Grote verschillen tussen (verwachtingen) BrouwHulp en recepten uit boek

Gestart door Komies, 28-10-2017 23:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Komies

Hi medeforummers!

Al meerdere keren zie ik best grote verschillen tussen verwachte uitkomsten (IBU/EBC/Begin-SG/Alc.Vol) berekend met BrouwHulp ten opzichte van het recept uit een boek. Eerder zag ik dit al bij Brewdog recepten en het boek Thuis Bier Brouwen (Greg Hughes). Nu lees ik het boek Brouwen (James Morton). In dit laatste boek staat een American Pale Ale recept dat we binnenkort willen brouwen. Een greep uit de verwachte uitkomsten zijn:

Begin SG: 1.059-1.061
Alc.Vol: 6.2-6.4%
Bitterwaarde: 48 IBU
Kleur: 15 EBC

Als ik echter BrouwHulp invul met voor zover ik kan bepalen exact de ingrediënten uit het recept, kom ik op heel andere waarden uit. Zie onderstaand recept.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptAPA concept
Brouwdatum
BierstijlPale Ale (American)
Volume20,0 l
Begin SG1,058 SG
Berekende kleur (Morey)25 EBC
Berekende bitterheid (Rager)88 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
26,00 lWater uit Onnen/De Groeve (Bad-Nieuweschans)
5,36 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
79 mg/l7 mg/l27 mg/l276 mg/l51 mg/l17 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,00 kgPale Ale moutDingemans9 EBC82,0 %
0,50 kgGreenSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC8,2 %
0,20 kgCara-pilsWeyermann4 EBC3,3 %
0,20 kgCara 120Dingemans120 EBC3,3 %
0,20 kgMelanoidinmoutWeyermann70 EBC3,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Stap 165,0 °C1 min.90 min.4,3 l/kg
Uitmaschen75,0 °C10 min.10 min.4,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gCitrapellets12,0%first wort hop43,6 IBU
20,0 gCitrapellets12,0%10 min.7,9 IBU
30,0 gCitrapellets12,0%5 min.9,9 IBU
80,0 gCitrapellets12,0%0 min.26,4 IBU
50,0 gCitrapellets12,0%koudhop0,0 IBU

Als ik nou naar de kleur en bitterheid kijk dan wijkt dat toch behoorlijk af van het boek. Teveel om 'het erop te wagen'.
Weet iemand waar deze afwijkingen vandaan komen?

Bedankt voor jullie reactie(s) alvast!! :groots:

Groetjes, Engel.   :degroeten:

Twan84

Komen de alfazuren van de hop overeen?
Komen de EBC waarden van de mouten overeen met de voorgestelde mout in het boek? Pale ale kan ook 4 EBC hebben.
En dan heb je nog verschillende berekeningen van de EBC en IBU.

De bitterheid is op zich wel fijn om te weten maar zou je niet blind staren op de kleur.

Oscar

Brouwzaalrendement van 65%?  :-[ :-\

Wn wat stond er in het boek? :weetniet:

Komies

Citaat van: Twan84 op 28-10-2017  23:41 uKomen de alfazuren van de hop overeen?
Komen de EBC waarden van de mouten overeen met de voorgestelde mout in het boek? Pale ale kan ook 4 EBC hebben.
En dan heb je nog verschillende berekeningen van de EBC en IBU.

De bitterheid is op zich wel fijn om te weten maar zou je niet blind staren op de kleur.

Hoi Twan84,

De alfazuren komen overeen (12%).
De EBC waarden staan er niet in (maar zoals je zegt maak ik me minder druk om de kleur). De enige waarde die erbij staat is van Caramout (80L), hiervoor heb ik in BrouwHulp de Cara 120 ingevoerd die zelfs nog wat lichter zou moeten zijn dan 80L (namelijk 45L).

Het gaat me vooral om de bitterheid. Het is de bedoeling om een redelijk bittere pale ale te maken, maar niet te extreem.
Ik wist nog niet dat er verschillende manieren zijn om de IBU te berekenen (dat maakt het er niet makkelijker op?).
Hoe weet ik nou hoe bitter mijn bier wordt? Met welk commercieel bier is 88 IBU in BrouwHulp bijvoorbeeld mee te vergelijken?

Citaat van: Oscar op 29-10-2017  00:45 uBrouwzaalrendement van 65%?  :-[ :-\

Wn wat stond er in het boek? :weetniet:

Hey Oscar, jep... In het boek spreekt meneer Morton over 65% geschat rendement.

Knobby

In BrouwHulp kan je bij instellingen kiezen welke formule gebruikt wordt om de IBU te berekenen.
Daar zitten grote verschillen tussen wat betreft de uiteindelijke IBU waarde. Vooral bij laten hopgiften (vlamuit, whirlpool) is er een groot verschil: sommige geven die hopgiften geen IBU's, andere wel.
Ik heb zelf een voorkeur voor Noonan omdat ik veel IPA's met late hopgiften brouw.

remolen

Ik ben nog maar beginner maar moet eerlijk zeggen dat  Thuis Bier Brouwen (Greg Hughes) mij niet heel erg betrouwbaar over komt.
Ze gebruiken bijvoorbeeld in dat boek bij een dunkel weizen recept klaringsmiddel. En gebruiken echt voor ELK bier het zelfde maischschema.

Oscar

Citaat van: remolen op 29-10-2017  21:22 uEn gebruiken echt voor ELK bier het zelfde maischschema.

Het maischschema is niet zo heel erg belangrijk bij een bier. Dat wordt nog heel erg overschat... :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.