Thermometer

Gestart door bier-tent.nl, 07-05-2017 11:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bier-tent.nl

Ik heb al verschillende digitale thermometers versleten. Dus nu goedkope gekocht bij IKEA. Echter na 2 keer brouwen geven beide thermometers in een ruimte waar het 20 graden is 40 soms 50 graden aan en terwijl ik bijvoorbeeld aan het maischen ben constant 15 graden hoger. Vallen deze dingen te ijken?

 

McMelloW

Citaat van: bier-tent.nl op 07-05-2017  11:40 uIk heb al verschillende digitale thermometers versleten. Dus nu goedkope gekocht bij IKEA. Echter na 2 keer brouwen geven beide thermometers in een ruimte waar het 20 graden is 40 soms 50 graden aan en terwijl ik bijvoorbeeld aan het maischen ben constant 15 graden hoger. Vallen deze dingen te ijken?
.
Deze afwijking is wel erg groot. Met het bonnetje terug gaan. Als je IKEA family lid bent zit er geen tijdsbeperking aan.

IJken kan niet. Ik heb ze open geschroefd en gezocht naar een potmetertje oid, maar niets. Een mailtje naar Ikea leverde ook niets op. De punt in kopje met smeltende ijsklontje moet 0° opleveren dan kan je de afwijking zien. Andere temperaturen met een andere thermometer vergelijken.

Eric v B

Citaat van: bier-tent.nl op 07-05-2017  11:40 uIk heb al verschillende digitale thermometers versleten. Dus nu goedkope gekocht bij IKEA. Echter na 2 keer brouwen geven beide thermometers in een ruimte waar het 20 graden is 40 soms 50 graden aan en terwijl ik bijvoorbeeld aan het maischen ben constant 15 graden hoger. Vallen deze dingen te ijken?
Als er vocht in het buisje van de sensor komt, dan gaat ie vreemde waardes aangeven. Oplossing is de sensor goed laten drogen in bijvoorbeeld een oven van 50 graden en daarna de bovenkant van het buisje afdichten met siliconenkit, isolatietape of zelfvulcaniserende tape. Verder zorgen dat het buisje niet volledig ondergedompeld wordt in de vloeistof.

Succes!


JT007

Lang stuk verlijmdende krimpkous om een nieuwe sensor en kabel  schuiven met voldoende overlap op de overgang.  Verhitting geeft krimp en waterdichte verlijming. Dan wordt het een soort meetstok.

Theo van Eijden

Stop er eens een nieuwe batterij in, wil ook nog wel een helpen.

bier-tent.nl

Allemaal bedankt voor jullie feedback, ik ga er mee aan de slag.
(Inmiddels alweer een digitale thermometer uit china via ebay zelfde verhaal, gelukkig maar 3 euro kwijt)


bier-tent.nl

Gelukkig in bezit van öuderwetse" good old analoge thermometer...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.