald obv het aantal kilo mout. Brouwsoftware zials BrouwHulp en BrouwVisie gaan uit van de hoeveelheid extraheerbeere suikers uit de mout. Afhankelijk van het type varieerd dat nogal, maar pils mout zit normaal rond de 80% bv.

Stefan013

Oke! Ik kom namelijk met dit recept wel precies uit om het begin en eind sg. Ik heb uren zitten zoeken op het forum maar kan BrouwHulp ook zelf het rendement uitrekenen? 70% zoals hierboven heb ik zelf als schatting ingevuld.

Brouwers

Blijft altijd een schatting die afhankelijk is van de brouw instalatie, brouwkwaliteiten, zwaarte van het bier etc... Maar door rekening te houden met het extract gehalte van de mout is het rendement niet meer afhankelijk van de producent en productiejaar, mits het natuurlijk netjes is bijgehouden in BrouwHulp. Let wel dat dit hooguit een paar procent variatie in je rendement. Ik houd het zelf eigenlijk niet bij over de jaren.

Hoe dan ook, door je rendement en verliezen goed bij te houden zal je beter in kunnen schatten wat je begin sg en volume zijn. Ik zou voor het volgende brouwsel daarom uitgaan van 70% rendement en kijken hoe ver dit klopt.

Knobby

Citaat van: Stefan013 op 10-06-2017  20:51 uOke! Ik kom namelijk met dit recept wel precies uit om het begin en eind sg. Ik heb uren zitten zoeken op het forum maar kan BrouwHulp ook zelf het rendement uitrekenen? 70% zoals hierboven heb ik zelf als schatting ingevuld.
Door in het tabblad 'metingen op de brouwdag' de verschillende volumes en sg in te vullen kan BrouwHulp je rendement uitrekenen.

Stefan013

Citaat van: Knobby op 11-06-2017  00:07 uDoor in het tabblad 'metingen op de brouwdag' de verschillende volumes en sg in te vullen kan BrouwHulp je rendement uitrekenen.

Dankje!

brouwerwaldonk

Citaat van: Knobby op 11-06-2017  00:07 udoor in het tabblad 'metingen op de brouwdag' de verschillende volumes en sg in te vullen kan BrouwHulp je rendement uitrekenen.
Kan je eens een afbeelding maken van de tabbladen zodat ik dat tabblad kan vinden.

Mario72


brouwerwaldonk

Ik weet niet waarom, maar hier zie ik enkel volgende tabbladen
Recept/Maischen en water/Notities.

Metingen op de brouwdag/ vergisting/afvullen, proeven staan er gewoon niet bij hoe komt dat?

Mario72

Geen idee. Misschien eens proberen om BrouwHulp opnieuw te installeren.

mbroek

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-06-2017  09:49 uIk weet niet waarom, maar hier zie ik enkel volgende tabbladen
Recept/Maischen en water/Notities.

Metingen op de brouwdag/ vergisting/afvullen, proeven staan er gewoon niet bij hoe komt dat?

Je zit links bij de tab recepten te kijken, dan zijn die tabs er niet. Links Brouwsels kiezen en dan zijn alle tabs er wel. Een recept kun je van recepten naar brouwsels kopiëren.

brouwerwaldonk

Als ik links brouwsels kies heb ik helemaal geen enkel tabblad dus enkel een leeg veld.
ik begin stilaan te begrijpen waarom hier niets werkt zoals het hoort, gewoon hopeloos.

Sander van Dijk

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-06-2017  10:18 uAls ik links brouwsels kies heb ik helemaal geen enkel tabblad dus enkel een leeg veld.
ik begin stilaan te begrijpen waarom hier niets werkt zoals het hoort, gewoon hopeloos.
In de meeste gevallen is de gebruiker de schuldige en niet de software...

Mario72

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-06-2017  10:18 uAls ik links brouwsels kies heb ik helemaal geen enkel tabblad dus enkel een leeg veld.
En als je dan onderaan je eerste recept gaat toevoegen. Komen de tabbladen er dan ook niet?

brouwerwaldonk

We komen al een stapje dichter
Hoewel ik ooit al een recept waldonk had gemaakt was bij het selecteren brouwsel waldonk alles nog blank.
Ik heb dan ingevoerd ik wil een
begin sg van 1051
ingrediënten ingevoerd
88,9% pilsmout
11,1% munich
Dan wordt dan 9,83 kg pilsmout en 1,23 kg munich
ik heb in dit tabblad het brouwzaalrendement op 100% gezet maar dat wijzigt niets aan de hoeveelheden
als ik een echt brouwsel maak dan gebruik ik
voor een begin sg 1051 en met die %
8 kg pilsmout en 1 kg munich

