Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Leffe Blond kloon  (gelezen 32169 keer)

Offline Takkie83

• Super lid
  • Land: nl
  • Ik hou van blond
Re: Leffe blond kloon
« Reactie #75 Gepost op: 22-02-2020 16:48 u »
M20 is dezelfde gist als WB06. Krek hetzelfde  :)

Dit topic wordt steeds leuker  :pan:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #76 Gepost op: 22-02-2020 18:05 u »
Mangrove Jack's specificeert slechts 8% alcohol tolerantie voor hun M20, terwijl die voor de WB06 blijkbaar op 10% ligt.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #77 Gepost op: 22-02-2020 18:17 u »
M20 is dezelfde gist als WB06. Krek hetzelfde  :)

Waar baseer je dat op?

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #78 Gepost op: 22-02-2020 20:15 u »
Merendeel info andere brouwers en fora,
Mangrove Jack is een herverpakker.

Volgens info uit mijn zoektochten zijn Fermentis WB06 - MangroveM20 - Homebrew B6 - WLP380 - WY 3333 - WeihenStephan 66  en Lallemand Munich Wheat dezelfde gist. STA1+.

Hierbij heb ik niet gekeken naar de "Brewing_yeast_family_tree" van Kristoffer Krogerus.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #79 Gepost op: 22-02-2020 20:16 u »
Mangrove Jack's specificeert slechts 8% alcohol tolerantie voor hun M20, terwijl die voor de WB06 blijkbaar op 10% ligt.

Spec. =>Probeer eens uit.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #80 Gepost op: 23-02-2020 22:40 u »
Een Leffe Blond moet het hebben van zijn gistproefiel, te weten kruidig/fenolisch (4VG).

Dit kun je bereiken door de WB-06 gist bij lagere temperatuur te vergisten. In ieder geval onder de 20 ºC, hoe lager hoe meer kruidigheid.

Ik vrees dat je gelijk hebt. Ik heb een weizen op 20 graden vergist met de WB-06 en nu weliswaar veel te vroeg een flesje opengetrokken, maar de indruk is veel meer witbier dan weizen. Wie weet verandert dat nog. En anders volgende keer ofwel lager vergisten of misschien toch een andere gist gebruiken..

Offline Sprenkel-

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Gebrouwen voor elkaar
    • Sprenkel -
Re: Leffe Blond kloon
« Reactie #81 Gepost op: 06-05-2020 23:04 u »
Ik weet dat dit een oud bericht is, maar ben dat zo een beetje aan het doorlezen.
Als je haver toevoegt, bedoel je dat havermout (uit de supermarkt) of hele haverkorrels?
Er haal je die dan eerst door de schrootmolen of gewoon heel bij de stort toevoegen?
(Nog niet zo veel gebrouwen, net begonnen)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #82 Gepost op: 07-05-2020 07:50 u »
Gewoon de havervlokken uit de supermarkt, hoef je niet te schroten, kan zo mee de maischketel in.

Offline chthon

• Vol lid
« Reactie #83 Gepost op: 07-05-2020 10:28 u »
Technisch: de reden dat je de havervlokken zo in de maisch kunt doen, is omdat de ongemoute haverkorrels eerst worden gestoomd (dus tot 100° C), voordat ze worden gewalst. Dit heeft hetzelfde effect als ongemoute haverkorrels eerst zelf koken.

Offline nevermind

• Junior lid
  • **
  • Hmmmm
« Reactie #84 Gepost op: 16-08-2020 10:48 u »
Vandaag deze gebrouwen met WB-06, ben benieuwd hou hij gaat worden  :brouwen:

Hopelijk heb je deze ondertussen geproefd. Kun je ons laten weten hoe goed het biertje geworden is? Heeft het gist de smaken opgeleverd die je zocht? Ik ben heel benieuwd!

Offline Sprenkel-

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Gebrouwen voor elkaar
    • Sprenkel -
« Reactie #85 Gepost op: 09-09-2020 21:52 u »
Top, dank jullie wel.
Ik heb het recept nagebrouwen en moet zeggen dat het aardig gelukt is.
Niet echt een Leffe, maar dat zal ook wel met de gebruikte gist te maken hebben, maar is wel een erg lekker biertje geworden die goed in de smaak is gevallen.

Offline Brouwerij KOR

• Senior lid
    • Brouwerij KOR
« Reactie #86 Gepost op: 23-12-2020 10:32 u »
Nog iemand resultaten met weizen gist?

Offline chthon

• Vol lid
« Reactie #87 Gepost op: 23-12-2020 12:35 u »
Ja, met de Mangrove Jack's M20. 30% tarwe en 60% gerst, 10% lichte caramelmout (20-30 EBC), bitterhop voor 28 IBU.

Laten vergisten, laten bezinken en nog wat laten lageren om zoveel mogelijk gist kwijt te raken.

Ik had deze gebrouwen in 2018, en een week na een eerste te proeven, had ik de gelegenheid om in de slijterij een verse Leffe van het vat te proeven. Wat mij betreft waren ze niet te onderscheiden. Het is de kruidnagel die het 'em doet.

Niet bang zijn met de M20 om evt wat warmer te vergisten. Ik had in het voorjaar een weizen gebrouwen, en die was vergist op een nogal warme plaats. Geen bijsmaakjes.

Offline Markie Mark

• Junior lid
  • **
« Reactie #88 Gepost op: 23-12-2020 16:36 u »
Ik heb in augustus van dit jaar een Leffe Blondkloon gebrouwen met Wyeast 3068 maar dat was zeker geen succesnummer.
De kleur, bitterheid en geur waren perfect maar het was zwaar alcoholisch uitgevallen doordat het eind SG tot 1003 door ging en het uiteindelijke alcoholpercentage op 8,1% kwam.

Recept was gebaseerd op het forumrecept waarbij aangegeven werd dat het iets zoeter mocht. Hierop had ik een kleine toevoeging Brewbody toegepast. Maar zoals gezegd werd het resultaat bij mij te alcoholisch en branderig (wodka-achtig hoorde ik ook als feedback).

Recept: 52.7% pilsmout, 24% tarwemout, 9.6% maïsvlokken, 5,5% cara20, 4.7% kandijsuiker en hierbij nog de 3.5% Brewbody.
1 hopgift Hallertauer Mittelfrüh 60' tot 16 IBU.
Maischschema:
15' @ 44°C
10' @ 52°C
15' @ 65°C
30' @ 72°C
5' @ 78°C

1.2 liter giststarter WY 3068 gemaakt uit slurrie.
Gecontroleerd vergist op 17°C en laten oplopen na 4 dagen tot en met 23°C.

Begin SG was 1070 (te hoog) en eind SG  was 1003 (veel lager dan verwacht).

Offline Brouwerij KOR

• Senior lid
    • Brouwerij KOR
« Reactie #89 Gepost op: 23-12-2020 18:58 u »
Ik kom op Leffe blond kloon recepturen ook een aantal keer de Wyeast 1214 tegen (Chimay gist), heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb de t58 en Wyeast 1214 in huis dus wil wellicht een van deze gisten gebruiken en op lage temperatuur vergisten voor kruidnagel.

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #90 Gepost op: 23-12-2020 22:14 u »
Ja, met de Mangrove Jack's M20. 30% tarwe en 60% gerst, 10% lichte caramelmout (20-30 EBC), bitterhop voor 28 IBU.

Laten vergisten, laten bezinken en nog wat laten lageren om zoveel mogelijk gist kwijt te raken.

Ik had deze gebrouwen in 2018, en een week na een eerste te proeven, had ik de gelegenheid om in de slijterij een verse Leffe van het vat te proeven. Wat mij betreft waren ze niet te onderscheiden. Het is de kruidnagel die het 'em doet.

Niet bang zijn met de M20 om evt wat warmer te vergisten. Ik had in het voorjaar een weizen gebrouwen, en die was vergist op een nogal warme plaats. Geen bijsmaakjes.

28 IBU klopt niet, volgens Kevin Verstrepen is Leffe Blond 12 IBU.

Dat er een flink deel tarwe of tarwemout inzit, en dat het met weizengist vergist is lijkt me wel waarschijnlijk. Dat proef je, en er zijn al meerdere draadjes hier waarin dat ook gesuggereerd wordt. Ik denk dat jouw recept, op de bitterheid na, inderdaad wel eens dicht bij het origineel zou kunnen komen.  :biersmile:

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #91 Gepost op: 23-12-2020 22:19 u »
Ik kom op Leffe blond kloon recepturen ook een aantal keer de Wyeast 1214 tegen (Chimay gist), heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb de t58 en Wyeast 1214 in huis dus wil wellicht een van deze gisten gebruiken en op lage temperatuur vergisten voor kruidnagel.

