3 gesprongen flesjes

Gestart door Sjoerd, 07-06-2017 22:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Besten,

Onlangs 75 flesjes tripel gebrouwen met 10% tarwemout, 10% carabelge en weayst 1388. 6 dagen gegist, 16 dagen gelagerd, 9 gr bottelsuiker per liter. Bij het bottelen maakte hij al veel schuim. Als ik een flesje open en inschenk maakt ie heel veel schuim, veel meer dan ik gewend ben. Allemaal niet erg, wel mooi zelfs, heeft een Duvel ook, dus ik dacht/denk dat het vooral aan de gist ligt. Echter springt cq ontploft om de paar weken een flesje. Nu al 3. Vraag is nu of ik dit risico bij veel meer flesjes heb omdat schijnbaar de druk hoger is dan normaal, of heb ik gewoon pech dat ik er een paar zwakkere flessen in heb zitten die de net wat hogere druk niet aan kunnen. Verder de vraag waarom die druk zo hoog is, ik heb in mijn beleving niets bijzonders gedaan. Daarbij smaakt ie super goed, dus mi ook geen infectie. Ik hoor graag!

Groet Sjoerd

Juindorper

Zwakke flesjes breken in een paar stukken. Meestal scheurt dan de bodem er onder uit.
Als ze echt ontploffen is de koolzuurdruk te hoog opgelopen.

beermenke

9 g bottelsuiker lijkt mij aan de hoge kant
Ik bottel met max 7 g en altijd voldoende druk en schuim

JanEric

Was het bier wel uitvergist? Wat versta je onder lageren?

Marcel_k

Citaat van: JanEric op 07-06-2017  23:10 uWas het bier wel uitvergist? Wat versta je onder lageren?
En wat was je eind SG?

Sjoerd

Eind SG 1016, begin SG 1078, ik dacht na totaal 22 dagen voor bottelen toch wel uitvergist.

TeVeHa

Ik houd ook van een goed schuimend bier en bottelde een tijdje met 9 gr/l maar ik ben 'moeten' zakken naar 7 g/l wegens 'teveel', hoe voeg jij de bottelsuiker toe als ik vragen mag?
mvg

hans_nwk

9 g/l is aan de bovenkant van wat gebruikt wordt maar niet uitzonderlijk.
Ik zie zo gauw twee mogelijkheden:
- Bier was niet helemaal uitgegist
- Er is een bottelemmer gebruikt en de suiker is niet goed gemengd waardoor sommige flessen teveel en andere te weinig hebben gekregen.

Groet,
Hans

brouwerwaldonk

Citaat van: Sjoerd op 07-06-2017  22:03 uBij het bottelen maakte hij al veel schuim.
Als uw bier tijdens het bottelen al veel schuim maakt kan je er zeker van zijn dat nog aan het gisten is. Dit samen met te veel bottelsuiker maakt dat de druk in de fles na de hergisting op fles blijft stijgen tot de fles barst.
Je kan eventueel de kroonkurken heel voorzichtig een heel klein beetje lichten. Vóór er schuim uit de fles komt de kroonkurk terug loslaten zodat de kroonkurk terug op zijn plaats komt en afsluit. Door het lichten zal een deel van de overdruk kunnen ontsnappen.   

Dit samen met wat hierboven is aangegeven bottelsuiker niet goed vermengt met alle bier.

hans_nwk

Met herlezen zie ik dat je 6 dagen hebt gegist en 16 dagen gelagerd.
Als dit lageren op lage temperatuur is gebeurd heeft dat twee gevolgen:
- er blijft meer CO2 in oplossing waardoor je minder suiker nodig hebt.
- als het na 6 dagen de vergisting niet klaar is valt deze stil bij een temperatuurverlaging.

Groet,
Hans

brouwerwaldonk

Citaat van: hans_nwk op 08-06-2017  10:50 u- als het na 6 dagen de vergisting niet klaar is valt deze stil bij een temperatuurverlaging.
Dat is niet altijd zo Hans.
Ik maak enkel bier in de koude wintermaanden. Mijn geïsoleerde en verwarmde gistkast staat in een koele kelder waar het dan tussen 5 à 8 °C is.
Ik laat de gisting een dag of 6 zijn gang gaan bij 22°C, de temperatuur wordt constant gemeten in het midden van het gistvat, zie wit geel zwart draadje wat in het buisje zit.



Na 6 dagen neem ik een staal en meet de densiteit. Meestal is dat tussen 1010 en 1012.
Dan hevel ik over naar mandflessen van 20L die op de koude keldervloer staan.
De koude lagering duurt 2 weken waarna ik terug een meting doe en heel soms is er nog 1 of 2 puntjes afgegaan, ondanks de koude temperatuur in de kelder niet hoger dan 8°C.
Is er nog vergistbare suiker aanwezig in het jonge bier dan doet de gist langzaam zijn werk voort.
Zie het relaas van gesprongen flessen, daar was volgens mijn bescheiden mening de gisting nog niet gedaan op het moment van bottelen, met de gekende gevolgen. 

Haagse Wouter

Had in het begin ook last van niet uitgegist bier.
Vanaf toen gooi ik zodra de gisting bijna over is de temperatuur naar 21 a 22 graden.

hans_nwk

Citaat van: brouwerwaldonk op 08-06-2017  11:09 uDat is niet altijd zo Hans.
Niet altijd maar de gisting zal in elk geval veel langzamer gaan zodat je denkt dat deze is stilgevallen en bij veel gisten kan hij helemaal stokken door een temperatuurverlaging.
Zeker als de temperatuurverlaging met een schok gebeurt.

hansHalberstadt

Vergeet niet dat slechts 3 SG punten daling het equivalent is van je complete hoeveelheid bottelsuiker. en dat terwijl je meestal niet op 3 Sg punten nauwkeurig je eind SG kunt voorstellen. Betekent dus dat je echt moet wachten met koude lagering en bottelen tot er geen activiteit meer is.
 

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 08-06-2017  11:09 u
leuk idee zo'n doorzichtig deksel. zo kun je prima de gisting volgen.

Jeukstaardt

Een infectie met bijvoorbeed een wilde gist is ook niet helemaal uit te sluiten. Waar en of je die hebt opgelopen is lastig vast te stellen vrees ik. Heb je al eens gekeken wat het SG is van je gebottelde bier na een paar weken in de fles. Als dat echt beduidend lager is dan je eind SG voor het bottelen belooft dat niet veel goeds.

JaMo

Na de hoofdgisting hevel ik over naar een mandfles en gooi ik, net zoals Haagse Wouter zegt, de temperatuur naar 22 graden. Dit laat ik dan ongeveer een week staan. Daarna hevel ik nog eenmaal over.
Het is inderdaad wel raadzaam om ervoor te zorgen dat de suiker goed vermengd is met het bier.

Bart J

Mijn vorige brouwsel heeft precies hetzelfde. Na een aantal weken toen de temperatuur steeg klapte er een paar flessen, ik heb de kurk gelicht maar dit was niet voldoende. Dus alle flessen leeg gemaakt in een emmer met waterslot en deze stond toen gewoon te pruttelen. sommige flessen klapte open in mijn hand, dus wellicht wenselijk om in ieder geval een veiligheidsbril op te zetten.

braaf

Te vroeg gebotteld.
Deze gist heeft minimaal 2 weken nodig om volledig uit te gisten.
Maar dan wel bij  een graad of 20.

JanEric

Citaat van: braaf op 08-06-2017  22:04 uTe vroeg gebotteld.
Deze gist heeft minimaal 2 weken nodig om volledig uit te gisten.
Maar dan wel bij  een graad of 20.
Welke gist? Sjoerd heeft volgens mij nergens geschreven over de gebruikte gist.

braaf

Citaat van: JanEric op 08-06-2017  22:16 uWelke gist? Ts heeft volgens mij nergens geschreven over de gebruikte gist
Jazeker wel, weayst 1388

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 08-06-2017  08:47 uAls uw bier tijdens het bottelen al veel schuim maakt kan je er zeker van zijn dat nog aan het gisten is.

Dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Kan ook zijn dat je bier nog veel koolzuur heeft door een koude lagering en dat de flessen relatief warm zijn.

Sjoerd

Dank allemaal voor jullie reacties, ik heb gegist bij 21 graden en gelagerd bij 15 graden. Ik doe de suiker met een afgemeten lepeltje van exact 3 gram in 33 cl flesjes. Het is me uit de reacties inmiddels duidelijk dat ik te vroeg gebotteld heb. Dat zit hem wat mij betreft wel echt in deze gist, want ik heb het al tig keer zo gedaan en dit probleem nog niet eerder gehad. Ik heb er net een koud gezet, ik zal morgen de SG eens meten.

Groet Sjoerd

Sjoerd

Ik had ook nog niet eerder schuimende flesjes gehad bij het bottelen

braaf

Citaat van: Sjoerd op 08-06-2017  22:24 uDank allemaal voor jullie reacties, ik heb gegist bij 21 graden en gelagerd bij 15 graden. Ik doe de suiker met een afgemeten lepeltje van exact 3 gram in 33 cl flesjes. Het is me uit de reacties inmiddels duidelijk dat ik te vroeg gebotteld heb. Dat zit hem wat mij betreft wel echt in deze gist, want ik heb het al tig keer zo gedaan en dit probleem nog niet eerder gehad. Ik heb er net een koud gezet, ik zal morgen de SG eens meten.

Groet Sjoerd
Klopt Sjoerd, deze gist gaat heel lang door.
Ik weet het uit eigen ervaring.

braaf

Wat je kan proberen is met een bieropener de kroon ietsje oplichten om wat koolzuur te laten ontsnappen. Daarna opnieuw even aandrukken met het kroonkurken apparaat

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 08-06-2017  22:24 uDank allemaal voor jullie reacties, ik heb gegist bij 21 graden en gelagerd bij 15 graden. Ik doe de suiker met een afgemeten lepeltje van exact 3 gram in 33 cl flesjes. Het is me uit de reacties inmiddels duidelijk dat ik te vroeg gebotteld heb. Dat zit hem wat mij betreft wel echt in deze gist, want ik heb het al tig keer zo gedaan en dit probleem nog niet eerder gehad. Ik heb er net een koud gezet, ik zal morgen de SG eens meten.

Naast het mogelijk niet geheel uitgisten is 9 gram bottelsuiker per liter veel. Al eerder is dat in dit topic opgemerkt. De meeste bieren hebben niet zo veel koolzuur.

hansHalberstadt

Gaat de SG afname van deze gist aan het eind heel langzaam toevallig? Dan zou je kunnen denken dat de zaak is uitgegist, maar in feite gaat hij langzaam maar stug door in je flesjes met voor elke 3 punten SG afname 0.5% extra koolzuur (1 atmosfeer per SG punt zakken bij 20 ºC erbij in je flesjes als je te vroeg bottelt).

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 08-06-2017  22:54 uNaast het mogelijk niet geheel uitgisten is 9 gram bottelsuiker per liter veel. Al eerder is dat in dit topic opgemerkt. De meeste bieren hebben niet zo veel koolzuur.
9 gram is wel veel, maar levert slechts 9/7=30% meer druk op in je flesjes. Als de zaak gaat exploderen praat je over een factor 2. Dus moet er meer aan de hand zijn dan alleen te veel bottelsuiker.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 08-06-2017  23:32 uGaat de SG afname van deze gist aan het eind heel langzaam toevallig? Dan zou je kunnen denken dat de zaak is uitgegist, maar in feite gaat hij langzaam maar stug door in je flesjes met voor elke 3 punten SG afname 0.5% extra koolzuur (1 atmosfeer per SG punt zakken bij 20 ºC erbij in je flesjes als je te vroeg bottelt).

Om te zorgen dat je een vlotte vergisting hebt en ook een vlotte nagisting adviseer ik steeds om te zorgen voor het enten van voldoende vitale gist. Door het sneller uitgisten van je bier loop je minder risico op het niet goed uitgegist zijn bij het bottelen van het bier.

Citaat van: hansHalberstadt op 08-06-2017  23:34 u9 gram is wel veel, maar levert slechts 9/7=30% meer druk op in je flesjes. Als de zaak gaat exploderen praat je over een factor 2. Dus moet er meer aan de hand zijn dan alleen te veel bottelsuiker.
Ik sluit in mijn reactie niet uit dat het bier te vroeg gebotteld is. Maar buiten dat is 9 g bottelsuiker per liter veel. Het is sowieso beter minder bottelsuiker te gebruiken.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 08-06-2017  23:45 uOm te zorgen dat je een vlotte vergisting hebt en ook een vlotte nagisting adviseer ik steeds om te zorgen voor het enten van voldoende vitale gist. Door het sneller uitgisten van je bier loop je minder risico op het niet goed uitgegist zijn bij het bottelen van het bier.
Ik sluit in mijn reactie niet uit dat het bier te vroeg gebotteld is. Maar buiten dat is 9 g bottelsuiker per liter veel. Het is sowieso beter minder bottelsuiker te gebruiken.
Mee eens. In het verleden vaak slepende gistingen gehad die wel 3 of 4 weken duurden. Hoewel de smaak soms toch verrassend was (gepijnigde gist levert blijkbaar soms wel een mooi smaakprofiel) voeg ik nu meer gist toe en heb nu gistingen van hooguit een week. Maar kan misschien wel zijn dat sommige gistrassen alsnog wat langere gisting geven met staartje aan het eind. Daar heb ik niet genoeg ervaring mee.

Sjoerd

De starter was een 3 dagen getrapte, gist was super vitaal en veel gist,sterker nog, nog niet eerder zo'n goede starter gehad met 1214 of 1762. Dus sorry heren, dat was hem niet. Heb net even gemeten en schrik niet, een SG van 1009! Een vergistingsgraad van 88% met de 1388. Is volgens mij toch aardig hoog voor deze gist. 10% suiker toegevoegd tijdens koken. Dus schiet mij maar lek met alle theorieën.. Enfin, een wonder dat er pas 3 flesjes geklapt zijn!

Robert1968

Het is aan te raden je te verdiepen in de gist die je gaat gebruiken. De 1388 is beruchte langzame en verstokte vergister (Google maar eens).
Bij mijn laatste brouwsel met deze gist duurde het 2,5 week voordat de hoofdgisting voorbij was. Een beetje moutextractoplossing toevoegen tijdens de vergisting versnelde het. SVG uiteindelijk 91,3%.

Ik zie op het forum regelmatig berichten langskomen van spuitende en gesprongen flessen. Beheers je drang tot (te) snel bottelen of lageren (ik had het ook in het verleden ;D). Kans op overdruk is groter en je bier is daarmee echt niet sneller op dronk.

In jouw geval, te snel gekoeld waardoor de gist helemaal niets meer doet, totdat de temperatuur na bottelen weer omhoog gaat.

Sjoerd

Dat zal hem zijn, ga ik me de volgende keer aan houden, want ondanks deze eigenschap krijg je er wel een erg lekkere tripel mee!

EBC

Citaat van: Sjoerd op 09-06-2017  18:51 ude starter was een 3 dagen getrapte, gist was super vitaal en veel gist,sterker nog, nog niet eerder zo'n goede starter gehad met 1214 of 1762. Dus sorry heren, dat was hem niet. Heb net even gemeten en schrik niet, een SG van 1009! Een vergistingsgraad van 88% met de 1388. Is volgens mij toch aardig hoog voor deze gist. 10% suiker toegevoegd tijdens koken. Dus schiet mij maar lek met alle theorien.. Enfin, een wonder dat er pas 3 flesjes geklapt zijn!