Wel een groot verschil hé

hansHalberstadt

Met 2.9 kg mout en 10 liter wort voor koken van 14.7 plato (1555 g suiker per 10 liter) kom ik op een brouwzaalrendement van 1555/2900=53.6%

Verderop in de software berekeningen zie ik bv 25 liter bij SG=1052. 12.88 plato, maar dit is blijkbaar niet van Stefan013. (1362 g suiker equivalent) vraag is dan hoeveel mout je hebt gebruikt en wat je SG was in je kookketel aan het einde van het koken en je volume in de kookketel (verrekend naar 20 ºC dus 96% van je gemeten volume bij koken)

De 70% die er staat klopt in ieder geval niet met de opgegeven hoeveelheden en plato waarde. 

brouwerwaldonk

Hans, Ik maak nooit 10 liter bier, mijn opgegeven hoeveelheden is voor 60 L wort om 45 L te bekomen na het koken.

hansHalberstadt

Citaat van: Stefan013 op 10-06-2017  17:05 uGoedemiddag!

Laatst onderstaand recept gebrouwen, en de begin en eind SG precies zoals aangegeven. Het brouwzaalrendement staat zoals ingesteld op 70% Als ik dan mijn brouwzaalrendement bereken dan kom ik toch echt een stuk lager uit. Wat gaat er fout?

Aantal Liters (10) x Plato (14.7) / Gestorte mout (2.9) = 50,7%




Hoe post ik trouwens het recept zoals ik hier vaak op het forum zie?
Blijkbaar doe de software iets anders dan wat jij denkt. Wat stelt het hokje 'volume10L' voor ik neem aan biervolume en geen volume in je kookketel. Mogelijk zit daar het probleem al.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 11-06-2017  11:17 uHans, Ik maak nooit 10 liter bier, hier is dat 45L.
ok. klopt jouw berekende brouwzaalrendement dan wel met de software? hoeveel mout heb je gebruikt en wat was het volume en SG in je kookketel? en bij welke temperatuur is dat volume gemeten? (100 ºC= 4% te veel volume ) sommigen maken denk ik de fout om het brouwzaalrendement te berekenen na hopfilteren en dan heb je nog extra verlies meegenomen wat niet bij het brouwzaalrendement hoort.

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 11-06-2017  11:18 ublijkbaar doe de software iets anders dan wat jij denkt. wat stelt het hokje 'volume10L' voor ik neem aan biervolume en geen volume in je kookketel. mogelijk zit daar het probleem al.
Neen dat is wel degelijk het volume in je kook ketel bij BrouwHulp, het verlies in de kook ketel is wordt niet rekening gebracht in dat getal.

Sander van Dijk

Het volume in het tabblad recept is het volume na het koelen in de kookketel. Verder is het belangrijk alle parameters van je brouwinstallatie goed in te vullen, zoals bijvoorbeeld het filterkuipverlies.

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 11-06-2017  11:23 uNeen dat is wel degelijk het volume in je kook ketel bij BrouwHulp, het verlies in de kook ketel is wordt niet rekening gebracht in dat getal.

het gaat om de combinatie  volume en SG (plato).

ik neem aan dat het SG hierboven het begin SG is ? dat klopt wel met de opgegeven 14.7 plato, maar is natuurlijk niet het SG wat geldt in de kookketel op het moment dat de 10 liter in de ketel zit?

Mario72

Citaat van: hansHalberstadt op 11-06-2017  11:29 uik neem aan dat het SG hierboven het begin SG is ? dat klopt wel met de opgegeven 14.7 plato, maar is natuurlijk niet het SG wat geldt in de kookketel op het moment dat de 10 liter in de ketel zit?
Dit is inderdaad de theoretische begin SG. Het behaalde SG vul je in in het tabblad van je metingen.

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 11-06-2017  11:18 ublijkbaar doe de software iets anders dan wat jij denkt. wat stelt het hokje 'volume10L' voor ik neem aan biervolume en geen volume in je kookketel. mogelijk zit daar het probleem al.
Dat volume stond op 65L. Ik was van mening dat daar de hoeveelheid water moet staan waarmee je begint, blijkbaar niet dus.
Als ik het wijzig naar aantal liter wat ik normaal heb bij begin koken dus 60 L dan stijgt mijn begin SG.
Dat begin SS is dat dan niet waarmee je begint aan de gisting.

Sander van Dijk

Citaat van: Stefan013 op 10-06-2017  17:05 uHoe post ik trouwens het recept zoals ik hier vaak op het forum zie?

Met de onderstaande knop zet je de tabel op je 'klembord' en daarna gewoon in een forumbericht plakken.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.