Pilsner

Gestart door Jules, 25-05-2017 20:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jules

Hallo allemaal.

Er zit een pilsner in de planning. Nog nooit gedaan, maar de apparatuur voor het vergisten van een ondergister (koelkast met UTC1000) is er al jaren.
Het lijkt me een goeie uitdaging een pils te maken: lekker, maar ook lastig omdat er niet veel te verbergen valt onder een berg smaken.

Ik heb het idee een pilsner te maken in het idee budvar uit tsjechie, met Saaz hoppen erin. Het mag wat mij betreft iets hoppiger zijn: Saaz vind ik nog altijd een erg charmante hop ;)

Hier het recept, ik hoor graag jullie ideeen over de opzet:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptPilsner Moonshine
Brouwdatum
BierstijlPils(ener)
Volume13,5 l
Begin SG1,059 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)28 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,38 kgPremium pilsmoutWeyermann2 EBC94,1 %
0,21 kgCara-pilsWeyermann4 EBC5,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
35,1 gSaazpellets3,4%60 min.20,6 IBU
29,8 gSaazpellets3,4%12 min.7,4 IBU
27,0 gSaazpellets3,4%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Czech Pilsner Lager (2278)ondergist

MvG  J

Mario72

Het eerste wat mij te binnen schiet is waarom in de zomer. Je koelkast moet behoorlijk werken om op temperatuur te blijven. Ik zou een pilsener/lager in de winter brouwen en een saison oid in de zomer. Maar dat is mijn mening. Over je recept geen opmerkingen.

Ansius

Niet dat het erg is maar ik denk dat het alcoholpercentage te hoog wordt.

Jules

Citaat van: Mario72 op 25-05-2017  22:27 uHet eerste wat mij te binnen schiet is waarom in de zomer. Je koelkast moet behoorlijk werken om op temperatuur te blijven. Ik zou een pilsener/lager in de winter brouwen en een saison oid in de zomer. Maar dat is mijn mening. Over je recept geen opmerkingen.
Op zich jammer dat t pils dan pas eind zomer klaar is, maar verder let ik niet zo op de seizoenen: gewoon omdat ik nooit weet wanneer ik kan brouwen. Ik weet nog niet wanneer deze de ketel in gaat ;)
Bedankt voor de tip.


Jules

Citaat van: Ansius op 25-05-2017  22:40 uNiet dat het erg is maar ik denk dat het alcoholpercentage te hoog wordt.
Ja ik gokte op zon 5,8 tot 6% om er een stevige pilsner van te maken...
Bij nader inzien ga ik mogelijk iets om laag: maar wil wel vasthouden aan de verhoudingen tussen de mouten, en aan de ibu's




Brouwers

Citaat van: Jules op 25-05-2017  20:47 uIk heb het idee een pilsner te maken in het idee budvar uit tsjechie, met Saaz hoppen erin. Het mag wat mij betreft iets hoppiger zijn: Saaz vind ik nog altijd een erg charmante hop ;)

Hier het recept, ik hoor graag jullie ideeen over de opzet:
Als het doel een urtyp pils wordt zit je met je bitterheid aan de onderkant van de stijl. Ook mag er best wat meer hop in als je echt een hoppig bier wil. 

Toevallig heb ik vorige week een urtyp gebrouwen. Ik heb daar 180 gram hop in gedaan op 21l en gericht op 41 ibu. Moet er wel bij vermelden dat ik RO water heb gebruikt, door het zachte water komt de bitterheid dan ook niet zo hard over. Maar je kan natuurlijk prima pils brouwen met kraanwater.

hetspook

Ik maak het zelf met pils vloermout en nog wat koudhop er bij.

Jules

Citaat van: Brouwers op 26-05-2017  13:58 uAls het doel een urtyp pils wordt zit je met je bitterheid aan de onderkant van de stijl. Ook mag er best wat meer hop in als je echt een hoppig bier wil. 

Toevallig heb ik vorige week een urtyp gebrouwen. Ik heb daar 180 gram hop in gedaan op 21l en gericht op 41 ibu. Moet er wel bij vermelden dat ik RO water heb gebruikt, door het zachte water komt de bitterheid dan ook niet zo hard over. Maar je kan natuurlijk prima pils brouwen met kraanwater.

De waterbehandeling geeft aan een gedeelte gedemineraliseerd water te gebruiken. Er zit veel mer Ca in het water dan voor dit type bier wenselijk is. Of ik zo ver ga om dat daadwerkelijk te doen... weet ik nog niet.

Voor wat betreft het type: ik heb gekeken in de BJCP bij Chech premium pale lager en me daar een beetje aan vastgehouden. Het is niet echt een kloonpoging: ik wil graag een lekker pilsner brouwen met Saaz hop, redelijk droog met een mooie schuimkraag.

Ik heb de bitterheid wel iets verhoogd inderdaad!

Haagse Wouter

Citaat van: Jules op 26-05-2017  07:26 uOp zich jammer dat t pils dan pas eind zomer klaar is, maar verder let ik niet zo op de seizoenen: gewoon omdat ik nooit weet wanneer ik kan brouwen. Ik weet nog niet wanneer deze de ketel in gaat ;)
Bedankt voor de tip.

Gewoon een beetje valsspelen :). Weekje op 10 graden, daarna verhogen naar 20 om de restsuikers op te maken. Even coldcrashen en op fles ermee.

Jules

Citaat van: Haagse Wouter op 27-05-2017  11:40 uGewoon een beetje valsspelen :). Weekje op 10 graden, daarna verhogen naar 20 om de restsuikers op te maken. Even coldcrashen en op fles ermee.
Dat is een mogelijkheid!
Eerst ga ik over een paar weken een bier brouwen met vrienden. Dat recept bespreek ik ook hier op het forum.

Het pilsproject moet even wachten ;)

PeterEngeltje

Citaat van: Jules op 25-05-2017  20:47 uHallo allemaal.

Er zit een pilsner in de planning. Nog nooit gedaan, maar de apparatuur voor het vergisten van een ondergister (koelkast met UTC1000) is er al jaren.
Het lijkt me een goeie uitdaging een pils te maken: lekker, maar ook lastig omdat er niet veel te verbergen valt onder een berg smaken.

Ik heb het idee een pilsner te maken in het idee budvar uit tsjechie, met Saaz hoppen erin. Het mag wat mij betreft iets hoppiger zijn: Saaz vind ik nog altijd een erg charmante hop ;)

Hier het recept, ik hoor graag jullie ideeen over de opzet:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptPilsner Moonshine
Brouwdatum
BierstijlPils(ener)
Volume13,5 l
Begin SG1,059 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)28 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,38 kgPremium pilsmoutWeyermann2 EBC94,1 %
0,21 kgCara-pilsWeyermann4 EBC5,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
35,1 gSaazpellets3,4%60 min.20,6 IBU
29,8 gSaazpellets3,4%12 min.7,4 IBU
27,0 gSaazpellets3,4%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Czech Pilsner Lager (2278)ondergist

MvG  J


Ik mis de gegevens van het maischschema, niet onbelangrijk om op dit recept te kunnen reageren.

Oscar

Citaat van: PeterEngeltje op 23-06-2017  23:32 uIk mis de gegevens van het maischschema, niet onbelangrijk

Compleet onbelangrijk... Als iemand mij op dit forum in details kan vertellen hoe je kunt sturen met een een maischschema, dan mag deze zich melden... :)

EBC

Citaat van: Oscar op 24-06-2017  01:21 uCompleet onbelangrijk... Als iemand mij op dit forum in details kan vertellen hoe je kunt sturen met een een maischschema, dan mag deze zich melden... :)

Helemaal eens. Het is net zo onbelangrijk als de samenstelling van je kraanwater.

Jacques

Citaat van: EBC op 24-06-2017  01:38 u
Citaat van: Oscar op 24-06-2017  01:21 uCompleet onbelangrijk... Als iemand mij op dit forum in details kan vertellen hoe je kunt sturen met een een maischschema, dan mag deze zich melden... :)

Helemaal eens. Het is net zo onbelangrijk als de samenstelling van je kraanwater.

Tjonge wat een stellingen.

Ik ben het met jullie eens dat maischschema's veel minder belangrijk zijn dan wel eens gedacht wordt. Ze beïnvloeden de hoeveelheid restsuikers. Die restsuikers zijn veel minder zoet dan wel eens gedacht wordt. Meer of minder restsuikers maakt daarom voor de beleving van de zoetigheid van een bier niet veel uit.
Wel is het zo dat een bier met veel restsuikers vaak meer body heeft dan een bier met weinig restsuikers.
De invloed van de gist op de vergistingsgraad is vele malen groter. Sommige gisten zijn in staat heel ver uit te gisten. En de hoeveelheid esters in je bier is afhankelijk van de gebruikte gist. Esters hebben een grote invloed op de beleving van een zoete smaak. Zo kan het zijn dat een bier dat heel ver is uitgegist toch een zoetige indruk geeft.

Dat je niet druk hoeft te maken over de samenstelling van je kraanwater geldt alleen als het water een relatief lage restalkaliteit heeft en je altijd dezelfde soort bieren brouwt.
Ik moet in ieder geval sinds de samenstelling van het kraanwater afkomstig uit Tilburg gewijzigd is veel minder aanzuren bij blonde bieren en bij donkere bieren moet ik zelfs ontzuren.

Underdike

Citaat van: Oscar op 24-06-2017  01:21 uCompleet onbelangrijk... Als iemand mij op dit forum in details kan vertellen hoe je kunt sturen met een een maischschema, dan mag deze zich melden... :)
Door dit soort bezopen reacties (misschien wel letterlijk gezien de tijd dat het bericht geplaatst is) vergaat mij als relatieve beginneling dus de lol om vragen te stellen... kan het nou eens nét een stukkie genuanceerder, of is dat teveel gevraagd ?

Hay

Sorry maar ik vind jou reactie echt bezopen en belachelijk zelfs en op de man gespeeld.
Buiten het feit dat het helemaal waar is wat Oscar schrijft, formuleert hij het netjes.

Underdike

Dat mag je zeggen Hay.
Het zijn gewoon steeds dezelfden die vanaf een torentje met een stelligheid roeptoeteren dat ze De waarheid in pacht hebben. Ik begin het erg vermoeiend te vinden, want het slaat steeds de discussie dood. :huilen:

Maar goed... Jacques, van mij mag het niet ter zaken doende stuk er uit...

Ansius

Citaat van: Oscar op 24-06-2017  01:21 uCompleet onbelangrijk... Als iemand mij op dit forum in details kan vertellen hoe je kunt sturen met een een maischschema, dan mag deze zich melden... :)

Mag ik het omdraaien?
Geen verschil dus als je een eenmaischstrategie aanhoudt op 63 of 69 graden?
Gebruik van 45 of 52 graden stap geen invloed?
Geen verschil tussen eenmaisch of meerstapsstrategie?

Ik denk dat het wat genuanceerder ligt.


Jacques

Citaat van: Ansius op 25-06-2017  10:12 uMag ik het omdraaien?
Geen verschil dus als je een eenmaischstrategie aanhoudt op 63 of 69 graden?
Gebruik van 45 of 52 graden stap geen invloed?
Geen verschil tussen eenmaisch of meerstapsstrategie?

Ik denk dat het wat genuanceerder ligt.

Het ligt ook genuanceerder. Neemt niet weg dat de invloed van een maischschema redelijk beperkt is. Je gistkeuze, de hoeveelheid gist en vergistingstemperatuur zijn veel belangrijker. Je krijgt pas bier in je gistvat!

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Ansius op 25-06-2017  10:12 uMag ik het omdraaien?
Geen verschil dus als je een eenmaischstrategie aanhoudt op 63 of 69 graden?
Gebruik van 45 of 52 graden stap geen invloed?
Geen verschil tussen eenmaisch of meerstapsstrategie?

Ik denk dat het wat genuanceerder ligt.

Hij reageert vrijwel nooit op dit soort reacties.

Drents Hopbier

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 25-06-2017  16:02 uHij reageert vrijwel nooit op dit soort reacties.

Hij vroeg er wel om: Als iemand mij op dit forum in details kan vertellen hoe je kunt sturen met een een maischschema, dan mag deze zich melden...

Hopbier

Sander van Dijk

Het was volgens een wat gechargeerde reactie van Oscar om een punt te maken over dat de invloed van het maischschema maar relatief beperkt is op je uiteindelijke bier. Als je een maischschema gebruikt waarbij je stuurt op een bier met heel veel body (restsuikers) en je gebruikte bijvoorbeeld de Belle Saision gist dan ga je nog steeds een droog bier krijgen.


