Lageren/nagisting

Gestart door BuBS, 14-12-2005 12:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BuBS

Hi allemaal,

Even een vraagje, ik heb een ondergistend blond bier gebrouwen. Ik wil deze nu een paar weken gaan lageren op vat in de koelkast en dan bottelen met verse gist. Of is het slimmer om nu te bottelen en te lageren in de fles in de koelkast.

Gr Kees

MO

Lastige vraag. als je 100% zeker weet dat de vergisting klaar is (laag eind SG), dan zou je best kunnen lageren in de fles lijkt me. Is het bier ook al redelijk helder (anders krijg je zo'n groot depot)?

BuBS

Hi Mo,

Het bier helder en voor 79 % uitgegist.

Kees

Hopmans

Hoi boys,

Ik heb mijn blonde biertjes (in flesjes) opgeslagen in de koude schuur na 2 weken warm lageren.
Op het begin sloeg de boel dof, en een maand later zijn ze kraakhelder.

Het is dan wel hooggistend bier, maar volgens mij kan het met pils ook wel denk ik.  ???

 :degroeten:



Herman

Ik lager meestal een paar weken en bottel dan (zonder verse gist), tot nu toe geen slechte navergistingen gehad. Wel es een trage, maar goed. Wellicht kun je wat gist apart bewaren en een actieve starter maken voordat je gaat bottelen. Een afwijkende bottelgist bij een lagerbier vind ik zonde.

-J DOPP

Hoi brouwers,
   Ik merk dat deze topic al een tijdje dood lijkt, maar ik onder het kopje "Lageren" heb ik toch een vraag. Ik brouw al 4 jaar, waarvan 3 met medestudenten in een studentenflat met 11 bierdrinkers. (Lees: bier gaat snel op, veel productie.) Echter, wij hebben nog nooit gelagerd. Gewoon, direct na de hoofdvergisting in flesjes bottelen. Het bier ging altijd heel goed, maar de laatste 3 zijn mislukkelingen geweest waardoor wij nu aan het inleren zijn. Zo kwam ik bij lageren. Ik dacht altijd dat lageren alleen voor de helderheid voor het bier zorgt, en, in mindere mate, het minder boterachtige smaak geven. Daarom dacht ik altijd, geen zin in twee weken de vaten bezet houden alleen voor minder depot, wat we toch niet inschenken, beter nog een bierjte brouwen. Kan iemand mij overhalen voor het echte nut van lageren? Voegt het echt zoveel toe? Of gewoon een extra kans op infectie?

(Een zij-vraagje: Gebruiken jullie een tweede gist voor het lageren/bottelen omdat zoveel gisten al dood zijn?)


Alvast bedankt heren (dames)!

JeroenCV

Misschien handig als je in een los topic beschrijft wat precies de mislukkingen waren, dan komt het forum, met alle deskundigheid, vanzelf wel op het feit of het wel/niet aan lageren ligt. Misschien doe je iets anders fout.

Bij het lageren hoef je niet een nieuwe gist erbij te gooien, want er zijn nog genoeg levende cellen over.

oranjeboombiertje

Lageren zorgt ook dat de smaak van het bier verbeterd, het bier wordt helder, het zal volledig uitgisten. Dit zijn volgens mij belangrijkste punten om te lageren. Als je 2 weken lagert bij kamer temperatuur zal het bier volledig uitgistten, dan heb je geen bier wat de flessen uit spuit. Dit is zeker een groot voordeel van lageren. Als je meteen botteld en het bier is niet volledig uitvergist zal er veel koolzuur in het bier komen of zelfs bier uit de fles spuiten. maar ik zou zeggen: Probeer het eens en merk het verschil.

 :degroeten:
Wesley

MO

In jullie geval zou ik zeggen: zuipen met die hap, lageren heeft niet enorm veel zin. Het geeft mij het gemak om rustig (gecombineerde) bottelsessies in te plannen. Het geeft helderder bier. Het geeft smaakstabieler bier. Het geeft meer zekerheid dat je bier is uitvergist. Maar als deze vier argumenten voor jullie niet tellen: hoppa, gewoon bottelen na een week zolang je tevreden bent over de smaak en nooit spuiters hebt (niet uitvergist bier).

Ben ook wel benieuwd wat er nu mis was met de laatste bieren van jullie.

Tsjerk

Kwantiteit: gewoon door gaan.
Kwaliteit: lageren

Het is een keus.

-J DOPP

Ten eerste, bedankt voor jullie reacties! Het is inderdaad wel een beetje wat ik al had gedacht. Gewoon helderder en meer zekerheid over hoeveel koolzuur in de flessen. Toch gaat de bierbrouwcommissie en mij een poging voor lageren doen. We hebben een blond biertje in twee vaten. Ik denk, gewoon uit de vaten halen en in een wat schone soeppannen gieten. Dan de vaten schoonmaken en opnieuw ingieten. Hopelijk vinden we een kamer waar het wat kouder is dan de rest (zeg maar, 15 graden), en daar twee weken mee wachten.

Over de mislukkelingen: Don't let a boy do a man's job!

oranjeboombiertje

Ik lager meestal juist wat warmer. Ik heb ook geprobeerd kouder te lageren maar merk weinig verschil. Bij het warm lageren werkt de gist wat sneller en is het lageren wat sneller klaar (2 weken) Ik wil niet zeggen dat dit de methode is hoe het hoort maar het is om even aan te geven dat je niet persé een koudere ruimte hoefd te zoeken.

 :degroeten:
Wesley

Hopmans

Inderdaad,

Vuistregel is: Koud-Lang, warm-kort.

 :degroeten:

René K

Hebben jullie ervaring met verschillende smaken bij warm lageren ofwel koud lageren? De hoofdvergisting en lagering van mijn 1e brouwsel zijn allebei op kamertemperatuur geweest. Het bier smaak nu heel fruitig. Dit komt toch doordat het lageren bij 'hoge' temperaturen heeft plaatsgevonden?

Of heeft warm danwel koud lageren geen grote invloed op de smaak van het bier?

oranjeboombiertje

Het heeft wel invloed. Het meeste van de smaakjes worden toch wel gevormd tijdens de hoofdgisting. Ook is het belangrijk wat de combinatie van gist en temperatuur is. Sommige gisten doen het veel beter bij hoge temperaturen andere bij lage. Het meeste van jouw fruitigheid komt waarschijnlijk door een fruitige gist bij warme gistingstemperatuur (geen lagering dus).

 :degroeten:
Wesley

Jos Groen

Over het lageren heb ik ook nog een vraag , ik zie dat ze bij Duvel (volgens het boek : De Grote Belgische Bieren uit 1991) een koude rijping / 2de vergisting doen,die duurt tussen de 3 en 4 weken, echter staat er niet bij op welke temperatuur, weet iemand wat gebruikelijk is voor koud rijpen?

MO

Rond de 0 °C.

Jos Groen

Citaat van: MO op 15-04-2007  23:03 uRond de 0 °C.

Dank


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.