Hop apart koken

Gestart door henkie, 03-06-2017 13:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henkie

Ik ga een weizen brouwen zonder te koken. Volgens 

In plaats van de hop mee te maischen wil ik de hop apart een uur koken en na het maischen aan het wort toevoegen.
 
Nu is mijn vraag.
Heeft dit hetzelfde resultaat als wanneer de hop met wort meegekookt wordt? Of doet die wort nog iets met de hop tijdens koken.

Groet



Jacques

Met verbazing heb ik naar het fimpje gekeken. Niet mijn manier van brouwen. Maar ja ik ben dan ook een liefhebber van goed gehopt bieren en heb niet zo veel met weizen en witbier.

Door de hop apart te koken met wat wort zul je veel maillardproducten krijgen. Met andere woorden je zult meer kleuring krijgen. Koken met water is daarom beter.
Daarnaast wordt je bitterheid anders. Bij de niet koken techniek van het filmpje wordt de op bij de maisch gestort. Ondanks dat je niet kookt krijg je wel een omzetting van alfazuren in iso-alfazuren. Die omzetting is wel veel minder dan bij kooktemperaturen.
Door de hop apart te koken zou je dit kunnen ondervangen. Maar ik neem aan dat je in een beperkte hoeveelheid water gaat koken. Het gevolg hiervan is dat de concentratie aan alfazuren veel hoger is dan gebruikelijk. Ook dit werk negatief op de omzetting van alfazuren naar iso-alfazuren.

Voor een weizen of een witbier maakt het allemaal niet zo veel uit. Dat soort bieren hebben maar weinig bitterheid en hoparoma. Als ik jou was zou ik de hop meteen bij het begin van het maischen geven. Is ook wel zo makkelijk. En net als in het filmpje zou ik hoppellets gebruiken.

Nerro

Interessant!

Dus je gaat maischen zoals normaal en daarnaast de hop koken in water om dat extract dan toe te voegen aan het wort?

Het zou een hoop tijd en gedoe kunnen schelen  :denken:

Ansius

Citaat van: henkie op 03-06-2017  13:16 uIk ga een weizen brouwen zonder te koken. Volgens 
In plaats van de hop mee te maischen wil ik de hop apart een uur koken en na het maischen aan het wort toevoegen.
 

In welke verhoudingen zit je te denken?

Wat me leuk lijkt is om met het gekookte water te spoelen!

TeVeHa

Niet zo gek gezien, misschien nèt voor het koken een paar liter wort uitscheppen en die samen met de hop apart in een kookpot koken, nadien door een zeef en gewoon bijvoegen, gedaan met dat gedoe met hop, iets om over na te denken vind ik, bedankt Henkie.

Haagse Wouter

Veel mensen spoelen ook met bijna kokend water.
Wellicht dat je daar de hopping in kan doen en dan daarmee spoelen.

henkie

Citaat van: Haagse Wouter op 03-06-2017  19:02 uVeel mensen spoelen ook met bijna kokend water.
Wellicht dat je daar de hopping in kan doen en dan daarmee spoelen.

Dan blijft er denk ik wat hop extract achter in de mout die je spoelt. Ik ga het apart toevoegen en de hoeveelheid spoelwater verminderen met de extracthoeveelheid.
21 ltr maischwater / 14 ltr spoelwater / 2 ltr hopwater.

Neetje

Citaat van: henkie op 03-06-2017  22:54 uDan blijft er denk ik wat hop extract achter in de mout die je spoelt.

Als er 1 liter water/kg (gemiddeld) mout achter blijft na maischen-filtreren is het (bij benadering) om te rekenen hoeveel je extra toe moet voegen aan hop.

Ansius

Citaat van: henkie op 03-06-2017  22:54 uDan blijft er denk ik wat hop extract achter in de mout die je spoelt. Ik ga het apart toevoegen en de hoeveelheid spoelwater verminderen met de extracthoeveelheid.
21 ltr maischwater / 14 ltr spoelwater / 2 ltr hopwater.

Ik denk dat je te weinig water hebt om de hop een uur te laten koken. (Met bloemen)

seed7

Als je de hop in water kookt hoeft het geen rollende kook te zijn omdat je niets hoeft te verdampen. Je kunt het zelfs tegen de kook aan houden ''99°C".

Niet heet, met kokend water, spoelen. zorg dat je maisch / wort over het hele traject "koel" blijft. indicatie onder de 75°C. Hierdoor voorkom je overmatige vorming van ongewenste stoffen.

De bitterheid zou anders van smaak worden als je in water of wort kookt. Ik heb dat nooit echt gemerkt, maar je zou het water kunnen aanzuren tot wort pH. Als je meer bitterheid wilt kun je natuurlijk ook met Herkules of andere zeer hoog alfa hoppen maischhoppen. Een hoge bitterheid is meestal niet het doel bij ongekookte wort.

Ongekookte bieren hebben een bijzondere smaak en vooral mondgevoel. Je hoeft niet bang te zijn dat het zuur wordt als je je hygiëne goed op orde hebt.

Ingo

Nerro

In welke zin zijn de smaak en het mondgevoel bijzonder dan?

DoubleW

Het is geen raar idee deze methode: klassiek werd er veel dezelfde stijl gebrouwen waarbij het kookproces gebruikt werd om hop bitterheid te verhogen en het wort te steriliseren.

Zelf gebruik ik FWH waar je hop toevoegt na of tijden het maischen op 75 graden, kook heel kort door op 15 minuten en voeg dan steep out aroma hop toe als temp onder 80 graden is. 30 minuten laten staan en dan via koeler gistvat in.

Verbaas me over de toevoeging van aroma hop tijdens koken, al die mooie geuren gaan kapot. Bitterheid krijg je al tijdens FWH dus dat hoeft niet tijdens koken. Waarom dan toch koken? Brouw trouwens ook vaak met biab dat scheelt ook in tijd. Al met elkaar kun je in twee uur klaar zijn. Genoeg voer voor discussie

Jacques

Citaat van: DoubleW op 07-06-2017  11:11 uVerbaas me over de toevoeging van aroma hop tijdens koken, al die mooie geuren gaan kapot. Bitterheid krijg je al tijdens FWH dus dat hoeft niet tijdens koken. Waarom dan toch koken?

Lang koken heeft een aantal voordelen. Denk bijvoorbeeld aan het verdampen van voorlopers van DMS en de vorming van eiwitvlokken. Maar ook aan het omzetten van alfazuren in iso-alfazuren. Het zijn vooral de iso-alfazuren die bitterheid geven, een essentiële onderdeel van de biersmaak zoals wij die nu kennen.
Zie ook de tag koken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.