Brouwzaalrendement BrouwHulp

Gestart door pim1980, 05-06-2017 11:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KarmeFrank

Citaat van: Robert1968 op 13-06-2018  16:04 uIk mis je spoelwater hoeveelheid. En hou je wel rekening met waterverlies in je natte bostel?

Klopt en nee hou ik nog geen rekening mee dat doet BrouwHulp deels maar dit gaat even puur alleen om te meten of en zo ja hoeveel er verdampt tijdens de aanloop naar de kook. Wat heeft het voor zin om op te geven dat je tijdens de kook 10% verliest als blijkt dat je ook 10% verliest tijdens de maisch en aanloop naar kook die je niet invult. Nu kan je met je spoelwater wel het verdampte water van tijdens het maischen opvangen (houd BrouwHulp daar rekening mee?) maar als je daarna gaat koken hoeveel verlies je in de aanloop van 78 graden naar de 100 toe.

Ik zie de Easybrew 30 als een doodnormale elektrische ketel die je wort door het moutbed heen spoelt (en toevallig plc gestuurd wordt). Dus geen enkele reden om een slecht rendement te krijgen door het gebruik van de Easybrew 30 ik zoek daarom andere reden hiervoor waaronder misschien het grotere verlies in verdamping. Vandaar mijn vraag en test.

KarmeFrank

Ik heb vanmiddag mijn Easybrew 30 in de tuin gezet om dit uit te zoeken. Hieronder de gemeten verdamping van de Easybrew 30 voor het kookproces. de kookverdamping is precies 10% ook wel leuk om te zien.




1,85 liter wordt verdampt in het traject van 65 graden naar 100 graden incl. 1 uur maischen. Lijkt dat mijn vorige meting van 3,3 liter inderdaad foutief was zoals sommige terecht opmerkten. Wat wel opvalt is dat van die 1,85 liter het merendeel van 1,1 liter in traject NA spoelen verdampt en dus niet aangevuld wordt.

Oscar

Citaat van: KarmeFrank op 12-06-2018  14:12 uZo nee moet ik dat dan niet compenseren met mijn spoelwater?

Spoelen tot gewenst volume voor koken! ik kan het niet vaak genoeg zeggen! Al moet je 100 liter spoelwater gebruiken! :brouwen:

nico.derks

Brouwhuisrendement is een leuk iets om aan iemand te vertellen...ik heb één van 83...joepie!
Maar in werkelijkheid wisselt dit bij elke brouwsel, biertype en seizoen.
Bij Biertype kan iedereen het natuurlijk nog volgen uiteraard.
Maar het start al bij het schroten (luchtvochtigheid, omgevingstemperatuur enz)
Het beslag maken gaat ...als we het even standaard doen... altijd wel goed!
Maar het filtreren is vaak waar het rendement parten gaat spelen in het proces.
Zelf vind ik het filtreren ook 1 van de spannendste deel van het gehele brouwproces.
Daar is geen enkele softwareprogramma op ingericht...daar komt het juist op de 'fingerspitzengefühl' van de brouwer aan.
De dikte van je beslag, de moutsoorten, de temperatuur, de doorstroming, de hoogte van het beslag in je klaringskuip, en zelfs de luchtdruk (QNH) kan parten spelen.
Op welk moment ga je spoelen, en op welk moment ga je snijden?
En op welk moment stop je met spoelen? (nee niet altijd op 1010)
Dat zijn punten die invloed kunnen hebben op je rendement.
Daar kan gewoonweg geen softwareprogramma tegen op, maar wil je het ook echt hebben?
Natuurlijk kan je een rendement berekenen, ook softwarematig, ook over diverse batches, maar dan?...wat kan je er mee?
Tijdens het koken corrigeer je toch steeds naar de uiteindelijke gewenste HL en SG/Plato van die batch..zo standaardiseer je een commerciële brouwsel.
Is de SG te laag, dan stoom dr op...is hij te hoog? water toevoegen.
Dit gebeurt in elke brouwerij en is niets nieuws, we deden dit dagelijks.
Ik ben blij met bijvoorbeeld BrouwVisie omdat dit een globale juiste inzicht geeft van het brouwproces.
We moeten ons niet vastklampen aan software, maar het gebruiken als hulp!!!
Jij bent zelf de brouwer en gebruikt je fingerspitzengefühl, niet via een softwareprogramma!

hansHalberstadt

Citaat van: nico.derks op 14-06-2018  02:00 uMaar het filtreren is vaak waar het rendement parten gaat spelen in het proces.
Zelf vind ik het filtreren ook 1 van de spannendste deel van het gehele brouwproces.
Daar is geen enkele softwareprogramma op ingericht...daar komt het juist op de 'fingerspitzengefühl' van de brouwer aan.
De dikte van je beslag, de moutsoorten, de temperatuur, de doorstroming, de hoogte van het beslag in je klaringskuip, en zelfs de luchtdruk (QNH) kan parten spelen.

Op welk moment ga je spoelen, en op welk moment ga je snijden?
En op welk moment stop je met spoelen? (nee niet altijd op 1010)
Dat zijn punten die invloed kunnen hebben op je rendement.
Daar kan gewoonweg geen softwareprogramma tegen op, maar wil je het ook echt hebben?
Natuurlijk kan je een rendement berekenen, ook softwarematig, ook over diverse batches, maar dan?...wat kan je er mee?

Mee eens dat filteren een kritisch deel is mbt rendement.
In Bierpro (heb ik geschreven rond 1993) zit wel een maisch en spoelmethode module op basis van eindige elementen methode (1 dimensionaal). daarmee kun je via wat standaard metingen de constantes van jouw installatie laten bepalen. Intern simuleert het programma dan keurig het uitspoelen van je beslag inclusief hoe het SG van de aflopende wort afneemt met de hoeveelheid doorgelopen spoelwater.
 
Vervolgens kun je dan het programma een afschatting laten maken van de benodigde hoeveelheid maisch- en spoelwater om op een gewenst eind SG van de laatste afloop uit te komen met ook nog de juiste hoeveelheid wort zodat je niet of minder bij hoeft te sturen met koken.
Verder heb ik gemerkt dat je vastlopen van je filter kunt voorkomen door de zaak niet helemaal te laten inslinken alvorens spoelwater op te gaan gieten.
Ik ga nu als spoelen als er nog een cm vloeistof is en het beslag nog geen vaste koek is. Ook een bredere maischketel aangeschaft met minder hoogte van je filterbed. Ook een beter hevelfilter gemaakt op basis van parallelle buizen met sleuven gelijkmatig verdeeld over de bodem 

Zit nu op 3 a 4% hoger rendement en nooit meer spoelproblemen gehad ook niet met moeilijk beslag en kom qua hoeveelheid vrijwel altijd goed uit.
 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.