Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Citra hop stek gevraagd  (gelezen 3425 keer)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Citra hop stek gevraagd
« Reactie #25 Gepost op: 02-05-2018 10:53 u »
Ik ben daar geweest en de hopvelden waren enkel gemerkt met nummers. Je weet dan niet welke plant waar staat.

Oja, en er reden mannen rond met geweren ...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Land: nl
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #26 Gepost op: 02-05-2018 11:44 u »
Met speciale technieken kan dat misschien wel. Ik meen dat er methodes zijn om uit gedifferentieerde cellen (zoals hopbellen) weer stamcellen te maken waarmee je de hele plant weer kunt terugkrijgen. Gedifferentieerde cellen zijn zo geprogrammeerd dat ze nog maar heel specifieke dingen kunnen, maar ik dacht dat dat een kwestie was van afschermen van bepaalde genen en als je dat mechanisme kunt resetten, je weer alles met zo'n cel kunt, dus ook weer de hele plant terugkrijgen.

Ik vermoed dat als je een methode weet te ontwikkelen waardoor een hobbybrouwer met wat huis-tuin en keukenmiddelen vanuit hopbellen een stek weet te maken dat je je al snel mag gaan belden bij het nobelprijs comité :D.

Het is voor een werknemer die de hop verwerkt een fluitje van een cent om een takje citra mee te nemen lijkt me, met risico=0. En voor wat geld gaat de hele wereld open dus hooguit een kwestie van tijd voor het in Nederland is. nog even wachten dus.

Zou jij het doen? Wie wilt nou 15 jaar gevangenisstraf riskeren (ja Amerikanen zijn gek, in die richting moet je gaan denken. Bedrijfsspionage wordt heel serieus genomen in landen waar bedrijven het beleid bepalen van de overheid), om een hopplantje naar hobbybrouwers te krijgen?

Ik begrijp trouwens wel wat je bedoeld hoor. Maar zou niet onderschatten hoe extreem er wordt gehandeld om financiële belangen.

Offline hansuperman

• Junior lid
  • **
  • Bier goed al goed.
« Reactie #27 Gepost op: 02-05-2018 12:00 u »
Ik vermoed dat als je een methode weet te ontwikkelen waardoor een hobbybrouwer met wat huis-tuin en keukenmiddelen vanuit hopbellen een stek weet te maken dat je je al snel mag gaan belden bij het nobelprijs comité :D.

Ik zeg niet dat het door iedereen gedaan kan worden, maar er zijn zat weefselkweek technieken bekend waarbij uit moeder/donor materiaal weer een scheut en zo uiteindelijk een plant geregenereerd kan worden. In een hopverpakking zit zat donormateriaal zoals takjes/blad wat hier 'wellicht' geschikt voor is...

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #28 Gepost op: 02-05-2018 12:52 u »
En jij hebt een lab waar je dat kan doen?

Offline hansuperman

• Junior lid
  • **
  • Bier goed al goed.
« Reactie #29 Gepost op: 02-05-2018 13:05 u »
Laat ik zeggen dat er wellicht wat mogelijk is... maar verwacht er niet teveel van.

Offline PDGRRR

• Junior lid
  • **
  • Magis fortuna quam sapientia
« Reactie #30 Gepost op: 02-05-2018 13:21 u »

Ik ben nu al ruim een jaar bezig met de gemeente om een hopveld in Enkhuizen van de grond te laten komen, maar die wethouders die geeneens uit Enkhuizen komen willen er niet aan.

Heeft Monsanto niet een afdeling in Enkhuizen?  ???

Offline hansuperman

• Junior lid
  • **
  • Bier goed al goed.
« Reactie #31 Gepost op: 02-05-2018 14:03 u »
Ja klopt. Er worden daar volgens mij alleen zaden verwerkt, geen planten...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #32 Gepost op: 02-05-2018 15:52 u »
en jij hebt een lab waar je dat kan doen?

De vraag is nu of het kan. Als het kan zal het waarschijnlijk ook wel via via gaan gebeuren.

Offline Marko

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #33 Gepost op: 02-05-2018 22:37 u »
Voor regeneratie via weefselkweek heb je toch levend materiaal nodig en geen dode droge hop.  Daarnaast is de kans groot dat de patenthouder van de Citra-hop dit ras ook in Europa beschermd heeft door patenten en/of kwekersrecht.

Offline hansuperman

• Junior lid
  • **
  • Bier goed al goed.
« Reactie #34 Gepost op: 03-05-2018 08:31 u »
Voor regeneratie via weefselkweek heb je toch levend materiaal nodig en geen dode droge hop.  Daarnaast is de kans groot dat de patenthouder van de Citra-hop dit ras ook in Europa beschermd heeft door patenten en/of kwekersrecht.
Beide beweringen zijn juist. Ik denk echter niet dat alles wat gedroogd is ook per definitie dood is... Voor regeneratie is (in theorie) 1 cel al voldoende.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #35 Gepost op: 03-05-2018 19:06 u »
Ben zelf niet zo diep in de biologie.
Wellicht dat iemand de techniek waarmee dit mogelijk is bij naam zou kunnen noemen?

Anderzijds als iemand me nou een lab geeft en een heel stel chemici dan kunnen we misschien gewoon elk substantieel aanwezige stof in hop synthetiseren en die in de correctie hoeveelheid samenvoegen om citrahop extract synthetisch te maken.  ^-^

Nog beter! We gaan e coli modificeren. We nemen de hoofdbestandelen uit citra hop en die gaan we transfecteren in e coli via een simpel plasmide.
Dan strooi je deze leuke beestjes in bier en dan gaan ze gewoon zelf hopsmaken maken.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #36 Gepost op: 03-05-2018 20:22 u »
Ben zelf niet zo diep in de biologie.
Wellicht dat iemand de techniek waarmee dit mogelijk is bij naam zou kunnen noemen?

Anderzijds als iemand me nou een lab geeft en een heel stel chemici dan kunnen we misschien gewoon elk substantieel aanwezige stof in hop synthetiseren en die in de correctie hoeveelheid samenvoegen om citrahop extract synthetisch te maken.  ^-^

Nog beter! We gaan e coli modificeren. We nemen de hoofdbestandelen uit citra hop en die gaan we transfecteren in e coli via een simpel plasmide.
Dan strooi je deze leuke beestjes in bier en dan gaan ze gewoon zelf hopsmaken maken.
Helaas Wouter, je bent al gescooped!
https://www.nature.com/articles/s41467-018-03293-x

Tags: