Leffe Blond kloon

Gestart door langewout, 10-05-2017 14:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

langewout

Allen,

Gisteren heb ik onderstaand recept gebrouwen, het doel was een kloon te maken van de Leffe Blond.
Persoonlijk vind ik dit een heerlijk biertje en wou deze graag zelf kunnen brouwen.

Storting:

Pilsmout          3,7 kg     2-3 EBC
Carapilsmout   0,75 kg   1-3 EBC
Tarwemout      1,56 kg   3-5 EBC
Zuurmout        0,09 kg  3-6 EBC
Maizena           0,75 kg
Rietsuiker        0,66 kg

Maischema

40 ºC 15 min
44 ºC 15 min
52 ºC 10 min
63 ºC 10 min
73 ºC 30 min
77 ºC 5 min

Hopsoorten

East Kent Golding   5,5%    34,8 gram  60 minuten meekoken
Haltetau Mittelfrüh  2,55%  15 gram     laatste 15 minuten van de kook

Gist
Wyeast Weihenstephan

Water
Maischwater 30 liter
Spoelwater   15 liter

Kooktijd 60 minuten
Begin SG voor vergisting was 1054 SG

Hij staat nu lekker te vergisten!

Ik sta zeer zeker open voor jullie op en/of aanmerkingen

Groet,
Lange Wout


jpt

Ziet er goed uit. Ik weet alleen niet of Mittelfrüh de hop is die je zoekt. Ik ben zelf met die hop aan het experimenteren geweest om het oude Grolsch recept eens af te stoffen. De gist kun je overigens prima opkweken uit een flesje.

jpt

Ik zou nog een handje haver toevoegen tijdens het koken.

Jacques

Citaat van: jpt op 10-05-2017  17:15 uIk zou nog een handje haver toevoegen tijdens het koken.

Waarom?

jpt

Citaat van: Jacques op 10-05-2017  22:39 uWaarom?
Om er een zacht smaakje aan te geven.

Slayer1965

Ik heb dit recept al een paar keer gebruikt ( 't Wort Wat ) wel vergist met Safale WB06. Erg goed gelukt en 1 van mijn favorieten geworden.

ciesvandekwis

Los van de vraag waarom je Leffe zou nabrouwen: waarom maizena? Dan krijg je toch een onfilterbare klomp pap?

Jacques

Citaat van: jpt op 10-05-2017  23:27 uOm er een zacht smaakje aan te geven.

Dan is het gebruik van calciumchloride en wat minder hop geven veel effectiever.

Robert1968

Haver geeft wel degelijk een zachtere smaak, die je (natuurlijk) niet kunt evenaren met een paar ml calcium chloride of wat minder hop.

En terzijde:
http://gertvanlangendonck.blogspot.de/2010/03/10-redenen-om-geen-Leffe-te-drinken.html

Jacques

Citaat van: Robert1968 op 11-05-2017  18:04 uHaver geeft wel degelijk een zachtere smaak, die je (natuurlijk) niet kunt evenaren met een paar ml calcium chloride of wat minder hop.

En terzijde:
http://gertvanlangendonck.blogspot.de/2010/03/10-redenen-om-geen-Leffe-te-drinken.html

Maar met een handje haver tijdens het koken ga je niet veel bereiken.
Zoals ik al geschreven heb zijn er ook andere manieren om een zachte smaak te krijgen. Het effect van calciumchloride is erg groot overigens. Zeker als je dat gebruikt om op smaak te sturen en er meer van gebruikt dan volgens de brouwsoftware zou moeten.

Robert1968

Ik heb met brouwzouten al aardig wat geëxperimenteerd. Leuk testje: voeg verschillende brouwzouten toe aan gewoon drinkwater in verschillende hoeveelheden. Dit geeft al een indruk van het effect van brouwzouten in je uiteindelijke bier.

Een handvol haver zal je niet proeven in je uiteindelijke bier. En ik zou het afraden het tijdens koken toe te voegen  :D
Maar 5-10% in de stort geeft een fluweel-zachte smaak die anders is dan met brouwzouten kan worden bereikt.

Jacques

Citaat van: Robert1968 op 11-05-2017  22:20 uIk heb met brouwzouten al aardig wat geëxperimenteerd. Leuk testje: voeg verschillende brouwzouten toe aan gewoon drinkwater in verschillende hoeveelheden. Dit geeft al een indruk van het effect van brouwzouten in je uiteindelijke bier.

Een handvol haver zal je niet proeven in je uiteindelijke bier. En ik zou het afraden het tijdens koken toe te voegen  :D
Maar 5-10% in de stort geeft een fluweel-zachte smaak die anders is dan met brouwzouten kan worden bereikt.

Ook ik heb veel geëxperimenteerd met brouwzouten en ontdekt dat het effect veel groter is dan menigeen denkt. Met name op de beleving van de hardheid van de smaak van je bier.

We zijn het met elkaar eens dat een handje haver tijdens het koken niet veel doet buiten het toevoegen van zetmeel die niet meer afgebroken wordt.

In Leffe tripel kloon kan haver in de stort zeker geen kwaad. Het zou mij niet verbazen dat ook in het origineel ook een beperkte hoeveelheid haver gebruikt wordt.

HopSwiers

Citaat van: jpt op 10-05-2017  17:06 uDe gist kun je overigens prima opkweken uit een flesje.

Ik denk niet de Leffe hergist is op fles? Bij mijn weten is het gefilterd om het achteraf te kunnen bij zoeten.

jpt

Citaat van: HopSwiers op 12-05-2017  09:28 uIk denk niet de Leffe hergist is op fles? Bij mijn weten is het gefilterd om het achteraf te kunnen bij zoeten.
Er kan iets veranderd zijn in de tussentijd, maar ik heb er nooit problemen mee gehad (toegegeven Derek Walsh heeft me eens een flesje uit zijn speciale collectie gegeven en dat werkte prima). Ik denk dat het tripelgist hetzelfde is als het gist voor de blond, maar ik weet het niet zeker.
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:opkweken_uit_commercieel_bier

jpt

Citaat van: Jacques op 11-05-2017  23:01 uOok ik heb veel geëxperimenteerd met brouwzouten en ontdekt dat het effect veel groter is dan menigeen denkt. Met name op de beleving van de hardheid van de smaak van je bier.

We zijn het met elkaar eens dat een handje haver tijdens het koken niet veel doet buiten het toevoegen van zetmeel die niet meer afgebroken wordt.

In Leffe tripel kloon kan haver in de stort zeker geen kwaad. Het zou mij niet verbazen dat ook in het origineel ook een beperkte hoeveelheid haver gebruikt wordt.
Ik denk dat je gelijk hebt dat je het beter bij de stort kan toevoegen. Wat dacht je van de maizena? Ik heb het zelf nooit geprobeerd en heb geen idee van het effect.

Brouwerij Troost experimenteert volgens mij wel met aardappelzetmeel, en noemt het resultaat dan aardappelbier. Tja.

langewout

Zouden jullie dit recept ook lageren? En hoe doen jullie dit?

Voorheen hevelde ik over naar een ander vat nadat er geen "bubbels" meer te zien waren en voegde ik suiker toe en ging vervolgens gelijk bottelen.

Lageren zou ik als volgt doen:
- als er geen "bubbels" meer in het waterslot te zien zou ik overhevelen naar een ander vat.
- in dit nieuw vat zou ik het bier dan 3 week laten rusten op een temperatuur van 18 graden. Vat Inclusief waterslot.
- vervolgens overhevelen naar een ander vat en daarin 6 gram suiker per liter toevoegen en vervolgens bottelen.
- hierna nog 3a4 week laten staan in de koelkast.

HopSwiers

Citaat van: jpt op 12-05-2017  13:10 uEr kan iets veranderd zijn in de tussentijd, maar ik heb er nooit problemen mee gehad (toegegeven Derek Walsh heeft me eens een flesje uit zijn speciale collectie gegeven en dat werkte prima). Ik denk dat het tripelgist hetzelfde is als het gist voor de blond, maar ik weet het niet zeker.
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=gist:opkweken_uit_commercieel_bier

De tripel is hergist op fles. Leffe blond zeker niet. Of dat de tripel vergist is met dezelfde gist als de blonde zou ik niet kunnen zeggen, dan kan inderdaad. Maar ik weet ook niet of dat de bottelgist van de tripel de gist is die ze gebruiken voor de vergisting zelf.
Bij grote brouwerijen is het trouwens meer de regel dan de uitzondering aan 't worden. Duvel bijvoorbeeld gebruikt andere bottelgist dan de gist voor de vergisting op fles.

Jacques

Citaat van: jpt op 12-05-2017  13:13 uIk denk dat je gelijk hebt dat je het beter bij de stort kan toevoegen. Wat dacht je van de maizena? Ik heb het zelf nooit geprobeerd en heb geen idee van het effect.

Maïsmeel wordt vooral gebruikt omdat het weinig kleur geeft. Dat is ontvet.
Met maïsvlokken heb ik wel wat ervaring. Met maizena niet.

springerke

Citaat van: ciesvandekwis op 11-05-2017  10:18 uwaarom maizena? Dan krijg je toch een onfilterbare klomp pap?
Met bijna 2 pakjes maizena denk ik, krijg je toch schelletjes bier  :o

Kokkebil

Welke Wyeast gist kan ik het beste gebruiken voor deze kloonpoging en welke vergistingstemp. hou ik aan?

Ik heb een paar ( Engelstalige) recepten op internet gevonden.
Heeft iemand een goed recept hiervoor?
Ik kon hier niks vinden.

Oscar

Citaat van: Kokkebil op 02-01-2018  16:43 uIk kon hier niks vinden.

Heb je gezocht op het forum dan?

topic Leffe blond kloon   :-\

Kokkebil

Citaat van: Oscar op 02-01-2018  17:27 uHeb je gezocht op het forum dan?

topic Leffe blond kloon   :-\

Inderdaad gezocht maar er overheen gekeken, sorry!

Esterenbrouw

Van heel veel bieren staat er als topic-naam: ..... -kloon

Maar wat is de waarde hiervan?!
Heel vaak is het zo dat een "beginner" dit topic start, er komt van allerlei kanten advies (voor wat dat waard is),
ooit zie je dan een aangepast recept, maar vaak zie het uiteindelijke recept niet.
Meestal zie je aan het einde van het topic geen reactie van de brouwer met een oordeel over het eindresultaat en
wat is de waarde van dat oordeel. Velen vinden van zichzelf dat ze een goed bier gebrouwen hebben,
maar komt het wel echt dichtbij het gekloonde origineel? ???

Marcel_k

Citaat van: Esterenbrouw op 02-01-2018  19:22 uVelen vinden van zichzelf dat ze een goed bier gebrouwen hebben,
Maar komt het wel echt dichtbij het gekloonde origineel? ???
Helemaal mee eens. ik lees zelden dat iemand zijn eindprodukt nou ook echt (met een aantal mensen) heeft vergeleken met het origineel.  Dus Kokkebil, bij deze de oproep om dit even op je actielijstje te zetten  :) :)

Kokkebil

Citaat van: Marcel_k op 03-01-2018  13:16 uHelemaal mee eens. ik lees zelden dat iemand zijn eindprodukt nou ook echt (met een aantal mensen) heeft vergeleken met het origineel.  Dus Kokkebil, bij deze de oproep om dit even op je actielijstje te zetten  :) :)

Hee Marcel,

Kloonbrouwsels pakken bij mij eigenlijk altijd anders uit als gehoopt, ondanks de vele kloonrecepten welke ik van internet heb afgeplukt in de afgelopen jaren.
Maar soms heb je mazzel!
Enige jaren geleden heb ik een kloon gebrouwen van La Chouffe. Deze heb ikzelf en ook aan " derden" blind laten proeven, met de mededeling dat het een originele La Chouffe was en een kloon. Beide in een origineel La Chouffe glas om het visueel echt te laten lijken.

Men kon geen verschil proeven en wist niet welke de echte was.
Mijn gist had ik destijds van de Zeeuwse gistbank.
Helaas is het recept verloren gegaan bij een PC crash!

Nu heb ik deze week een Jopen Mooie Nel gebotteld, wat een heeeeeerlijk bier is deze Mooie Nel ( origineel dan natuurlijk)!
Bij het bottelen zat er een hele mooie grapefruit smaak aan, dus ik ben reuze benieuwd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.