Eikenhoutenblokjes en/of spiralen

Gestart door RobertH, 11-05-2017 16:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobertH

Ik zou graag eikenhoutenblokjes en/of spiralen willen kopen die geschikt zijn voor bierbereiding. Echter kan ik geen verkoper in Nederland, België, Engeland of Duitsland vinden die dit kan leveren.

Ik gebruik nu chips, maar aangezien de blokjes en spiralen minder contactoppervlak hebben kunnen ze langer in het bier blijven en schijnen ze complexere smaken af te geven. Ik zou dit ook graag willen proberen, maar dan moet ik er wel aan kunnen komen.

Ik kan ze overigens wel uit de USA bestellen, maar enkel tegen hoge verzendkosten. Wellicht is hier iemand met een goede tip?

Chilobrachys

Ik zou in de bbq hoek zoeken voor de blokjes.

Thamerdal


Serge VL

Bij Wilhelm Eder in Duitsland daar vind je alle kwalitatieve benodigdheden.http://www.faesser-shop.de/holzalternativen/bier

RobertH

Bedankt. Het lijkt er op dat de deze verkoper meer gericht is op grootverbruikers. Maar ze hebben wel 1 kleine verpakking.

http://www.faesser-shop.de/holzalternativen/wein/sticks-und-staves/cross-cut-staves-proben?c=92


RobertH

Citaat van: Thamerdal op 11-05-2017  17:25 uhttps://www.hopfen-der-welt.de/holzspiralen/
Ik had je bericht over het hoofd gezien, maar dit is wat ik zocht. Hartelijk bedankt!

RobertH

Citaat van: Serge VL op 11-05-2017  18:03 uOf het test pakketje met verschillende producten http://www.faesser-shop.de/holzalternativen/wein/chips/holz-alternativen-proben?c=95
Nee. Te weinig van hetzelfde. Toch bedankt.

bastiaanD


RobertH

Ik was expliciet niet op zoek naar snippers. Die zijn gemakkelijk verkrijgbaar en heb er al genoeg van liggen.

RobertH

Ik heb een setje aan verschillende spiralen gekocht via hopfen der welt:
  • light toast Amerikaanse eik
  • medium toast Amerikaanse eik
  • medium toast Franse eik
  • heavy toast Franse eik
Hier kan ik wel even weer mee vooruit. Volgende week een soort van zuur bruin à la een Oud Bruin / Vlaams rood brouwen met een twist (iets andere moutstort en op eikenhout gerookte tarwe). Hier gaat de eerste spiraal voor gebruikt worden. Welke weet ik nog niet, maar daar heb ik nog genoeg tijd voor om daar over na te denken.

Haagse Wouter

Herbruik je die spiralen dan?

RobertH

Dat is wel de bedoeling.

Volgens de producent is na 6 weken nagenoeg alle smaak geëxtraheerd uit het hout. Aangezien ik ze nog nooit heb gebruikt heb ik geen idee hoeveel smaak er vrij komt. Het kan dus best zijn dat ze eerder uit het bier gehaald moeten worden om teveel houtsmaak te voorkomen. In dat geval kunnen ze in een nieuw bier gebruikt worden om het restant smaak af te geven. Hierbij zal je wel rekening moeten houden met de soorten micro-organismen die het 1e bier vergisten en dus ook in het hout zitten. Om infecties te voorkomen zou het hout direct in het nieuwe bier geplaatst moeten worden.

Zelfs wanneer ze alle smaak hebben afgegeven zouden ze nog prima bruikbaar kunnen zijn.
  • Omdat ze micro-organismen bevatten die ook wenselijk zijn in het nieuwe bier.
  • Sommige Brettanomyses stammen kunnen cellobiose uit hout gebruiken als voedingsbron. Dit geeft de Brett iets om te verteren wanneer de restsuikers op zijn. Mogelijk komen hier ook smaken bij vrij die je anders niet zou kunnen verkrijgen.

Twan84

Ik heb erg veel eikenhout, vers, verschillende jaren gedroogd, verschillende soorten,  etc.
Ik zou dit in alle maten blokjes kunnen zagen.
Als ik ze daarna in een oven laat drogen en daarna nog op hoge temperatuur rooster, zouden ze dan geschikt zijn voor bovenstaand doeleinden?


Jacques

Citaat van: Twan84 op 18-05-2017  20:06 uIk heb erg veel eikenhout, vers, verschillende jaren gedroogd, verschillende soorten,  etc.
Ik zou dit in alle maten blokjes kunnen zagen.
Als ik ze daarna in een oven laat drogen en daarna nog op hoge temperatuur rooster, zouden ze dan geschikt zijn voor bovenstaand doeleinden?

Dat kan.

Ik zou deze methode niet gebruiken omdat je geen controle hebt over de mate van roosteren.


Deze methode lijkt mij veel beter.
Je kunt door middel van de temperatuur regelen welke smaak je krijgt.


Het werken met hout in je bier is bijzonder interessant. Het kan een mooie extra smaak geven aan je bier.


Citaat van: RobertH op 11-05-2017  16:56 uIk zou graag eikenhoutenblokjes en/of spiralen willen kopen die geschikt zijn voor bierbereiding. Echter kan ik geen verkoper in Nederland, België, Engeland of Duitsland vinden die dit kan leveren.

Ik gebruik nu chips, maar aangezien de blokjes en spiralen minder contactoppervlak hebben kunnen ze langer in het bier blijven en schijnen ze complexere smaken af te geven. Ik zou dit ook graag willen proberen, maar dan moet ik er wel aan kunnen komen.

Ik kan ze overigens wel uit de USA bestellen, maar enkel tegen hoge verzendkosten. Wellicht is hier iemand met een goede tip?

Ik raad je aan om nog eens een zoektocht te doen langs sites van rookovenleveranciers.

Serge VL

Als je zelf eikenhouten cubes of chips of... gaat maken moet je er van bewust zijn dat verschillende eik soorten verschillende aroma's en smaken afgeven, en dan heb je ook nog eens de verschillende behandelingen.
In bijlage een documentje dat wel voor wijn(vaten) bedoeld is maar de smaakafgifte is gelijklopen als in bier, Dus afhankelijk van welke eik je vertrekt kan je ook een beetje selecteren welke smaken je gaat toevoegen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.