Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Leffe Blond kloon  (gelezen 32151 keer)

Offline middelaersch

• Super lid
  • Land: nl
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
Re: Leffe blond kloon
« Reactie #125 Gepost op: 17-01-2021 21:24 u »
Ik heb net eerste biertje getapt uit mijn keg en ik ben erg enthousiast! Ik ga een volgende keer weer T58 gebruiken voor deze kloon. Mijn bier is uiteraard wat troebel vergeleken met origineel door gebruik van tarwe en ongefilterd vs gefilterd maar qua smaak kan ik het bijna niet onderscheiden. Mijn EBC is wel wat hoger uitgevallen, daar ga ik in volgende brouwsel wat aan aanpassen.

Mooi dat je er nu al zo dicht bij zit! Wat je voor een volgende batch zou kunnen overwegen is om een gesplitste batch te maken: een deel met T58 en een deel met weizengist vergisten.
V.w.b. de kleur: jouw versie lijkt donkerder dan hij is doordat hij nog troebel is, ik denk dat ze qua kleur dicht bij elkaar zitten. Dus ik zou eerst even afwachten en geen overhaaste conclusies trekken.

Interessant draadje dit!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #126 Gepost op: 17-01-2021 21:30 u »
Wat je voor een volgende batch zou kunnen overwegen is om een gesplitste batch te maken: een deel met T58 en een deel met weizengist vergisten.

Welke weizengist zou jij aanraden? Of vind je dat dat niet veel uitmaakt?

Citaat
V.w.b. de kleur: jouw versie lijkt donkerder dan hij is doordat hij nog troebel is, ik denk dat ze qua kleur dicht bij elkaar zitten. Dus ik zou eerst even afwachten en geen overhaaste conclusies trekken.

Eens met bovenstaande. Die T-58 heeft gewoon een paar weken, zo niet maanden nodig, maar uiteindelijk vlokt hij uit en wordt de smaak nog beter  :proost:

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #127 Gepost op: 17-01-2021 22:12 u »
Welke weizengist zou jij aanraden? Of vind je dat dat niet veel uitmaakt?

Ik denk dat voor Leffe blond een weizengist wordt gebruikt. Maar welke? Geen idee. Dat denk ik omdat ik een paar draadjes daarover gelezen heb, en omdat ik als ik een Leffe drink denk 'het lijkt wel een weizen' en andersom.

Zie dit draadje b.v.: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4751.0.html
en dit: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12036.0.html

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #128 Gepost op: 17-01-2021 22:49 u »
Ik denk dat voor Leffe blond een weizengist wordt gebruikt. Maar welke? Geen idee. Dat denk ik omdat ik een paar draadjes daarover gelezen heb, en omdat ik als ik een Leffe drink denk 'het lijkt wel een weizen' en andersom.

Zie dit draadje b.v.: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,4751.0.html
en dit: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12036.0.html

Ja ik heb het ook in meerdere topics voorbij zien komen en ik ga Leffe Blond ook een keer naast Weihenstephan's Kristallweizen proeven, maar vroeg me af of het nog uitmaakt welke weizengist dan wordt gebruikt.

Op zich geen gekke gedachte dat Leffe Blond met een weizengist wordt gebrouwen trouwens. Leffe Tripel is immers hetzelfde als Hoegaarden Grand Cru  :)

Offline Brouwerij KOR

• Senior lid
    • Brouwerij KOR
Leffe blond kloon
« Reactie #129 Gepost op: 19-01-2021 09:48 u »
Mooi dat je er nu al zo dicht bij zit! Wat je voor een volgende batch zou kunnen overwegen is om een gesplitste batch te maken: een deel met T58 en een deel met weizengist vergisten.

Interessant draadje dit!
Vind ik ook een interessante test. Ga ik de volgende keer doen! :)
Denk inderdaad ook dat de kleur nog goed komt. Ben benieuwd, houd jullie op de hoogte.

Online Arthur B

• Vol lid
« Reactie #130 Gepost op: 19-01-2021 10:45 u »
...omdat ik als ik een Leffe drink denk 'het lijkt wel een weizen' en andersom.

Die associatie heb ik ook. Ik heb een proef met de Mangrove Jack's M20 op de planning staan...

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #131 Gepost op: 19-01-2021 12:00 u »
Ik denk dat je bijna elke weizengist wel kan gebruiken, in de basis liggen ze vaak wel dicht bij elkaar.

De Wyeast 3068 (Vloeibaar/ Lallemand Munich Classic (korrel) zou mijn eerste keuze zijn.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
Re: Leffe Blond kloon
« Reactie #132 Gepost op: 21-01-2021 19:59 u »
Kleur en smaak zijn hier inmiddels verder verbeterd. Lekker biertje geworden!  :proost:

Binnenkort nog maar eens vergelijken met het origineel.

Offline Natlip

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #133 Gepost op: 28-01-2021 19:50 u »

Ben vandaag weer eens me brouwerijtje ingedoken en heb het recept van Theo van de Voorde ook maar eens nagebrouwen.
SG kwam uit op 1.060.
Ben benieuwd.🤤

Vandaag gebotteld. 20 liter met 140 gram suiker.
Eind sg kwam uit op 1.010
Hij was nog behoorlijk misty bij het bottelen. Maar de smaak was al goed.
Nu nog ff nagisten....weeknof 2.5. Nu al dorst.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #134 Gepost op: 28-01-2021 22:09 u »
Er waren twee topics over hetzelfde onderwerp met zelfs exact dezelfde titel...
De topics zijn nu samengevoegd.

Offline Brouwerij KOR

• Senior lid
    • Brouwerij KOR
« Reactie #135 Gepost op: 30-01-2021 13:09 u »
Ik ga vandaag een nieuwe poging doen. Ik houd dezelfde receptuur aan als de vorige keer echter splits ik de batch op in 2 vergistingsvaten. Gebruik T58 en W34/70 weizengist.

Offline Brouwerij KOR

• Senior lid
    • Brouwerij KOR
« Reactie #136 Gepost op: 30-01-2021 13:36 u »
Ik ga vandaag een nieuwe poging doen. Ik houd dezelfde receptuur aan als de vorige keer echter splits ik de batch op in 2 vergistingsvaten. Gebruik T58 en W34/70 weizengist.

Offline Brouwerij KOR

• Senior lid
    • Brouwerij KOR
« Reactie #137 Gepost op: 30-01-2021 14:51 u »

Inmiddels is mijn vorige poging ook mooi helder geworden. Kleur is vergelijkbaar met originele Leffe blond.

Offline Natlip

• Vol lid
« Reactie #138 Gepost op: 30-01-2021 16:02 u »
Die van mij ging echt mistig de fles in. Zal mij benieuwen.

Offline Brouwerij KOR

• Senior lid
    • Brouwerij KOR
« Reactie #139 Gepost op: 30-01-2021 16:21 u »
Die van mij ging echt mistig de fles in. Zal mij benieuwen.
Wat was jouw receptuur?

Offline Markie Mark

• Junior lid
  • **
« Reactie #140 Gepost op: 30-01-2021 17:09 u »
Ik ga vandaag een nieuwe poging doen. Ik houd dezelfde receptuur aan als de vorige keer echter splits ik de batch op in 2 vergistingsvaten. Gebruik t58 en w34/70 weizengist.

In het kader van managing expectations is het misschien goed om te melden dat de W34/70 een lager/pilsen gist is en geen weizengist. Zal dus een beduidend ander smaakprofiel opleveren dan een weizengist.

Offline Natlip

• Vol lid
« Reactie #141 Gepost op: 30-01-2021 17:14 u »
Ingrediënten

Pilsmout

1,23 kg

Carapils mout

0,25 kg

Tarwemout

0,52 kg

Maizena

0,12 kg

Rietsuiker

0,22 kg

East Kent Goldingshop 4,68 % α

11,6 gram

begin koken

Hallertau Perle hop 6,9 % α

5 gram

laatste 15 min.

Gist:

1 zakje Safale WB06.

Maischschema

Inmaischen bij 40 °C gevolgd door een rust van 15 min, dan 15 min. op 44 °C, gevolgd door 10 min op 52 °C, 10 min. op 63 °C en 30 min op 73 °C. Eindigen met 5 min. op 77 °C.

Overige karakteristieken

Begin SG: 1064,

Eind SG 1012,

EBC 10, EBU 15,

Recept van twort wat, the van voorde

Offline Brouwerij KOR

• Senior lid
    • Brouwerij KOR
« Reactie #142 Gepost op: 30-01-2021 17:29 u »
In het kader van managing expectations is het misschien goed om te melden dat de W34/70 een lager/pilsen gist is en geen weizengist. Zal dus een beduidend ander smaakprofiel opleveren dan een weizengist.
Oh goed dat je het zegt! Kan dan beter de wb-06 pakken, die heb ik toevallig ook in huis.
Op de verpakking van 34/70 stond Weihenstephanergist dus ging er vanuit dat dit weizengist zou zijn.