Tja starters ...

Je kan de cellen niet vragen of ze zich goed voelen.
Wij denken vaak van wel, want het ziet er goed uit.
Maar wij zijn geen gistcellen en onze ogen zien de kwaliteit van gist niet.

Heftigheid van een starter zegt niks over de vergisting die je er mee krijgt.

Eigenlijk pleit ik voor korrelgisten. Dan weet je zeker wat je doet. Altijd consistent.

Vloeibaar blijkt telkens weer een loterij. Voor mij niet meer.

bierfan

Korrel is inderdaad ideaal. Er zijn er alleen te weinig.
Wat voor korrelgist zou jij gebruiken voor een duvel?

hansHalberstadt

Bij korrelgist ben je afhankelijk van de kwaliteit en als er om wat voor reden dan ook te weinig actieve cellen in het pakje zitten zie je dat pas tijdens de hoofdgisting en heb je alsnog een probleem. Ik heb al vaak genoeg berichten op het forum gezien over het niet of te laat op gang komen van gistingen met korrelgist. Als ik korrelgist zou gebruiken dan zou ik een week vantevoren een reageerbuisje met wort en geadviseerde hoeveelheid korrelgist eerst uittesten zodat ik zeker weet dat de gist doet wat ze beloven.

Haagse Wouter

Citaat van: hansHalberstadt op 10-06-2017  09:12 uBij korrelgist ben je afhankelijk van de kwaliteit en als er om wat voor reden dan ook te weinig actieve cellen in het pakje zitten zie je dat pas tijdens de hoofdgisting en heb je alsnog een probleem. Ik heb al vaak genoeg berichten op het forum gezien over het niet of te laat op gang komen van gistingen met korrelgist. als ik korrelgist zou gebruiken dan zou ik een week vantevoren een reageerbuisje met wort en geadviseerde hoeveelheid korrelgist eerst uittesten zodat ik zeker weet dat de gist doet wat ze beloven.

Mwa ja je ziet dat vaak. Maar merendeels is het dan wel bij te weinig geënt gist.

Serge VL

Citaat van: bierfan op 10-06-2017  00:31 uKorrel is inderdaad ideaal. Er zijn er alleen te weinig.
wat voor korrelgist zou jij gebruiken voor een duvel?
Mangrove jack M31 gaat het meest in de buurt komen

MO

Wijze woorden van EBC. Voor mij al jaren geen vloeibare gist meer.

Jacques

Citaat van: MO op 11-06-2017  00:44 uWijze woorden van EBC. Voor mij al jaren geen vloeibare gist meer.

Ik gebruik al jaren zowel vloeibare gist als korrelgist.
Vloeibare gist kun je het beste altijd opkweken. Anders dan EBC zeg ik dat je de kwaliteit van je gist wel kunt zien met je ogen. Je kunt zien dat als een gist op een roerder staat dat de kleur van de starter verandert. En als je een waterslot op je erlenmeyer zet zie je de activiteit van het waterslot. Je ziet ook de schuimvorming aan het begin van de vergisting. Kortom met de nodige ervaring en goed waarnemen kun je de kwaliteit van je gist zonder microscoop toch goed inschatten.
Laatst een paar keer vloeibare gist gebruik door geen starter te maken maar meerdere verpakkingen te gebruiken. Vond dit geen succes omdat je dan inderdaad geen idee hebt van de vitaliteit van de gist.

Bij gedroogde gist is een kwestie van niet zuinig zijn en voldoende gist enten. Overigens zijn sommige gisten een actiever dan andere. Dat weet je pas als je er een paar keer mee hebt gewerkt.

Sjoerd

De grote koolzuurdruk heeft me gisteren op ONK 3 punten gekost, desalnietemin nog 83 punten gescoord met dit bier.

Serge VL

Citaat van: EBC op 09-06-2017  23:06 uTja starters ...

Je kan de cellen niet vragen of ze zich goed voelen.
Wij denken vaak van wel, want het ziet er goed uit.
Maar wij zijn geen gistcellen en onze ogen zien de kwaliteit van gist niet.

Heftigheid van een starter zegt niks over de vergisting die je er mee krijgt.

Eigenlijk pleit ik voor korrelgisten. Dan weet je zeker wat je doet. Altijd consistent.

Vloeibaar blijkt telkens weer een loterij. Voor mij niet meer.

Persoonlijk zijn bij mij de resultaten met vloeibare en korrelgist identiek en is het zeker geen loterij.

Voor het correct opkweken van gist moet je wel weten waar je mee bezig bent en dat vergt de nodige (zelf)studie.
Wat biotechnische voorkennis helpt hier natuurlijk veel, maar ik kan alleen iedereen die gist gaat opkweken de raad geven koop eerst een boek en lees je wat in in deze materie alvorens er aan te beginnen!!
Het zal veel duidelijk maken en je kans op slagen tot bijna 100% verhogen.
En het hoeft geen zware lectuur te zijn, vb: Yeast -The Practical Guide to Beer Fermentation  van Chris White with Jamil Zainasheff  makkelijk leesbaar begrijpbaar en correct.
Slechts <20€ en die is goed geïnvesteerd  https://www.bol.com/nl/p/yeast/1001004010705536/

Laat je ook niet te veel leiden door de vele methoden die je her en der op het net vind van hoe je een starter moet maken, er staan daar soms echt domme en foute dingen in. (er zijn er ook die juist zijn maar hoe scheid je het kaf van het koren?)

Voor een ervaren brouwer zou het echt geen verschil mogen maken korrelgist of vloeibare gist. Beide geven een goed resultaat indien correct toegepast
Het gebruik van korrelgist zonder enige voorkennis, 't ja dan ga je ook gegarandeerd vroeg of laat de fout in.

hansHalberstadt

Ik gebruik alleen maar gist die ik opkweek, meestal vanaf schuine buis dus geen korrelgist zonder giststarter. Als ik korrelgist neem doe ik dat vanaf 5 ml wort en daarna zelfde procedure op de roerder.
Via de roerder kun je een heel reproduceerbare hoeveelheid actieve gist maken, mits je weet wat je doet en je gist goed kent door er aan aantal keren mee te brouwen.
   

Jaap W

Kom ik vanmorgen in de garage, ruik ik direct een "bierlucht". Naast de vier kratjes met nieuw bier zie ik ook enige glasscherven liggen en jawel wat blijkt 1 van de flesjes is geklapt. Nog niet eerder meegemaakt, maar eens moet de eerste keer zijn. Ik hoop alleen dat het bij dit ene flesje blijft en afwachten wat er met de rest van de 100 flesje gaat gebeuren. Om te voorkomen dat ze allemaal gaan ploffen ga ik maar rap beginnen met counsumeren  :D ;D :lekkerbier:

Het bier dat erin zat had een begin SG van 1060, na hoofdvergisting (duurde 4 dgn.) was dat 1010 en na de navergisting (duurde 2,5 week) dus vlak voor het bottelen was dat 1008. 7,6 g suiker per liter bier toegevoegd tijdens bottelen en daarna weer 2,5 week weggezet bij 20 g voor de hergisting op de fles. De gist die ik gebruikt heb was Danstar Nottinham en Sawbrew BE 256.
   
Afgelopen maandag op de koude garagevloer in het donker gezet. Ik dacht dat de gist er dan wel mee op zou houden, maar helaas.

Kan het gekomen zijn dat ik twee soorten gist heb gebruikt of is dat een beetje al te gemakkelijk gedacht. In het verleden gebruikte ik alleen de BE 256 gist en daar had ik dus nog geen ontplofte flesjes mee.

Ook wel vreemd dat het flesje pas ontploft als het koud gezet wordt, je zou denken dat het tijdens het hergisten in de warmtekast gaat knallen, omdat er dan volgens mij nog steeds druk wordt opgebouwd. :weetniet: :nut: :proost:

tdp

Wat je zou kunnen doen, is een flesje uitschenken en meten. Je weet dat je gebotteld hebt met een SG van 1.008. Die suiker wordt volledig omgezet, dus het SG zou nu nog steeds 1.008 moeten zijn. Als dit nog steeds het SG is, dan is het wellicht een slecht flesje geweest. Is het (veel) lager dan 1.008 zou je actie kunnen ondernemen.

Jaap W

Balen! Is al een 2e flesje geklapt.  :huilen:
Net even SG gemeten.= nog 1008 Zojuist even 2 flesjes open gemaakt en uiteraard genuttigd na het meten van het SG.
De een was nog net geen gusher, maar er kwam wel veel schuim uit, de andere was normaal. Smaak kleur en geur zijn wel goed. :weetniet:
Afwachten. Als er nog meer flesjes knallen zit ik er aan te denken om alles weer in een vat te gieten, nog een tijdje te laten staan (onder een waterslot) en dan opnieuw te gaan bottelen, maar of dat enig nut heeft weet ik niet.  :proost:

Emanuel

Je kan anders ook de flessen heel koud wegzetten... bijvoorbeeld in een koelkast. Ik ga er van uit dat, met het mooie weer op dit moment, ook de koude vloer in de garage niet meer zo koud is...

KC

Ik heb dit ook gehad in het verleden. Heb je je gistvat gekoeld voor het bottelen? Dit voorkomt ook problemen. Ik heb het idee dat teveel gist in je fles ook weer niet goed is.
Een te hoge druk in de flesjes heb ik opgelost door telkens een half kratje in de vriezer te zetten voor een uurtje of 3 a 4. Daarna de dop eraf en direct een andere erop. Daarna genoeg CO2 over, maar niet teveel.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: beermenke op 07-06-2017 &nbsp;22:41 u9 g bottelsuiker lijkt mij aan de hoge kant
Ik bottel met max 7 g en altijd voldoende druk en schuim
Ik heb gewoon geen zin in gushers en daarom bottel ik al een tijdje mijn saisons met 4 g/L.

hansHalberstadt

Citaat van: KC op 25-05-2018 &nbsp;20:34 uIk heb dit ook gehad in het verleden. Heb je je gistvat gekoeld voor het bottelen? Dit voorkomt ook problemen.
Die link begrijp ik niet. koelen zorgt er toch niet voor dat er minder koolzuur ontstaat tijdens de nagisting?

KC

Excuses. Door flink te koelen slaat de meeste gist neer. Als de vergisting op zijn eind is dan is nog niet alle gist neergeslagen/naar de bodem gezakt. Ik heb gemerkt dat als er teveel gist in het bier zweeft de kans aanwezig is dat er meer druk op de fles komt.
Ik heb het dan niet over een gestokte vergisting of te vroeg bottelen.

hansHalberstadt

Met minder gist krijg je nog steeds teveel druk als er te veel suiker is, alleen het duurt wat langer.

Jaap W

Ze staan inmiddels in de koelkast. Tot nu toe nog niet meer geplofte flesjes gehad.
Vanmiddag nog maar eens 3 open getrokken. Bij het 1e flesje weer veel druk en dus schuim (maar dat kwam erg langzaam uit het flesje) en het 2e en 3e flesjes waren normale van druk en schuim ontwikkeling. Dus in dit geval maakt het niet veel verschil wel of niet in de koelkast. Als het zo blijft als het nu is kan ik ermee leven. Vooral met dit warme weer zal de voorraad er redelijk snel door zijn. Ik heb gelukkig hulp bij het opmaken  :D ;D :nut: :proost:

Sander van Dijk

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 25-05-2018 &nbsp;20:40 uIk heb gewoon geen zin in gushers en daarom bottel ik al een tijdje mijn saisons met 4 g/L.
Als je zorgt dat de vergisting gewoon helemaal klaar is hoef je niet te corrigeren met de hoeveelheid bottelsuiker.
 
Gisten als de Belle Saison kunnen héél ver doorgaan, dus is het verstandig om voldoende en fitte gist toe te voegen en de temperatuur op het eind flink te verhogen en wat langer wachten met (en coldcrashen) bottelen.

hansHalberstadt

Citaat van: Sander van Dijk op 28-05-2018 &nbsp;11:10 uAls je zorgt dat de vergisting gewoon helemaal klaar is hoef je niet te corrigeren met de hoeveelheid bottelsuiker.
 
Gisten als de belle saison kunnen héél ver doorgaan, dus is het verstandig om voldoende en fitte gist toe te voegen en de temperatuur op het eind flink te verhogen en wat langer wachten met (en coldcrashen) bottelen.
Inderdaad: als je nagaat dat de complete hoeveelheid benodigde koolzuur al ontstaat tgv 3 SG punten zakken terwijl niet weet of de gisting bv stopt bij 1020 of 1005 =15 SG punten= 5 x de benodigde hoeveelheid koolzuur, hoe kun je dan ooit vantevoren bepalen wanneer je moet gaan bottelen met 4 gram ipv 7 gram. Als je je koolzuur onder controle wilt hebben is wachten tot de zaak is uitgegist volgens mij de enige optie.   

Haagse Wouter

Citaat van: hansHalberstadt op 28-05-2018 &nbsp;14:20 uInderdaad: als je nagaat dat de complete hoeveelheid benodigde koolzuur al ontstaat tgv 3 SG punten zakken terwijl niet weet of de gisting bv stopt bij 1020 of 1005 =15 SG punten= 5 x de benodigde hoeveelheid koolzuur, hoe kun je dan ooit vantevoren bepalen wanneer je moet gaan bottelen met 4 gram ipv 7 gram. Als je je koolzuur onder controle wilt hebben is wachten tot de zaak is uitgegist volgens mij de enige optie.   

Het helpt wel iets.
Want 9 gram is al tegen het randje aan, dus dan is 1 sg punt na 2 maanden al genoeg voor gushers.

hansHalberstadt

Citaat van: Haagse Wouter op 28-05-2018 &nbsp;14:35 uHet helpt wel iets.
Want 9 gram is al tegen het randje aan, dus dan is 1 sg punt na 2 maanden al genoeg voor gushers.
Ja je kunt 1 SG punt marge nemen door bv 4 gram suiker te nemen per liter ipv 7.  Maar het punt is als je gisting rustiger gaat en je denkt dat je nog maar 1 SG punt eraf moet, dat dat er ook best nog 4 kunnen zijn. Dan krijg je dus bier wat kan liggen tussen normale druk en 2x de normale druk.   

Haagse Wouter

Citaat van: hansHalberstadt op 28-05-2018 &nbsp;15:41 uJa je kunt 1 SG punt marge nemen door bv 4 gram suiker te nemen per liter ipv 7.  Maar het punt is als je gisting rustiger gaat en je denkt dat je nog maar 1 SG punt eraf moet, dat dat er ook best nog 4 kunnen zijn. Dan krijg je dus bier wat kan liggen tussen normale druk en 2x de normale druk.

Ja mee eens uiteraard :)! Je moet gewoon je bier goed laten uitgisten.

Maar ik denk dat zijn punt meer was dat voor hem de saisongisten zo onvoorspelbaar kunnen zijn.
Heb ook wel is gehad dat het SG dagenlang stabiel was met SG = 1.002 en dat uiteindelijk op de fles ik na een maand gushers begon te krijgen.

Maar goed, zolang je genoeg gist ent en goed meet dan komt het meestal wel goed.

hansHalberstadt

Ja goed kunnen meten vooral tegen het einde is belangrijk. Dat doe ik met de refractometer zonder het vat te hoeven openen. Kost per meting maar en paar ml.
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12014.msg551527.html#msg551527

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.