Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Havermout of havervlokken?  (gelezen 2012 keer)

Offline pim1980

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Havermout of havervlokken?
« Gepost op: 18-05-2017 12:24 u »
Voor een RIS testje wil ik ook haver toevoegen om te zien wat dit doet voor de romigheid.

Nu heb ik havermout (dus gewoon gemoute haver, net als gerstemout) van Thomas Fawcett. Geeft dit dan hetzelfde resultaat als havervlokken van bijvoorbeeld de supermarkt? Of hebben beide een ander proces ondergaan waardoor je moet kiezen voor de 1 of de ander?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Havermout of havervlokken?
« Reactie #1 Gepost op: 18-05-2017 13:18 u »
Hoi Pim,

je zou de tags kunnen raadplegen.
Het proces is in ieder geval anders, weet niet wat de uiteindelijke bijdrage is.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #2 Gepost op: 18-05-2017 14:42 u »
Nog nooit havermout van Brouwland of dergelijke gebruikt, steeds bio-haver uit de supermarkt. De eind SG komt meestal netjes correct uit met wat ik in mijn brouwplanner ingeef.

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #3 Gepost op: 18-05-2017 15:16 u »
Voor een RIS testje wil ik ook haver toevoegen om te zien wat dit doet voor de romigheid.

Nu heb ik havermout (dus gewoon gemoute haver, net als gerstemout) van Thomas Fawcett. Geeft dit dan hetzelfde resultaat als havervlokken van bijvoorbeeld de supermarkt? Of hebben beide een ander proces ondergaan waardoor je moet kiezen voor de 1 of de ander?
Gemoute haver doet een beetje hetzelfde als Cara-pils. Doet qua smaak niet zoveel, maar heeft een positieve bijdrage voor een mooie schuimkraag en het draagt bij aan een steviger body. Als je op zoek bent naar romigheid zou ik havervlokken (uit de supermarkt bv) gebruiken.

Online DoubleW

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 18-05-2017 21:45 u »
Havervlokken kopen bij supermarkt, goedkoop en net zo effectief. Keuze uit verstijfselen op 85 graden of bijvoegen bij maisch. Gaat om schuimkraag en body vorming. Altijd havervlokken toevoegen is mijn credo

Offline Jules

• Senior lid
  • No Worries
« Reactie #5 Gepost op: 26-05-2017 20:21 u »
Zelf gebruik ik ook gewoon havervlokken uit de supermarkt. Gewoon in de maischketel. Werkt prima.

Offline Feld

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 22-08-2018 14:42 u »
Welke percentages bij havervlokken in de maisch?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #7 Gepost op: 22-08-2018 15:35 u »
Hoe bedoel je? Welk bier wil brouwen en wat is je doel met het toevoegen van havervlokken?

Online DoubleW

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 04-10-2018 19:34 u »
Op 20 liter een 0,5 kg havervlokken, bij neipa 3 keer zo veel

Tags: