Leffe Blond kloon

Gestart door langewout, 10-05-2017 14:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel_k

Citaat van: Kokkebil op 04-01-2018  14:03 uHee Marcel,

Kloonbrouwsels pakken bij mij eigenlijk altijd anders uit als gehoopt, ondanks de vele kloonrecepten welke ik van internet heb afgeplukt in de afgelopen jaren.
Maar soms heb je mazzel!
.....

Bij het bottelen zat er een hele mooie grapefruit smaak aan, dus ik ben reuze benieuwd.
Heej Kokkebil,
Bedankt, leuk om te lezen.
Ik heb zelf onlangs een Westmalle Tripel gekloond, en aan 2 personen blind laten proeven: we konden geen verschil in smaak vinden :-)  wel een beetje in het aroma, en het origineel is (uiteraard) veel beter gefilterd.

Hopelijk krijgen we veel navolging, en wordt het 'laten weten wat het geworden is' een standaard gewoonte van iedereen hier. :)

grt

Kokkebil

Citaat van: Marcel_k op 04-01-2018  15:01 uHeej Kokkebil,
Bedankt, leuk om te lezen.
Ik heb zelf onlangs een Westmalle Tripel gekloond, en aan 2 personen blind laten proeven: we konden geen verschil in smaak vinden :-)  wel een beetje in het aroma, en het origineel is (uiteraard) veel beter gefilterd.

Hopelijk krijgen we veel navolging, en wordt het 'laten weten wat het geworden is' een standaard gewoonte van iedereen hier. :)

grt

Waar blijft dat recept? :proost: :proost: :proost: ;D ;D ;D

Kokkebil

Ik heb een paar recepten van internet geplukt en nu valt mij een ding op!

Vergistingstemereatuur is zo hoog!
Een recept geeft aan om te starten bij 25  ºC  en dan verhogen naar 28!
Ik wil de Wyeast 1214 gebruiken en die loopt van 20-25!

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 04-01-2018  16:41 uIk heb een paar recepten van internet geplukt en nu valt mij een ding op!

Vergistingstemereatuur is zo hoog!
Een recept geeft aan om te starten bij 25  ºC  en dan verhogen naar 28!
Ik wil de Wyeast 1214 gebruiken en die loopt van 20-25!

Leffe Blond heeft veel esters. Enten met weinig gist en bij een hogere temperatuur vergisten bevorderen dat.

De gist zal het bij 28 ºC nog steeds doen. Zelf zou ik een dergelijke temperatuur niet snel aanhouden. Je kunt ook te veel esters hebben. In zou eerder wat minder gist enten (en het wort beluchten).

Esterenbrouw

Maar Kokkebil en Marcel_K, bijna iedere brouwer vindt dat zijn kloon heel erg op het origineel lijkt!
Wat heb ik aan zo'n oordeel?

Fermon

Citaat van: Esterenbrouw op 04-01-2018  23:19 uMaar Kokkebil en Marcel_K, bijna iedere brouwer vindt dat zijn kloon heel erg op het origineel lijkt!

Dan heb je mijn kloon nog niet geproefd  :nut:

seed7

Citaat van: Jacques op 04-01-2018  22:55 uLeffe Blond heeft veel esters. Enten met weinig gist en bij een hogere temperatuur vergisten bevorderen dat.

Enten met zeer veel gist en roeren tijdens de gisting ook, bij een "normale" temperatuur.

@Kokkebil, ergens op dit forum wordt Leffe blond vergeleken met Weihenstphan Weizen Kristall  en ik denk geheel terecht. Die Weihenstphan wordt niet bij hele hoge temperaturen vergist, eerder het tegendeel zoals eigenlijk alle bij Weizen.

Ingo

Esterenbrouw

Fermon, ik denk dat je commercieel moet gaan.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Marcel_k op 04-01-2018  15:01 uHeej Kokkebil,
Bedankt, leuk om te lezen.
Ik heb zelf onlangs een Westmalle Tripel gekloond, en aan 2 personen blind laten proeven: we konden geen verschil in smaak vinden :-)  wel een beetje in het aroma, en het origineel is (uiteraard) veel beter gefilterd.

Hopelijk krijgen we veel navolging, en wordt het 'laten weten wat het geworden is' een standaard gewoonte van iedereen hier. :)

grt

Marcel dus jij hebt je bevindingen in het Westmalle Kloon topic gepost? Met recept?

