Vraag over Saflager S-23 gist

Gestart door Pieter., 11-12-2005 14:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter.

Hallo allen,

Binnenkort wil ik weer een pils gaan brouwen en ik wil daarvoor Saflager S-23 gist gaan gebruiken. Een van de redenen waarom ik deze gist wil gebruiken is dat mijn vorige pilsen moeite hebben met hergisting op fles, ik heb hier Wyeast gist voor gebruikt maar daar had ik niks van over om eventueel bij te voegen in de flesjes.

Nu las ik bij Brouwland hetvolgende over Saflager S-23 gist:

Gistingstemperatuur  : 9 – 15 °C (ideaal = 12°C)

Gebruiksdosis : 8 – 12 g / 10 l bij temperaturen onder 12°C dosis verhogen tot 20-30g / 10 l

Vooral de laatste gebruikdosis vind ik nog al wat aangezien de huidige buiten temperaturen ruim onder de 12 C liggen, het zou betekenen dat ik 2 a 3 zakjes gist a een dikke 3 Euro per stuk moet toevoegen voor 10 liter bier.  :huilen:

Bereik ik hetzelfde effect niet als ik een gistarter maak van bijvoorbeeld een halve liter en 5 gram gist toevoeg?, na enige dagen lijkt mij dat er al voldoende gist is ontwikkeld om 10 liter wort te laten vergisten.

Graag jullie mening hierover.

Groetjes,
Pieter


SiriS

Hoi Pieter,

De korrelgist gebruiken zoals wordt voorgeschreven; d.w.z. rehydrateren en pitchen. Voor de hoofdgisting een temperatuur instellen van 12grC en na overhevelen lageren bij 2-3grC. Uitgaan van 10-15 gram gist per 10 liter wort bij 12grC.

Groet, SiriS

BuBS

Hi Pieter,

Het advies van Saflager klopt wel, ik heb afgelopen maandag een ondergistend blond bier gebrouwen a la Cristoffel blond, met een White Laps WLP 830 ( German Ale ).
White Laps adviseert om de gist toe te voegen op 20° C en als de vergisting eenmaal op gang is, de temp te verlagen naar 9 / 13 ° C. Ga je gelijk vergisten op 9 / 13 ° C, dan moet je 3 x zoveel gist gebruiken. Het beginnen op 20°C heeft geen nadelige gevolgen voor het ondergist karakter/smaak van het bier.
Ik wist het bovenstaande dus niet, mijn bier terug gekoeld naar 12°C en de eerste 24 uur gebeurde er helemaal niks. Op de site van White Labs gekeken en toen mijn bier maar op 20°C gezet. Het bier ging inderdaad gisten en toen weer terug gezet op 11 °C.
Het begin sg was 1048, het staat nu op 1010.
Ik ga hem zo overhevelen en over een paar dagen koud lageren.

Gr Kees

Pieter.

Citaat van: BuBS op 11-12-2005  16:46 uHi Pieter,

Het advies van Saflager klopt wel, ik heb afgelopen maandag een ondergistend blond bier gebrouwen a la Cristoffel blond, met een White Laps WLP 830 ( German Ale ).

Gr Kees

Aangezien ik ook een liefhebber van Cristoffel blond ben maar tot op heden geen recept heb kunnen vinden zou je kunnen vertellen wat jou recept daarvan is?

Groetjes,
Pieter

BuBS

Hi pieter,

Hier het recept, het is geen Cristoffel klone. Maar gewoon een lekker blond bitter biertje.
Ik hoop op 1.007 uit te komen, dat zal wel lukken. Ik ga het bier een week of twee lageren en daarna bottelen met verse gist. Ik heb niet gespoeld en na het filteren 6 liter water toe gevoegd.

Batch Size (L):              25.00    Wort Size (L):     
Total Grain (kg):            5.30
Anticipated OG:             1.049    Plato: 12.15
Anticipated EBC:            17.0
Anticipated IBU:             40.9
Brewhouse Efficiency:    73 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

18.9     1.00 kg.  Cara pils                                   
 75.5    4.00 kg.  Pilsmout                                     
  5.7     0.30 kg.  Cara-cristal 120 (100 EBC)                   


25.00 g.     Nugget                           Whole   15.00    First WH
20.00 g.     Saaz                              Whole    2.90     30 min.

Gist White Labs 830

50 min 60°C
10 min 70°C
 5 min 75°C

35 L maischwater  / 6 liter lengwater

Gr Kees

Pieter.

Bedankt voor het recept, ik ga deze zeker proberen   :proost2:

Bedankt voor de antwoorden en email ook trouwens.

Groetjes,
Pieter


Jacques

Hoi Kees,

Heb je inmiddels het bier gebotteld? Op welk eind SG ben je uitgekomen?

BuBS

Hi Jacques,

Ik heb het bier op 19 december gebotteld, met een eind sg 1009.
Na het bottelen 2 dagen op 20 graden gezet en daarna op 10 °C, maar helaas is de hergisting nog niet helemaal geweldig.
Het bier is wel lekker hoppig, maar ik vind het te pilsig.
Maar misschien wordt het nog wel wat.

GR Kees

Edgar

Citaat van: BuBS op 01-01-2006  23:20 uHet bier is wel lekker hoppig, maar ik vind het te pilsig.

Wat had je dan verwacht? Pilsgist, koel vergist, OG 1049, Saaz aromahop, en dan je mouten, dan heb je een iets donkerdere pils. Ziet er wel lekker uit trouwens!

Adrie

En, Pieter, heb je nog gebrouwen met deze gist en wat waren jouw bevindingen? Ik snap dat het lang geleden is, maar misschien kun je toch nog wat ervaringen opdiepen?

Pieter.

Ik heb er afgelopen woensdag schwarz mee gebrouwen die momenteel staat te vergisten in mijn schuur, ik probeer momenteel Christoffel gist op te kweken voor een Urtyp. Bevindingen van beide post ik later.

 :degroeten:

Oscar

Hee pieter, die Schwarz is laatste tijd wel favoriet bij jou he... ;) :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.