Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoofdvergisting, navergisting en lageren...wanneer?  (gelezen 2436 keer)

Offline Coentje

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoofdvergisting, navergisting en lageren...wanneer?
« Gepost op: 19-10-2016 20:51 u »
Hallo mensen,

Ik heb afgelopen zondag 16-10 een American IPA gebrouwen. Begin SG zat op 1045. Nu (19-10) zit ik op een eind SG van 1012. Begonnen op 19 graden, zit nu op 21 graden. Het waterslot bubbelt niet meer en volgens mij is het spannendste wel gebeurd.
Betekent dat nu dat ik overga naar de navergisting, en zoja wat moet ik dan doen? En wanneer is die afgelopen?

Bij het lageren wil ik het overhevelen naar een filtervat, dan het drukvat schoonmaken en weer terug het drukvat in. Is dat verstandig? En wat voor lagertemperatuur raden jullie aan?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Hoofdvergisting, navergisting en lageren...wanneer?
« Reactie #1 Gepost op: 20-10-2016 08:47 u »
Of overhevelen nuttig is is een discussie binnen de hobbybrouwwereld, zelf doe ik het zelden.

Als het waterslot niet meer bubbelt ben je te laat. Je zou zuurstof introduceren die voor oxidatie zorgt. Lageren hoeft voor een IPA sowieso niet.

Gewoon laten staan in het vat en als het bier helder begint te worden en het SG drie dagen niet meer is gezakt gaan bottelen is nu het beste. Waarschijnlijk is twee weken na het brouwen een mooi moment (wel meten!).

Groet,
Hans

Offline WillemBr

• Vol lid
  • Land: nl
  • student scheikunde
Re: Hoofdvergisting, navergisting en lageren...wanneer?
« Reactie #2 Gepost op: 31-05-2017 21:16 u »
Lageren hoeft voor een IPA sowieso niet.

Groet,
Hans

Hoezo niet?

Tags: