Even voorsteller: Traploper

Gestart door Traploper, 16-05-2017 22:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Traploper

Hallo!

Ik ben Luc, 28 jaar, uit Nijmegen. Ik werk als groenteman, ben getrouwd en ik ga in september vader worden van een zoon. Al sinds mijn studietijd hou ik ervan om speciaalbier te drinken met mijn vrienden en naar bierfestivals te gaan. Ongeveer een jaar geleden heb ik besloten me te gaan verdiepen in het brouwen. Ik heb een paar boeken gelezen en een brouwcursus gevolgd en sindsdien ben ik aan de slag gegaan. Ik woon op 4 hoog zonder lift, en doordat mijn vrouw het niet goed vindt dat de woonkamer vol staat met brouwspullen moet ik helaas elke keer met alle spullen op en neer naar de kelder sjouwen. Vandaar ook mijn gebruikersnaam.

Sinds ik begonnen ben heb ik een hernieuwde waardering gevonden voor bier. Waar het vroeger altijd enorm gek, bijzonder of extreem moest zijn kan ik nu ook erg genieten van bijvoorbeeld een goed, mooi, basic blond bier, omdat ik nu weet wat voor een kunst het is zo'n bier te brouwen.

Ik heb er nu 6 zelfstandige brouwsels op zitten, met gemengd resultaat. Mijn eerste bier was een Weizen, maar valt in de verste verte niet zo te herkennen. Dit had vooral te maken met een verkeerd recept en dingen die ik fout deed tijdens het filteren. Mijn tweede brouwsel was bedoeld als een IPA, maar doordat mijn brouwefficiëntie opeens een stuk hoger bleek dan gedacht werd een vrij sterk bier en is het nu meer een imperial IPA te noemen. Over de smaak ben ik wel te spreken, al zal ik de volgende keer meer hop toevoegen om de sterkere moutigheid tegen te gaan. De andere 4 brouwels heb ik nog niet geprobeerd, al lijkt mijn dubbel zo op het eerste gezicht meer op een stout.

Mijn voornaamste leerpunten op dit moment zijn, dat ik meer moet gaan meten om beter te weten wat ik doe en dat ik betere recepten moet gaan maken. Uit puur enthousiasme maak ik soms episch complexe moutstorten, zonder dat ik echt goed weet waar ik mee bezig ben. Ik heb hier door veel te lezen al veel fouten in mijn eigen recepten ontdekt, dus ik ben erg blij met dit forum.

Ik heb een tijdje in Rusland gewoond en gewerkt en ik ben dus ook van plan om bieren te gaan brouwen met kruiden, fruit en vooral de kruidige honing die je hier niet veel tegenkomt. Dat lijkt me erg interessant, maar daarvoor moet ik eerst wat beter leren brouwen.

tdp

Luc,

Welkom op het forum! Het meer kunnen waarderen van 'simpele' bieren is iets wat ik zelf ook kan beamen.

Meten is wel een essentieel onderdeel van brouwen, al slaan sommige mensen wellicht wat door. Qua recepten: Kijk eens op het gedeelte bewezen recepten, je zult zien dat er veel prijswinnende recepten zijn die een hele simpele moutstort hebben. Om het proces onder controle te krijgen is het juist wel goed om relatief simpele bieren te brouwen in het begin, als je voor het eerst een maaltijd kookt probeer je (ik in ieder geval destijds) ook eerst wat simpelere gerechten, de beef Wellington e.d. komt daarna wel ;).

Groet,

broeder

Hoi,
Zoals TDP al meldde, eenvoud is (vaak) de ware.
Ook is het slim om eens samen met een meer ervaren hobbybrouwer te brouwen, of bij een brouwvereniging. In de buurt is vast wel wat te vinden.
Succes, broeder Willem

Jules

Welkom op het forum!

Een schat aan informatie. Brouw in het begin wat eenvoudiger recepten. Want buiten het meten is er ook nog het proeven. Door in het begin iets eenvoudiger recepten te gebruiken leer je waarschijnlijk sneller de individuele componenten herkennen.

Wat bedoel je met kruidige honing die je hier niet veel ziet?  Ik maak nl ook mede en dit klinkt dan weer heel interessant!

Veel lees en brouwplezier!

Ronnie

Hey Luc, ofte Traploper, ben eens gaan kijken op je profiel.

Vraagje: vanwaar komt je forumnaam? correctie nadien: staat in je eerste bericht, sorry.
(in Vlaanderen is een traploper een tapijt dat over de hele lengte van een trap gespannen of bevestigd wordt)  :)

Nog een vraagje: Waar in Rusland heb je gewerkt en voor wat?

Ik ben nog in de CCCP geweest in de beginperiode van Gorby, toe ie met z'n glasnost en perestroïka begon.
Enkele jaren nadien begon het: het land was failliet en in een mum van tijd brokkelde de invloed  in hun vazalstaten af en viel de Berlijnse muur.

Ik was er op een telecom beurs, kan ik uren over vertellen over wat ik toen gezien en meegemaakt heb!

Traploper

Ik heb gewoond en gewerkt in Kazan in de republiek Tatarstan, gewoon omdat het me interessant leek. Ik heb daar gewerkt voor een aantal taalscholen. Echte native speakers hadden ze daar niet, dus ik kwam als Europeaan het dichtste in de buurt.

Briljante land met leuke mensen. Elke dag brengt wel een nieuwe verrassing.

Op het gebied van bier was het een gruwelijke stad. Er was een Belgian Beers bar, gerund door een Vlaming, waar je een Westmalle kon krijgen voor 8 euro en verder waren er 5 liter plastic kannetjes met smakeloze lokale lager. Russen zijn nogal statusgerichte mensen en ze vinden een glas goedkope wijn er dan chiquer uit zien dan een biertje.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.