Filteren en koelen met "javal" hevelfilter

Gestart door Sjmiegl, 13-05-2017 17:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjmiegl

Hallo medebrouwers. Momenteel ben ik bezig met de constructie van een "javal" hevelfilter.

Voorheen maakte ik gebruik van een filtervat. Ik heb begrepen dat het hevel ook gebruikt kan worden om het gekookte wort van de hopbloemen te scheiden. Dan zijn hopzakjes overbodig. Wat is de beste werkwijze als je ook het koelen erbij betrekt?

- het wort met hop en al afkoelen en dan met het hevelfilter overhevelen naar het gistvat?

- het wort eerst met het hevelfilter overhevelen naar een ander vat en dan koelen?

De eerste lijkt me het beste, maar mijn ervaring schiet eigenlijk wel te kort. Misschien is er nog een methode die ik over het hoofd zie.

beermenke

Zo weinig mogelijk hevelen dus afkoelen met hop en al
Zakt mooi naar de bodem
Ik koel, laat bezinken en laat t in gistvat lopen

Sjmiegl


JamMasterJustin

Ik ook: eerst koken en koelen, dan overhevelen in een schoon vat. Hevelen met kokende wort ga ik niet riskeren.

Ik denk overigens dat het extra hevelen in dit stadium (zolang het schoon gebeurt) niet veel negatieve invloed zal hebben. Zuurstof is op dat moment goed voor de gist en andere nadelen zie ik (nogmaals: zolang het schoon gebeurt) niet

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.