Filteren

Gestart door Boogaard, 25-05-2017 07:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Boogaard

Ik heb een vraag over het filteren van bier, voordat je het wordt gaat koken kan je het nog filteren nu lees ik op de site dat de filter niet te fijn moet zijn. Maar waarom is mijn vraag.
Kan het dus kwaad als een te fijn filter gebruikt. Ga voor de eerste keer brouwen

Adbrouwt

Eigenlijk zijn de mout kalfjes je filter. Dus je 'filter' moet de bostel tegenhouden om een filterbed te kunnen vormen

volleybaltrainer

Beste Boogaard, leuk dat je voor het eerst gaat brouwen en pas op voordat je het weet ben je veel tijd kwijt aan het brouwen, het is namelijk een ontzettend leuke hobby.
Toen ik begon heb ik voor de eerste keer brouwen een schat aan informatie gevonden op dit forum en de wiki op de site. Daarnaast heb ik het boek "Verander water in bier" van Adrie Otte gekocht en van kaft tot kaft gelezen. Dat heeft bijgedragen aan een zeer geslaagde eerste brouwdag.
Dus lees je in en gebruik de zoekfunctie op het forum en binnen een mum van tijd gebruik je alle termen en begrippen alsof je ze al jaren gebruikt.
Voor je eerste brouwdag: maak een planning met de stappen die je uit moet voeren, veel brouwsoftware biedt ook de mogelijkheid om dit uit te printen, en je eerste brouwdag kan bijna niet anders dan een succes worden.
Veel plezier met brouwen!!

Groeten Marco

Boogaard

Ok dat is mij wel duidelijk, maar als je vindt dat het nog er troebel is en het nog extra wil filteren kun je het natuurlijke voordat je het overhevelt in je vergistingsvat nog extra filteren. En dan lees ik je filter moet niet te fijn zijn.
Vraag kan het nadelige gevolgen hebben voor het brouwproces als het het door een te fijne filter zeeft of maakt dat niets uit gr

Boogaard

Ja ik krijg er zin in maar zit natuurlijk met een hoop vragen.

hansHalberstadt

Zoals al gezegd is het beslag zelf feitelijk je filter. Daarom mag je ook niet te snel filteren want dan drukt het beslag zichzelf plaatselijk dicht en kan het spoelen vastlopen of een laag rendement geven. spoelen duur ca 1 tot 1.5 uur.
Als je filter zelf te fijn is kunnen samengeklonterde eiwitten de poriën van je filter verstoppen. Sleufjes of gaatjes van ca 1 mm is goed. 

De Rentmeester

In je omgeving zijn vaak meerdere bierbrouwers. Laat deze meekijken of ga er een paar keer kijken. Ook hebben ze vaak beginners brouwmaterialen die ze verkopen of te lenen. Het zijn net de kleine tips die het bierbrouwen leuk maken en ooit veel stres kunnen voorkomen.
Kortom veel succes met het brouwen en leer van anderen en kijk op dit forum.

brouwerwaldonk

Het filteren begint eigenlijk bij het schroten van je mout. Het is de bedoeling om het zetmeel in de graankorrel zo klein mogelijk te krijgen terwijl het buitenste kafje liefst heel blijft. Met een goed afgestelde schrootmolen of walsenmolen krijg je goed geschroot mout.
Normaal is het wort helder na één filtering. Het mooiste resultaat bekom je met een hevelfilter, dat is een opgerolde buis met aan de onderkant gaatjes die half afgesloten worden door de bodem van de pan waarop hij rust. Zo een hevelfilter plaats je in je brouwpan als alle zetmeel is omgezet in suikers. 

Hier zie je een inox hevelfilter langs de onderkant.


Met zo een hevelfilter bekom je glashelder wort met één filterbeurt. Zie de kraan staat slechts half open.


Voor een beginner is een redelijk alternatief 2 emmers in elkaar, waarvan de onderste een kraantje heeft onderaan en de bovenste allemaal gaatjes in de bodem.
Hoe ga je dan te werk, zet de emmers in elkaar met de kraan gesloten, schep alle bostel over in de bovenste emmer en giet het wort er overheen en roer even alles rond. Laat dan alles 10 minuten rusten met gesloten kraan, zodat het filterbed kan gevormd worden, de grove delen onderaan en de fijnste bovenaan.
Na die 10 minuten open je de kraan een beetje, er zal troebel wort uit de kraan komen die je apart opvangt en na terug opwarmen tot 80°C terug in de bovenste emmer giet.
Blijven terug opwarmen en teruggieten tot het helder genoeg is. Is het voldoende helder dan niet de kraan helemaal open zetten want daardoor trek je de bostellaag dicht zodat er niets meer door kan stromen. Normaal duurt het filteren van 10 liter wort langer dan 30 minuten.
Is de bostellaag toch dicht geslagen kan je die terug open maken door met een mes voorzichtig kruiselings in te snijden.


Adbrouwt

Waar koop je zo'n filter brouwerwaldonk 😉

Sander van Dijk

Citaat van: Boogaard op 25-05-2017  08:32 uOk dat is mij wel duidelijk, maar als je vind  dat het nog er troebel is en het nog extra wil filteren kun je het natuurlijke voordat je het overheveld in je vergistingsvat nog extra filtren. En dan lees ik je filter moet niet te fijn zijn.
Vraag Kan het nadelige gevolgen hebben voor het brouwproces als het het door een te fijen filter zeefd of maakt dat niets uit gr
Zoals gezegd is het handig om een (JAVAL) hevelfilter te maken of gewoon met een filteremmer kan het ook. Als de afloop nog niet helder genoeg is naar je zin, kun je het gewoon nog een keer over de bostel gieten. Na ongeveer een liter of soms wat meer wordt dit perfect helder. Je gebruikt hier dus de kafjes van de mout dus als filter.

Je moet overal tijdens het brouwen proberen te voorkomen dat er teveel lucht in het wort komt, behalve na het koelen (nadat je gekookt hebt) als je het afgekoelde wort naar je gistvat overbrengt. Dan is extra zuurstof juist gunstig voor de gist die het snel opneemt en verbruikt. Voor de rest veroorzaakt zuurstof oxidatie (veroudering) van je bier.

Door het wort na het filteren nog een keer over een filter te gieten krijg je veel lucht inslag en dus zuurstof in je wort. De zuurstof gaat zich direct verbinden aan andere stoffen in het wort, waardoor je oxidatie krijgt, ondanks dat je wat later tijdens het koken de zuurstof er weer uit kookt.

brouwerwaldonk

@Adbrouwt
Ik maak die voor iedereen die er een wil hebben. Stuur maar een PB voor alle info.
Op het Vlaamse forum zijn al wel wat brouwers die hier een hebben laten maken die er stuk voor stuk laaiend enthousiast over zijn, zelfs diegenen die vroeger een filterkuip hadden.
Met zo een hevelfilter volgende voordelen
Geen oxidatie door overscheppen
Altijd glashelder wort na die rust van 10 minuten
Geen afkoeling van het warme wort 78°C
Geen morsen door overscheppen
Veel tijdwinst, terwijl je filtert en spoelt loopt je kookpan vol en kan je de temperatuur naar 95°C brengen
Verbetering van het rendement

EvdBroek

Citaat van: Adbrouwt op 25-05-2017  11:21 uWaar koop je zo'n filter brouwerwaldonk 😉
Je bent gewoon jaloers 😉
Haha, wel een mooie filter, maar kun je zelf natuurlijk ook makkelijk maken van koperen buis

brouwerwaldonk

Ik weet dat er veel brouwers een koperen hevelfilter maken. Je moet weten dat de pH van maisch in het zure gebied ligt, waardoor het koper oxideert. De buitenkant van de buis kan je wel schoon maken maar aan de binnenkant kan je niet aan. Je moet ook weten dat koperoxide niet echt gezond is. Inox wordt niet aangetast door het zuur in de maisch.

