Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 3 gesprongen flesjes  (gelezen 4643 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: 3 gesprongen flesjes
« Reactie #50 Gepost op: 25-05-2018 21:35 u »
Ik heb dit ook gehad in het verleden. Heb je je gistvat gekoeld voor het bottelen? Dit voorkomt ook problemen.
Die link begrijp ik niet. koelen zorgt er toch niet voor dat er minder koolzuur ontstaat tijdens de nagisting?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline KC

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 25-05-2018 22:07 u »
Excuses. Door flink te koelen slaat de meeste gist neer. Als de vergisting op zijn eind is dan is nog niet alle gist neergeslagen/naar de bodem gezakt. Ik heb gemerkt dat als er teveel gist in het bier zweeft de kans aanwezig is dat er meer druk op de fles komt.
Ik heb het dan niet over een gestokte vergisting of te vroeg bottelen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #52 Gepost op: 25-05-2018 22:12 u »
Met minder gist krijg je nog steeds teveel druk als er te veel suiker is, alleen het duurt wat langer.

Offline Jaap W

• Vol lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #53 Gepost op: 26-05-2018 22:31 u »
Ze staan inmiddels in de koelkast. Tot nu toe nog niet meer geplofte flesjes gehad.
Vanmiddag nog maar eens 3 open getrokken. Bij het 1e flesje weer veel druk en dus schuim (maar dat kwam erg langzaam uit het flesje) en het 2e en 3e flesjes waren normale van druk en schuim ontwikkeling. Dus in dit geval maakt het niet veel verschil wel of niet in de koelkast. Als het zo blijft als het nu is kan ik ermee leven. Vooral met dit warme weer zal de voorraad er redelijk snel door zijn. Ik heb gelukkig hulp bij het opmaken  :D ;D :nut: :proost:

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #54 Gepost op: 28-05-2018 11:10 u »
Ik heb gewoon geen zin in gushers en daarom bottel ik al een tijdje mijn saisons met 4 g/L.
Als je zorgt dat de vergisting gewoon helemaal klaar is hoef je niet te corrigeren met de hoeveelheid bottelsuiker.

Gisten als de Belle Saison kunnen héél ver doorgaan, dus is het verstandig om voldoende en fitte gist toe te voegen en de temperatuur op het eind flink te verhogen en wat langer wachten met (en coldcrashen) bottelen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #55 Gepost op: 28-05-2018 14:20 u »
Als je zorgt dat de vergisting gewoon helemaal klaar is hoef je niet te corrigeren met de hoeveelheid bottelsuiker.

Gisten als de belle saison kunnen héél ver doorgaan, dus is het verstandig om voldoende en fitte gist toe te voegen en de temperatuur op het eind flink te verhogen en wat langer wachten met (en coldcrashen) bottelen.
Inderdaad: als je nagaat dat de complete hoeveelheid benodigde koolzuur al ontstaat tgv 3 SG punten zakken terwijl niet weet of de gisting bv stopt bij 1020 of 1005 =15 SG punten= 5 x de benodigde hoeveelheid koolzuur, hoe kun je dan ooit vantevoren bepalen wanneer je moet gaan bottelen met 4 gram ipv 7 gram. Als je je koolzuur onder controle wilt hebben is wachten tot de zaak is uitgegist volgens mij de enige optie.   

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #56 Gepost op: 28-05-2018 14:35 u »
Inderdaad: als je nagaat dat de complete hoeveelheid benodigde koolzuur al ontstaat tgv 3 SG punten zakken terwijl niet weet of de gisting bv stopt bij 1020 of 1005 =15 SG punten= 5 x de benodigde hoeveelheid koolzuur, hoe kun je dan ooit vantevoren bepalen wanneer je moet gaan bottelen met 4 gram ipv 7 gram. Als je je koolzuur onder controle wilt hebben is wachten tot de zaak is uitgegist volgens mij de enige optie.   

Het helpt wel iets.
Want 9 gram is al tegen het randje aan, dus dan is 1 sg punt na 2 maanden al genoeg voor gushers.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #57 Gepost op: 28-05-2018 15:41 u »
Het helpt wel iets.
Want 9 gram is al tegen het randje aan, dus dan is 1 sg punt na 2 maanden al genoeg voor gushers.
Ja je kunt 1 SG punt marge nemen door bv 4 gram suiker te nemen per liter ipv 7.  Maar het punt is als je gisting rustiger gaat en je denkt dat je nog maar 1 SG punt eraf moet, dat dat er ook best nog 4 kunnen zijn. Dan krijg je dus bier wat kan liggen tussen normale druk en 2x de normale druk.   

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #58 Gepost op: 28-05-2018 15:53 u »
Ja je kunt 1 SG punt marge nemen door bv 4 gram suiker te nemen per liter ipv 7.  Maar het punt is als je gisting rustiger gaat en je denkt dat je nog maar 1 SG punt eraf moet, dat dat er ook best nog 4 kunnen zijn. Dan krijg je dus bier wat kan liggen tussen normale druk en 2x de normale druk.

Ja mee eens uiteraard :)! Je moet gewoon je bier goed laten uitgisten.

Maar ik denk dat zijn punt meer was dat voor hem de saisongisten zo onvoorspelbaar kunnen zijn.
Heb ook wel is gehad dat het SG dagenlang stabiel was met SG = 1.002 en dat uiteindelijk op de fles ik na een maand gushers begon te krijgen.

Maar goed, zolang je genoeg gist ent en goed meet dan komt het meestal wel goed.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #59 Gepost op: 28-05-2018 17:36 u »
Ja goed kunnen meten vooral tegen het einde is belangrijk. Dat doe ik met de refractometer zonder het vat te hoeven openen. Kost per meting maar en paar ml.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12014.msg551527.html#msg551527

Tags: gist