Etiket en houdbaarheid

Gestart door Edolem, 04-05-2017 10:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edolem

Ik vroeg me af... over etiketten. Hoe doen die professionele brouwers het met het aangeven van de batch en uiterste houdbaarheid of brouwdatum?
Je ziet van die systemen dat er met een soort datumstempel de uht wordt aangegeven, maar ook systemen waar je met een soort knipje in het etiket de datum wordt geponst.
Wat zijn dat voor een systemen? Zijn er mensen die dit hier ook hanteren?
Of laten jullie gewoon etiketten maken per batch, dus zeg per 500 tegelijk met 1 datum en een 1 partijnummer?
Waar zouden julie me adviseren te laten drukken?

Underdike

Wij hebben 1 etiket voor al onze bieren, waarbij je 't soort bier kunt aankruisen... ipv een kruisje zetten we er een productie-datum op (als we het bier aan vrienden/familie weggeven).
Stickers of etiketten in een mooie kwaliteit is best een dure grap... dus 1 per soort ging 'm niet worden ;)

P3SM

Gewoon een labelprinter gebruiken. Kun je makkelijk de tekst aanpassen voor ieder etiket. Snel, goedkoop en makkelijk! Daarentegen natuurlijk maar 1 kleur: zwart! Dus niet zo fancy!

Zie ook dit topic: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30451.0.html

Edolem

Ik heb die printer, werkt goed. Maar het gaat vooral om een fatsoenlijk etiket, met de mogelijkheid om batch en uhd aan te teven.
Misschien is dat wel een idee, een vast etiket (waar te bestellen) met per fles los een klein stukje label uit de labelprinter.
Wie meer? Vooral in de professionele sfeer? Mag best wat kosten?

Oscar

Citaat van: Edolem op 04-05-2017  10:48 uIk vroeg me af... over etiketten. Hoe doen die professionele brouwers het met het aangeven van de batch en uiterste houdbaarheid of brouwdatum?

Sommige brouwers laten hun etiket per brouwsel drukken... Dus dan is de tht datum meegedrukt. Een datumstempel (op de dop of op etiket) gebeurd soms ook...maar is niet erg duidelijk vind ik

Wat vaker gebeurd is een datum/jaar welke is in te zagen op de etiketten, zodoende kun je voor een bepaald bier een grotere hoeveelheid laten drukken (goedkoper).  Ik zelf zaag altijd de afvuldatum (maand) is en dan met een tht tot een jaar na die datum  ;) :brouwen:

Underdike

Ik heb etiketten besteld bij https://www.etiketxl.nl/oplossingen/bieretiketten-maken.html
Na uitgebreide tests hebben we de 'verwijderbare' PP etiketten gepakt, want die blijven perfect zitten in de koelkast/koelbox, maar verwijderen na gebruik heel makkelijk zonder resten achter te laten.

Wij hebben aan de zijkant een strook met 10 vakjes, 9 soorten en 1 open... zodat we kunnen aankruisen en of data kunnen schrijven.
Zie onder...

Ivar - Businesslabels

Je zou ook zelf de etiketten kunnen drukken met een Epson labelprinter. Deze werken met pigment inkten die watervast zijn. Op die manier kun je per brouwsel, datum, etc. netjes een label kunnen maken.

McMelloW

Een echt etiket op de fles is leuk en mooi, maar ik vind het voor 70-80 flesjes teveel werk. Als je wat flesjes kado doet dan wil ik nog wel eens een paar etiketten afdrukken en opplakken.
Nu gebruik alleen maar de brother ronde stickers op de dop. Daar staat de ook brouwdatum op, op die manier kan je zien hoe oud het bier is. Brouwen doe ik als hobby, niet om bier te verkopen. Dus zijn al die 'officiele' vermeldingen voor mij niet nodig.

bastiaanD

Ik maak ook gebuik van de ronde etiketten op de dop. Ik zet er wel een houdbaarheid op, die ik echt zelf verzin. Ik ga altijd uit van 2 jaar na de botteldatum. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn bier nog nooit zo oud is geworden.  :weetniet:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.