Karamel Stout

Gestart door hetspook, 19-05-2017 10:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hetspook

Afgelopen weekend was ik op een bierproef gebeuren op het abdij in Middelburg, daar heb ik een slokje gekregen van het karamel fudge stout bier van brouwerij Kees. Ik had er al te veel op voor nog een 10% bier dus ik besloot het bij een slokje te laten en online later een flesje te kopen. Natuurlijk is dit bier nergens te bestellen dus nu wil ik zelf iets maken wat er op lijkt (geen kloon)
https://www.ratebeer.com/beer/kees-karamel-fudge-stout/385242/

Het bier heeft een enorm karamel aroma maar is zeker niet zoet wat erg verrassend is.

Ik ga hier nu niet zomaar een recept plaatsen voor ik wat info heb.

Ik rook een heel sterk karamel aroma hoe krijg ik dat?
1 karamel mout? (vaak gebruikt maar dit enorme aroma kreeg ik niet)
2 karamel extract van de brouw winkel? Geeft dit zo veel aroma? Zo ja welke en wanneer gooi ik dit er bij?

Het koffie aroma, zijn dat gewoon gebrande mouten of zou een paar koffiebonen beter werken?

Chocola aroma zou er ook in zitten, ook gebrande mout of gooi ik er cacaobonen bij?

Alvast bedankt.

Olaf V

Goeiemorgen.

Bij Hopt.nl zie ik hem nog te koop staan.

Groeten,
Olaf

tdp

Je zou er een mailtje aan kunnen wagen richting Kees, wellicht kan hij je de goede richting in helpen.

seed7

"karamel fudge stout"

'Fudge' er in.

Ingo

hetspook

Citaat van: tdp op 19-05-2017  11:24 uJe zou er een mailtje aan kunnen wagen richting Kees, wellicht kan hij je de goede richting in helpen.
Goed idee heb ik zojuist gedaan.


BertBier

Citaat van: hetspook op 19-05-2017  14:04 uGoed idee heb ik zojuist gedaan.
Ik ben ook benieuwd wat zijn reactie is.


Jeukstaardt

Brown malt in de storting voor de koffie en eventueel 'koudbonen' met koffiebonen in de nagisting.

Markiej87

Waarom niet gewoon een flinke lading karamel fudge gebruiken?

hetspook

Daar zit sulfiet melk boter en weet ik veel wat nog meer in, ik denk niet dat dit gaat werken.

Brouwers

Citaat van: hetspook op 20-05-2017  22:55 uDaar zit sulfiet melk boter en weet ik veel wat nog meer in, ik denk niet dat dit gaat werken.
Het werkt wel bij het orgineel

KC

Geen recept gekregen? Ben er net geweest en hij is wel heel erg lekker.

Marksbrew

Pas nog eentje gekocht bij de lokale Mitra, dus hier en daar nog wel te krijgen.

KC

Ik hoop dat iemand nog aan een recept kan komen, want hoe ik die smaak zou moeten benaderen weet ik niet.

William

Ik heb goede ervaringen met het gebruik van mild malt (TF) in stouts in plaats van een standaard pale mout. Hierdoor krijg je meer basis zoetheid.. In mijn stout heb ik iets van 40% mild malt gebruikt.

Vandaag ook bij Kees geweest maar helaas had hij de fudge stout niet op tap (maar wel heel veel ander lekkers)

lier

Iit betrouwbare bron weet ik dat de smaak niet alleen uit mout, hop en gist komt.

KC

Even dit draadje nieuw leven inblazen.
Vertelde die bron in welke richting we dan moeten denken?
Ik kan die heerlijke smaak maar niet vergeten :)

Wolter

Citaat van: KC op 08-05-2018  18:23 uEven dit draadje nieuw leven inblazen.
Vertelde die bron in welke richting we dan moeten denken?
Ik kan die heerlijke smaak maar niet vergeten :)

Ik heb het idee dat er met extract gewerkt wordt in dit bier. De laatste keer dat ik hem proefde (paar weken geleden tijdens festival in Groningen) viel mij in ieder geval op dat het erg naar extract neigt.

KC

Ik ga maar gewoon experimenteren. Jammer dat niemand een idee heeft. In ieder geval bedankt.

BertBier

Citaat van: KC op 08-05-2018  21:31 uIk ga maar gewoon experimenteren. Jammer dat niemand een idee heeft. In ieder geval bedankt.
Ik heb begrepen dag Kees met fudge werkt. Ik verwacht dat dit na de hoofdvergisting wordt toegevoegd.
Ik wil het ook nog eens proberen.


lier

Citaat van: Wolter op 08-05-2018  21:17 uIk heb het idee dat er met extract gewerkt wordt in dit bier. De laatste keer dat ik hem proefde (paar weken geleden tijdens festival in Groningen) viel mij in ieder geval op dat het erg naar extract neigt.

Smaakstoffen inderdaad. Ik vond het ook een superbiertje vandaar dat ik er naar gevraagd heb

Barreltje

Citaat van: hetspook op 20-05-2017  22:55 uDaar zit sulfiet melk boter en weet ik veel wat nog meer in, ik denk niet dat dit gaat werken.

Maar een heel laag te verwaarlozen percentage...
Proberen = leren

DoubleW

Karamel fudge wordt via extract toegevoegd in de nagisting. Chocolate smaak via chocolate malt toevoegen toevoegen via koude extractie net als koffie. Oppassen voor bitterheid van donkere mout en koffie, vandaar koude extractie en nacht laten staan. Beste koffie om te gebruiken is Braziliaans vanwege aroma, zuurgraad en bitterheid verschillen enorm bij koffie. Ook te gebruiken is peanutbutter extract bij een stout. Succes

KC

Bedankt voor alle info

JasperB

Is er nog iemand geweest die caramel fudge extract gebruikt heeft in een bier?
Vroeg me af hoe het uitgepakt heeft en welke er gebruikt is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.