Hoezo IPA niet lageren?

Gestart door WillemBr, 04-06-2017 21:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Volgens mij zitten jullie allemaal op een verkeerd spoor. Ze bedoelen dat je IPA niet lang kunt bewaren ivm met de achteruitgang van de hoparoma's!

Serge VL

Citaat van: WillemBr op 06-06-2017  22:59 uHoe zorgen jullie dat het waterslot niet leeg gezogen wordt terug het vat in bij het koelen? Van kamertemperatuur naar koud zetten?
Zorg dat je geen of bijna geen kopruimte hebt alvorens te koelen en plaats een terugslag klep zodat er geen bak-flow mogelijk is.

Per stuk bij Ali maar als je een beetje zoek kan je ze ook per 10 vinden
https://www.aliexpress.com/item/PVDF-3-8-diaphragm-plastic-ozone-check-valve-KH-CDP3/321159868.html?spm=2114.13010308.0.0.MqCrS8

MarinusHolkema

Citaat van: Gerb op 07-06-2017  08:07 uVolgens mij zitten jullie allemaal op een verkeerd spoor. Ze bedoelen dat je IPA niet lang kunt bewaren ivm met de achteruitgang van de hoparoma's!
Dit is toch wel vreemd. De IPA is oorspronkelijk gemaakt om de lange bootreis van Engeland naar de overzeese koloniën te overleven. Simpel gezegd een Pale Ale met meer hop zodat het langer houdbaar is.
Ondertussen is de IPA trendy geworden met allerlei aromahoppen en kan je de IPA niet meer lang bewaren.
Een klein beetje stijlvervalsing?

WillemBr

Citaat van: Serge VL op 07-06-2017  08:14 uZorg dat je geen of bijna geen kopruimte hebt alvorens te koelen en plaats een terugslag klep zodat er geen bak-flow mogelijk is.

Per stuk bij Ali maar als je een beetje zoek kan je ze ook per 10 vinden
https://www.aliexpress.com/item/PVDF-3-8-diaphragm-plastic-ozone-check-valve-KH-CDP3/321159868.html?spm=2114.13010308.0.0.MqCrS8

Ik heb zelf ook van die terugslagventieltjes alleen denk ik dat het vat zo veel gaat krimpen en indeuken door de kou dat het vat misschien kapot gaat...

Bovendien moet die lucht weer een keer terug wanneer je gaat overhevelen voor bottelen. Dan zuigt het toch in een keer heel veel lucht binnen?

WillemBr

Mijn probleem:

Van kamertemperatuur naar koelkast: Kou zorgt dat het volume verkleint, dit zorgt er voor dat een waterslot wordt "leeg gezogen"

Tegenslag ventiel om dit leeg zuigen tegen te gaan: het volume veranderd door de kou, lucht kan niet naar binnen, het vat gaat samentrekken door onderdruk (kan mogelijk kapot gaan??)

Na het lageren moet het tegenslagventiel er af. Onderdruk wordt weg gehaald: veel lucht komt naar binnen, bacteriën dus ook...

DoubleW

Ok er is verschil tussen UK ipa en US ipa. UK ipa werd sterk gehopt met bitterhop om lang te bewaren tijdens boottocht van UK naar India. Bitterheid neemt af gedurende de tijd en bier wordt meer genietbaar. US ipa wordt met veel aroma hop gemaakt en door lang te bewaren verdwijnen de aroma's. Aanbeveling om US ipa dus zo vers mogelijk te drinken.
Coldcrash is aan te bevelen om veel depot te laten neerslaan als gevolg van gist, hop en fruit. Hoet maar 48 uur en er zit nog genoeg gist in om te bottelen op fles. Twijfels gebruik dan een cidergist, maak een oplossing en voeg deze toe aan de opslagtank met suiker en ga dan bottelen

Jacques

Citaat van: MarinusHolkema op 07-06-2017  08:55 uDit is toch wel vreemd. De IPA is oorspronkelijk gemaakt om de lange bootreis van Engeland naar de overzeese koloniën te overleven. Simpel gezegd een Pale Ale met meer hop zodat het langer houdbaar is.
Ondertussen is de IPA trendy geworden met allerlei aromahoppen en kan je de IPA niet meer lang bewaren.
Een klein beetje stijlvervalsing?

Citaat van: DoubleW op 07-06-2017  10:46 uOk er is verschil tussen UK ipa en US ipa. UK ipa werd sterk gehopt met bitterhop om lang te bewaren tijdens boottocht van UK naar India. Bitterheid neemt af gedurende de tijd en bier wordt meer genietbaar. US ipa wordt met veel aroma hop gemaakt en door lang te bewaren verdwijnen de aroma's. Aanbeveling om US ipa dus zo vers mogelijk te drinken.

10 punten DoubleW. In de aloude IPA ging veel hop maar had een conserverende werking. Het ging niet om het hoparoma.
Bij de huidige IPA's gaat veel hop om zo veel mogelijk hoparoma in het bier te krijgen. Echter hoparoma's zijn niet stabiel in de tijd. Anders gezegd na verloop van tijd wordt het hoparoma minder. Er wordt tegenwoordig veel onderzoek gedaan naar hoparoma's en wat te doen om de smaakstabiliteit van de hoparoma's te vergroten.

WillemBr

Bedankt voor de info over verschillende IPA's.


WillemBr

Heeft iemand een oplossing voor mijn van warm-naar-koud probleem met het vat dat mijn waterslot leeg slurpt?

Ik lijk niet te kunnen voorkomen dat mijn lucht naar binnen zuigt...

Knobby

Citaat van: WillemBr op 07-06-2017  22:50 uHeeft iemand een oplossing voor mijn van warm-naar-koud probleem met het vat dat mijn waterslot leeg slurpt?

Ik lijk niet te kunnen voorkomen dat mijn lucht naar binnen zuigt...
Ik heb hetzelfde probleem. De terugslagklep tussen waterslot en vat als oplossing lijkt het meest de voorkeur te hebben.

Sander van Dijk

Citaat van: WillemBr op 07-06-2017  22:50 uHeeft iemand een oplossing voor mijn van warm-naar-koud probleem met het vat dat mijn waterslot leeg slurpt?

Ik lijk niet te kunnen voorkomen dat mijn lucht naar binnen zuigt...

Ik heb een tijdje geleden in een ander topic een vraag gesteld over hetzelfde probleem. Ik vroeg of het een goed idee was om een ballon gevuld met CO2 over het waterslot te zetten als je begint met coldcrashen. Uit de antwoorden bleek wel dat dat niet gaat werken, maar ik kreeg wel een ander goed idee aangereikt.

Citaat van: Albertus op 23-12-2016  15:01 uIn de Brew Your Own die ik vandaag in de bus kreeg stond een lezerstip die op dit onderwerp betrekking had.

Bert



Wat ook genoemd werd is:
Citaat van: hansHalberstadt op 23-12-2016  09:05 uHet is niet zo moeilijk om de benodigde koolzuur aan te vullen. Een oplossing die simpel is en zeker werkt is een petfles met een litertje gistende wort met een gaatje in de dop en aquarium luchtslangetje maken tegen het einde van de gisting en die via een T stukje aansluiten tussen het waterslot en het gistingsvat. het waterslot blijft dan gewoon doorborrelen ookal is de hoofdwort aan het coldcrashen. wat ik zelf trouwens doe is dit:http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32601.msg496317.html#msg496317

WillemBr

Geweldig! Dus eigenlijk een soort gaswasfles :D

Ga ik gebruiken, bedankt!

Knobby

Plaatje opgeslagen voor als ik weer wat wil knutselen!

Neetje

Citaat van: WillemBr op 08-06-2017  22:48 uGeweldig! Dus eigenlijk een soort gaswasfles :D

Ga ik gebruiken, bedankt!

Wel rekening houden met bottelsuiker toevoegen ivm hogere koolzuur inhoud.

Serge VL

Citaat van: WillemBr op 07-06-2017  10:06 uIk heb zelf ook van die terugslagventieltjes alleen denk ik dat het vat zo veel gaat krimpen en indeuken door de kou dat het vat misschien kapot gaat...

Bovendien moet die lucht weer een keer terug wanneer je gaat overhevelen voor bottelen. Dan zuigt het toch in een keer heel veel lucht binnen?
Neen je vat gaat niet indeuken, daar de druk boven je vloeistof daalt gaat de opgeloste CO2 uit je jong bier deze onderdruk opvullen. Het enige waar je moet rekening mee houden is dat je dus minder opgeloste CO2 in je bier hebt en je dus een grammetje meer bottelsuiker gaat nodig hebben.

Marksbrew

Citaat van: WillemBr op 06-06-2017  22:59 uHoe zorgen jullie dat het waterslot niet leeg gezogen wordt terug het vat in bij het koelen? Van kamertemperatuur naar koud zetten?
Niet, ik snap de lucht angst ook niet zo hier. Denk dat het risico van goede met klepjes en andere knutsels net zo groot is als een beetje lucht dat naar binnen gaat. Je bier bevat al alcohol en staat ook in een gistkast. Ik laat het dus vrolijk terug bluppen. Nog geen issues mee gehad, iemand anders wel?

Serge VL

Citaat van: Marksbrew op 09-06-2017  17:31 uNiet, ik snap de lucht angst ook niet zo hier. Denk dat het risico van goede met klepjes en andere knutsels net zo groot is als een beetje lucht dat naar binnen gaat. Je bier bevat al alcohol en staat ook in een gist kast. Ik laat het dus vrolijk terug bluppen. Nog geen issues mee gehad, iemand anders wel?
Op korte termijn heb je zelden problemen maar voor de houdbaarheid en stabiliteit van je bier is het beter om zoveel mogelijk alle contact met zuurstof te vermijden.
Eigenlijk een regel die geldt gedurende het ganse brouwproces behalve bij het beluchten van je wort net na het enten met je gist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.