Dus wat nu al vaker gezegd is, je keuze voor de gist en de temperaturen waarbij je de vergisting laat plaatsvinden zijn vele malen belangrijker voor het eindresultaat dan je maischschema. Maar uiteindelijk heeft je maischschema natuurlijk wel invloed, maar lang niet zo groot als veel mensen denken.

Amateurke

Citaat van: Underdike op 24-06-2017  19:11 uMaar goed... Jacques, van mij mag het niet ter zaken doende stuk er uit...
Waarom eruit?
Quand les dégoûtés s'ent vont, il ne reste que les dégoûtants.

Hay

Citaat van: Ansius op 25-06-2017  10:12 uMag ik het omdraaien?
Geen verschil dus als je een eenmaischstrategie aanhoudt op 63 of 69 graden?
Gebruik van 45 of 52 graden stap geen invloed?
Geen verschil tussen eenmaisch of meerstapsstrategie?

Ik denk dat het wat genuanceerder ligt.

Mijn ervaring is dat er geen verschil zit tussen eenstaps en meerstapsmaisch.
Heb nu een paar keer samen gebrouwen met medeforumlid Eric waarbij we hetzelfde recept brouwden, Eric met meerdere stappen en ik eenstaps in de koelbox en we kwamen precies op dezelfde nummers uit.
 

Eric v B

Citaat van: Hay op 26-06-2017  12:23 uMijn ervaring is dat er geen verschil zit tussen eenstaps en meerstapsmaisch.
Heb nu een paar keer samen gebrouwen met medeforumlid Eric waarbij we hetzelfde recept brouwden, Eric met meerdere stappen en ik eenstaps in de koelbox en we kwamen precies op dezelfde nummers uit.
Klopt!

Ansius

Het gaat niet alleen om nummers.


Jacques

Citaat van: Ansius op 26-06-2017  17:14 uHet gaat niet alleen om nummers.

Ik neem aan dat SG-waarden bedoeld zijn.

Hay

Ja inderdaad.
En een keer zijn deze beide brouwsels samen buiten gezet om gist te vangen en daarna samen in het vat gegaan.
En een keer zijn deze brouwsels apart vergist en kwamen we nagenoeg op hetzelfde eind sg uit.

PeterEngeltje

Poe héé,

Net terug van vakantie ontdek ik dat ik met mijn "domme" opmerking over het ontbrekende maischschema heel wat reacties heb losgemaakt. Leuk en interessant, maar toch:
Dus alle kennis over alfa-amylase, beta-amylase en temperaturen van maischschema's in de prullenbak kieperen en er gewoon maar op los maischen? Nee, dat ben ik niet van plan.
Al ben ik het er natuurlijk wel mee eens dat type gist en vergistingstemperatuur het eindresultaat meer beïnvloeden .

Ook voor mij valt er nog veel te leren bij pils over gist en temperatuur.
Ik ben achteraf erg ontevreden over mijn Pils gebrouwen met Pilsmout, water, Perlehop en Saflager W34/70.

Jules

Toch weer even terug naar het pilsrecept.

Omdat ik eerder een saison heb gebrouwen heb ik nog maar een beetje pilsmout over: 1,7 kg.

Nu heb ik nog carapils en pale ale liggen.
Ik dacht aan een moutstort 40 % pils, 40% pale ale en 20% carapils.
Mij lijkt het dan een moutig pils te worden.

Gaat dat een beetje lekker worden?

Mvg J

Eskil

En een flinke schuimkraag!

Jules

Citaat van: Eskil op 11-08-2017  13:46 uEn een flinke schuimkraag!
Ik hou wel van mooi stevig schuim op mijn bier!

Underdike

Citaat van: Jules op 11-08-2017  10:04 uToch weer even terug naar het pilsrecept.
Omdat ik eerder een saison heb gebrouwen heb ik nog maar een beetje pilsmout over: 1,7 kg.
Nu heb ik nog carapils en pale ale liggen.
Ik dacht aan een moutstort 40 % pils, 40% pale ale en 20% carapils.
Mij lijkt het dan een moutig pils te worden.
Gaat dat een beetje lekker worden?
Wordt dat geen heel donker pilsje dat met een relatief hoog SG gaat eindigen?
Misschien gewoon wat cara weglaten?