Sander van Dijk

Citaat van: brouwerwaldonk op 26-05-2017  07:25 uIk weet dat er veel brouwers een koperen hevelfilter maken. Je moet weten dat de pH van maisch in het zure gebied ligt, waardoor het koper oxideert. De buitenkant van de buis kan je wel schoon maken maar aan de binnenkant kan je niet aan. Je moet ook weten dat koperoxide niet echt gezond is. Inox wordt niet aangetast door het zuur in de maisch.

Koper is prima te gebruiken als je er maar goed mee omgaat. Tijdens het maischen zelf wordt het koper glimmend, dus wordt er koper opgelost in je wort, maar dit kan vóór de gisting geen kwaad, omdat de gist het koper verbruikt. Vroeger waren bijna alle brouwketels van koper. Alleen de andere kleuren dan rood, dof of zwart zijn schadelijk, bijvoorbeeld groen/blauwachtige is koperoxide. Dit is niet goed voor je. Om dit te voorkomen moet je zorgen dat je het koper droog opbergt. Je kunt het na het brouwen even op zijn kop hangen en daarna bijvoorbeeld nog even doorblazen met een verfstripper of even in de oven op ca 110 ºC leggen. In dit topic lees je er wat meer informatie over. Als het koper groen is uitgeslagen is het niet goed. Je kunt dit schoonmaken door het in een azijnoplossing te weken. Daarna moet je héél goed naspoelen, want het blauwe water is niet goed voor je.

Maar ik ben met je eens dat een RVS hevel inderdaad makkelijker is, maar ook een stuk duurder.

JAVAL

Hoi Boogaard,
ik zie in je profiel dat je een 10 liter brouwketel hebt. Dat is klein genoeg om een 15 liter emmer te vullen waarin je een zak van horregaas of vitragestof hebt geplaatst. Daar stort je je complete beslag in en je trekt na 15 minuten die zak langzaam omhoog. De bostel blijft in de zak en de heldere wort loopt door in de emmer. Deze methode wordt ook wel BIAB (Brewing In A Bag) genoemd met dat verschil dat je met BIAB ook maischt in de zak bij een éénstapsmaisch (dus géén vlam onder de ketel waar een zak in ligt). Denk er maar eens over na, die speciale zakken zijn ook te koop.
Jaap

hansHalberstadt

Nog eens nadenkend over het filter zie je in de praktijk verschillende constructies zoals sleufjes of gaatjes of zoals bij het JAVAL filter een vlechtwerk met dan weer veel fijnere structuur. Dat lijkt er toch op te duiden dat het filter qua structuur van het filtermateriaal niet zoveel uitmaakt. Toch zie je in professionele brouwerijen altijd dezelfde sleufjes terug. Misschien zit het verschil dan in de paar tienden procent rendementsverhoging bij sleufjes?

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 27-05-2017  13:42 uNog eens nadenkend over het filter zie je in de praktijk verschillende constructies zoals sleufjes of gaatjes of zoals bij het JAVAL filter een vlechtwerk met dan weer veel fijnere structuur. Dat lijkt er toch op te duiden dat het filter qua structuur van het filtermateriaal niet zoveel uitmaakt. Toch zie je in professionele brouwerijen altijd dezelfde sleufjes terug. Misschien zit het verschil dan in de paar tienden procent rendementsverhoging bij sleufjes?
Het verschil in rendement zit hem niet zo zeer in gleufjes of gaatjes. De manier van schroten, de hoeveelheid spoelwater, pH al dan niet aangepast, een correcte maisch- en vergistingstemperatuur dragen allemaal bij aan het al dan niet behalen van het beoogde rendement.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 27-05-2017  16:18 uHet verschil in rendement zit hem niet zo zeer in gleufjes of gaatjes. De manier van schroten, de hoeveelheid spoelwater, pH al dan niet aangepast, een correcte maisch- en vergistingstemperatuur dragen allemaal bij aan het al dan niet behalen van het beoogde rendement.
Maar als je dat allemaal al optimaal doet dan blijft het filter zelf nog over. (en daar ging de oorspronkelijke vraag ook over) Het feit dat de professionele brouw installaties vrijwel allemaal dezelfde soort sleufjes gebruiken zal toch zeker een reden hebben? of is het gewoon een ouderwets systeem achterhaald door moderne varianten?

brouwerwaldonk

De grote brouwerijen filteren de maisch allemaal met een Meura filtersysteem. Dat zijn allemaal filterplaten achter elkaar waar de maisch wordt ingepomp en daarna worden die platen met alles wat daartussen zit heel sterk samengeperst, De draf komt daar droog uit en heeft het uitzicht van zaagmeel.
Google maar eens Meura filter.

JAVAL

Nou Brouwerwaldonk, dat was een leuke tip, die link naar de Meura filterpers. Ik heb genoten van de filmpjes, ook van andere merken. Ik wist niet dat zoiets bestond. Maar ik heb niet de indruk dat het gehele beslag daarin wordt verwerkt, alleen de bostel die overblijft nadat het wort door de filterbodem met gleufjes is afgevoerd. Die filterpers wordt kennelijk gebruikt om de laatste druppels uit de resterende bostel te persen, dus vooral om economische motieven, en ook belangrijk. Evengoed een leuke nieuwe ervaring,
Jaap

Amateurke

De gehele maisch gaat in zo'n Meura-filter. Brouwerijen met zo'n filter hebben geen filterkuip. Er is vooral een zeer grote tijdswinst.

Coen

Heftige filter systemen, tot 14 brouwsel per dag en tot 30 ton inhoud. Net iets te groot voor me

Jacques

Citaat van: JAVAL op 28-05-2017  10:43 uNou Brouwerwaldonk, dat was een leuke tip, die link naar de Meura filterpers. Ik heb genoten van de filmpjes, ook van andere merken. Ik wist niet dat zoiets bestond. Maar ik heb niet de indruk dat het gehele beslag daarin wordt verwerkt, alleen de bostel die overblijft nadat het wort door de filterbodem met gleufjes is afgevoerd. Die filterpers wordt kennelijk gebruikt om de laatste druppels uit de resterende bostel te persen, dus vooral om economische motieven, en ook belangrijk. Evengoed een leuke nieuwe ervaring,
Jaap

Ik ken dat soort systemen wel...  :)



Bij Brand in Wijlre hebben ze ook zo'n systeem. Het systeem is zo uitgevoerd dat er geen zuurstof bij het wort komt.
Overigens hebben zeker niet alle grote brouwerij een Meura filter. Er zijn heel veel grote moderne commerciële brouwerijen met een vrij traditionele filterkuip. Bij deze kuipen is alles geoptimaliseerd zodat 12 tot 14 brouwsels per dag mogelijk is. Het zijn flinke kuipen omdat een lage bostellaag sneller gespoeld kan worden.





hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 27-05-2017  17:12 uDe grote brouwerijen filteren de maisch allemaal met een Meura filtersysteem. Dat zijn allemaal filterplaten achter elkaar waar de maisch wordt ingepomp en daarna worden die platen met alles wat daartussen zit heel sterk samengeperst, De draf komt daar droog uit en heeft het uitzicht van zaagmeel.
Google maar eens Meura filter.
Dit systeem is niet nieuw en staat in de bekende brouwliteratuur ook beschreven. Feitelijk komt het erop neer dat je per filter maar een heel klein laagje beslag filtert dus een veel groter totaal filteroppervlak hebt vergeleken met filterbodem en daarom sneller kunt filteren. Maar beantwoordt nog niet de vraag wat de optimale filterstructuur is en waarom.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.