Kan gist 'te ver' doorgisten en kun je daar wat aan doen?

Gestart door Edwin brouwt, 08-06-2017 21:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 09-06-2017  09:49 uHans echt niet
Op STEVENSON REEVES hydrometers die de meeste gebruiken staat onderaan duidelijk vermeld: specific gravity at 20°C en voor water is dit nog steeds 0.998 (doe maar eens de test)
http://www.stevenson-reeves.co.uk/hydrometers/HBWB.htm
Tevens zijn deze wel degelijk volgens ISO 649/1 gefabriceerd en die stelt ook dat deze de werkelijke dichtheid bij 20°C moeten aangeven.


Iso 649.1 gaat over density hydrometers en niet over specific Sg hydrometers
3 Basis of scale
The basis of scale shall be density (mass per unit volume) in
kilograms per cubic metre (kg/m3). The use of grams per cubic
centimetre (g/cm3), for which the Symbol g/ml may be used, is
accepted.

Specific gravity meters geven dus 1000 aan voor water en density meters geven 998.2 aan.

Hay

Dus Fred wat iedereen hier eigenlijk wil zeggen op je vraag is, dat het niet heel gortdroog wordt :P.
Daarbij is het bij een saison de bedoeling dat ie wat verder doorgist dat hoort bij een saison.

Edwin brouwt

Citaat van: Hay op 09-06-2017  12:34 uDus Fred wat iedereen hier eigenlijk wil zeggen op je vraag is, dat het niet heel gortdroog wordt :P.
Daarbij is het bij een saison de bedoeling dat ie wat verder doorgist dat hoort bij een saison.

Haha, Hay, ik lees het, wauw. Dat was een mooie discussie over hyrdro- en densitymeters!
Voor een  beginnend brouwer als ik was Jacques zijn antwoord al direct duidelijk, maar toch interessant allemaal!


Voorzichtig nog een vervolgvraag: ik heb ergens een opmerking gezien (kan hem niet meer vinden) dat je bij Saison gist geen bottelsuiker meer toevoegen omdat ie uit zichzelf al in de fles doorgist.
Waar of niet waar?



hansHalberstadt

Als je te vroeg bottelt gebeurt dat inderdaad, maar punt is dat je bij bottelen nooit goed kunt afschatten hoe ver het bier nog doorgist. Daarmee weet je dus ook niet hoeveel koolzuur er ontstaat en daarmee heb je dus de kans op bommen of te weinig koolzuur. Dus gewoon helemaal uit laten gisten en dan bottelen met 7 gram suiker per liter.

Edwin brouwt

Dat maakt bier brouwen en dit forum zo leuk  ;)  : 
Citeernooit goed kunt afschatten hoe ver het bier nog doorgist
en 
Citeergewoon helemaal uit laten gisten
.

Ik ga het net zo doen als met mijn vorige 4 brouwsels: inderdaad +/-2.3 gram per flesje (7gram/liter).
(en de krat met flesjes in een plastic doos zetten, mocht er toch 1 knallen :D  )


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.