Pilsner

Gestart door Jules, 25-05-2017 20:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ansius

Het gaat niet alleen om nummers.


Jacques

Citaat van: Ansius op 26-06-2017  17:14 uHet gaat niet alleen om nummers.

Ik neem aan dat SG-waarden bedoeld zijn.

Hay

Ja inderdaad.
En een keer zijn deze beide brouwsels samen buiten gezet om gist te vangen en daarna samen in het vat gegaan.
En een keer zijn deze brouwsels apart vergist en kwamen we nagenoeg op hetzelfde eind sg uit.

PeterEngeltje

Poe héé,

Net terug van vakantie ontdek ik dat ik met mijn "domme" opmerking over het ontbrekende maischschema heel wat reacties heb losgemaakt. Leuk en interessant, maar toch:
Dus alle kennis over alfa-amylase, beta-amylase en temperaturen van maischschema's in de prullenbak kieperen en er gewoon maar op los maischen? Nee, dat ben ik niet van plan.
Al ben ik het er natuurlijk wel mee eens dat type gist en vergistingstemperatuur het eindresultaat meer beïnvloeden .

Ook voor mij valt er nog veel te leren bij pils over gist en temperatuur.
Ik ben achteraf erg ontevreden over mijn Pils gebrouwen met Pilsmout, water, Perlehop en Saflager W34/70.

Jules

Toch weer even terug naar het pilsrecept.

Omdat ik eerder een saison heb gebrouwen heb ik nog maar een beetje pilsmout over: 1,7 kg.

Nu heb ik nog carapils en pale ale liggen.
Ik dacht aan een moutstort 40 % pils, 40% pale ale en 20% carapils.
Mij lijkt het dan een moutig pils te worden.

Gaat dat een beetje lekker worden?

Mvg J

Eskil

En een flinke schuimkraag!

Jules

Citaat van: Eskil op 11-08-2017  13:46 uEn een flinke schuimkraag!
Ik hou wel van mooi stevig schuim op mijn bier!

Underdike

Citaat van: Jules op 11-08-2017  10:04 uToch weer even terug naar het pilsrecept.
Omdat ik eerder een saison heb gebrouwen heb ik nog maar een beetje pilsmout over: 1,7 kg.
Nu heb ik nog carapils en pale ale liggen.
Ik dacht aan een moutstort 40 % pils, 40% pale ale en 20% carapils.
Mij lijkt het dan een moutig pils te worden.
Gaat dat een beetje lekker worden?
Wordt dat geen heel donker pilsje dat met een relatief hoog SG gaat eindigen?
Misschien gewoon wat cara weglaten?

Jules

Ook als ik een droog maischschema aanhoud?

Mvg J

Underdike

Citaat van: Jules op 12-08-2017  16:41 uOok als ik een droog maischschema aanhoud?
Mvg J
Cara zet toch minder om dan pils/pale mout ? Dit is te testen in BrouwHulp, kijk wat die als eind-SG opgeeft, en daarna kijken wat er gebeurt als je de cara door pilsmout vervangt?
In ieder geval is 20% aan de maat... het Nederlandse standaard-boek zegt over Cara 120 bijvoorbeeld 'max 20%, maar meestal onder de 10% gebruiken', en de hogere EBC's wordt aangegeven als 'minder dan 5% gebruiken'.
Het zal evengoed een lekker rood-bruin kleurtje geven, dat wel :proost:

PeterEngeltje

Citaat van: Jules op 12-08-2017  16:41 uOok als ik een droog maischschema aanhoud?

Mvg J

Laat Oscar maar niet lezen dat je met je maischschema het resultaat van je uiteindelijke bier wilt beïnvloeden. ;D
Maar alle gekheid op het spreekwoordelijke stokje, nu even serieus:
Ik voeg regelmatig carapilsmout aan mijn brouwsels toe en slechts een paar procent heeft al invloed op de schuimkraag. Dus ik zou niet te veel gebruiken, anders schuimt het straks je glas uit.

Jules

Ok, dan ga ik die verlagen naar bv 10%.
Of is dat nog steeds te veel?

Mvg J

PeterEngeltje

Citaat van: Jules op 14-08-2017  08:13 uOk, dan ga ik die verlagen naar bv 10%.
Of is dat nog steeds te veel?

Mvg J

Ik zou maximaal 5% carapilsmout aanhouden, of nog beter 100% pilsmout.
Ik begrijp uit een eerder bericht dat je loopt te puzzelen omdat je nog weinig pilsmout in huis hebt.
Gewoon even online bestellen en je hebt het binnen een paar dagen in huis.

Mvg, Peter

Eskil

Citaat van: PeterEngeltje op 16-08-2017  12:00 uIk zou maximaal 5% carapilsmout aanhouden, of nog beter 100% pilsmout.
Ik begrijp uit een eerder bericht dat je loopt te puzzelen omdat je nog weinig pilsmout in huis hebt.
Gewoon even online bestellen en je hebt het binnen een paar dagen in huis.

Mvg, Peter

Inderdaad een beetje terughoudend zijn met carapils, 5% is echt genoeg.

Jules

Ik wilde geen pilsmout bestellen omdat ik nog zoveel andere mout heb. Aangezien ik niet heel vaak kan brouwen vind ik het zonde om dan weer nieuw te bestellen als het nog niet op is.

Misschien dan maar een ander biertype maken: aan gistkeuze geen gebrek: ik heb nog een T58 en een m29 (saison)

Hmmm

Underdike

Met die T58 kan je wel wat meer van je mouten opmaken... daar kan je een donkerder abdijachtig bier van maken. 50% pilsmout, wat caramouten voor body en kleur, beetje kristalsuiker erbij in de navergisting...

Biertje1985

Uhm.... We hadden het toch over een ondergister, gewoon de pils en palemout bij elkaar mieteren, krijg je geen pils maar wel een Lager die prima kan smaken.
Als je het echt clean wilt hebben dan zou je wellicht de WY Danish lager gist kunnen gebruiken, ipv de Budvar

PeterEngeltje

Citaat van: Jules op 16-08-2017  20:14 uIk wilde geen pilsmout bestellen omdat ik nog zoveel andere mout heb. Aangezien ik niet heel vaak kan brouwen vind ik het zonde om dan weer nieuw te bestellen als het nog niet op is.

Kijk bij je voorraadbeheer even goed naar de houdbaarheidsdatum van je granen en hoppen.
Meestal een, twee tot drie jaar.

Volgens mij moet het bestellen van een paar kilo Pilsmout je wens om pils te brouwen je daarbij niet in de weg staan. Of anders, maak je een lekkere Dunkel mit lager Hefe.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.