Gistvat

Gestart door Boogaard, 07-06-2017 16:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Boogaard

Vandaag een week precies 7 dagen geleden is het dat ik een weizenbier gebrouwen heb. Vervolgens het wort overgeheveld in het vergistingsvat en gist toegevoegd en kwam lekker op gang.
Vandaag heb ik er wel 20 minuten voor het vat gezeten en geen activiteit waargenomen, geen geluiden en of bubbels uit waterslot.
Wat moet ik doen, is het tijd om te bottelen
Nieuwe gist toevoegen.
Of een monster aftappen en SG meten, begin SG was 1060. Ik zou graag wat tips willen wat ik nu moet doen
 gr Roland


henkie

Meten is weten.
Hij moet op pakweg 1.016 uitkomen.

beermenke

Vanmorgen een weizen gebrouwen en zit in mijn pas aangeschafte Fastferment. Vergist gecontroleerd.
Ik wil niet meer hevelen maar direct bottelen na 2 weekjes. Ben benieuwd
Boogaard: ik zou meten, hevelen en na een weekje bottelen.

Jacques

Citaat van: Boogaard op 07-06-2017  16:42 uOf een monster aftappen en SG meten, begin SG was 1060. Ik zou graag wat tips willen wat ik nu moet doen

Lees een cursus. Bijvoorbeeld deze. Gaat over het brouwen met blikken maar voor wat betreft het moment van bottelen is er geen verschil.

Kijk ook bij de tag bottelen/afvullen. Deze vraag is al heel wat keren gesteld...

ChrisH1986

Misschien wel een hele bijzonder vraag maar...
Ik heb mijn batch nu in een gistvat zitten zonder tapkraantje
Hoe ga ik dan het sg meten met een refractometer zonder kans op infectie?
Ik maak gebruik van een 31 L gistvat met die grote groene brede deksel.
Kan ik deze dan gewoon eraf schroeven, druppeltje daarvan nemen met een lepeltje oid en de deksel er weer op schroeven of neem ik dan een te groot risico?

RuudB

Citaat van: ChrisH1986 op 25-08-2017  23:25 uKan ik deze dan gewoon eraf schroeven, druppeltje daarvan nemen met een lepeltje oid en de deksel er weer op schroeven of neem ik dan een te groot risico?

Ja dat kan, maar liever met een wijndief of (als je genoeg hebt aan een druppeltje) een rietje. Het rietje gebruik je dan hetzelfde als een wijndief: stukje in het wort steken, de bovenkant afsluiten met de duim en terug trekken. Dit kan door het gat van het waterslot dus het deksel kan er op blijven. Scheelt weer mbt besmettingsrisico en je koolzuurdekentje blijft met een wijndief of rietje beter in stand dan met een lepel.

marc0871

Een monster nemen moet je toch.
Gewoon open maken, monster nemen en weer sluiten. Ik doe het niet anders.
Meer dan een beetje Kaam heb ik er nog niet in gehad.

Zorg dat alles wat met het bier in aanraking komt, schoon en ontsmet is. Bijvoorbeeld met Starsan.
Een lepeltje een minuutje in kokend water lukt ook wel, als de nood aan de man is.

O ja, vergeet niet om de meting van de refractometer om te rekenen met een tooltje, om te compenseren voor de alcohol.

Markiej87

Ik heb van de week deze gekocht, echt een fijn ding! Die kunststof wijndieven zijn toch niet echt mijn ding...

https://www.Brouwmarkt.nl/proefpipet-rvs-met-rubberen-pipeteerbal.html

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.