Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Giststarter help  (gelezen 2086 keer)

Offline PaultjePils

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Giststarter help
« Gepost op: 09-05-2017 14:28 u »

Beste forumleden,

Ik ben Paul en gebruik dit forum al een jaar lang om mijn nieuwe hobby te begeleiden. Afgelopen vrijdag heb ik voor het eerst geprobeerd een giststarter te maken. Uiteraard heb ik daarvoor alle tips op het forum gebruikt maar toch zit ik nog met wat vragen. Ik heb uiterst schoon gewerkt (ontsmet, koken, alcohol doekjes etc) en heb 500 ml water gebruikt met 50 gram licht moutextract en een zakje drooggist dat goed zou moeten zijn voor 20 liter bier. Nou zal dit volume wellicht wat weinig zijn maar ik heb eenmaal geen erlenmeyer groter dan 750 ml in bezit. Idee was ook om een giststarter te maken 24 uur van tevoren en niet het gist te kweken. Het gist was goed geroerd met een magneetroerder en begon 3 uur later luchtbelletjes/schuim te vormen. Voor het brouwen zaterdag zag ik echter wat rare witte schuimachtig eilandjes drijven (foto). Ook ging er af en toe een stukje gist/sediment(?) omhoog als een soort lavalamp dat dan weer langzaam wegzakte wat ook goed op de foto te zien is. Omdat er schoon gewerkt was leek mij een infectie niet meteen aan de orde maar ben toch niet gaan brouwen omdat ik het gist niet durfde te gebruiken. Nu mijn vraag dus, zijn er mensen bekend met deze witte schuimvlokjes? Is het ge´nfecteerd? En als het nog goed is, kan ik het gist weer opnieuw actief maken na al die dagen ertussen? Een wat lang verhaal maar ik wil graag compleet zijn. Alvast bedankt voor jullie tijd 😊

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Fermon

• Super lid
Re: Giststarter help
« Reactie #1 Gepost op: 09-05-2017 14:35 u »
Dat is gist.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #2 Gepost op: 09-05-2017 15:21 u »
Zo op deze foto en uit je verhaal lijkt me dat hier niets mis mee is.
Gewoon in de koelkast zetten, dan 24u voor je wilt brouwen de vloeistof voorzichtig van het neergeslagen gist afgieten en nieuw moutextract toevoegen (wel weer eerst koken en koelen uiteraard).

Als je een grotere starter wilt maken dan je in je container kwijt kunt kun je dat ook in meerdere stappen doen. Een getrapte starter noemen we dat. Na de eerste keer zet je het een nacht in de koelkast, schenk je de vloeistof af en voeg je nieuwe toe.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #3 Gepost op: 09-05-2017 16:16 u »
Zo'n zakje van 11 gram eet die halve liter op 2-3 uur op. Dus in het vervolg grotere starter nemen, 1,5 L voor zo'n zakje. Maar als je maar 20 liter brouwt zie ik het nut van een starter niet in.
Je hoeft trouwens geen dure erlenmeyer te kopen, ik gebruik zo'n bruine apotheekfles, eens navragen bij je lokale apotheker. Ook de grotere karaffen (ik Ikea hebben ze die voor een prijsje) doen het goed, zolang je maar krachtige magneten hebt.

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #4 Gepost op: 09-05-2017 18:04 u »
Het voordeel van een dure erlenmeyer is dat het van borosilicaat is gemaakt, dat knapt niet bij grote snelle temperatuur veranderingen. Ik koel hiermee het moutextract van kokend heet door het gewoon in de gootsteen met koud water te zetten. Ieder normaal glas springt dan.
Natuurlijk valt daar omheen te werken, maar ik vind het fijn.

Offline crazyjopje

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 10-05-2017 13:33 u »
Het voordeel van een dure erlenmeyer is dat het van borosilicaat is gemaakt, dat knapt niet bij grote snelle temperatuur veranderingen. Ik koel hiermee het moutextract van kokend heet door het gewoon in de gootsteen met koud water te zetten. Ieder normaal glas springt dan.
Natuurlijk valt daar omheen te werken, maar ik vind het fijn.
Inderdaad... Ik kook zelfs mijn wort voor de starter al in de Erlenmeyer... Dan is deze meteen mooi steriel dan inderdaad koelen in koud water gist erbij en op de roerder

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #6 Gepost op: 10-05-2017 13:46 u »
Inderdaad... Ik kook zelfs mijn wort voor de starter al in de Erlenmeyer... Dan is deze meteen mooi steriel dan inderdaad koelen in koud water gist erbij en op de roerder
Zet je de Erlenmeyer dan gewoon op het vuur of doe je au bain marie? Heb zelf een keer au bain marie geprobeerd, maar dat wilde niet echt koken terwijl het pannetje water wel wild kookte...

Offline PaultjePils

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 10-05-2017 13:53 u »
Alright, bedankt mannen! Ik ga het gist gebruiken en in de toekomst een grotere erlenmeyer scoren. Alhoewel ik zelf met erlenmeyers voorzichtig doe met temperatuurverschillen is het wel mooi glaswerk om te hebben.
Zo'n zakje van 11 gram eet die halve liter op 2-3 uur op. Dus in het vervolg grotere starter nemen, 1,5 L voor zo'n zakje. Maar als je maar 20 liter brouwt zie ik het nut van een starter niet in.
In mijn ervaring gaan de zogeheten smackpacks (wat mij lijkt op een soort giststarter?) sneller gisten dan als ik droog gist gebruik. Daarom dacht ik dat dan de gisting sneller op gang zou komen met een giststarter en ik niet steeds na een brouwdag als een neuroot het gistingsvat in de gaten hoef te houden of het ooit nog gaat beginnen.  ;D

Offline crazyjopje

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 10-05-2017 14:00 u »
Zet je de Erlenmeyer dan gewoon op het vuur of doe je au bain marie? Heb zelf een keer au bain marie geprobeerd, maar dat wilde niet echt koken terwijl het pannetje water wel wild kookte...
Gewoon op rustig vuur ja. Hoeft vaak maar weinig te koken dus vol gas op de wokbrander is niet nodig ;)

Offline hetspook

• Vol lid
    • fotografie
« Reactie #9 Gepost op: 10-05-2017 18:00 u »
Alright, bedankt mannen! Ik ga het gist gebruiken en in de toekomst een grotere erlenmeyer scoren. Alhoewel ik zelf met erlenmeyers voorzichtig doe met temperatuur verschillen is het wel mooi glaswerk om te hebben.In mijn ervaring gaan de zogeheten smackpacks (wat mij lijkt op een soort giststarter?) sneller gisten dan als ik droog gist gebruik. Daarom dacht ik dat dan de gisting sneller op gang zou komen met een giststarter en ik niet steeds na een brouwdag als een neuroot het gistingsvat in de gaten hoef te houden of het ooit nog gaat beginnen.  ;D

En toch is dat precies andersom
Bij een smackpack maak je een starter (je hebt er vaak meer als 1 nodig)
Bij korrelgist gebruik je meerdere zakjes wanneer dit nodig is ipv een starter te maken.

Tags: giststarter