Bierbrouw starterskit

Gestart door TJ., 19-05-2017 12:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TJ.

Mannen, ik heb jullie hulp/advies nodig. Voor mijn broertje ben ik op zoek naar een starterskit waarmee hij zelf bier kan brouwen (cadeautje voor zijn verjaardag). Nu zag ik standaard kits (emmer, slangetje, thermometer etc.) voor een redelijk schappelijk prijs (tot €100,-). Mij lijkt dit echter een soort van 'mijn-eerste-techniek-doos', niet echt heel erg serieus. De kit die ik daarna zag was er één met een brouwketel, kosten zo'n €400,-. Mijn vraag is: wat voegt die brouwketel toe, maakt dit het inderdaad een stuk serieuzer?

De bedoeling is dat hij (oké, wij, ook een beetje voor mezelf ;)) ons eigen bier kunnen brouwen, samenstellen etc. Dus zelf mout en hop uitkiezen etc. Wat kan ik hem dan het beste cadeau doen, de goedkopere kit of moet daar een brouwketel bij? Hebben jullie misschien nog andere tips voor me? Zou super zijn, hopelijk kom ik hier vaker terug om ervaringen met ons brouwproces te delen.

Alvast bedankt! Groet,

TJ.

TymonK

Met de simpele kits (geen pan en schrootmolen) doe je extractbrouwen - het graan/mout deel is voorbereid. Twee varianten:
- Moutextract - je moet wel een kookpan hebben. Je kunt nog steeds variëren met hop en gist.
- Blikbrouwsel - geen kookpan nodig, alleen vergistingsvat. Je kunt variëren met gist, en in beperkte mate met hop (alleen koudhop tijdens vergisting)

Als je voor de kits van 400+ gaat kun je alles zelf doen, maximale creativiteit. Als je een echte (brouw)broer bent, dan neem je die - er vanuitgaande dat jullie brouwen leuk (gaan) vinden natuurlijk!

Jeroen D

Het hangt denk van je capatiteit af. Wil je 1 gallon brouwen of wil je 20 liter brouwen. Of meer?

Wim67

Ik zou niet meteen een duur pakket nemen. Ben zelf ook net begonnen en heb een basis set gekocht (wel met een behoorlijk kroonkurk apparaat) vervolgens eerst wat blikbrouwsels gemaakt en heeeeeel veeeel inlezen op het forum. Nu ik een half jaartje verder ben, weet ik ook wat ik wel of niet wil en of ik er mee door wil gaan.

Nu rustig aan sparen voor de aankopen.

Stel je broer vindt het niks dan heb je €400,- weggegooid. Of je hebt hier meer tijd doorgebracht en ziet dat het anders kan.

ir. Auditor

Ik heb voor kerst van mijn vrouw de Hema brouwset gekregen waar je 1 gallon mee kunt brouwen. Beste cadeau ooit. Inmiddels mijn 9e eigen brouwsel er in. Niet allemaal even succesvol, maar heerlijk om te experimenteren. Hebt er alleen een grote soeppan bij nodig.

naero

Hoi TJ,

Ik ben -als velen- begonnen met zo een simpele € 70 startset. Ik vind het geen gek idee om de allereerste brouwsels gewoon 'uit het blik' te doen. Daarna heb ik een maischzak en een moutmolen gekocht en een grote weckpan gratis op de kop getikt. Daarmee kan je al heel wat creativiteit in je biertjes stoppen.
Ik zou ook zeggen: neem de goedkope, probeer het uit, en ga van daar verder.

Groeten,
Benno

Mario72

Citaat van: ir. Auditor op 19-05-2017  23:32 ude Hema brouwset
Om te kijken of je het leuk vindt en om te moutbrouwen is dit de perfecte manier om te starten. Onnodig om een hoop geld uit te geven om iets te kopen waarvan je hoopt dat iemand het leuk vindt.

TJ.

Dank jullie wel voor de tips :groots:. Op jullie advies en wijsheid inderdaad de kleinere set besteld, dus we gaan het meemaken. Tot snel  ;)

JaMo

Ik denk een goede keuze om mee te beginnen. Als je nog nooit gebrouwen hebt, weet je ook niet of je het leuk vindt/gaat vinden.
Succes met jullie eerste brouwseltje!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.