Jules

Ook als ik een droog maischschema aanhoud?

Mvg J

Underdike

Citaat van: Jules op 12-08-2017  16:41 uOok als ik een droog maischschema aanhoud?
Mvg J
Cara zet toch minder om dan pils/pale mout ? Dit is te testen in BrouwHulp, kijk wat die als eind-SG opgeeft, en daarna kijken wat er gebeurt als je de cara door pilsmout vervangt?
In ieder geval is 20% aan de maat... het Nederlandse standaard-boek zegt over Cara 120 bijvoorbeeld 'max 20%, maar meestal onder de 10% gebruiken', en de hogere EBC's wordt aangegeven als 'minder dan 5% gebruiken'.
Het zal evengoed een lekker rood-bruin kleurtje geven, dat wel :proost:

PeterEngeltje

Citaat van: Jules op 12-08-2017  16:41 uOok als ik een droog maischschema aanhoud?

Mvg J

Laat Oscar maar niet lezen dat je met je maischschema het resultaat van je uiteindelijke bier wilt beïnvloeden. ;D
Maar alle gekheid op het spreekwoordelijke stokje, nu even serieus:
Ik voeg regelmatig carapilsmout aan mijn brouwsels toe en slechts een paar procent heeft al invloed op de schuimkraag. Dus ik zou niet te veel gebruiken, anders schuimt het straks je glas uit.

Jules

Ok, dan ga ik die verlagen naar bv 10%.
Of is dat nog steeds te veel?

Mvg J

PeterEngeltje

Citaat van: Jules op 14-08-2017  08:13 uOk, dan ga ik die verlagen naar bv 10%.
Of is dat nog steeds te veel?

Mvg J

Ik zou maximaal 5% carapilsmout aanhouden, of nog beter 100% pilsmout.
Ik begrijp uit een eerder bericht dat je loopt te puzzelen omdat je nog weinig pilsmout in huis hebt.
Gewoon even online bestellen en je hebt het binnen een paar dagen in huis.

Mvg, Peter

Eskil

Citaat van: PeterEngeltje op 16-08-2017  12:00 uIk zou maximaal 5% carapilsmout aanhouden, of nog beter 100% pilsmout.
Ik begrijp uit een eerder bericht dat je loopt te puzzelen omdat je nog weinig pilsmout in huis hebt.
Gewoon even online bestellen en je hebt het binnen een paar dagen in huis.

Mvg, Peter

Inderdaad een beetje terughoudend zijn met carapils, 5% is echt genoeg.

Jules

Ik wilde geen pilsmout bestellen omdat ik nog zoveel andere mout heb. Aangezien ik niet heel vaak kan brouwen vind ik het zonde om dan weer nieuw te bestellen als het nog niet op is.

Misschien dan maar een ander biertype maken: aan gistkeuze geen gebrek: ik heb nog een T58 en een m29 (saison)

Hmmm

Underdike

Met die T58 kan je wel wat meer van je mouten opmaken... daar kan je een donkerder abdijachtig bier van maken. 50% pilsmout, wat caramouten voor body en kleur, beetje kristalsuiker erbij in de navergisting...

Biertje1985

Uhm.... We hadden het toch over een ondergister, gewoon de pils en palemout bij elkaar mieteren, krijg je geen pils maar wel een Lager die prima kan smaken.
Als je het echt clean wilt hebben dan zou je wellicht de WY Danish lager gist kunnen gebruiken, ipv de Budvar

PeterEngeltje

Citaat van: Jules op 16-08-2017  20:14 uIk wilde geen pilsmout bestellen omdat ik nog zoveel andere mout heb. Aangezien ik niet heel vaak kan brouwen vind ik het zonde om dan weer nieuw te bestellen als het nog niet op is.

Kijk bij je voorraadbeheer even goed naar de houdbaarheidsdatum van je granen en hoppen.
Meestal een, twee tot drie jaar.

Volgens mij moet het bestellen van een paar kilo Pilsmout je wens om pils te brouwen je daarbij niet in de weg staan. Of anders, maak je een lekkere Dunkel mit lager Hefe.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.