Marcel_k

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 05-01-2018  09:56 uMarcel dus jij hebt je bevindingen in het Westmalle Kloon topic gepost? Met recept?
Haha, gewetensvraag. :-)
Ik doelde eigenlijk meer op de eerste poster van een topic, dat ie ook even netjes laat weten wat het geworden is.
Maar je hebt een punt, dus zal ik doen!

Marcel_k

Citaat van: Esterenbrouw op 04-01-2018  23:19 uMaar Kokkebil en Marcel_K, bijna iedere brouwer vindt dat zijn kloon heel erg op het origineel lijkt!!!
nou, in mijn geval, ik laat het altijd weten hoor, als het nergens op lijkt! maar je hebt gelijkt, de slager die zijn eigen vlees keurt, Wij van WC-Eend , moet je dat allemaal geloven?
daarom vind ik ook dat je minstens met 2 andere personen de 'kloon'  moet vergelijken, en dat moet melden in je eigen topic.

Kokkebil

Citaat van: Esterenbrouw op 04-01-2018  23:19 uMaar Kokkebil en Marcel_K, bijna iedere brouwer vindt dat zijn kloon heel erg op het origineel lijkt!!!
Wat heb ik aan zo'n oordeel???

Dan behoor ik waarschijnlijk tot de uitzonderingen, zie mijn eerdere posting hier, waarin ik aangeef dat het meestal niet lukt en je heeeeel soms mazzel hebt.

Jacques

Citaat van: seed7 op 04-01-2018  23:28 uEnten met zeer veel gist en roeren tijdens de gisting ook, bij een "normale" temperatuur.

Ik heb bij mijn tests regelmatig een flinke overmaat aan gist gegeven. De bieren hadden niet veel esters, eerder minder. Wel proef je eerder een autolysesmaak. Nog meer gist geven zou kunnen maar dat is niet aan te bevelen vanwege de negatieve kant van zo'n grote gistgifte.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 05-01-2018  20:16 uIk heb bij mijn tests regelmatig een flinke overmaat aan gist gegeven. De bieren hadden niet veel esters, eerder minder. Wel proef je eerder een autolysesmaak. Nog meer gist geven zou kunnen maar dat is niet aan te bevelen vanwege de negatieve kant van zo'n grote gistgifte.

Wat is het nadeel van een grote gistgifte.
Als ik het goed begrijp, geeft ik dus eigenlijk altijd teveel gist.
Bij ca.30 ltr. ent ik altijd met een flinke conservenpot ( 1 ltr.) slurry.

Na een paar dagen is de hoofdvergisting dan voltooid!
Niet meer doen dus? Hoeveel slurry gebruiken?

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 06-01-2018  15:05 uWat is het nadeel van een grote gistgifte.
Als ik het goed begrijp, geeft ik dus eigenlijk altijd teveel gist.
Bij ca.30 ltr. ent ik altijd met een flinke conservenpot ( 1 ltr.) slurry.

Na een paar dagen is de hoofdvergisting dan voltooid!
Niet meer doen dus? Hoeveel slurry gebruiken?

Aan de hand van de gegevens die jij geeft kan ik niet beoordelen of je te veel gist ent. De hoeveelheid benodigde gist is niet alleen afhankelijk van de hoeveelheid wort maar ook van de zwaarte.
Bij het gebruik van slurry heb je veel gistcellen met een lage vitaliteit. Beter is het je gist in conditie te brengen door met een gedeelte van de slurry een giststarter te maken.

Overigens is het niet ongebruikelijk dat je hoofdgisting in een paar dagen is voltooid.

Het grote nadeel van een overmaat aan gist is dat je bier minder body heeft en dat je eerder autolysesmaakjes krijgt.

lier

Citaat van: langewout op 12-05-2017  13:31 uZouden jullie dit recept ook lageren? En hoe doen jullie dit?

Voorheen hevelde ik over naar een ander vat nadat er geen "bubbels" meer te zien waren en voegde ik suiker toe en ging vervolgens gelijk bottelen.