In Chimay proef ik niks van Leffe blond. Met T58  heb ik wel eens een blond gebrouwen, dat gaat wel een beetje die kant op.
Maar ik zou toch eerder een echte weizengist proberen.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #92 Gepost op: 24-12-2020 00:25 u »
Ik heb net een paar weken de Lefty Blond uit Brewing Classic Styles op fles zitten. Die is vergist met T-58. Ik heb hem nog niet naast het origineel geproefd maar mijn indruk is dat deze droger en minder kruidig is dan het origineel, en meer gehopt. Ik zal eens een flesje in huis halen om een goede vergelijking te kunnen maken.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #93 Gepost op: 24-12-2020 10:31 u »
De Heineken H41 die Heineken eenmalig op de markt heeft gebracht leek erg op de Leffe Blond. Beide gebruikte gisten produceren het stofje 4VG, wat een kruidnagel aroma/smaak geeft. Ook een Weizengist doet dat, maar er zijn er meer van deze "Pof+" gisten.
Ik denk dat je daar op moet focussen.

Tip: ga er maar vanuit dat massaproducten van grote brouwerijen geen complexe recepten gebruiken met vele moutsoorten, hoppen, kruiden etc.: 1 of 2 moutsoorten, waarschijnlijk maar 1 hop(extract), suiker en zo nodig bijkleuren met kleurstof.

Offline chthon

• Vol lid
« Reactie #94 Gepost op: 24-12-2020 11:49 u »
28 IBU klopt niet, volgens Kevin Verstrepen is Leffe Blond 12 IBU.

Dat er een flink deel tarwe of tarwemout inzit, en dat het met weizengist vergist is lijkt me wel waarschijnlijk. Dat proef je, en er zijn al meerdere draadjes hier waarin dat ook gesuggereerd wordt. Ik denk dat jouw recept, op de bitterheid na, inderdaad wel eens dicht bij het origineel zou kunnen komen.  :biersmile:

Ik ga eigenlijk nooit onder 24 IBU voor gelijk welk bier. De 28 kan wat lager uitgevallen zijn, evt. door verminderde alfa waarden. Maar in mijn geval is bijna zeker tussen 20 en 28 IBU.

Offline Brouwerij KOR

• Senior lid
    • Brouwerij KOR
« Reactie #95 Gepost op: 24-12-2020 13:53 u »
Ik ga het met de T58 proberen vandaag. Zie hier mijn receptuur. Mochten jullie nog opmerkingen hebben hoor ik het graag!

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #96 Gepost op: 24-12-2020 14:46 u »
In mijn optiek wordt het met de T58 te zoet (zeker met het aandeel cara in de stort), krijg je te weinig 4VG (kruidnagel) en grote kans op een slechte schuimhoudbaarheid.

Maar ga je gang.

Offline Brouwerij KOR

• Senior lid
    • Brouwerij KOR
« Reactie #97 Gepost op: 24-12-2020 15:03 u »
In mijn optiek wordt het met de T58 te zoet (zeker met het aandeel cara in de stort), krijg je te weinig 4VG (kruidnagel) en grote kans op een slechte schuimhoudbaarheid.

Maar ga je gang.
Ik kan ook kiezen voor 1214 Chimay gist, zou dat in jouw optiek een beter resultaat geven?

Offline Brouwerij KOR

• Senior lid
    • Brouwerij KOR
« Reactie #98 Gepost op: 24-12-2020 15:23 u »
Ik kan ook kiezen voor 1214 Chimay gist, zou dat in jouw optiek een beter resultaat geven?
Of een La Trappe opkweek.

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #99 Gepost op: 24-12-2020 16:31 u »
Zowel met La Trappe opkweek als met 1214 Chimay denk ik dat het een lekkerder bier wordt dan met T58.
Maar dat kruidnageltje van Leffe blond krijg je daarmee denk ik niet. Dat heeft T58 wel een beetje.
Ik ben geen fan van T58...

Tags: