Hoezo IPA niet lageren?

Gestart door WillemBr, 04-06-2017 21:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WillemBr

Beste brouwers,

Ik hoor sommige mensen zeggen dat een IPA niet gelagerd hoeft te worden. Zou iemand dit kunnen uitleggen? De zoekfunctie geeft (mij) weinig info.

Oscar

Citaat van: WillemBr op 04-06-2017  21:41 uIk hoor sommige mensen zeggen

Wie zijn die "sommige mensen"? En wat is hun argumentatie?  :weetniet:

Brouwers

En wat wordt er door deze personen onder lageren verstaan?

WillemBr

Citaat van: Oscar op 04-06-2017  22:16 uWie zijn die "sommige mensen"? En wat is hun argumentatie?  :weetniet:

Argumenten geven ze niet. Ik heb het meerdere malen gelezen, 1x op dit forum, paar keer andere sites. Helaas kan ik de artikels niet terug vinden...


WillemBr

Ik vond het ook vreemd... Maar van alle soorten bier die er zijn heb ik alleen maar deze vreemde opmerkingen gelezen over IPA's... :D

Mario72

Als je hebt over weizen of witbier dan snap ik de opmerking...maar met een IPA???

Citaat van: Brouwers op 04-06-2017  22:30 uEn wat wordt er door deze personen onder lageren verstaan?
Alleen 'deze personen' zullen dat weten....

WillemBr


Oscar

Citaat van: WillemBr op 04-06-2017  22:34 uArgumenten geven ze niet.

Dan moet je het ook niet aan nemen... ;)

RienP

Het enige wat ik kan bedenken is dat men van een korte tijd wil uitgaan van brouwdag tot fles. Om een zo`n optimaal hoparoma te hebben. En dan is er vaak nog spraakverwarring over het verschil tussen navergisting en lagering. Die twee termen worden nogal eens door elkaar gebruikt.

Mario72

Citaat van: RienP op 05-06-2017  00:23 uhet verschil tussen navergisting en lagering. Die twee termen worden nogal eens door elkaar gebruikt.
Of ze halen lagering en cold crashen door elkaar?

Oscar

Citaat van: RienP op 05-06-2017  00:23 uEn dan is er vaak nog spraakverwarring over het verschil tussen navergisting en lagering.

Citaat van: Mario72 op 05-06-2017  00:27 uOf ze halen lagering en cold crashen door elkaar?

In beide gevallen snappen ze er niets van... :P :-[

WillemBr

Citaat van: Oscar op 04-06-2017  23:28 uDan moet je het ook niet aan nemen... ;)

Daarom vraag ik deze vraag! :D


ir. Auditor

Om praktische redenen kan ik niet koud lageren. (we hebben maar 1 koelkast, die kan ik niet voor de helft een maand lang claimen :) )
Mijn IPA's waren voor beginner biertjes best lekker te drinken. (Zo lekker dat ik mijn laatste recept nu weer aan het brouwen ben.)

Maar ik lager dus niet koud, zou het mijn bier beter maken als ik op termijn een eigen lager koelkast scoor?

Mario72

Ik ben bang dat we nog steeds termen door elkaar aan het halen zijn... Lageren, navergisting, cold crashen.

ir. Auditor


Brouwers

Citaat van: ir. Auditor op 05-06-2017  11:47 uOm praktische redenen kan ik niet koud lageren. (we hebben maar 1 koelkast, die kan ik niet voor de helft een maand lang claimen :) )
Mijn IPA's waren voor beginner biertjes best lekker te drinken. (zo lekker dat ik mijn laatste recept nu weer aan het brouwen ben.)

Maar ik lager dus niet koud, zou het mijn bier beter maken als ik op termijn een eigen lager koelkast scoor?
Naar mijn mening krijg je er geen beter bier door, uitgezonderd van een bier waar het naar stijl zo hoort (pils, alt, kolsch etc...). Maar dan ben je al snel een week of 6 aan het lageren om echt alle gist uit je bier te krijgen.

Voor IPA voegt het naar mijn weinig toe en wil je snel vers drinken. Coldcrashen wordt door sommige brouwers aangeraden, maar heb mijn bedenkingen bij de effectiviteit. Ik heb niet gemerkt dat mijn bier er heel veel helderder van werd. Zoals de brouwer van de dochter van de korenaer het zei: "coldcrashen is alleen bedacht door brouwers die zijn gisttanks snel leeg willen hebben en niet om beter bier te maken". Hij lagerde trouwens 2-6 weken op 12 graden, maar ik weet dat er ook brouwers zijn die juist warm lageren. Zoveel brouwers zoveel meningen. Enige wat ik je kan adviseren is om het gewoon zelf te proberen.

Hoe dan ook, mocht je een lagerkast willen maken dan zou ik voor een vrieskast/kist gaan. Koelkasten zijn er niet op gemaakt om te koelen tot onder de 3-4 graden. Je sloopt langzaamaan je koelkast als je hem te koud zet.

Jacques

Citaat van: Brouwers op 05-06-2017  16:58 uNaar mijn mening krijg je er geen beter bier door, uitgezonderd van een bier waar het naar stijl zo hoort (pils, alt, kolsch etc...). Maar dan ben je al snel een week of 6 aan het lageren om echt alle gist uit je bier te krijgen.

Voor IPA voegt het naar mijn weinig toe en wil je snel vers drinken. Coldcrashen wordt door sommige brouwers aangeraden, maar heb mijn bedenkingen bij de effectiviteit. Ik heb niet gemerkt dat mijn bier er heel veel helderder van werd. Zoals de brouwer van de dochter van de korenaer het zei: "coldcrashen is alleen bedacht door brouwers die zijn gisttanks snel leeg willen hebben en niet om beter bier te maken". Hij lagerde trouwens 2-6 weken op 12 graden, maar ik weet dat er ook brouwers zijn die juist warm lageren. Zoveel brouwers zoveel meningen. Enige wat ik je kan adviseren is om het gewoon zelf te proberen.

Hoe dan ook, mocht je een lagerkast willen maken dan zou ik voor een vrieskast/kist gaan. Koelkasten zijn er niet op gemaakt om te koelen tot onder de 3-4 graden. Je sloopt langzaamaan je koelkast als je hem te koud zet.

Je slaat de spijker op zijn kop Gijs!

Lageren is een methode om helder bier te krijgen. Door het koudhoppen is een IPA nooit kraakhelder. Lageren is nergens voor nodig. Overigens ben ik van oordeel dat wekenlang lageren van een pils door een hobbybrouwer zin heeft indien het bier niet met tegendruk gebotteld wordt. Als je na wekenlange lagering gaat bottelen met bottelgist is je bier niet meer kraakhelder en kun je de fles niet geheel uitschenken. In plaats van lang lageren kun beter een clod crash uitvoeren van een paar dagen om gist en grote eiwitten neer te laten slaan. Als je niet te lang wacht met bottelen is het toevoegen van bottelgist ook niet nodig. Dat je wat depot krijgt is als je een hergisting op de fles uitvoert onvermijdelijk.

EBC

Vroeger was cold crash precies dat. Zeer snel koelen, in twee uur van 20 naar 0 °C, zodat de gist en eiwitten snel zouden uitzakken. Je hebt dan wel een serieus koelvermogen nodig. De meeste hobbybrouwers kunnen dat niet.
Tegenwoordig noemen ze hier koud lageren al cold crash. Maar 'crash' betekent toch iets anders. Tja.

Hoe dan ook... koud lageren doet niets voor de smaak van je bier. Het laat gist sneller uitzakken, meer niet. Als je gaat filteren geeft het voordeel, maar hobbyisten doen dat niet.

En die gist heb je nodig voor de hergisting.
Denk er zelf maar eens over na. Probeer, ervaar. En dan kom je, als het goed is, tot de conclusie dat het niks helpt.

Tijdens hergisting vermenigvuldigt gist weer tot het gewenste aantal cellen. Hoe helder of je het ook bottelt. Teveel is teveel, dat is waar, maar het evenwicht zal vanzelf weer ontstaan.

Haagse Wouter

Ik vind koud wegzetten wel goed helpen.
Merk dat ik minder gistdepot erdoor krijg in minder tijd.

orangeloo

Is volgens mij ook een beetje afhankelijk hoe je vergist en of je nog overhevelt tussendoor.
Ik hevel na de hoofdgisting over van een vat naar een mandfles en na de nagisting hevel ik nog een keer over naar een bottelemmer. Daardoor ben ik ook al veer bezinksel kwijt en vind ik het niet nodig nog eens koud te lageren.
Ik denk ook dat het een beetje gistje pesten is om na de gisting de boel te koelen en daarna moet de gist nog aan de gisting op fles beginnen. Maar dat is mijn mening, zonder experimenten of onderbouwde studies  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 05-06-2017  21:23 uIk vind koud wegzetten wel goed helpen.
Merk dat ik minder gistdepot erdoor krijg in minder tijd.

Het is ook mijn ervaring dat paar dagen sterk koelen er voor zorgt dat je minder gist in je bier hebt. Minder gist in je fles is gunstig voor de kwaliteit van je bier.

EBC

Koud lageren is vooral goe voor
Citaat van: Jacques op 05-06-2017  21:49 uHet is ook mijn ervaring dat paar dagen sterk koelen er voor zorgt dat je minder gist in je bier hebt. Minder gist in je fles is gunstig voor de kwaliteit van je bier.

Nee want de gist vermenigvuldigt zich weer in je fles tot gelijke hoeveelheid. Tenzij je natuur
Citaat van: Jacques op 05-06-2017  21:49 uHet is ook mijn ervaring dat paar dagen sterk koelen er voor zorgt dat je minder gist in je bier hebt. Minder gist in je fles is gunstig voor de kwaliteit van je bier.

Tja, dat geldt enkel voor de brouwers die hun gisting niet op orde hebben.

Jacques

Citaat van: EBC op 05-06-2017  22:03 uKoud lageren is vooral goe voor
Nee want de gist vermenigvuldigt zich weer in je fles tot gelijke hoeveelheid. Tenzij je natuur
Tja, dat geldt enkel voor de brouwers die hun gisting niet op orde hebben.

De toename aan gist is sterk afhankelijk van beluchting en de hoeveelheid voedingstoffen (suikers) die beschikbaar zijn.
Als je met veel gist begint heb uiteindelijk meer gist in de fles.

Sander van Dijk

Citaat van: ir. Auditor op 05-06-2017  11:47 uOm praktische redenen kan ik niet koud lageren. (we hebben maar 1 koelkast, die kan ik niet voor de helft een maand lang claimen :) )
Mijn IPA's waren voor beginner biertjes best lekker te drinken. (Zo lekker dat ik mijn laatste recept nu weer aan het brouwen ben.)

Maar ik lager dus niet koud, zou het mijn bier beter maken als ik op termijn een eigen lager koelkast scoor?
Als je nog niet temperatuur gecontroleerd vergist zou ik hiervoor zeker een koelkast scoren. Dat verbetert echt de kwaliteit van je bier.

Lang koud lageren vind ik zelf helemaal niets toevoegen. 2 à 3 dagen kort koud lageren met een zo snel mogelijke koeling (coldcrash) vind ik zelf wel handig. Ik hevel zelf tussentijds ook niet over en ik wil daarom zo vlug mogelijk een zo helder mogelijk bier bottelen. Ik heb ook het idee dat de sediment laag wat vaster en compacter wordt, waardoor ik het jongbier gemakkelijker helderder naar mijn bottelemmer kan overhevelen.

WillemBr

Hoe zorgen jullie dat het waterslot niet leeg gezogen wordt terug het vat in bij het koelen? Van kamertemperatuur naar koud zetten?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.