Lageren zou ik als volgt doen:
- als er geen "bubbels" meer in het waterslot te zien zou ik overhevelen naar een ander vat.
- in dit nieuw vat zou ik het bier dan 3 week laten rusten op een temperatuur van 18 graden. Vat Inclusief waterslot.
- vervolgens overhevelen naar een ander vat en daarin 6 gram suiker per liter toevoegen en vervolgens bottelen.
- hierna nog 3a4 week laten staan in de koelkast.

Ik zou hem voor dat de vergisting helemaal stopt over hevelen naar een schoon lager vat, zo heb je nog CO2 productie en voorkom je oxidatie.
Dan uit laten gisten en daarna naar een veel lagere temperatuur brengen dan 18 graden, zeg 4 tot 6 graden maar iets zegt me dat Leffe niet gelagerd is en eigenlijk zou ik de moeite niet nemen.

chthon

Ik heb al een tijdje zitten nadenken over een Leffe kloon, zitten zoeken op het Vlaams Hobbybrouw Forum, andere recepten gemaakt en wat dingen gedaan met weizen gist. Na het drinken van een ander blond abdijbier een paar weken geleden kwam ik tot de conclusie dat ik snapte hoe het werd gebrouwen.

Mijn belangrijkste conclusie om dit recept na te brouwen, is dat ik het wel zou lageren, om toch nog een groot deel van de gist kwijt te raken. Je wil een Leffe kloon brouwen, geen weizen bier. Je wil wel de esters en smaken van de gist, maar niet de gist zelf.

seed7

Er staan op dit forum drie lange draden van Hopmans over het klonen van Leffe, zeer het lezen waard. Het beschrijft de hele weg met allehande aannames tot de uiteindelijke conclusie dat Leffe Blond een wat sterkere Kristallweizen is.

Gebruik de zoekfunctie: "Leffe blond kloonpoging"

Daarnaast kan ik iedereen aanraden zelf eens het proefje te doen, Leffe Blond naast Weihenstephan Kristallweizen.

Ingo

Takkie83

Citaat van: Jacques op 06-01-2018  17:21 uHet grote nadeel van een overmaat aan gist is dat je bier minder body heeft en dat je eerder autolysesmaakjes krijgt.

Kan ik voor mijn circa 10 L brouwsels dan ook beter minder korrelgist gebruiken dan gewoon een heel zakje (gehydrateerd)?

Neetje

Als je een zakje netjes open knipt en halveert, weer dicht plakt met een stukje tape, is de gist geruime tijd later nog te gebruiken. (Wel droog houden/droge omgeving en lucht er goed uitdrukken).
Dus zeker doen.

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 15-02-2020  00:02 uKan ik voor mijn circa 10 L brouwsels dan ook beter minder korrelgist gebruiken dan gewoon een heel zakje (gehydrateerd)?

Ja. Het hydrateren van gedroogde gist is overigens niet nodig. Dit wordt tegenwoordig onderkend door de gistleveranciers. Fermentis zegt dat ze E2U gisten hebben. Dat wil zeggen korrelgisten die niet gehydrateerd hoeven te worden. Zij adviseren om je gistvat voor een derde deel te vullen, de gist over het wort te strooien en daarna de rest van het wort in het gistvat te doen. Uit ervaring weet ik dat je ook gewoon de gist kunt uitstrooien over het wort als alle wort in het gistvat zit.

Het mooiste is het als je een restje korrelgist vacumeert. In ieder geval moet je zorgen dat er geen vocht bij kan komen.

lier

Volgens mij staat er in 'Brewing Classic Styles' een redelijke kloon van Leffe blond

Takkie83

Citaat van: lier op 15-02-2020  22:44 uVolgens mij staat er in 'Brewing Classic Styles' een redelijke kloon van Leffe blond

Oh volgens mij staan er geen kloonrecepten in hoor, maar ik heb ook nog niet alles gelezen.

Dank trouwens & Neetje en Jacques voor de tips  :biersmile:

lier

Ik denk dat je met 'Lefty blond' een heel eind komt

Takkie83

Citaat van: lier op 19-02-2020  09:01 uIk denk dat je met 'Lefty blond' een heel eind komt

OMG ik zie hem  ;D

Nu we het er toch over hebben.. wat zijn in vredesnaam "steeping grains?"  Ik brouw 'gewoon' met granen. Kan ik die steeping grains niet gewoon meemaischen dan?  :-\

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.