Verdunnen na gisten

Gestart door Jay, 08-12-2005 17:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jay

Ik heb vorig weekend mijn allereerste brouwprobeersel gedaan. Het recept dat ik gebruikt heb is gebasseerd op een simpele Britse ale uit Graham Weeler's CAMRA boek over bierbrouwen:

3.6 kg lichte moutextract
0.25 kg donkere moutextract
40g Challenger hop (90mins)
40g east kent goldings hop (90 mins)
10g east kent goldings hop (15 mins)

Het boek was echter niet helemaal duidelijk over hoeveel wort dit zou moeten opleveren. Uiteindelijk bleek dat het om een 23 liter recept ging, terwijl ik het als een 19 liter recept geïnterpreteerd had en uiteindelijk maar 15 liter wort wist te produceren. Ik kwam hier veel te laat achter (begin SG bleek 1081) en verdunde het met 5 liter gekookt water (de begin SG werd 1061). Aangezien dit mijn eerste brouwsel was had ik eigenlijk al opgegeven dat het wat zou worden. Voor de oefening heb ik het echter toch maar in een gistemmer gedaan (met British ale yeast van Wyeast).

Nu bleek gisteren dat alles veel voorspoediger gaat dan ik dacht. Het bier staat heerlijk te gisten en heeft inmiddels een zwaarte van 1031. Ik krijg nu langzaam spijt dat ik niet verder verdund heb om een doel-alcohol percentage van rond de 4,5% te bereiken. Mijn berekeningen nu zeggen dat ik omstreeks de 6,2% zal uitkomen, wat niet echt ideaal is voor een lekkere pint Britse ale. Mijn vraag: kan ik als de eerste gisting voorbij is en ik het hele zaakje naar de tweede vergisting overhevel verder verdunnen met steriel water van de juiste temperatuur of geeft dit ongewenste effecten?

MO

Ja, dat moet wel kunnen denk ik. Ik denk zelfs dat je het nagenoeg kiemvrije Nederlandse kraanwater niet hoeft te steriliseren. Je zou tijdens het bottelen (ik maak altijd een suikeroplossing aan voor de hele partij) veel water kunnen gebruiken voor de suikeroplossing.
1031 is wel een erg hoog eind SG. Welke gist heb je gebruikt en hoe lang staat het bier nu bij welke temperatuur te gisten?

Jay

Dank voor je reactie. Ik ben erg benieuwd wat het oplevert.

Ik bedoelde overigens niet dat 1031 de eind SG was. Het bier staat pas vier dagen te gisten en pruttelt nog hevig door (temp. is rond de 18 gr C). Ik was van plan te wachten tot een SG van rond de 1015 (al naar gelang hoe lang dat duurt en hoeveel activiteit een en ander vertoont). Het gist is overigens British Ale Yeast (smackpack van Wyeast).

MO

Ik zit nog eens te denken: normaal verdunnen "we" voor vergisten. Voordeel is dat je eind SG je eind SG blijft. Met andere woorden: body, zoetheid/droogte kun je afleiden uit het eind SG. 1014 lijkt me nog vrij hoog voor de in het algemeen vrij droge Engelse ales. Ik hoop dus maar dat je eind SG vrij hoog is, bijvoorbeeld 1020. Dan zou je met water kunnen verdunnen, tot bijvoorbeeld 1010. De boodschap is: verdun niet verder dan een eind SG van 1010 (incl verdunwater), anders houd je geen smaakvol bier over. En: nooit meer doen, volgende keer gewoon verdunnen tot gewenst begin SG VOOR vergisten.

Herman

Citaat van: MO op 08-12-2005  18:03 uja, dat moet wel kunnen denk ik. ik denk zelfs dat je het nagenoeg kiemvrije Nederlandse kraanwater niet hoeft te steriliseren.
Steriliseren niet nee, maar het koken heeft als doel om ook de zuurstof uit het water te halen. Water toevoegen tijdens en voor de hoofdgisting kan prima met kraanwater, aan het eind van de gisting zou ik enkel gekookt water toevoegen. Uitzondering wellicht als je bier slecht vergist, dan kan gewoon kraanwater met zijn zuurstof voor een nieuwe impuls zorgen. Maar da's weer een ander onderwerp...

Edgar

Ik zou toch ook liever verdunnen vóór de gisting. De gist produceert tijdens de gisting ettelijke stoffen in evenzoveel verschillende (evenwichts)concentraties. Met verdunnen ná de gisting verander je die concentraties tot lagere waarden dan die de gist zelf zou hebben aangemaakt. Dat lijkt mij de smaak te zullen beïnvloeden.

Wat infecties betreft schijn je met Nederlands kraanwater geen probleem te hoeven verwachten, maar ik zou het toch koken al was het alleen maar om de zuurstof eruit te halen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.