Offline Markie Mark

• Junior lid
  • **
« Reactie #143 Gepost op: 30-01-2021 17:49 u »
Oh goed dat je het zegt! Kan dan beter de wb-06 pakken, die heb ik toevallig ook in huis.
Op de verpakking van 34/70 stond Weihenstephanergist dus ging er vanuit dat dit weizengist zou zijn.

Helemaal goed. WB-06 is vaker gebruikt in Leffe Blond en een logischer keuze.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #144 Gepost op: 30-01-2021 21:46 u »

Weihenstephan is een begrip in Duitsland. Ze beweren de oudste brouwerij van de wereld te zijn.
Naast de weizen, die je in Nederland kunt drinken, brouwen ze veel andere bierstijlen waaronder pils.
De pilsgist van deze brouwerij wordt door heel veel andere brouwerijen wereldwijd gebruikt.

De brouwerij is eigendom van de deelstaat Beieren en is verbonden aan de universiteit van München. Het onderdeel van de academische studie bierbrouwen...

https://www.hswt.de/studium/studiengaenge/bg.html
https://www.weihenstephaner.de/

De W34/70 is absoluut niet geschikt voor een Leffe Blond kloon. De gist van Leffe Blond is duidelijk een zogenaamde POF gist. Dat wil zeggen dat deze gist een fenolische kruidnagelsmaak geeft. Dat doet W34/70 absoluut niet.

De T-58 is een veel logische keuze omdat dit wel een POF gist is.

Offline Brouwerij KOR

• Senior lid
    • Brouwerij KOR
« Reactie #145 Gepost op: 06-02-2021 23:23 u »
Ik heb de kloon poging gesplitst met T58 en WB06. Inmiddels een week vergist in de vergistkast bij 18 graden.

Ik had 2x 20 liter en daarvoor had ik aan elk gistvat van 20 liter 2 pakjes droge gist toegevoegd en een half uur belucht met bruissteentje.
Wat ik erg opvallend vind is dat het gistvat met T58 maar nauwelijks activiteit heeft getoond in het waterslot en een stevige zwavelgeur heeft. Vandaag even gemeten en is in een week tijd al van 1,066 naar 1,020. Dit is tevens het geplande eind sg. Het lijkt wel alsof deze al in een dag vergist is aangezien ik alleen de eerste dag het waterslot heb zien bubbelen. Zou ik teveel gist hebben toegevoegd? Of wat zou een oorzaak kunnen zijn?

Gr Ruud

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #146 Gepost op: 06-02-2021 23:41 u »
Ik heb de kloon poging gesplitst met T58 en WB06. Inmiddels een week vergist in de vergistkast bij 18 graden.

Ik had 2x 20 liter en daarvoor had ik aan elk gistvat van 20 liter 2 pakjes droge gist toegevoegd en een half uur belucht met bruissteentje.
Wat ik erg opvallend vind is dat het gistvat met T58 maar nauwelijks activiteit heeft getoond in het waterslot en een stevige zwavelgeur heeft. Vandaag even gemeten en is in een week tijd al van 1,066 naar 1,020. Dit is tevens het geplande eind sg. Het lijkt wel alsof deze al in een dag vergist is aangezien ik alleen de eerste dag het waterslot heb zien bubbelen. Zou ik teveel gist hebben toegevoegd? Of wat zou een oorzaak kunnen zijn?

Gr Ruud

1 zakje was al genoeg geweest als je belucht...

Als het waterslot maar weinig geblupt heeft kan dat duiden op het niet goed afsluiten van het waterslot. Maar door de overmaat aan gist kan het zijn dat de vergisting heel snel verlopen is.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #147 Gepost op: 06-02-2021 23:42 u »
Een snelle vergisting gebeurt vaker dan je denkt.
Het wordt inzichtelijk bij het gebruik van een ispindel of iets soortgelijks.
Dat gezegd hebbende staat de T58 er niet bekend om.

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #148 Gepost op: 06-02-2021 23:55 u »
T58 doet de hoofdgisting vrij vlot, zie grafiekje in deze post:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39118.msg593902.html#msg593902

Offline Brouwerij KOR

• Senior lid
    • Brouwerij KOR
« Reactie #149 Gepost op: 07-02-2021 06:54 u »
1 zakje was al genoeg geweest als je belucht...

Als het waterslot maar weinig geblupt heeft kan dat duiden op het niet goed afsluiten van het waterslot. Maar door de overmaat aan gist kan het zijn dat de vergisting heel snel verlopen is.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb vergist in een rvs vergistingsvat van Blichmann, de sluiting heb ik gisteren ook even getest met koolzuurdruk en lekt niet.

Tags: