Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Afschuimen tijdens gisting  (gelezen 1872 keer)

Offline Vlierbokske

• Boven 10 berichten
  • *
Afschuimen tijdens gisting
« Gepost op: 20-04-2007 18:09 u »
Ik heb gisteren met een moutpakket een brouwsel (20 L) gemaakt stijl donker abdijbier (Beverius pakket van Brewferm). Alles vlot verlopen (Begindensiteit van 1065)
Vannacht is de gisting dan op gang gekomen (Wyeast 3787). Die is nu volop bezig.
In de gevormde schuim zit er nu een heleboel bruine stukjes.(waarschijnlijk eiwitten die zijn meegekomen tijdens de overheveling).
Doe ik er goed aan om deze af te schuimen of blijf ik er best met mijn handen van af. 

Andy

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Pad

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Zoek de waarheid op de bodem van de fles!
Re: afschuimen tijdens gisting
« Reactie #1 Gepost op: 20-04-2007 18:24 u »
Volgens mij kan je er beter afblijven!
Elke handeling die je uitvoerd kan infectie opleveren, dus zoveel mogelijk gerust laten.

Die vlokken/eiwitten die zakken volgens mij nog wel uit...

Offline Gerb

• Super lid
  • Land: nl
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #2 Gepost op: 20-04-2007 18:55 u »
Dit zijn hopharsen en gist. Lekker laten zitten, het schuim zakt na de hoofdvergisting in en dan is het tijd voor de lagering, meestal na 1 week. Probeer zo weinig mogelijk het vat open te maken, elke keer dat je erin kijkt, heb je weer kans op infectie.

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
« Reactie #3 Gepost op: 20-04-2007 20:09 u »
Precies, lekker zo laten gisten... de natuur doet z'n werk wel  ;D.

Offline Vlierbokske

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 21-04-2007 00:57 u »
Ok,

Afblijven is dus de boodschap ! Bedankt, ik hou jullie op de hoogte van het vervolg van mijn eerste stappen in het brouwen.

Groeten,

Andy

Tags: